Gå til innhold

Er fremtiden hydraulisk?


York

Anbefalte innlegg

Kan hydralisk gir bli den neste store tingen? Ser at Kindernay har hydraulisk giring. Vet ikke om andre girprodusenter har det (?), men hydrauliske bremser har jo nesten blitt «standard» på både landevei, terreng og brukssykler.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Kan hydralisk gir bli den neste store tingen? Ser at Kindernay har hydraulisk giring. Vet ikke om andre girprodusenter har det (?), men hydrauliske bremser har jo nesten blitt «standard» på både landevei, terreng og brukssykler.

Fordelene som kommer med hydrauliske skivebremser er jevn og svært høy kraftoverføring, samt ingen behov for å justere vaiertrekk på bremseklossene etter hvert som de blir slitt. Jeg ser ikke de samme behovene på gir.

Endret av Juffe
  • Like 2

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. mulig hydraulisk holder justeringen bedre? Eller er enda enklere å skru på? (har ingen erfaring)

Vil anta at elektronisk giring skjer elektromekanisk enten med vaier eller hydraulikk, så giringen kan vel være elektronisk selv om den er hydraulisk. Hvis hydraulikken gir noen fordeler?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (44 minutter siden):

Hmm.. mulig hydraulisk holder justeringen bedre? Eller er enda enklere å skru på? (har ingen erfaring)

Vil anta at elektronisk giring skjer elektromekanisk enten med vaier eller hydraulikk, så giringen kan vel være elektronisk selv om den er hydraulisk. Hvis hydraulikken gir noen fordeler?

Elektronisk giring skjer uten verken vaier eller hydraulikk. Det er en liten servomotor som kjører veksleren inn og ut. Jeg ser ikke fordelen ved at den mekaniske koblingen mellom motoren og veksleren erstattes med et hydraulisk system. Jeg vil tro at få få til en 12-trinns indeksering i et hydraulisk system vil bli veldig komplisert. Kanskje ikke umulig, men i det minste skikkelig, skikkelig vrient.

Endret av Juffe
  • Like 2

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vil anta at elektronisk giring skjer elektromekanisk enten med vaier eller hydraulikk, så giringen kan vel være elektronisk selv om den er hydraulisk. Hvis hydraulikken gir noen fordeler?" Ja, en servomotor er elektromekanisk, men verken vaier eller hydraulikk er inne i bildet.🙂

Endret av Juffe
  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det kompliserer bare prosessen. Ideelt sett må man ha hydraulikk som dytter begge veier, samt at man må ha indekseringen i bakgiret. Det gir uforholdsmessig høy kompleksitet på en utsatt slitedel. Rotor har Uno, Acros har prøvd, og Kindernay sitter i en liten nisje i et hjørne for seg selv.

Har prøvd Archer D1X som er lineær servo med vaier til det giret du ønsker, og det var sykt treigt, så jeg solgte det.

Har nå førstegenerasjons XX1 AXS, og det er bare latterlig raskt og bra. Ja, det er komplekst og utsatt, men det løser også andre problemer, som kabelføring etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri helt forstått hvorfor man gikk for hydraulikk, ville det ikke vært gunstigere å få til noe elektronisk i stedet? Eller var det ikke noe særlig alternativ da viktige deler av Kindernay ble utvikla?

Den hydraulikkløsningen Rohloff lanserte for noen år siden har vel mer eller mindre blitt erstattet av elektronisk skifting, det føltes nydelig da jeg testa en sånn en for en stund siden.

Men har egentlig fortsatt trua på Kindernay og lignende på transportsykler da. Min Enviolosykkel er også rimelig dorske greier uten elkraft, men med motor så har det lite å si, og fordeler som vedlikehold og driftssikkerhet veier opp.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (13 minutter siden):

Min Enviolosykkel er også rimelig dorske greier uten elkraft, men med motor så har det lite å si, og fordeler som vedlikehold og driftssikkerhet veier opp.

