Gå til innhold

Valget 2023


Anbefalte innlegg

Noen som har sterke meninger om vil vil merke noen endringer som følge av årets valg ?

Blir det flere og bedre sykkelveier, offentlig komunikasjon betalt via skatteseddelen og ikke av brukere, skikkelig mat og service på gamlehjemmene og blir det tryggere på skolene ?
Hva håper du blir bedre nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vi fra SP til FRP, så det blir garantert endringer. Kommunen fikk seg et voldsomt løft når eiendomsskatt ble innført. Både skole, kultur og eldreomsorg. For første gang på evigheter havnet vi utenfor robek-lista.

Nå blir vel skatten kuttet til fordel for vinmonopol på hvert gatehjørne.

 

Endret av torbjornhb
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (59 minutter siden):

Blir det flere og bedre sykkelveier

I Oslo må vel H samarbeide med V og Frp:
- H: Lovet mye sykkel i valgkampen, men hatt historikk av å trekke seg hver gang det faktisk må prioriteres eller blir litt støy. Lite håp for at Lae Solberg tør bygge.
- V: Ønsker mye sykkelbygging og generelt for, stoler på Marit Vea og hennes ambisjoner her.
- Frp: Deres førstekandidat lovet før valget at det ikke skulle bygges en meter ny sykkelinfrastruktur. Nå er ikke han aktuell pga skandalen, men ikke håp om at de andre under på lista er noe bedre. Ønsket ikke svare på Syklistforeningens undersøkelse.

Dessverre redd det ser mørkt ut, om det blir koalisjonen.

Men får se om de holder det de lovet på forhånd:

image.jpeg.f42aef85e170c5912c052d320142ac5d.jpeg

 

Se forøvrig:

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne i depressiv fase nå på vegne av fremtiden, klima og miljø. Jeg blir uforholdsmessig sur over å se Lae Solberg få suksess, heldigvis bor jeg ikke i den kommunen lenger...

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som av og til må sykle i veibanen så må det jo være positivt at en "byregjering" som kun har brukt 50 millioner i hele Oslo på ett år blir erstattet av noen som er glad i asfalt. Var og kjørte i Oslo i helgen, og var fremdeles ganske ille asfalt rundt forbi. Høyre er jo oppegående folk, og tror de ser det positive med å tilrettelegge for at bilistene får bedre plass ved at syklistene får egne veier. Kanskje Oslo og får flere veiprosjekter som bringer bilene under bakken, sånn at overflaten er mer for de myke? Mener å ha lest at de røde ville stoppe all slags tunneler under boliger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det å droppe bil, flyreiser og drit (iPhone og karbonsykler inkludert) kjøpt i Kina monner mye mer enn hvem som blir valgt på lokalt plan her i Norge. 

Det blir mye prat og lite handling blant de "grønne". Symbolpolitikk er vel navnet.

Jeg er relativt grønn, og håper absolutt på at vi klarer å vri oss mot en mer bærekraftig fremtid, men ufyselige besserwissere som er uspiselig for "folk flest" skader saken mer enn det hjelper. Det ser man jo ganske greit på oppslutningen til Mdg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig rart - mange har stemt på Kari Nessa Nordtun som "slenger", selv om hun var på 1. plass på Arbeiderpartiet. Det vil si at de har stemt på et annet parti, men har redusert sin partistemme ved å påføre Nordtun på listen i bunn. Dette ser ut til å gjøre at partiet de egentlig stemte på ikke får makt, til fordel for Arbeiderpartiet. Er jo trist når folk ikke skjønner hvordan ting fungerer.

Personstemmer.jpg

Slengere.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (3 minutter siden):

Jeg tror nok det å droppe bil, flyreiser og drit (iPhone og karbonsykler inkludert) kjøpt i Kina monner mye mer enn hvem som blir valgt på lokalt plan her i Norge. 

Det blir mye prat og lite handling blant de "grønne". Symbolpolitikk er vel navnet.

