Gå til innhold

Hookless, sa du?!


Anbefalte innlegg

Ja dette er en av grunnene til at jeg ikke kommer til å kjøre tubeless. Har ikke forstått hvorfor det er så om å kjøre tubeless på landeveissykkel for oss som ikke kjører brosteins klassikere.

Noe av poenget slik jeg har fått høre er at det gir mere komfort..med 28" Continental GP 5000 og tpu slange kan jeg senke trykket slik at det gir meg mer enn nok komfort på asfalten. Trenger jeg mer komfort enn det så setter jeg meg i stresslessen hjemme.

Har syklet en del hundre landeveissritt og sist jeg punkterte var på et grusparti på Jonsvatnet rundt i 1987 eller noe. Så bedre punkteringssikkerhet kjøper jeg ikke. 

Og for et søl og styr da om dekket popper av. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det absolutt største problemet med hooklessløsningen er at man må være påpasselig med hvilke dekk som er kompatible, og hvilket lufttrykk du kjører med. Man kan ikke bare klaske på hva man vil slik man har vært vant med fra andre hjul i alle år, og kjøre alt i fra 70-120 psi.
Eksemplene hvor det er blitt litt blest hvor det har skjært seg, har så langt meg bekjent blitt konkludert med brukerfeil. Gjengangeren er for smalt dekk på for bred felg, som det også i artikkelen viser til kan være grunnen i dette tilfellet.
Igjen, jeg mener dette er den største svakheten til løsningen. Jeg mistenker at flere ikke engang vil vite at de nye hjulene de har kjøpt har en ‘spesiell’ løsning, og at det nesten bare er tilfeldig at det går bra hos mange fordi de også kjøper dekkene alle andre gjør; GP5000S TR. 
Etter egen empiri kan jeg ikke gjøre annet enn å konkludere med at hookless er problemfritt i det daglige, så lenge du vet hva du kjører med. Jeg har selv straks 13.000 km på Zipp 303s, og jeg er ekstremt godt fornøyd med hjulene. Men jeg leste meg også opp på konseptet før innkjøp, kjører på godkjente dekk og overstiger ikke 73 psi. 
Jeg vil også føye til at om dette hadde vært et så stort problem enkelte skal ha det til hadde sykkelkanalene vært stappet fulle av det. Det er noen svært populære hjulsett som er hookless, og det må bli gjennomført tusenvis av kilometer omtrent daglige på disse settene uten at vi hører om flust av ulykker.   

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å kunne sykle på akkurat det en vil uten å måtte lese seg opp på hva slags dekk man trenger i forhold til hva slags felg man har samt hvor mye luft kan jeg egetlig ha inn osv....

13 000 km problemfritt er bra med tubeless. Ser jeg har omtrent 10 ganger så mye (126 000 km) siden 2014 (begynte med strava det året) problemfritt på clincher/dekk slange. Tror ikke jeg forandrer noe som fungerer så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunn nok for meg til å holde meg langt unna hookless. Ikke at jeg kjører slangeløst på landevei uansett, men når sikkerhetsmarginen er så liten som den er så føler jeg meg ikke trygg.

 

Endret av IngarS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med høyt trykk og slangeløst er toleranser. Det må være riktig passform mellom dekk og felg for at det skal sitte. Det er dessverre ingen standard for toleranser som innført, og det tydeligvis vrient å få disse skikkelig inn. Felgprodusentene peker på dekkprodusentene og motsatt. Det er ETRTO som har satt grensen på 73 psi, basert på fingeren i lufta. De færreste av oss bør kjøre med så høyt trykk uansett, hvis man ser på Silca sin dekktrykkskalkulator. Hookless gir sterkere sidevegger på felgene, noe som gir mer motstand mot trykk og tåler mer støt/gjennomslag - som er viktig i terrengsykling. 

Det sies at dekkene får høyere trykk når man treffer kanter etc, men det i verste fall marginalt. Det kan fort være et dekk som har litt slapp/dårlig kanttråd som gir slike situasjoner som skjedde i UAE 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte hookless på 303S, men følte marginene for trykket ble for små med 90kg egenvekt,og kanskje 105 kg systemvekt på ultra-ritt, når det i tillegg siver ut litt luft underveis. Som med Kaiost, så ser jeg ikke helt poenget med slangeløst fremfor TPU, når det i tillegg er mer søl og kål å montere. Greit, kanskje du kan sykle videre med slangeløst hvis du skulle punktere, men det er noe jeg uansett ikke gidder å sjanse på, så har alltid med ekstra slange.

Det skal dog sies at det er enklere å montere på hookless-felg enn hooked.

