Gå til innhold

Krav ved reparasjon av el-sykkel?


Anbefalte innlegg

Har levert pendlersykkelen til reparasjon hos butikken den ble kjøpt i. De har konkludert med at jeg må ha ny motor, dette får jeg på reklamasjon siden sykkelen er under 5 år. Veldig fornøyd med det. Men hvor lang tid skal man forvente at en slik reparasjon tar? Og har man krav på lånesykkel om det tar lang tid? Det er nå ca 4 uker siden sykkelen ble levert inn og butikken venter fortsatt på ny motor fra leverandør. Jeg bruker sykkelen hver dag til/fra jobb og må nå kjøre bil og betale parkering…..

Etter litt googling fant jeg dette om krav man har: "Hvis reparasjonen gjør at du ikke har tilgang på varen i mer enn en uke, kan du kreve å få et låneprodukt i mellomtiden. Kravet om låneprodukt må være rimelig, sett i sammenheng med varens art og hva det koster selgeren å tilby et låneprodukt."

Noen med erfaringer med å ha fått lånesykkel på slike reparasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på delelager for bil tidligere og vår arbeidsgang var omtrent slik:

Deler vi hadde på lager ble levert over disk eller sendt med post/bud samme dag,
90-95% av det vi ikke hadde p eget lager fikk vi fra importør, det som ble bestilt før 12.00 ble sendt/hentet samme dag og levert kunde neste. importør hadde det meste på lager
det de ikke hadde på lager kom fra Holland på en uke eller fra japan på tre uker

så har jeg også jobbet litt med deler til italienske biler, mamma mia....her var det ikke bare snakk om dager, uker eller måneders leveringstid på deler fra fabrikken. tror rekorden var sju-åtte måneder for en karosseri del, husker ikke om det var ett panser eller ett tak

usikker på hvordan sykkelimportører gjør det, noen bestiller for sesongen, andre en gang i måneden med lang leveringstid eller når de får stor nok ordremengde til å kunne foreta en bestilling

jeg tviler meget sterkt på at det er noen sykkelsjapper som gir deg lånesykkel pga lang ventetid på deler. 


 

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler egentlig på om du har krav til lånesykkel, men sjekk det ut. 
 

Hadde det vært krav om at butikkene måtte ha lånesykler ved reklamasjoner så vil prisene gå veldig opp. Med så mange forskjellige typer sykler og så dårlig mange behandler sykkelen sin vil det være en stor kostnad for butikken. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler vel sterkt på om jeg får noe lånesykkel selv om jeg evt har krav på det. Er nok som olechr sier at butikkene rett og slett ikke har dette. Skal ringe butikken nå over påske og høre på status for reparasjonen og om de har noe å tilby for å hjelpe situasjonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt hengemyr som kjøper man står i når utbedringstiden blir uforholdsmessig lang. Man kan godt ha rett i sak, men det vil uansett ta så langt tid å få gjennomslag at man må spørre seg om det er verdt det. 

Nå skriver du ingenting om hva slags motor det er snakk om, men for det jeg vil kalle main-stream, dvs. Brose, Bosch og Shimano virker mer ett par ukers ledetid på reservedeler urimelig. Er det mer odde produkter, og gjerne ting som ikke lenger er i salg kan jo ting ta tid, det sagt så bør man ikke godta hva som helst. Snart en måneds venting og ingen utsikt på reparasjon hadde nok betydd at jeg hadde gått i dialog med butikk og bedt om et forpliktende svar på når reparasjon kan forventes ferdigstilt. 

Det er mye el-motorer der ute som har ganske svak konstruksjon, så uten å vite årsakssammenheng her, så kan det like gjerne være et produsentproblem som gjør at man har problemer. Shimano sin EP8 er et godt eksempel på et produkt som ble sluppet for tidlig i markedet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema da. For flere og flere er jo elsykkel en bilerstatter, og da burde kanskje service og pris tilsvare.

Jeg kjøpte bil først 30 år gammel og er utrolig imponert over hvor seriøst mange tar en service/kontroll/dekkskifte. Man får time og der løser de det de skal innenfor tiden og sier ifra om de går over tiden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en Shimano motor. Butikken sier Shimano er ustabile på leveranser av deler til elsykler og at de har vært det helt siden pandemien. De sier også at lovede leveringsdatoer de får fra Shimano ikke er til å stole på. Deler til slike garantireparasjoner leveres vistnok fra Shimano i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (10 timer siden):

Det er snakk om en Shimano motor. Butikken sier Shimano er ustabile på leveranser av deler til elsykler og at de har vært det helt siden pandemien. De sier også at lovede leveringsdatoer de får fra Shimano ikke er til å stole på. Deler til slike garantireparasjoner leveres vistnok fra Shimano i Danmark.

