Jump to content

Er fremtiden hydraulisk?


York

Recommended Posts

York skrev (1 time siden):

Kan hydralisk gir bli den neste store tingen? Ser at Kindernay har hydraulisk giring. Vet ikke om andre girprodusenter har det (?), men hydrauliske bremser har jo nesten blitt «standard» på både landevei, terreng og brukssykler.

Fordelene som kommer med hydrauliske skivebremser er jevn og svært høy kraftoverføring, samt ingen behov for å justere vaiertrekk på bremseklossene etter hvert som de blir slitt. Jeg ser ikke de samme behovene på gir.

Edited by Juffe
  • Like 2

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. mulig hydraulisk holder justeringen bedre? Eller er enda enklere å skru på? (har ingen erfaring)

Vil anta at elektronisk giring skjer elektromekanisk enten med vaier eller hydraulikk, så giringen kan vel være elektronisk selv om den er hydraulisk. Hvis hydraulikken gir noen fordeler?

Link to comment
Share on other sites

York skrev (44 minutter siden):

Hmm.. mulig hydraulisk holder justeringen bedre? Eller er enda enklere å skru på? (har ingen erfaring)

Vil anta at elektronisk giring skjer elektromekanisk enten med vaier eller hydraulikk, så giringen kan vel være elektronisk selv om den er hydraulisk. Hvis hydraulikken gir noen fordeler?

Elektronisk giring skjer uten verken vaier eller hydraulikk. Det er en liten servomotor som kjører veksleren inn og ut. Jeg ser ikke fordelen ved at den mekaniske koblingen mellom motoren og veksleren erstattes med et hydraulisk system. Jeg vil tro at få få til en 12-trinns indeksering i et hydraulisk system vil bli veldig komplisert. Kanskje ikke umulig, men i det minste skikkelig, skikkelig vrient.

Edited by Juffe
  • Like 2

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Link to comment
Share on other sites

"Vil anta at elektronisk giring skjer elektromekanisk enten med vaier eller hydraulikk, så giringen kan vel være elektronisk selv om den er hydraulisk. Hvis hydraulikken gir noen fordeler?" Ja, en servomotor er elektromekanisk, men verken vaier eller hydraulikk er inne i bildet.🙂

Edited by Juffe
  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kompliserer bare prosessen. Ideelt sett må man ha hydraulikk som dytter begge veier, samt at man må ha indekseringen i bakgiret. Det gir uforholdsmessig høy kompleksitet på en utsatt slitedel. Rotor har Uno, Acros har prøvd, og Kindernay sitter i en liten nisje i et hjørne for seg selv.

Har prøvd Archer D1X som er lineær servo med vaier til det giret du ønsker, og det var sykt treigt, så jeg solgte det.

Har nå førstegenerasjons XX1 AXS, og det er bare latterlig raskt og bra. Ja, det er komplekst og utsatt, men det løser også andre problemer, som kabelføring etc.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri helt forstått hvorfor man gikk for hydraulikk, ville det ikke vært gunstigere å få til noe elektronisk i stedet? Eller var det ikke noe særlig alternativ da viktige deler av Kindernay ble utvikla?

Den hydraulikkløsningen Rohloff lanserte for noen år siden har vel mer eller mindre blitt erstattet av elektronisk skifting, det føltes nydelig da jeg testa en sånn en for en stund siden.

Men har egentlig fortsatt trua på Kindernay og lignende på transportsykler da. Min Enviolosykkel er også rimelig dorske greier uten elkraft, men med motor så har det lite å si, og fordeler som vedlikehold og driftssikkerhet veier opp.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

perbl skrev (13 minutter siden):

Min Enviolosykkel er også rimelig dorske greier uten elkraft, men med motor så har det lite å si, og fordeler som vedlikehold og driftssikkerhet veier opp.