Jeg er relativt grønn, og håper absolutt på at vi klarer å vri oss mot en mer bærekraftig fremtid, men ufyselige besserwissere som er uspiselig for "folk flest" skader saken mer enn det hjelper. Det ser man jo ganske greit på oppslutningen til Mdg nå.

Ja, er og noe usjarmerende å bare ta ting fra folk. Sånn som en stakkars vaskehjelp som bor i Oslo og må ut grytidlig for å vaske kontoret et annet sted utenfor byen. Tidligere kunne hun gå ut i gaten og sette seg i bilen og kjøre på 20 minutter. Nå har kommunen slettet parkeringsplassen sånn at om hun er heldig så finner hun en plass til bilen, er hun uheldig må hun gå langveis. I tillegg må hun betale en parkeringsavgift i måneden. 

Et hyggelig parti ville ikke begynt i den enden. Et hyggelig parti ville brukt gulrot i stedet for pisk - det ville redusert kollektivprisene og økt avganger....og så vil en kunne se om biltrafikken blir lavere. Trenger du gaten til sykkelvei så må en lage en underjordisk parkeringsplass / parkeringshus. Det handler om respekt for innbyggerne og ikke gjøre hverdagen vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (7 minutter siden):

Er jo veldig rart - mange har stemt på Kari Nessa Nordtun som "slenger", selv om hun var på 1. plass på Arbeiderpartiet. Det vil si at de har stemt på et annet parti, men har redusert sin partistemme ved å påføre Nordtun på listen i bunn. Dette ser ut til å gjøre at partiet de egentlig stemte på ikke får makt, til fordel for Arbeiderpartiet. Er jo trist når folk ikke skjønner hvordan ting fungerer.

Personstemmer.jpg

Slengere.jpg

Men slengere er jo det fine med lokalvalg. Har forstått det slik at Ap-ordføreren har gjort en god figur, og får mange kumulasjoner som følge av det. Det synes jeg er en fin tradisjon. Kumulasjoner gjør at vi får et nærere forhold til våre folkevalgte. I min kommune, som nå er en del av Tønsberg, hadde vi i to perioder direkte ordførervalg. Det medførte at jeg stemte på Sp-ordføreren to ganger, selv om jeg aldri har vurdert eller stemt på det partiet. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (1 minutt siden):

Men slengere er jo det fine med lokalvalg. Har forstått det slik at Ap-ordføreren har gjort en god figur, og får mange kumulasjoner som følge av det. Det synes jeg er en fin tradisjon. Kumulasjoner gjør at vi får et nærere forhold til våre folkevalgte. I min kommune, som nå er en del av Tønsberg, hadde vi i to perioder direkte ordførervalg. Det medførte at jeg stemte på Sp-ordføreren to ganger, selv om jeg aldri har vurdert eller stemt på det partiet. 

Jo, men Nordtun var jo allerede på førsteplass i et parti som fikk flest stemmer, så hun var jo garantert en plass i kommunestyret. En slenger er jo når folk stemmer et annet parti (f.eks. Høyre), og putter navn fra andre partier i bunn. Da blir jo effekten at de stemmer "mest Høyre, men bitte litt Arbeiderpartiet". Kanskje kan det ses på som en helgardering: "Jeg ønsker Høyre, men dersom det blir Arbeiderpartiet vil jeg i hvert fall ikke ha andre enn Nordtun"...? Eller kanskje de stemmer et parti som er mer nært AP, men vil ha Nordtun som ordfører. Synes bare det er rart å vanne ut partistemmen på den måten. Om Nordtun er så fortreffelig får hun vel mest stemmer ved å stemme AP, siden hun er i uthevet skrift på AP-listen, og automatisk får 125% på grunn av det, selv uten å tukle med stemmeseddelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (1 time siden):

Det blir mye prat og lite handling blant de "grønne". Symbolpolitikk er vel navnet.

