Gå til innhold

Forslag til headset


Anbefalte innlegg

Jeg vet det er et kontroversielt tema, men jeg bruker headset når jeg sykler. Dette kommer jeg også til å fortsette med.

Jeg hadde et par Jabra Elite Active 7 som jeg var veldig fornøyd med. Det slapp ikke noe vindstøy inn og det var uproblematisk å sykle lange nedoverbakker. Jeg tror barna har tatt de og gjemt de, men borte er dem.

Jeg bestilte et par Airpods Pro gen 2 som hadde fått mye bra skussmål. Og blant gode skussmål fra syklister. I dag syklet jeg til jobb og allerede ved 25 kmt ble det plagsomt mye støy (hadde aktivert støykansellering). Det er så mye støy at de ender opp på Finn i løpet av kort tid.

Har noen noen gode anbefalinger? Jeg vil gjerne ha in-ear og ANC

Endret av Espen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ANC, men jeg bruker Sony WF-C500. Det er de eneste jeg har prøvd som jeg får til å sitte skikkelig og de slipper ikke gjennom mye støy heller. Mye for pengene, tror jeg betalte 590,-. Hvis jeg hadde hatt kompatible ører, hadde jeg nok gått for noe fra Sony med ANC. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du var fornøyd med Jabraene, er det vel bare å kjøpe makan igjen. Og siden de koster halvparten av tilsvarende airpods, er det vel ingen ting å lure på. Det beste med dem er en helt strålende ANC, jeg bruker dem som enkelt hørselvern til og med:-)

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (6 minutter siden):

Siden du var fornøyd med Jabraene, er det vel bare å kjøpe makan igjen. Og siden de koster halvparten av tilsvarende airpods, er det vel ingen ting å lure på. Det beste med dem er en helt strålende ANC, jeg bruker dem som enkelt hørselvern til og med:-)

Det er vel mer teknologisk fomo 🤣. Tenk om det finnes noe bedre jeg ikke vet om. Jeg så i en lekkasje at Jabra 8 er på vei ut i markedet, kanskje bare vente på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke bruke støydemping når du sykler, det blir bare susing. Mye bedre å skru den helt av. 

 

Jeg tester jo ørepropper og har ganske mange i sortimentet etterhvert. Det gjelder det samme for alle sammen... Elite 7 Active har jo vært på tilbud en stund nå. Veldig fine. Personlig bruker jeg mest AirPods.

Endret av torbjornhb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverget lenge til Jabra Elite active men de døde med sporadisk mellomrom. Usikker på om de tålte svetten de ble utsatt for. Forhørte meg derfor om alternativer og landet på Bang & Olufsen BeoPlay EX. Koster skjorta, men er sjukt bra. Fantastisk ANC. Blir mye mindre vindstøy med ANC på enn avskrudd. Lang batteritid og virker å tåle mye juling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke propper på landevei pga. at lyd er en viktig sans for å høre biler, men det hender at jeg tar med en Sony XB13 minihøyttaler i en styreveske hvis jeg skal på øde langtur. Tenkte å skaffe en "food pouch" e.l. som passer formen litt bedre på sikt.

Ellers finnes det jo bone-conducting løsninger som AfterShockz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (4 timer siden):

Jeg har Jabra Elite 7, dvs den vanlige utgaven  og de fungerer bra til sykling. Hatt de siden lansering. 
 

Hadde tidligere Sony sin toppmodell og de var helt elendige. 

Har samme og de har holdt seg veldig bra. Kjøpte sånn ca ved lansering. Sykler riktignok bare med plugg i høyre øre så jeg kan høre litt trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men jeg tenker å beggyne å bruke plugger, men til gjengjeld montere speil. Ikke alltid jeg hører at det kommer noen bak selv om jeg sykler uten propper. Og vindsusen er veldig irriterende, noe av det medt irriterende ved sykling etter biler, fotgjengere og dårlig vær 🙂

Hadde tenkt å kjøpe apple airpods med aktiv støydemping, men basert på kommentarene over virker det som de takler vindsusen dårlig. Greit å vite!