Shimano var i knestående for en tid tilbake da EP8 motorer hadde stor feilrate da de var nye i markedet. Den tiden er bekjent over, og Norge var definitivt ikke de som kom dårligst ut. 
 

Da min EP8 tok kvelden for ett drøyt år siden, en Orbea Rise, gikk det 11 kalenderdager før jeg var tilbake på sti. Den motoren kom fra Shimano og var ikke på lager i butikk. Vi er to som sykler mye sammen, og kompisen har byttet to ganger, begge de gangene gikk det raskere fordi motor lå på lager i butikk. 
 

Du har muligens en eldre motor, dvs. også mye mindre volum med reparasjoner som skal ligge på lager ett sted i nærheten, så her aner jeg at noe ikke er som det skal i oppfølgingen, og det kan ligge både hos butikk og Shimano. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (4 timer siden):

Shimano var i knestående for en tid tilbake da EP8 motorer hadde stor feilrate da de var nye i markedet. Den tiden er bekjent over, og Norge var definitivt ikke de som kom dårligst ut. 
 

Da min EP8 tok kvelden for ett drøyt år siden, en Orbea Rise, gikk det 11 kalenderdager før jeg var tilbake på sti. Den motoren kom fra Shimano og var ikke på lager i butikk. Vi er to som sykler mye sammen, og kompisen har byttet to ganger, begge de gangene gikk det raskere fordi motor lå på lager i butikk. 
 

Du har muligens en eldre motor, dvs. også mye mindre volum med reparasjoner som skal ligge på lager ett sted i nærheten, så her aner jeg at noe ikke er som det skal i oppfølgingen, og det kan ligge både hos butikk og Shimano. 

Det er en Steps E8000 fra 2019. Feilen er vistnok kjent på 2018 og 19 modellen av denne motoren, det er tannhjulene inni som ødelegges og gir støy samt høy motstand (kortere rekkevidde). Regner med at butikken gjør det de kan, har fått ok service der før på andre garantisaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (6 timer siden):

Det er en Steps E8000 fra 2019. Feilen er vistnok kjent på 2018 og 19 modellen av denne motoren, det er tannhjulene inni som ødelegges og gir støy samt høy motstand (kortere rekkevidde). Regner med at butikken gjør det de kan, har fått ok service der før på andre garantisaker.

Du skriver at det er pendlersykklen din ,med andre ord har du ekstra utgifter i forbindelse med transport ? Det bør du ta opp med de på en høflig måte,å høre om det er noe de kan gjøre med det .Så hadde jeg snakket med Forbrukerrådet .Tipper de gjør som du sier så godt de kan .Men om du ikke spør vil de ikke gi deg noe ,da det er en utgift for de .De bør igjen ta det videre med sin leverandør .I bilverden har du krav på hjelp om deler ikke kan skaffes på 7 dager ,med noen unntak .Lykke til 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå snakka med sjappa flere ganger forrige uke. Ble lovet at de skulle sjekke opp status på leveranse og at de skulle se på mulighetene for lånesykkel. De skulle ringe meg på fredag i forrige uke sa de…. Ikke hørt noe ennå. Heldigvis slapp vinteren taket nå så lastesykkelen er i drift igjen. Så da har jeg nødløsning på plass. Får bare fortsette å ringe butikken en gang i uka frem til de har fiksa dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 29.3.2024 den 8.09):

Med så mange forskjellige typer sykler og så dårlig mange behandler sykkelen sin vil det være en stor kostnad for butikken. 

Det er ikke slik at man har krav på akkurat samme gjenstand, men noe som dekker samme behov. Her synes jeg butikkene burde skjerpe seg, å ta en brukt demosykkel og gjøre om til en lånesykkel er ikke store kostnaden fordelt over mange reparasjoner. Sykkel er noe mange bruker for å få hverdagen til å gå opp, da er det stor ulempe for mange å plutselig måtte gå uten.

  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (4 timer siden):

Det er ikke slik at man har krav på akkurat samme gjenstand, men noe som dekker samme behov. Her synes jeg butikkene burde skjerpe seg, å ta en brukt demosykkel og gjøre om til en lånesykkel er ikke store kostnaden fordelt over mange reparasjoner. Sykkel er noe mange bruker for å få hverdagen til å gå opp, da er det stor ulempe for mange å plutselig måtte gå uten.