Har du eldre Bosch-motor (f.eks. 2. gen), så er det helt jævlig å trå uten motor. Den har så mye motstand i motoren at selv med utenpåliggende gir er det bare grusomt å sykle til verksted 8 km unna pga dødt kort i motor. (fant også da ut at motoren ikke kan overhales, fordi det ikke finnes servicekit til denne - DET er gøy å finne ut av på familie"bilen")

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

baronKanon skrev (24 minutter siden):

Har du eldre Bosch-motor (f.eks. 2. gen), så er det helt jævlig å trå uten motor. Den har så mye motstand i motoren at selv med utenpåliggende gir er det bare grusomt å sykle til verksted 8 km unna pga dødt kort i motor. (fant også da ut at motoren ikke kan overhales, fordi det ikke finnes servicekit til denne - DET er gøy å finne ut av på familie"bilen")

Er heldigvis nyeste CX. Tror egentlig det er vekta på sykkelen pluss girnavet som suger effektivitet hos meg. Når bakkene blir skikkelig bratte, legger jeg merke til at endel tradisjonelt drevne sykler drar litt fra meg, så det også da jeg sykla hjem sammen med ei som hadde en Benno med konvensjonelt drivverk, tror jeg gampa litt mer i bratta opp mot Moholt her i Trondheim.

Såvidt jeg vet skal nå det med motstand i motoren være noe de fiksa på den generasjonen, samt at drevene både i og utenpå motoren er ganske forskjellige (med større drev på beltet/kjedet, og mer solide drev inni).

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Kindernays lansering var en hoax. De påstod at det knapt var motstand i drivverket - dette er feil og uten å ha sett målinger er det anslått at det er omtrent likt som rohloff og liknende. De markedsførte seg også mot terrengsyklister i starten med testpiloter og influencere som brukte systemet. Jeg kjenner ikke til noen av disse som fortsatt bruker det - antakelig en grunn til det. 

Dette var åpenbart noe man bare gjorde for å vise at systemet tålte juling for deretter å skru over mot e-suv-segmentet.

Systemet gir mye mer mening til sedate e-suver og transportsykler hvor det spiller liten rolle hvor fort du aksellererer eller om det tar litt ekstra tid å gire. 

Kan godt hende de har en god plan. Forretningskonseptet fremstår p.t. noe uklart. Inntektene er på nivå med veldig små gründere, utgiftene ganske mye høyere. Det er helt normalt at oppstartbedrifter taper penger, men her er det store summer som svis av årlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, de fikk vel både Lillolosen og noen Trondheimsbaserte til å sette opp fatbikene sine med det (lurer på om det var GeirK jeg?) Basert på Instagram ser det ut til at herr Mork fortsatt kjører med det på siste bildet av Surlyen sin. Mulig det gjør seg greit nok på dorske fatbikes?

Tallak virka å være kjapt innom og ferdig med det hvertfall virker det som.

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

stislask skrev (7 timer siden):

De markedsførte seg også mot terrengsyklister i starten med testpiloter og influencere som brukte systemet. Jeg kjenner ikke til noen av disse som fortsatt bruker det - antakelig en grunn til det. 

Usikker på om jeg teller som testpilot eller influencer… 😆 Jeg har syklet 5632 km med Kindernay og er mer positiv enn negativ. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker det nå er at det hjulet sliter med at det ryker eiker uten at jeg skjønner hvorfor. (De ryker inne i nippelen.)

Hver gang jeg har skiftet tilbake til singlespeed så har jeg vært positivt overrasket over hvor lett og leken sykkelen blir med et lett bakhjul. Så det er åpenbart at vekten til Kindernay teller på den negative siden av regnskapet, men det er selvfølgelig litt urettferdig siden jeg sammenligner med singlespeed.

På den positive siden sammenlignet med vanlige gir er selvfølgelig det å kunne gire selv ved stillestående, men det gjelder jo stort sett alle navgir. Og så var det noen gir som var deilige og myke som smør å gire mellom, mens andre giringer var litt mer skurrete i feedbacken i hendelen. Hvis jeg husker riktig så var det også slik at høygirene var mer direkte i kraftoverføringen og derfor med lavt tap, mens lavgirene gikk gjennom noen ekstra kraftoverføringer som bråket og ga skurrete feedback i pedalene, slik at man kjente energien som gikk tapt. Men, stor disclaimer i Kindernays favør: Jeg hadde en tidlig prototype og produksjonsmodellene er helt sikkert forbedret.

Vil jeg bruke giret igjen? Ja, gjerne! Hvis noen spanderer ny felg og perfekt hjulbygging på meg. Jeg gidder ikke å legge penger og tid på å ikke sykle singlespeed. 😃 

  • Like 4

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...