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (12 timer siden):

Ikke ANC, men jeg bruker Sony WF-C500. Det er de eneste jeg har prøvd som jeg får til å sitte skikkelig og de slipper ikke gjennom mye støy heller. Mye for pengene, tror jeg betalte 590,-. Hvis jeg hadde hatt kompatible ører, hadde jeg nok gått for noe fra Sony med ANC. 

Jeg kjøpte disse her nede i Italia for noen uker siden, til 49 euro, og har brukt dem på hver sykkeltur etterpå, for å høre på podcast. Stort sett fornøyd. God batteritid og veldig god lyd med mye bass. Det siste er dog avhengig av at man får trøkket dem godt inn i øret, og det er mitt eneste ankepunkt mot dem så langt. Selv med de minste gummitutene montert så må jeg jobbe for å få dem til å sitte godt og da er det litt irriterende at det er umulig å komme bort i dem uten å trykke på knappen. (Play/pause på høyre og volum på venstre.)

Nå i starten til jeg stoler på dem så har jeg knytt en liten tråd mellom dem som jeg legger bak nakken. Så langt har det bare skjedd én gang at den ene datt ut og ble reddet av tråden, og det var da jeg drev og herjet med den mens jeg syklet, så jeg tror at jeg skal klare meg uten tråden etter hvert.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

baroudeur skrev (45 minutter siden):

Eller bruke radar?

Litt dyrt kanskje? Pluss at det er kult med speil. Men kult med radar også (er ikke gramjeger med andre ord, mer utstyrsjeger 😙)
 

Dan skrev (33 minutter siden):

Nå i starten til jeg stoler på dem så har jeg knytt en liten tråd mellom dem som jeg legger bak nakken. Så langt har det bare skjedd én gang at den ene datt ut og ble reddet av tråden, og det var da jeg drev og herjet med den mens jeg syklet, så jeg tror at jeg skal klare meg uten tråden etter hvert.

Smart med en slags sikring, mistet en trådløs plugg ned på det gjørmete gulvet i bussen en regnversdag da jeg skulle ta av hetta. Ekkelt. Finnes noen modeller med integrert, stivt halsbånd som proppene henger i, men da blir jo hele pakken mye mer klumpete. Man mister fordelen med noen små propper man kan smette i lommene, og kan likesågodt ha noen klokker som går over ørene. Men de med halsbånd er kanskje fine til løping. 


Litt kjedelig at man ikke kan prøve passform før man kjøper. Er litt bingo sånn sett om det man kjøper passer til øret 🫠

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Jabra Elite Active 75t(?) i sin tid, men mista venstre pluggen i 40+ på vei til jobb en gang, trillet avgårde og var umulig å finne igjen. Den andre ligger i en sving på vei ned fra Col de Montets mot Argentiére ved Chamonix. Satt ok, men tydeligvis ikke bra nok. Kjøpte et par Elite Active 4 senere. Er også helt greie, men den venstre pluggen faller lett ut, så passer nok heller ikke øregangene mine spesielt godt.

Benytter høyre plugg hvis jeg skal høre på noe eller kunne svare på tlf mens jeg sykler, føler da at jeg fortsatt har tilstrekkelig kontakt med omgivelsene.

Og som nevnte, ANC er bare å skru av, vindsusen gjør at du må ha volumet unødvendig høyt for å høre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På landevei har jeg stortsett brukt et sett fra Shokz siden disse lar meg høre trafikken òg. Noe kompromiss på bassgengivelse, men sikkerhet først. Nå døde mitt på Tcr, så jeg er usikker på om jeg kjøper et nytt eller går for en kinaversjon på aliexpress. Time will tell. 

