Gå til innhold

Ernæring - tips og triks


Anbefalte innlegg

Lucky skrev (36 minutter siden):

jeg blir imponert når jeg hører at folk har redusert kroppsveken med 40-50kg.
Hva var utgangspunktet og kroppshøyde ?

175cm og 113kg

  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (36 minutter siden):

tja,
jeg synes at brokkoli og blomkål er snadder

prøv med hummusdip, enda snaddere

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Andreas said:

Hadde ikke giddet veie meg mer enn 1 gang i uka. Det er så mange faktorer som spiller inn, og det er lett å komplisere kcal inn/ut->vektnedgang. For de av oss som har snakket med de som har mer eller mindre alvorlige utfordringer når det kommer til mat, så er det er kaninhull en bør unngå. Mye som kan fore "kroppen min forbrenner ikke kalorier som andre"-tankegangen, og andre urasjonelle tanker. Noe som i mange tilfeller er bare tull, men for noen få er det reelt, og de bør snakke med lege.

Som så mye annet er det trender som er interessant i mine øyne. Sålenge jeg ikke føler jeg har noe særlig utfordringer med mat eller vekt generelt utover at jeg har konkludert med at jeg vil trives bedre med noen kilo mindre, synes jeg det å måle ofte er ganske interessant. Ikke minst synes jeg faktisk det er litt interessant i seg selv å se at man har ikke nødvendigvis noen direkte nedgang mellom en måling og neste, eller hvordan utviklingen går når man kanskje ikke har vært like flink en dag eller to. 

Personlig følte jeg at jeg var mer overbord med kompleksitet den perioden jeg førte absolutt alt som ble konsumert i MyFitnessPal og lignende løsninger. Etterhvert konkluderte jeg med at jeg sa meg fornøyd med å ha brukt det, men tok med meg endel data om hva som er de typiske store kaloridriverne i hverdagen, og kutta gradvis ut en god del av disse, og prøver å redusere litt på porsjoner og mengder generelt.

Ulempen min var at all lyst til fysisk aktivitet fordufta, og syntes for mye synd på meg sjøl over en periode på flere måneder med sykdom og helvete, da var det litt for lett å unne seg ting.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (20 timer siden):

Ja, OK, men til langdistanse/ultra så er det kanskje andre reglar som gjeld. For eksempel blir det gjerne laus mage av å kun ete sukker.

Ein annan sak eg har lurt på: har sultfølelse nokon reell betydning? Gitt at du får i deg nok sukker. Kroppen har allereie meir enn nok fett og protein. Men la gå, gitt at du får i deg litt protein også, samt elektrolyttar. Då har du jo alt du treng. Betyr det at ein eventuell sultfølelse berre kan ignorerast? Eller er fettet i kroppen mindre tilgjengeleg for forbrenning enn fett som du et?

Har du prøvd 100g karbohydrat i timen på langturer? Blir du virkelig sulten? Hvis ja, kanskje kroppen savner noen harvregryn i magen, ikke bare mer nok næringsrik sportsdrikk eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye nyttig for de som vil gå ned i vekt for å sykle fortere. Jeg tror kanskje jeg har bommet litt på både daglig proteininntak og energitilførsel på trening i løpet av mine slankeperioder som aktiv syklist i gamledager. 

  

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, kjerts said:

Har du prøvd 100g karbohydrat i timen på langturer? Blir du virkelig sulten?

Nei, det er eigentleg ein annan sak eg undrar på. Er 100 (eller 60) gram sukker i timen nok til at kroppen ikkje blir svolten?

Eg pleier eigentleg ikkje bli veldig svolten på langtur, men gjerne etterpå. Det er sikkert eit teikn på at eg burde ete meir på sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (13 minutter siden):

Nei, det er eigentleg ein annan sak eg undrar på. Er 100 (eller 60) gram sukker i timen nok til at kroppen ikkje blir svolten?

Eg pleier eigentleg ikkje bli veldig svolten på langtur, men gjerne etterpå. Det er sikkert eit teikn på at eg burde ete meir på sykkelen.

På en hard økt får man ikke tilført/tatt opp nok, men på en relativt rolig langtur så kan man nesten være i balanse. Da er det utmattelsen i musklene som gjør deg sliten. Du ser Calories i Strava, som må tilsvare kcal på fagspråket.. Deler du det på 4 så har du antall gram karbohydrat. Så kan man anta at en liten andel er fettforbrenning og en andel er glykogenlager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er for så vidt greit, men er det i seg sjølv nok til at du ikkje blir svolten? La oss seie at du i løpet av ein dag treng 1800 kaloriar for å gå forsiktig ned i vekt. Då kan du ete 450 gram sukker (😱). Men det er antakeleg ikkje den beste måten å døyve svoltkjensla på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (1 minutt siden):

Ja, det er for så vidt greit, men er det i seg sjølv nok til at du ikkje blir svolten? La oss seie at du i løpet av ein dag treng 1800 kaloriar for å gå forsiktig ned i vekt. Då kan du ete 450 gram sukker (😱). Men det er antakeleg ikkje den beste måten å døyve svoltkjensla på?

