Gå til innhold

Det nye Stilpolitiet!


Anbefalte innlegg

YOLO skrev (2 timer siden):

...Også kombinasjon vest og korte ermer. Sånt kan man jo ikke ha det. 

Der må jeg si meg veldig uenig i. Ermene går før vesten. Kortbukse og kortermet med åpen vest oppover og lukket vest nedover er helt tipp-topp, uten å kludre det til med ermer i tillegg. 
Man ser rimelig ofte at proffene hiver på en vest over et fjell, uten at de bryr seg om å fikle med ermer. 

Angående knevarmere/løse knær; selv om det ikke er helt grammatikalsk og ortografisk korrekt å skrive løse bein, - e(a)rmer, - knær er det lange tradisjoner for å kalle disse geniale og (for det meste) sykkelspesifikke plaggene nettopp løse +++ osv. 

Når jeg hører ordet knevarmere i egen og andres munn tenker jeg først og fremst på slike neoprenvederstyggeligheter fra tyske Rehband som folk tidligere spilte håndball og volleyball med og som mange ble fortalt at det var lurt å sykle og løpe med, hvis man hadde skjøre knær. 
 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (2 minutter siden):

Angående knevarmere/løse knær - selv om det ikke er helt grammatikalsk og ortografisk korrekt å skrive løse bein, - ermer, - knær er det lange tradisjoner for å kalle disse geniale og (for det meste) sykkelspesifikke plaggene nettopp løse +++ osv. 

Inneforstått med dette, men det høres unektelig teit ut selv om det er vanlig å si.

 

SykkelØyvind skrev (2 minutter siden):

Når jeg hører ordet knevarmere i egen og andres munn tenker jeg først og fremst på slike neoprenvederstyggeligheter fra tyske Rehband som folk tidligere spilte håndball og volleyball med og som mange ble fortalt at det var lurt å sykle og løpe med, hvis man hadde skjøre knær. 

Dette er meg bekjent omtalt som støttebandasje/knebskyttere, har aldri hørt dette omtalt som knevarmere. Brukte dette tidvis selv da jeg spilte basketball som ung pga slatters. De var varme allright, men det var vel mer en uheldig bi-effekt enn det primære formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (4 minutter siden):

Dette er meg bekjent omtalt som støttebandasje/knebskyttere, har aldri hørt dette omtalt som knevarmere. Brukte dette tidvis selv da jeg spilte basketball som ung pga slatters. De var varme allright, men det var vel mer en uheldig bi-effekt enn det primære formålet.

baroudeurs skjermbilde over her viser ganske tydelig at slike knestøtter/beskyttere/neoprenstrømper/-sleeves gjerne omtales som knevarmere. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (5 minutter siden):

baroudeurs skjermbilde over her viser ganske tydelig at slike knestøtter/beskyttere/neoprenstrømper/-sleeves gjerne omtales som knevarmere.

Nå er du nok litt for rask på avtrekkeren, skjermbilde viser varmere i ull for medisinske formål, dette er noe annet enn det som benyttes i sport. Som du ser av bildet under fins det eksempler på det motsatte også, tilogmed fra de samme steder som i @barodeur sitt skjermbilde viser til "løse...".

image.png.0adc053f43502dcae9e0bea4765f5c8f.png

For de som du tenker på får du flest treff under knestøtte

image.png.7b7f5fa991490e4f7169baf4bfb340d0.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (42 minutter siden):

Kort-lang er så grusomt at de kriminelle egentlig bare bør stige inn i feiebilen og forbli der til neste sommer.

Så, lang selebukse med selene trukket utenpå en t-skjorte, er ikke innafor?