Noe forskning som ble presentert nylig viste jo at MDG-kommuner kuttet utslipp i mye større grad enn andre kommuner. Så det motsatte av symbolpolitikk: her er det tiltak og prioriteringer som har monnet.

Forøvrig synes jeg det er rart å klage på at det blir lite handling, når de ikke sitter ved roret særlig mange plasser. Ikke som om de kan bestemme alt selv.

Mannen Faller Ikke skrev (57 minutter siden):

Tidligere kunne hun gå ut i gaten og sette seg i bilen og kjøre på 20 minutter. Nå har kommunen slettet parkeringsplassen sånn at om hun er heldig så finner hun en plass til bilen, er hun uheldig må hun gå langveis. I tillegg må hun betale en parkeringsavgift i måneden. 

Tidligere kunne hun stå i kø hver morgen. Siden hun er en av de som trenger bil, men mange andre nå lar være å kjøre, kommer hun frem i tide og nyter godt av at andre velger kollektiv. Tidligere fikk hun ikke parkert der hun bodde, fordi folk utenfor byen brukte gata hennes som gratisparkering når de kjørte til jobb. Nå med beboerparkering er det bare de i nabolaget som står der, og sparer masse tid på å lete etter ledig plass. Dessuten har mange solgt bilen og kjøpt lastesykkel, eller bruker delebil som nå har fått dedikerte og sentrale parkeringsplasser i mange gater. Så mindre trykk på parkeringsplassene.

Sånn, bare for å snu på det 😉

  • Like 6

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

Et hyggelig parti ville ikke begynt i den enden. Et hyggelig parti ville brukt gulrot i stedet for pisk - det ville redusert kollektivprisene og økt avganger....og så vil en kunne se om biltrafikken blir lavere. Trenger du gaten til sykkelvei så må en lage en underjordisk parkeringsplass / parkeringshus. Det handler om respekt for innbyggerne og ikke gjøre hverdagen vanskelig.

Sånn i et 30års folkevekstperspektiv, hvor skal alle bilene som etterhvert kommer til kjøre for å komme til alle parkeringshusene som er bygget? Det høres veldig bra ut å lage parkeringskjellere for å skjule biler, men man hopper ofte bukk over hvordan bilene skal komme dit, og hvor mye de typisk vil bruke.

Har liksom ikke helt trua på at løsninga er en sveitserost av tunneller under byen heller.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (2 timer siden):

Noe forskning som ble presentert nylig viste jo at MDG-kommuner kuttet utslipp i mye større grad enn andre kommuner. Så det motsatte av symbolpolitikk: her er det tiltak og prioriteringer som har monnet.

Forøvrig synes jeg det er rart å klage på at det blir lite handling, når de ikke sitter ved roret særlig mange plasser. Ikke som om de kan bestemme alt selv.

Tidligere kunne hun stå i kø hver morgen. Siden hun er en av de som trenger bil, men mange andre nå lar være å kjøre, kommer hun frem i tide og nyter godt av at andre velger kollektiv. Tidligere fikk hun ikke parkert der hun bodde, fordi folk utenfor byen brukte gata hennes som gratisparkering når de kjørte til jobb. Nå med beboerparkering er det bare de i nabolaget som står der, og sparer masse tid på å lete etter ledig plass. Dessuten har mange solgt bilen og kjøpt lastesykkel, eller bruker delebil som nå har fått dedikerte og sentrale parkeringsplasser i mange gater. Så mindre trykk på parkeringsplassene.