Kan legge til at ikke-slangeløsdekk ofte er rimeligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg slå et slag for pariser? Kan sykle med av dekktrykk fra 1.7 til 14 bar, sammenlignet med typisk 6-9 bar på et kanttråddekk 😁 Det er limt fast, så ingen fare for at det ruller av. Sa jeg at det har lavere vekt også? 🤪

 

39 minutes ago, RoyE said:

Eksemplene hvor det er blitt litt blest hvor det har skjært seg, har så langt meg bekjent blitt konkludert med brukerfeil. Gjengangeren er for smalt dekk på for bred felg, som det også i artikkelen viser til kan være grunnen i dette tilfellet.
Igjen, jeg mener dette er den største svakheten til løsningen. Jeg mistenker at flere ikke engang vil vite at de nye hjulene de har kjøpt har en ‘spesiell’ løsning, og at det nesten bare er tilfeldig at det går bra hos mange fordi de også kjøper dekkene alle andre gjør; GP5000S TR. 

Enig, dette høres skummelt ut. Kunne godt vært meg som gjorde en sånn brukerfeil, og jeg er over gjennomsnittet interessert.. 🤔

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (25 minutter siden):

Godt å kunne sykle på akkurat det en vil uten å måtte lese seg opp på hva slags dekk man trenger i forhold til hva slags felg man har samt hvor mye luft kan jeg egetlig ha inn osv....

13 000 km problemfritt er bra med tubeless. Ser jeg har omtrent 10 ganger så mye (126 000 km) siden 2014 (begynte med strava det året) problemfritt på clincher/dekk slange. Tror ikke jeg forandrer noe som fungerer så bra.

Nå er det ingen stor jobb akkurat dette med å lese denne tabellen, men som sagt, i mine øyne er nettopp dette svakheten. Når ikke denne informasjonen deg som bruker har man fort en case. 
Jeg har forøvrig mange flere kilometer problemfritt med tubeless på landevei, da jeg har kjørt med dette siden 2017. Et eller annet sted mellom 40-50k må det summere seg til. 13k er på hookless-hjulene 303s. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (4 minutter siden):

Nå er det ingen stor jobb akkurat dette med å lese denne tabellen, men som sagt, i mine øyne er nettopp dette svakheten. Når ikke denne informasjonen deg som bruker har man fort en case. 
Jeg har forøvrig mange flere kilometer problemfritt med tubeless på landevei, da jeg har kjørt med dette siden 2017. Et eller annet sted mellom 40-50k må det summere seg til. 13k er på hookless-hjulene 303s. 

Hva får du med tubeless som du ikke fikk med dekk/slange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (1 time siden):

Ja dette er en av grunnene til at jeg ikke kommer til å kjøre tubeless. Har ikke forstått hvorfor det er så om å kjøre tubeless på landeveissykkel for oss som ikke kjører brosteins klassikere.

Noe av poenget slik jeg har fått høre er at det gir mere komfort..med 28" Continental GP 5000 og tpu slange kan jeg senke trykket slik at det gir meg mer enn nok komfort på asfalten. Trenger jeg mer komfort enn det så setter jeg meg i stresslessen hjemme.

Har syklet en del hundre landeveissritt og sist jeg punkterte var på et grusparti på Jonsvatnet rundt i 1987 eller noe. Så bedre punkteringssikkerhet kjøper jeg ikke. 

Og for et søl og styr da om dekket popper av. 

100 % enig 👍 Blir nesten som å lage seg trøbbel ut av noe som ikke er noe problem og fungerer i alle situasjoner.

Gjelder også voksing av kjede. Hvor mye arbeid er det å ha på litt olje og tørke av med en fille før tur? Den teoretiske watten eller to en visstnok sparer med voks, kan en hente på mye enklere måter. 

Er ikke i mot fremskritt og utvikling, men det må være reelt og ikke bare bambus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (45 minutter siden):

Gjengangeren er for smalt dekk på for bred felg, som det også i artikkelen viser til kan være grunnen i dette tilfellet.

Det ble kjørt med Vittoria Corsa Pro 28 som er innenfor på 353 Ifølge Zipp

Men må jo være skummelt for en felgprodusent å godkjenne dekk som sikkert varierer i toleranse fra batch til batch..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (14 minutter siden):

Hva får du med tubeless som du ikke fikk med dekk/slange?

En komfort og følelse først og fremst. Det er supersmooth, og noe jeg hvertfall frem til da jeg startet med det i 2017, ikke oppnådde med slanger. 
Punkteringssikkerheten blir en bonus nå, men det var kanskje hovedgrunnen den gangen til at jeg tok meg bryet med å sette opp dette første gang. Det hørtes nesten for godt ut til å være sant å slippe å stoppe ved punktering. 
Jeg er blitt glad i løsningen og kommer ikke til å gå tilbake 😃

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, johs78 said:

 👍Gjelder også voksing av kjede. Hvor mye arbeid er det å ha på litt olje og tørke av med en fille før tur? Den teoretiske watten eller to en visstnok sparer med voks, kan en hente på mye enklere måter. 

Voksing av kjede er for de fleste å få flere km ut av et kjede. Før i tiden ble kjeder kastet etter en etappe i pro-tour, men dårlig tilgang på deler unde Covid gjorde at Silca måtte lære pro-tour-mekanikere til å varmvokse for å kunne få flere km ut av kjedene. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (3 timer siden):

Er det egentlig noen fordeler med hookless for sluttbrukeren?