 

Shokz Official | The Professional Bone Conduction Headphones Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått tilbake til ledningsbasert og ikke trådløs ørepropper, etter å mistet Jabra, og slitt med noen andre til å sitte. Iphone sin propp holder seg bra i øret men dårlig lyd i forhold til de andre, og spesielt den med ledning (også Iphon/Apple), bruker den på jobb og ellers for veldig lett å bruke med trådløst. Kommer nok til å bruke trådløst på rulla, men ikke ute fremover. Gidder ikke stå i grøfta og lete etter en propp mens masse biler kjører forbi og stopper for å høre om det går bra ellert tror en har ett nervøst sammenbrudd der en går og sparker unna steiner he he. Bruker mindre batteri på tlf med ledning også. 

Endret av Oddefa
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
York skrev (3 timer siden):

Jabra Elite 8 og 10 har kommet, men synes de var litt dyre. Noe å satse på? Støydemping mens jeg sykler hadde vært knall.. ☺️

Vindmessig merket jeg ikke noen forskjell på 7 og 8 og valgte av den grunn å beholde mine  Elite 7 Active. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
York skrev (På 13.9.2023 den 12.14):

Jabra Elite 8 og 10 har kommet, men synes de var litt dyre. Noe å satse på? Støydemping mens jeg sykler hadde vært knall.. ☺️

Jeg har Jabra Elite 7 Proi fra tidligere og brukt de mye til sykling. Positivt med de er at de ikke slipper inn vindsus, negativt er at støydempingen ikke er særlig god. 

Kjøpte derfor et par Elite 10 nå i helgen med lovnad fra selger om at alt Elite 7 kunne, det kunne Elite 10 bedre, vel det er feil. De er helt elendige til sykling kort og godt - vindsus slipper inn og gjør lytteopplevelsen temmelig dårlig. Hatt litt trøbbel med appen også i den grad at widgeten for å skru Dolby (spatial sound) av og på blant annet har manglet. Tenkte at opplevelsen kunne ha noe med dette å gjøre og slettet appen. Da fikk jeg rett nok widgeten opp, men like elendig lyd. 

Mulig det kommer noe software som retter opp i dette etterhvert, men pt. anser jeg de som ubrukelig til mitt formål. Jeg får vel ikke returnert dem heller, så det er 3k rett ut av vinduet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 24.8.2023 den 7.58):

 

Litt dyrt kanskje? Pluss at det er kult med speil. Men kult med radar også (er ikke gramjeger med andre ord, mer utstyrsjeger 😙)
 

Smart med en slags sikring, mistet en trådløs plugg ned på det gjørmete gulvet i bussen en regnversdag da jeg skulle ta av hetta. Ekkelt. Finnes noen modeller med integrert, stivt halsbånd som proppene henger i, men da blir jo hele pakken mye mer klumpete. Man mister fordelen med noen små propper man kan smette i lommene, og kan likesågodt ha noen klokker som går over ørene. Men de med halsbånd er kanskje fine til løping. 


Litt kjedelig at man ikke kan prøve passform før man kjøper. Er litt bingo sånn sett om det man kjøper passer til øret 🫠

Joda, du kan sjekke passform. Kjøp via nett, returner innen fristen. Jeg fikk det rådet og det strider mot mye av det jeg står for, men endte med on ear, da propper ikke er vennen min. Apple sine på kabel går, innimellom. 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (På 4.10.2023 den 9.30):

Joda, du kan sjekke passform. Kjøp via nett, returner innen fristen. Jeg fikk det rådet og det strider mot mye av det jeg står for, men endte med on ear, da propper ikke er vennen min. Apple sine på kabel går, innimellom. 

Jeg bestilte et headsett på nett, prøvde de og ville returnere de. Jeg fikk beskjed fra kundeservice at de skulle overføre pengene OG at jeg kunne beholde headsettet. Det ble jo en bonus!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel headset når jeg sykler landevei. Må ha noe som ikke demper all lyd fra omgivelsene. I tillegg har jeg sære ører der sånne ørepropper ikke sitter særlig godt så jeg må ha en kringle eller noe som holder ting på plass. Vil også ha ledning slik at ikke proppene plutselig fyker av gårde. Landet på Jaybird Tarah Pro og er veldig fornøyd med det valget. Bruker radar med lydvarsling og opplever det som trygt.

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...