Sånn, bare for å snu på det 😉

Ja, hun kommer uansett ikke til å bo der lenge ettersom de gjorde det så lite attraktivt å eie sekundærbolig for utleie at leieprisene har føket i været. Så nå har hun ikke råd å bo der stort lenger. Da må hun nok flytte opp til Tveita. Der er det greit med parkeringsplasser og. Og så kan velutdannede par heller flytte inn i leiligheten hun bodde. Ser jo at det har blomstret opp med hvite barnefamilier i de leilighetene, ettersom det er fiffen som har råd til å bo der. Enslige blir presset ut av bydelen. Er faktisk poppet opp 3-4 nye skoler i området de siste årene. Er jo positivt det og. Litt synd med alle kommunale boliger rett på siden, hvor det er ganske røft. Men er jo sjeldent at narkoen og drapene går ut over barnene i bydelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (4 timer siden):

Jo, men Nordtun var jo allerede på førsteplass i et parti som fikk flest stemmer, så hun var jo garantert en plass i kommunestyret. En slenger er jo når folk stemmer et annet parti (f.eks. Høyre), og putter navn fra andre partier i bunn. Da blir jo effekten at de stemmer "mest Høyre, men bitte litt Arbeiderpartiet". Kanskje kan det ses på som en helgardering: "Jeg ønsker Høyre, men dersom det blir Arbeiderpartiet vil jeg i hvert fall ikke ha andre enn Nordtun"...? Eller kanskje de stemmer et parti som er mer nært AP, men vil ha Nordtun som ordfører. Synes bare det er rart å vanne ut partistemmen på den måten. Om Nordtun er så fortreffelig får hun vel mest stemmer ved å stemme AP, siden hun er i uthevet skrift på AP-listen, og automatisk får 125% på grunn av det, selv uten å tukle med stemmeseddelen.

Jeg ser at jeg var litt upresis i språkbruken her. Jeg burde selvsagt ha skrevet slengere. 

Jeg ser at slengere reduserer din andel av stemmer til det partiet du slipper opp i urna, og du viser litt sånn som enkelte lærere ga karakterer i gamledager, med karakterer som 4+++- og 4/3. For min del la jeg til to slengere fra andre partier, nettopp for å vise at dem hadde jeg tillit til uten at jeg ville gi deres parti min hele og fulle tilslutning. 

Dette synes jeg fremdeles er et gode som vi bør ha, for jeg for min del, er aldri 100% enig med ett parti. Da er det fint å kunne vise andre, som er fra et annet parti, min lille støtte ved å slenge dem på et annet partis liste og legge den i stemmeurnen. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (16 timer siden):

Jeg ser at jeg var litt upresis i språkbruken her. Jeg burde selvsagt ha skrevet slengere. 

Jeg ser at slengere reduserer din andel av stemmer til det partiet du slipper opp i urna, og du viser litt sånn som enkelte lærere ga karakterer i gamledager, med karakterer som 4+++- og 4/3. For min del la jeg til to slengere fra andre partier, nettopp for å vise at dem hadde jeg tillit til uten at jeg ville gi deres parti min hele og fulle tilslutning. 

Dette synes jeg fremdeles er et gode som vi bør ha, for jeg for min del, er aldri 100% enig med ett parti. Da er det fint å kunne vise andre, som er fra et annet parti, min lille støtte ved å slenge dem på et annet partis liste og legge den i stemmeurnen. 

Ja, det er jo en ok måte å gjøre det på i det tilfellet.

Ser vi har litt slenger-drama i Bergen og. Der mister nå Bergenslisten ett mandat fordi noen av Bergenslisten har puttet slengere til andre partier, som ble telt opp litt senere. I god Trump-stil krever så Bergensliste-lederne omtelling 😄

Slengereee.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Nå har vi sett resultatet av valget 2023, og sykepleierne sier (den avgående) helseministeren ikke har skjønt analyser.

Ser at Vestre er ønsket av noen i AP til å bli ny helseminister (han har 0 peiling på helse), mens Gris Ke Giske mener Trøndelag må få ministerposten igjen, siden det lokallaget er så stort.

Hva fae... Den kanskje viktigste ministerposten skal altså bare deles ut basert på lokallag-tilhørighet? Eller til en annen som ikke har peil???

Kan de ikke finne en person som har grisegod peiling på helse og sykehus? Så vi ikke fortsatt har fullstendig krise på flere sykehus?