Når du inntar omtrent det kroppen trenger samtidig som det brukes opp i et tempo som bare sukker kan, så går det bra. Altså i aktivitet. Utenom trening så vil insulin og blodsukker gå bananas av rent sukker som hovednæring. Tom mage og bombet blodsukker etter en blodsukkertopp ville gjort deg sulten.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (3 minutter siden):

Kult. Dette skal eg teste på neste langtur. Kun 90 gram sukker i timen på flaske, pluss elektrolyttar, og ingenting anna.

En annen faktor er hva tannlegen anbefaler.. 

  • Haha 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (58 minutter siden):

Som så mye annet er det trender som er interessant i mine øyne. Sålenge jeg ikke føler jeg har noe særlig utfordringer med mat eller vekt generelt utover at jeg har konkludert med at jeg vil trives bedre med noen kilo mindre, synes jeg det å måle ofte er ganske interessant. Ikke minst synes jeg faktisk det er litt interessant i seg selv å se at man har ikke nødvendigvis noen direkte nedgang mellom en måling og neste, eller hvordan utviklingen går når man kanskje ikke har vært like flink en dag eller to. 

Personlig følte jeg at jeg var mer overbord med kompleksitet den perioden jeg førte absolutt alt som ble konsumert i MyFitnessPal og lignende løsninger. Etterhvert konkluderte jeg med at jeg sa meg fornøyd med å ha brukt det, men tok med meg endel data om hva som er de typiske store kaloridriverne i hverdagen, og kutta gradvis ut en god del av disse, og prøver å redusere litt på porsjoner og mengder generelt.

Ulempen min var at all lyst til fysisk aktivitet fordufta, og syntes for mye synd på meg sjøl over en periode på flere måneder med sykdom og helvete, da var det litt for lett å unne seg ting.

Jeg er sikkert litt farget av at jeg tidligere måtte forholde meg til en som hadde utfordringer med mat/vekt. Kan fint forstå at det er en nyttig og motiverende graf å følge med på.

Har samme erfaring med logging av mat. Måtte det under en IBS diet, og selv om det ikke var spesielt krevende saker, tok det litt hjernekapasistet og energi. Kanskje litt ekstra når man ikke synes det er kjempespennende. Lærdom om enkelte måltider er iallefall noe jeg har tatt med meg. Spesielt hvorfor jeg alltid hadde "ekstra karbs" ala risnudler i wok*, når jeg bare kunne ha i mer grønt, som mettet mer.

Muligens jeg har litt lav hjernekapasitet, men jeg føler jeg fort kan brenne ut eller miste interessen om jeg overkompliserer diet eller trening. Det er fint å sette opp en plan og ha litt struktur, men hvis jeg skal dypdykke, har det en tendens til å bli for mye informasjon og føles mer som et skippertakstudie. Har man forstått macros, skal man plutselig sette seg inn i næringsstoffer. Lettere å bare ta en løpetur, sykkeltur eller gå på treningsstudio for å late som at man er flyttehjelp.

Boken til Marit Kolby er ganske lettlest, men jeg er litt usikker på hva jeg fikk ut av den. Den avkreftet endel myter som er ute og går iallefall. Sitter igjen med at vitenskapelige KISS metoder vil bli populært fremover. Innen trening har "kjedelig", men vitenskapsbasert treningsstruktur blitt adskillig mer populært, f.eks. gjennom Renaissance Periodization og et par andre. Har kanskje litt med at de mellom 30-50 år har gått lei dietter og treningsråd (fra ufaglærte eller reklameselgende akademikere) som trender. Basic(basal) trening- og kostholdslære fungerer bra, det er bare gjerne ikke så spicy, og tar tid.

* svaret er at det er digg.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, torhovland said:

Ja, det er for så vidt greit, men er det i seg sjølv nok til at du ikkje blir svolten? La oss seie at du i løpet av ein dag treng 1800 kaloriar for å gå forsiktig ned i vekt. Då kan du ete 450 gram sukker (😱). Men det er antakeleg ikkje den beste måten å døyve svoltkjensla på?

I prinsippet kan du fint slanke deg på Japp sjokolade. Men blodsukkervariansen vil gi deg en mental berg-og-dalbane det vil være krevende å stå i, samt at du burde vurdere en ekstra multivitamin eller 2. Selve sultfølelsen er ikke farlig, men den kan oppleves som ubehagelig, men vil uansett gå over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, kjerts said:

En annen faktor er hva tannlegen anbefaler.. 