Jeg spør av uvitenhet, jeg har aldri vurdert det på grunn av begrensningen med hvilke dekk som er godkjent av produsent osv.

Nei. Det er først og fremst fordel for produsenten da det er billigere å produsere. Kan sånn sett være fordel for forbrukeren hvis man får billigere hjul.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (24 minutter siden):

Voksing av kjede er for de fleste å få flere km ut av et kjede. Før i tiden ble kjeder kastet etter en etappe i pro-tour, men dårlig tilgang på deler unde Covid gjorde at Silca måtte lære pro-tour-mekanikere til å varmvokse for å kunne få flere km ut av kjedene. 

Når man ser hvor mye lengre ett kjede/drivverk går ved bruk av voks så er det ganske imponerende forskjell. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ikke en gang kjører slangeløst,  så trenger en vel ikke kaste seg på diskusjonen😎

  Det blir jo litt som all motstanden mot elbiler fra fosilbil folket😜

 At hookless gjør det lettere å forme kanten mere nøyaktig og mere solid er godt nok for meg. At felgen blir sterkere og lettere er jo supert.  Jeg kjører zipp 303s med 32mm gp, rundt 50 psi.  Jeg burde jo ikke merke forskjell fra en felg med krok, men jeg synes jeg gjør det😍

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solid mengde clickbait rundt dette med "eksploderende" hookless-felger, at voksne oppegående folk ikke klarer å gjennomskue det er ganske typisk for tiden. Ref. De Gendt sin krasj har dekkprodusentet Vittoria uttalt at det skyldtes steintreff.

Har selv syklet med både slanger, hookless og tubeless fordelt på 3 hjulsett (DT Swiss ARC1450, Zipp 303S og Reserve 52/63) sånn ca 22.000 kilometer og eneste gangen jeg har hatt problemer med tubeless var et par Enve-dekk som ikke tålte en dritt før de fikk flenger/hull. Hooklesshjulene har stått på gravelsykkelen og således fått en god del juling. Lett å skylde på hookless når det går galt, men viktig å huske på at det er flere komponenter inn i bildet her.

Ellers er det en uting at folk hater på ting de aldri bruker/kommer til å kjøpe selv, stinker gubbe som sitter på Facebook og hater Tesla selv om han ALDRI kommer til å kjøpe seg elbil.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hook vs hookless har ingen betydning for slangeløst, annet enn at en hookless-felg ofte er mer motstandsdyktig mot slag fordi det ikke er fjernet materiale for å lage "kroken" (hooken). Hvis et dekk skal funke slangeløst, må kanttråden være så stram og sterk at dekket klemmes ned mot felgbunnen og tettingen skjer mellom felgbunn og dekk. Da vil ikke dekket presse oppover mot kroken uansett. Det finnes ikke den felg i verden som kan holde et uegnet dekk på plass, det er det dekket selv som må gjøre. Dette er også det NoTubes fant ut da de først begynte å tilby slangeløst for landevei for mange år siden. Det viktige er at felgbunnen har en bred, flat skulder som gjør at det forblir tett selv om dekket skyves flere mm innover.

Hvis dekket har slapp/upresis kanttråd, vil dekket løfte seg opp fra felgbunnen og presse kanttråden mot kroken. Da skjer ikke lengre tettingen ned mot bunnen av felgen men ut mot felgens sidevegg. En sideveis belastning av dekket vil da kunne være nok til at dekkes presses bort fra kroken og blåser av felgen, evt at dekket mister all luft. Begge deler er katastrofalt i fart.

I artikkelen nevnes det også 73psi som maks, og at man kan få så mye ekstra trykk ved å kjøre på noe at dekket blåser av. Med et landeveisdekk klarer man ikke å presse sammen mer enn noen få prosent av dekket før felgen tar i bakken, så vi snakker noen få psi trykkøkning. Det burde være langt innefor toleransene. Normalt lager man dekket med en sikkerhetsmargin som gjør at det tåler det dobbelt av anbefalt makstrykk. Og det nevnes varme pga sterk sol. Hvis dekket har 73psi ved  20 grader c, vil det få 93 psi ved 100 grader c, som også bør være langt under sikkerhetsmarginene.

Oppsummert: Bruk dekk som tåler slangeløst og har riktig toleranser, og en felg som er laget med riktig bunn.

  • Like 4
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Ndreas said:

Og svart asfalt kan fort bli veldig mye varmere enn lufta!

Joda, men selv asfalt på 65 grader c (som da vil være myk og farlig i seg selv) utgjør ikke noe problem for dekket, det er bare en bitteliten del som er borti asfalten, resten er i kontakt med luft og felgen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere bruker celsius, men klarer ikke henge med / klarer å irritere meg over at dere bruker psi 😵‍💫 Da henger jeg ikke med

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...