Har du eldre Bosch-motor (f.eks. 2. gen), så er det helt jævlig å trå uten motor. Den har så mye motstand i motoren at selv med utenpåliggende gir er det bare grusomt å sykle til verksted 8 km unna pga dødt kort i motor. (fant også da ut at motoren ikke kan overhales, fordi det ikke finnes servicekit til denne - DET er gøy å finne ut av på familie"bilen")

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (24 minutter siden):

Har du eldre Bosch-motor (f.eks. 2. gen), så er det helt jævlig å trå uten motor. Den har så mye motstand i motoren at selv med utenpåliggende gir er det bare grusomt å sykle til verksted 8 km unna pga dødt kort i motor. (fant også da ut at motoren ikke kan overhales, fordi det ikke finnes servicekit til denne - DET er gøy å finne ut av på familie"bilen")

Er heldigvis nyeste CX. Tror egentlig det er vekta på sykkelen pluss girnavet som suger effektivitet hos meg. Når bakkene blir skikkelig bratte, legger jeg merke til at endel tradisjonelt drevne sykler drar litt fra meg, så det også da jeg sykla hjem sammen med ei som hadde en Benno med konvensjonelt drivverk, tror jeg gampa litt mer i bratta opp mot Moholt her i Trondheim.

Såvidt jeg vet skal nå det med motstand i motoren være noe de fiksa på den generasjonen, samt at drevene både i og utenpå motoren er ganske forskjellige (med større drev på beltet/kjedet, og mer solide drev inni).

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Kindernays lansering var en hoax. De påstod at det knapt var motstand i drivverket - dette er feil og uten å ha sett målinger er det anslått at det er omtrent likt som rohloff og liknende. De markedsførte seg også mot terrengsyklister i starten med testpiloter og influencere som brukte systemet. Jeg kjenner ikke til noen av disse som fortsatt bruker det - antakelig en grunn til det. 

Dette var åpenbart noe man bare gjorde for å vise at systemet tålte juling for deretter å skru over mot e-suv-segmentet.

Systemet gir mye mer mening til sedate e-suver og transportsykler hvor det spiller liten rolle hvor fort du aksellererer eller om det tar litt ekstra tid å gire. 

Kan godt hende de har en god plan. Forretningskonseptet fremstår p.t. noe uklart. Inntektene er på nivå med veldig små gründere, utgiftene ganske mye høyere. Det er helt normalt at oppstartbedrifter taper penger, men her er det store summer som svis av årlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fikk vel både Lillolosen og noen Trondheimsbaserte til å sette opp fatbikene sine med det (lurer på om det var GeirK jeg?) Basert på Instagram ser det ut til at herr Mork fortsatt kjører med det på siste bildet av Surlyen sin. Mulig det gjør seg greit nok på dorske fatbikes?

Tallak virka å være kjapt innom og ferdig med det hvertfall virker det som.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (7 timer siden):

De markedsførte seg også mot terrengsyklister i starten med testpiloter og influencere som brukte systemet. Jeg kjenner ikke til noen av disse som fortsatt bruker det - antakelig en grunn til det. 

Usikker på om jeg teller som testpilot eller influencer… 😆 Jeg har syklet 5632 km med Kindernay og er mer positiv enn negativ. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker det nå er at det hjulet sliter med at det ryker eiker uten at jeg skjønner hvorfor. (De ryker inne i nippelen.)

Hver gang jeg har skiftet tilbake til singlespeed så har jeg vært positivt overrasket over hvor lett og leken sykkelen blir med et lett bakhjul. Så det er åpenbart at vekten til Kindernay teller på den negative siden av regnskapet, men det er selvfølgelig litt urettferdig siden jeg sammenligner med singlespeed.

På den positive siden sammenlignet med vanlige gir er selvfølgelig det å kunne gire selv ved stillestående, men det gjelder jo stort sett alle navgir. Og så var det noen gir som var deilige og myke som smør å gire mellom, mens andre giringer var litt mer skurrete i feedbacken i hendelen. Hvis jeg husker riktig så var det også slik at høygirene var mer direkte i kraftoverføringen og derfor med lavt tap, mens lavgirene gikk gjennom noen ekstra kraftoverføringer som bråket og ga skurrete feedback i pedalene, slik at man kjente energien som gikk tapt. Men, stor disclaimer i Kindernays favør: Jeg hadde en tidlig prototype og produksjonsmodellene er helt sikkert forbedret.

Vil jeg bruke giret igjen? Ja, gjerne! Hvis noen spanderer ny felg og perfekt hjulbygging på meg. Jeg gidder ikke å legge penger og tid på å ikke sykle singlespeed. 😃 

  • Like 4

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...