Oppfølgingsspørsmål: Kva er det som har høg konsentrasjon av karbohydrat, men som ikkje angrip tennene så voldsomt? Er det her havregryna kjem inn i biletet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brytes ikke karbohydrater ned til sukker uansett? Jeg vil tro at det å ta en slurk med vann og "skylle" tennene etter hver haribopose eller sportsdrikkslurk er smart.

Man bør vel også unngå de sureste godteritypene.

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 dagers faste med bare vann og du mister ca. 10% kroppsvekt, hovedsaklig fett.

Usikker på hvordan humøret blir og om du klarer å trene noe samtidig. Er flere og flere som holder på med dette.

70/30 fasting virker dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Panda said:

7 dagers faste med bare vann og du mister ca. 10% kroppsvekt, hovedsaklig fett.

 

Aldri dratt den så langt selv, men et tips for de som skulle finne på å prøve. Voksne kan også få kolikk, (les jeg har full forståelse for barn som GRINER av kolikk... 🙄)

Endret av eOpseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (3 timer siden):

7 dagers faste med bare vann og du mister ca. 10% kroppsvekt, hovedsaklig fett.

Usikker på hvordan humøret blir og om du klarer å trene noe samtidig. Er flere og flere som holder på med dette.

70/30 fasting virker dårligere.

Hva skjer med kroppen når man begynner å spise igjen? Alt er som før, men man veier 10% mindre? 

Hadde en kompis som drev med noe ketogreier (lavkarbo og lang nattfaste i hans tilfelle). Han ble slapp på sykkelturer og gikk nesten rett opp igjen i vekt når kuren var over. Han overbeviste ikke meg 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (4 timer siden):

Hva skjer med kroppen når man begynner å spise igjen? Alt er som før, men man veier 10% mindre? 

Hadde en kompis som drev med noe ketogreier (lavkarbo og lang nattfaste i hans tilfelle). Han ble slapp på sykkelturer og gikk nesten rett opp igjen i vekt når kuren var over. Han overbeviste ikke meg 😄

Lavkarbo og sykkeltur det går itj ilag, sang Hans Rotmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dess mer ekstrem kuren er, dess vanskeligere blir det å holde det ved like, er min mening. Så jeg kommer neppe til å bli noen carnivore eller nullkarbofan, eller følge de heftigste fasteregimene. Kan være åpen for periodisk fasting i døgnet da.

Prøver heller å forsøke å få til ting med summen av små og større detaljer. Siste uka har feks kakao eller Litago til lunch blitt kutta, to daglige brødmåltid blitt bytta til knekkebrød helst uten smør, frokost basert rundt enten knekkebrød pluss skumma kulturmelk i stedet for brød og helmelk. Har også nøyd meg med en smoothie et par dager, men der må man passe på så innhold av søt frukt og juice ikke jinxer planene.

I dag ble min faste gode wokoppskrift modifisert med å droppe nudlene til fordel for å heller dumpe et par never grønnkål oppi i stedet. Unna meg dog en sånn pose ferdig sweet chili, som nok har litt ekstra carbs. 

Så langt har vektkurven fra min daglige veiing vist nedgang på noen gram hver dag (-200 fra i går), og kjenner det for meg funker veldig motiverende når jeg i dag feks så på chipshylla på butikken, eller kjenner jeg godt kunne tenkt meg et par skiver jeg egentlig ikke trenger nå.

Jeg sliter dog veldig med å kutte endel ting helt, og kommer nok til å unne meg litt snop og en colaboks eller to i helga, men kjenner jeg er ganske klar på å holde skillet mellom hverdag og utskeielser ved like.

Gjenstår å se om dette funker de neste ukene… Så langt føler jeg meg småsulten deler av døgnet, men selv om jeg føler på dette, funker kroppen ganske ok, rodde inn til ny pers på en fast test jeg har kjørt endel på romaskina i ettermiddag.

  • Like 2

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrem faste og utholdenhetstrening går ikke an å kombinere. Du vil også tape noe muskelmasse over en slik sju dagers periode. Men den kommer tilbake. 
De som går rett opp vektmessig er ofte de som starter direkte med å spise usunn mat (som belønning på fullført faste). 
Har ikke tenkt å prøve selv, faster bare fra kl. 20:00 - 12:00. Men skal jeg trene lør / søn morgen må jeg droppe det og spise frokost. 

Endret av Panda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Panda said:

Har ikke tenkt å prøve selv, faster bare fra kl. 20:00 - 12:00. Men skal jeg trene lør / søn morgen må jeg droppe det og spise frokost. 

Av nysgjerrighet, klarer du deg ikke med et litt større måltid 20:00 kvelden før? 

Jeg syklet mye på tom mange i covid-tiden, nettopp med en slik justering, og kunne kjøre ganske harde økter på tom mage tidlig på morgenen. Hvis hardt så var tiden selvsagt et problem, men sjelden verre enn at en gel midt i økta hjalp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...