Gå til innhold

Næring i konkurranse/trening


Anbefalte innlegg

Som laktosehandikappet kan jeg dessverre ikke spise Snickers og troika uten å gå på en smell. 

Det samme gjelder de fleste energibarer....

MEn jeg har funnet noen high5 barer uten laktose. Energibarer koster jo noen penger pr stykk. 

På Coop selger de billige müslibarer, som ved første øyekast inneholder ganske mye av det samme som de dedikerte energibarene. KAn man bare benytte disse og ha samme virkning?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere postet en tråd hvor jeg etterspurte tips til karbohydrater på budsjett - mange gode tips der! 

Jeg sikter mot 50-60g/t, en coop-müslibar inneholder ca. 15g karbohydrater, dvs. at jeg måtte spist 3,5 barer i timen for å nå dette målet...

Er ganske fan av hjemmelagde risbarer, men er litt mer pes enn å kjøpe barer. Disse holder seg i fryseren. Synes også disse hjemmelagde barene er ganske gode (finnes sikkert mange andre oppskrifter der ute). Disse har jeg ikke prøvd å fryse. Begge oppskriftene er laktosefrie. Smågodt/seigmenn/haribo gir også effektivt mye carbs. Har også fått tips om potet dersom man vil ha noe som ikke er søtt, men er jo kanskje litt mer bulkete...

Men for å svare på det du faktisk spør om, coop-müslibarer kan benyttes og vil nok ha samme virkning som andre energibarer! (uten at jeg er ernæringsekspert) Litt saft og salt i flaska kan også fungere. Eller brownies!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt de forskjellige barene fra matbutikkene endel, men ulempen er at de inneholder ganske lite energi i forhold til volum samt at endel av de lager smuler som er et hel.....e å få i "feil hull" om du puster litt mens du spiser.

Om du ikke har alvorlige aversjoner mot bananer så er jeg temmelig sikker på at en moden banan både inneholder med energi og en god del kalium som aldri er feil når man sykler.

Kanskje en kombi er fint for bare bananer kan bli kjedelig i lengden.

Selv er jeg heldigvis som en "søppelkasse" dvs. alt går ned uten problemer - til og med High 5 gel med banansmak😉😉

  • Haha 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (2 minutter siden):

Vi har brukt de forskjellige barene fra matbutikkene endel, men ulempen er at de inneholder ganske lite energi i forhold til volum samt at endel av de lager smuler som er et hel.....e å få i "feil hull" om du puster litt mens du spiser.

Om du ikke har alvorlige aversjoner mot bananer så er jeg temmelig sikker på at en moden banan både inneholder med energi og en god del kalium som aldri er feil når man sykler.

Kanskje en kombi er fint for bare bananer kan bli kjedelig i lengden.

Selv er jeg heldigvis som en "søppelkasse" dvs. alt går ned uten problemer - til og med High 5 gel med banansmak😉😉

Ser ut som bananen og inneholder litt lite karbohydrater, men om du har saft eller sportsdrikk på flaska så kan kombien bli fin

image.png.5ecfb560ad19e3cc79979646139968b2.png

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler du spor av melk så er "bestefar kaka" relativt energi tett og, men kjøpekake er vel ultraprosessert og ikke det beste forslaget av den grunn.

image.png.0ed7b78702b007a8ecd0464e22666f65.png

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell på ritt og trening. Selv synes jeg fyrstekake og annet fast føde ikke hører hjemme på ritt. 

Så på ritt ville jeg bare brukt en sportsdrikk med mye karbo og gel med my karbo. Selv bruker jeg sportsdrikk med 90 g karbo pr flaske og gel på 30 g. Da er det ganske enkelt å få i seg 100-150 g karbo pr time.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder saft så er det bra et stykke, men det inneholder gjerne bare en type karbohydrat. 
Jeg ser solbærsirup inneholder ca 10 - 12 gram sukker pr 100 gram - avhengig av blandingsforhold så klart.  Dette er da enten druesukker eller fruktose (begge monosakkrider). 

Karbo-revolusjonen som har gjort det mulig for proffene å innta 120-150 gram per time avhenger av at man gjerne kombinerer fruktose og maltodekstrin eller en annen polysakkarid (en mer langkjedet karbohydrat) i et 2:1 forhold for å maksimere karboinntaket. Med bare en type sukker/karbohydrat makser man gjerne ut på 50-60 gram per time i mulig opptak. 
Sportsgeler som Maurten, SIS Betafuel m.fl utnytter potensialet i kombinasjonen mellom fruktose og maltodekstrin bedre enn enkel solbærsirup. 

 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske sjelden at barer funker på ritt, iallefall om intensiteten er høy?

Gjorde den tabben på det første rittet jeg sykla ever som var Ultrabirken i 2014.

Var mer eller mindre livredd for å gå tom og spiste det jeg kom over på matstasjoner + barer og når jeg kom i mål så var jeg helt proppa.

Heretter er det gel og sportsdrikk på ritt og intensiv trening som terskel drag med 50min dragtid for eks.

Så blir det "mat" og andre ting som må/kan tygges på lengre rolige ting.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SykkelØyvind said:

Når det gjelder saft så er det bra et stykke, men det inneholder gjerne bare en type karbohydrat. 
Jeg ser solbærsirup inneholder ca 10 - 12 gram sukker pr 100 gram - avhengig av blandingsforhold så klart.  Dette er da enten druesukker eller fruktose (begge monosakkrider). 

Karbo-revolusjonen som har gjort det mulig for proffene å innta 120-150 gram per time avhenger av at man gjerne kombinerer fruktose og maltodekstrin eller en annen polysakkarid (en mer langkjedet karbohydrat) i et 2:1 forhold for å maksimere karboinntaket. Med bare en type sukker/karbohydrat makser man gjerne ut på 50-60 gram per time i mulig opptak. 
Sportsgeler som Maurten, SIS Betafuel m.fl utnytter potensialet i kombinasjonen mellom fruktose og maltodekstrin bedre enn enkel solbærsirup. 

 

Er ikke Solbærsirup tilsatt relativt vanlig sukker(sukrose) da? Isåfall, sukker er et disakkarid. Det har et blandingsforhold (mellom fruktose og glukose på 1:1) som er veldig nærme det som anses som det mest optimale av blant annet Maurten (0.8:1). Tilsetter man ørlite glukose (f eks malto) er man der.

Dette med 50-60 gram pr time er slik jeg forstår det utdatert, uavhengig av om man får i seg rent sukker (1:1) eller en blanding med noe mer glukose (f eks 0.8:1). 

Det ironiske med hele sportsernæringsbransjen er jo at den absolutt enkleste og absolutt billigste løsningen bare er å putte helt vanlig sukker på flaska.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (3 timer siden):

Vann med MASSE sukker og litt sitronsaft/limesaft gjerne ferskpresset.

Her er Saturdays forslag for min forrige langtur (da har den korrigert for inntak av to gel og ei lita Vestlandslefse):

IMG_1898.png.e06faa00a3fd396f9ec754459cdba5f0.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (9 minutter siden):

Er det egentlig lov å spise fyrstekake og derivatet mazarin, dersom man er under 50 år gammel?

ja, men på eget ansvar. Man eldes nemlig raskere når man spiser gamlis-ting. Kamferdrops og mokkabønner er i samme kategori. 

  • Like 2
  • Haha 3

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...