Gå til innhold

Det nye Stilpolitiet!


Anbefalte innlegg

baroudeur skrev (12 minutter siden):

Apropos bukser, langbukseværet er ikke veldig langt unna og da er spørsmålet: Skal sokkene innenfor eller utenfor buksen?

Adam Blythe mener innenfor. Hva er riktig?

Føler meg litt off her siden jeg ikke er noen dedikert landeveisrøver, men er ihvertall lat.
Hvis bukse/løse ben har glidelås = på utsiden av sokkene. Hvis ikke glidelås: sokker ytterst (krever dog fine sokker...)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (18 minutter siden):

Alle mine sokker til bruk vår/sommer/høst er selvfølgelig lekre. Men vinterstid må jeg innrømme at utvalget er noget tilfeldig, og ikke alltid egnet for eksponering.

 

Joa, når man fiser rundt med Lake MXZ 303, 45NRTH Wolvhammer eller lignende kan man jo strengt tatt ha på seg hva som helst, ingenting vises uansett

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOTON skrev (På 18.7.2023 den 19.46):

Ja, helt enig: de er for lange. Men det er et hav av landeveissyklister som kler seg i disse ‘gummistøvel’-sokkene for tiden. Og flertallet har jo alltid rett😂 

MEN: bare vent! Trenden vil snu. Og de klassiske, lave sokkene vil komme tilbake. 
Amen.

Korte sokker kommer kanskje tilbake som en ren retrogreie, på linje med ulltrøyer og trøyer med ull-trøye-utseende. Men lange sokker på maks av UCIs lovlige lengde pluss litt har kommet for å bli blant proffene, fordi det er watt og sekunder å spare på det.
Stilen for oss dødelige defineres i stor grad av hva proffene gjør og derfor vil lange hvite sokker og hvite sko kombinert med litt (for) lange sykkelbukser være rådende stil også i fremtiden. Hvis da ikke UCI endrer reglene. 
Personlig liker jeg godt sokkelengde på UCI-lengde, også til løping. Uten å gå i kompresjonsfella, så klart.  

Endret av SykkelØyvind
  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange bein og sokker er stilmessig et ikke-problem. Er det SKIKKELIG kaldt har man skotrekk (eller vintersko) og gjerne ullsokker.

Hvis det er varmt nok til å unngå skotrekk, så er det ikke behov for lange bein. Da kjører man i så fall lange knær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerte

SykkelØyvind skrev (58 minutter siden):

Men lange sokker på maks av UCIs lovlige lengde pluss litt har kommet for å bli

Registrerte aerosokker på grensa til knesokker i helgens Øyeren Rundt. Neppe UCI legal, men, så sykla vi vel ikke UCI-ritt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (10 minutter siden):

Lange bein og sokker er stilmessig et ikke-problem. Er det SKIKKELIG kaldt har man skotrekk (eller vintersko) og gjerne ullsokker.

Hvis det er varmt nok til å unngå skotrekk, så er det ikke behov for lange bein. Da kjører man i så fall lange knær.

Stilmessig sliter jeg litt med de lange knærne. Med normalhøye sokker blir det jo da 10 cm hvit legg. Det er så lite legg, at man like gjerne kan ta de løse bena og dekke seg til i full landeveisburka (løse ben og løse ermer)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (13 minutter siden):

Stilmessig sliter jeg litt med de lange knærne. Med normalhøye sokker blir det jo da 10 cm hvit legg. Det er så lite legg, at man like gjerne kan ta de løse bena og dekke seg til i full landeveisburka (løse ben og løse ermer)

Denne skolen tilhører jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (18 timer siden):

Stilmessig sliter jeg litt med de lange knærne. Med normalhøye sokker blir det jo da 10 cm hvit legg. Det er så lite legg, at man like gjerne kan ta de løse bena og dekke seg til i full landeveisburka (løse ben og løse ermer)

Kan jo ev. løse problemet ved å gro litt skikkelig ragg i høstsesongen for å tone ned hvitheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg ser tøff ut med klubbens gule aerosokker, 3 cm hud, knevarmere, kort vår/høstbukse, langermet vår/høstjakke og flagrende vindvest. No Gloves Society. 
 

(Tar på min Stahlhelm og dukker godt ned i skyttergraven.)

  • Like 3

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (21 timer siden):

Stilmessig sliter jeg litt med de lange knærne. Med normalhøye sokker blir det jo da 10 cm hvit legg. Det er så lite legg, at man like gjerne kan ta de løse bena og dekke seg til i full landeveisburka (løse ben og løse ermer)

Løse knær er ypperlig for å unngå redundans over leggene. Jeg foretrekker både følelsen og utseendet av knær som stopper rett over sokken over beinvarmere som går ned til ankelkulene. Knær blir mindre tunge og slaskete i vått vær.  Som andre påpeker så er det sjelden vær og føre for lange bein, uten at det også er føre for tynne skotrekk. Skotrekk er gull for å holde skoene fine lengre, så derfor også nyttige i temperaturer rundt 10 grader med vann på veien. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at noen rasjonelle ringrever 😉 kom på banen for å slå fast en stilregel som bør være åpenbar:

Løse knær >>> Løse bein 

Både stilmessig og mhp. prestasjon/følelse

Burde hatt en tabell med riktig antrekk for ulike værforhold. Jeg ser hyppig syklister med lange bein/knær i kombinasjon med korte ermer. Også kombinasjon vest og korte ermer. Sånt kan man jo ikke ha det. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (1 time siden):

Løse knær >>> Løse bein 

Jeg ser jeg må korrigere meg selv her. Over pratet jeg om langbukser, ikke løse bein, men det kom ikke særlig godt frem. For meg vil hierarkiet derfor være langbukse > løse knær > løse bein. Når det er sagt sykler jeg aldri med løst noe. Kort eller lang bukse. Korte eller lange ermer. Aldri kort oppe og langt nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (3 timer siden):

Som andre påpeker så er det sjelden vær og føre for lange bein, uten at det også er føre for tynne skotrekk. Skotrekk er gull for å holde skoene fine lengre, så derfor også nyttige i temperaturer rundt 10 grader med vann på veien.

Må bare uttrykke min fulle støtte til dette.

La meg i tillegg få anføre at det heter knevarmere og benvarmere. Et stort fåtall av oss kan ta av knær og bein.

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...