Er ikke uenig, er bare redd for at dette hadde gjort syklene veldig dyre. Er ikke slik at kalkylene er vilt bra. Tar man med typer sykler, størrelser og at det fort er flere sykler pr litt store verksted som står blir dette en enorm ekstrakostnad for butikken. De seriøse butikkene som hadde gjort dette må ta pengene inn et sted. Noe som hadde gjort prisforskjellen til de mindre seriøse enda større. 
 

Så er ikke uenig med deg, men slik bransjen er bygget opp ser jeg ikke hvordan man skulle fått det til. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (30 minutter siden):

Jeg har nevnt dette før og ikke helt relevant for trådstarter, men jeg hadde gjerne betalt mer om jeg fikk en slags garanti fra sykkelverksted. 

Skal ikke se bort ifra at det kommer. At man kan betale ekstra for en "alltid på hjula" garanti

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Olechr said:

Er ikke uenig, er bare redd for at dette hadde gjort syklene veldig dyre. Er ikke slik at kalkylene er vilt bra. Tar man med typer sykler, størrelser og at det fort er flere sykler pr litt store verksted som står blir dette en enorm ekstrakostnad for butikken. De seriøse butikkene som hadde gjort dette må ta pengene inn et sted. Noe som hadde gjort prisforskjellen til de mindre seriøse enda større. 
 

Så er ikke uenig med deg, men slik bransjen er bygget opp ser jeg ikke hvordan man skulle fått det til. 

Hensikten med å sørge for at forhandlerne faktisk følger loven er jo for å unngå at forhandlerne selger dårlige produkter og spekulerer i at det går bra. Da har forhandleren valget mellom å fortsette å selge produktet til en pris som tar høyde for varierende kvalitet(for å kunne etterleve loven), eller å ikke selge produktet i det hele tatt. Å skyve kostnaden over på kunden,med viten og vilje, uten å redegjøre for den varierende kvaliteten på forhånd er dårlig/uredelig praksis. Sannsynligheten for at kundene hadde valgt annerledes er stor hvis informasjonen hadde vært transparent og tilgjengelig. 

Og ja, jeg er dessverre klar over at det er en forskjell mellom liv å lære.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg drev en sykkelbutikk så hadde jeg skaffet 3-4 brukte hybridsykler som jeg hadde leid ut for 50 kroner dagen, bare sånn at kunder kunne leie de billig, og komme seg frem når de faktisk bruker sykkelen som transportmiddel, og har sykkelen inne på reparasjon. Dersom en kunde hadde levert inn en sykkel på reklamasjon/garanti hadde de selvsagt fått låne disse syklene gratis, som egentlig loven sier. Hovedargumentet for å ha slike leie/låne-sykler er å få fornøyde kunder, kunder som slutter å mase hver dag om sykkelen er ferdig reparert, selv om du sa neste torsdag, og for at kunden skal velge min sykkelbutikk ved neste kjøp / reparasjon. Og så hadde jeg jo gjort livet lettere for kunden, og verden et bedre sted. Jeg hadde for øvrig også ville hatt en liten "utleieavdeling" med fulldempere og hardtails til 3-400 kroner dagen, bare for å se om det gikk an å drive butikk på det og. Er ekstremt overraskende at ingen sykkelbutikker har prøvd å komme inn på det markedet. Nå må en jo inn på Hygglo osv, for å leie privat helst, utenom et par svindyre turistfelle-tilfeller.

Men, ja, ser ut som at du egentlig har krav til lånesykkel siden det bør være en rimelig sak for en sykkelbutikk å skaffe en lånesykkel, og behovet for kunden er såpass stort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil være lukrativt å selge forsikringer som egentlig dekkes av forbrukerkjøpsloven (link Forbrukerrådet) eller til og med eksisterende forsikringer.

Fra link:

Retten til låneprodukt

Noen ting er vanskelig å klare seg uten. Du har rett til å låne et objekt fra butikken hvis det ikke er urimelig dyrt for butikken i forhold til nytten du har av tingen. Låneproduktet trenger ikke å være identisk med ditt eget, men skal kunne brukes på omtrent samme måte. Du kan be om dette fra første dag, og har rett til det hvis det er klart at reparasjonen vil ta mer enn en uke.

OBS! Ny forbrukerkjøpslov

Du har kun rett på låneprodukt hvis fraværet av tingen vil føre til vesentlig ulempe, og om et låneprodukt er rimelig sett i forhold til ditt behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.  