  • Like 1
  • Haha 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (18 timer siden):

Nå er du nok litt for rask på avtrekkeren, skjermbilde viser varmere i ull for medisinske formål, dette er noe annet enn det som benyttes i sport. Som du ser av bildet under fins det eksempler på det motsatte også, tilogmed fra de samme steder som i @barodeur sitt skjermbilde viser til "løse...".

image.png.0adc053f43502dcae9e0bea4765f5c8f.png

For de som du tenker på får du flest treff under knestøtte

image.png.7b7f5fa991490e4f7169baf4bfb340d0.png

 

Ja nettbutikker er jo interessert i å treffe så mange søkere som mulig. Men vi får bare akseptere at folk bruker noe forskjellig terminologi om samme ting. Når og hvor de kom inn i syklingen kan noen ganger påvirke slikt. Jeg lever godt med at man kaller det beinvarmere og knevarmere osv, men jeg synes samtidig at begrepene løse bein, - knær, - ermer har så lang og fin tradisjon at de fungerer helt supert, selv om de rent språklig korrekt får en litt rar betydning. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (26 minutter siden):

Ja nettbutikker er jo interessert i å treffe så mange søkere som mulig. Men vi får bare akseptere at folk bruker noe forskjellig terminologi om samme ting. Når og hvor de kom inn i syklingen kan noen ganger påvirke slikt. Jeg lever godt med at man kaller det beinvarmere og knevarmere osv, men jeg synes samtidig at begrepene løse bein, - knær, - ermer har så lang og fin tradisjon at de fungerer helt supert, selv om de rent språklig korrekt får en litt rar betydning. 

Jada, jeg er også inneforstått med dette, og tenker vel ikke nødvendigvis dette temaet er åsen jeg vil dø på for å forsvare. Men, stiltråden med høyt fokus på korrekthet er jo stedet for flisespikking, så hva som strengt tatt er korrekt, uavhengig av sedvane, måtte jo selvsagt påpekes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken rekkefølge tar du av plagg etter vær og temperatur? Lang bib utgår ettersom den sjelden tas av på tur(for din egen og andres skyld):

Løse bein (evt løse knær)
Skotrekk (jeg fryser raskere på tærne enn ellers på kroppen).
Løse ermer
Vest
Hansker





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (2 minutter siden):

Skotrekk går vel av samtidig som løse ben? Vinner ikke stilprisen 2023 av å bruke skotrekk i shorts. 

For min del er det hansker som går først, da jeg aldri bruker det om temperaturen er over +8.

Vest går sist av.

Jeg reflekterte for så vidt over at en slik diskusjon kanskje ikke nødvendigvis går helt hjem i stiltråden, da jeg også tar noen praktiske hensyn. 
Jeg har fryst enormt mye på hender og føtter som barn som spilte bandy (og delvis som skiløper), så jeg blir fort kald på beina, og enkelte fingre som voksen. Skotrekk hjelper på. På vått når det er fin temperatur bruker jeg gjerne skotrekk for å skåne skoene selv om jeg kun sykler i bib. Hanskene går av i 17-18 pluss og kort-kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (11 timer siden):

På vått når det er fin temperatur bruker jeg gjerne skotrekk for å skåne skoene selv om jeg kun sykler i bib.

Støttes. Angra litt på at jeg valgte skotrekk i starten av årets Øyeren Rundt egentlig, helt til det begynte å regne (som meldt, og hele grunnen til at skotrekkene var på i utg.punktet).

 

Gew88 skrev (11 timer siden):

Hanskene går av i 17-18 pluss og kort-kort.

Snakker du korte eller lange hansker her? For min del No Gloves Society som tidligere nevnt, når det gjelder korte hansker i alle fall. Når gradestokken begynner å krype under 6-7 grader er det fint med tynne lange hansker, og enda litt tykkere når det kryper ned mot 0 og under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (19 minutter siden):

Snakker du korte eller lange hansker her? For min del No Gloves Society som tidligere nevnt, når det gjelder korte hansker i alle fall. Når gradestokken begynner å krype under 6-7 grader er det fint med tynne lange hansker, og enda litt tykkere når det kryper ned mot 0 og under.

Lange tynne hansker. Er det kort-kort på raceren sykler jeg stort sett uten hansker selv. Har jeg løse ermer, lang trøye eller jakke, er det enten uten hansker eller lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...