Hvis du har behov for tingen, og selgeren ikke tilbyr et låneprodukt, kan du kreve utgiftene til å leie et låneprodukt erstattet. Husk å begrenset kostnadene dine mest mulig.  

Dette gjelder for produkter fra og med 1. januar 2024. 

Elsykler koster vel fra kr 15 000 - 120 000, salgspris. Trekk fra mva. og påslag, så trenger det ikke være dyrt for forhandler. Kan leies ut ellers, eller rett og slett være demosykkelen til vanlig. Det markedsføres hardt "erstatte bilen", og mange bruker det istedenfor bil. Da bør vel seriøse forhandlere kunne tilby en lånesykkel, når reparasjonen drar ut i tid, noe som er en vesentlig ulempe for kunden. Bosch-motorene er vel designet for å ikke kunne repareres (enkelt iallefall). På en måte har de vel da strømlinjeformet motorreparasjonene sine. Såvidt jeg husker fra tidligere tråder er det vel kun Bafang som kan repareres.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (16 timer siden):

Er ikke uenig, er bare redd for at dette hadde gjort syklene veldig dyre. Er ikke slik at kalkylene er vilt bra. Tar man med typer sykler, størrelser og at det fort er flere sykler pr litt store verksted som står blir dette en enorm ekstrakostnad for butikken. De seriøse butikkene som hadde gjort dette må ta pengene inn et sted. Noe som hadde gjort prisforskjellen til de mindre seriøse enda større. 
 

Så er ikke uenig med deg, men slik bransjen er bygget opp ser jeg ikke hvordan man skulle fått det til. 

Dette gjelder jo også for bilprodusenter. De har heller ikke noe særlig fortjeneste på nybilsalg, men de stiller med leiebiler ved garantireperasjoner når det er snakk om lang nedetid / ledetid. Men det er en større bransje med større økonomiske muskler og bedre samarbeid (felles garantifond og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (2 timer siden):

Dersom jeg drev en sykkelbutikk så hadde jeg skaffet 3-4 brukte hybridsykler som jeg hadde leid ut for 50 kroner dagen, bare sånn at kunder kunne leie de billig, og komme seg frem når de faktisk bruker sykkelen som transportmiddel, og har sykkelen inne på reparasjon.

Godt poeng, selv ved "vanlig" reparasjon (ikke garanti/reklamasjon) er det nyttig å ha en erstatning. At jeg ofte må klare meg uten sykkel på ubestemt tid eller styre med å ta buss/bane hjem og så for å hente igjen senere er noe av hovedgrunnen til at jeg gjør det meste av reparasjoner selv. Da kan jeg ordne når det passer meg selv uten alle ulempene det å være uten sykkel medfører.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste steg for min del blir å kontakte forbruker rådet (eller hva det nå heter) om jeg okke får noe gode svar når jeg ringer de mot slutten av uka. Det er nå også sånn at jeg snart ikke kjøper argumentet fra butikken om at de venter på Shimano og at Shimano har leveranseproblemer. Det er lenge siden pandemien så dette skal nå være et minimalt problem. I tillegg så har jeg via google funnet at akkurat denne motoren jeg har fra 2018-2019 har et kjent problem (samme feil som på min). Fra 2020 har motoren fått en oppgradering. Så da forventer jeg at Shimano har noen slike motorer i beredskap da de må forvente å få en del reklamasjoner på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (14 timer siden):

Neste steg for min del blir å kontakte forbruker rådet (eller hva det nå heter) om jeg okke får noe gode svar når jeg ringer de mot slutten av uka. Det er nå også sånn at jeg snart ikke kjøper argumentet fra butikken om at de venter på Shimano og at Shimano har leveranseproblemer. Det er lenge siden pandemien så dette skal nå være et minimalt problem. I tillegg så har jeg via google funnet at akkurat denne motoren jeg har fra 2018-2019 har et kjent problem (samme feil som på min). Fra 2020 har motoren fått en oppgradering. Så da forventer jeg at Shimano har noen slike motorer i beredskap da de må forvente å få en del reklamasjoner på dette.

Nå kunne man vente lenge på motorer og slikt også før pandemien. Så at det er leveringsproblemer trenger ikke å ha noe med pandemi å gjøre. Skjønner at det er irriterende å vente. 
 

Elsykler virker for meg som om de ofte blir sluppet på markedet før de er skikkelig testet. Så blir forbrukerne testpersoner uten at leverandørene er rustet for å løse opp i reklamasjonene smidig. 
 

 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...