 

Screenshot_20240413_181014_SamsungInternet.jpg.7e75686aaf28c6c73401784092400790.jpgScreenshot_20240413_181050_SamsungInternet.jpg.c4d8d5803cfa7e032def88efa7d29f47.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas er flink, men opplever at stormene er frekvente og dårleg taima. Jeg tror han vil finne ut av det til slutt.

Mye av føkkøpsen han opplever er vel at han har vært opptatt med arbeid slik at b-kandidatene kan kuke rundt. For en med phd fra Sorbonne forstår han svært godt at Broch og Kjerkhol måtte ut.

Lyspunktet er at militærløftet er tverrpolitisk. Vi trenger litt enighet nå. Jeg er glad vi har institusjoner som jobber sammen, og ikke er i evig kamp som i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal liksom kompetanse og faglig dyktighet ha noe å si!

Husk hva Bratteli sa til Gro da han ønsket henne inn i regjering. Hun trodde at hun som lege kunne være en god helseminister. Bratteli var meget klar på at fagligheten var noe man søkte sterkt å unngå. Ta miljøvern du! 

Trøndere og helse fungerer utmerket, bare se på Helseplattformen, det beste siden varmt brød!

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (10 minutter siden):

 For en med phd fra Sorbonne forstår han svært godt at Broch og Kjerkhol måtte ut.

Mener du Støre? Han har vel ikke doktorgrad. Jeg har egentlig alltid trodd han hadde samme utdannelse som meg (samfunnsøkonom), men ser han faktisk er statsviter, ifølge Stortinget.no og Khrono.no.

Flink fyr.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (11 timer siden):

Skal liksom kompetanse og faglig dyktighet ha noe å si!

Husk hva Bratteli sa til Gro da han ønsket henne inn i regjering. Hun trodde at hun som lege kunne være en god helseminister. Bratteli var meget klar på at fagligheten var noe man søkte sterkt å unngå. Ta miljøvern du! 

Trøndere og helse fungerer utmerket, bare se på Helseplattformen, det beste siden varmt brød!

 

Vet ikke om kunnskapskravet for å gjøre en god jobb nå er større enn i gamle dager, men tviler ikke på at Gro ville gjort en god jobb uansett hvilken ministerjobb hun hadde hatt.

Det vi så i fjor ved Stavanger Universitetssykehus (SUS)var at sykehuset er svært gammelt og utdatert, så de måtte bygge nytt. Men regjeringen gir ikke nok penger til dette, så SUS måtte kutte kraftig i driften på det gamle i byggeperioden på det nye, så hver sykepleier måtte løpe raskere. Samtidig kastes sykepleierne ut av parkeringsplassene, så de må ta buss midt på natten i et belastet område for å komme på jobb - alt dette i en tid med sykepleiermangel. Folk sluttet i hopetall. 170 operasjoner ble utsatt på kort tid pga personellmangel (sykepleiere). Leger sto klar og måtte legge vekk kniven, ofte 3 ganger på samme pasient.

En Helseminister må uansett sørge for at slikt ikke kan skje i et land med 17500 milliarder i oljefondet (over 3millioner per innbygger). Bra ministeren må gå. Håper neste forstår Helse OG matematikk.

 

Screenshot_20240414_073055_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi er en farlig sport. Ikke hver gang jeg lykkes 😉

Helsepolitikken i Norge er jeg særs skeptisk til. Den katastrofale Helseplattformen i Trondheim, som de nekter å erkjenne er en fallitt, og nedleggelsen av Ullevål er bare to eksempler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overvurdert å ha en fagekspert som statsråd - det er viktigere å ha en som forstår prosesser, hvem som skal involveres og lyttes til, og at vedkommende har et skarpt hode.

Har opplevd statsråder som har fagekspertise, som dermed tror man selv vet best (ut fra sin relativt snevre erfaringsbakgrunn) - og som dermed ikke evner å få helhetsbildet når politikken skal utformes. 

Lytt til Kristin Clemet og Kristin Halvorsen, som begge har hatt gode perspektiver på hvilken rolle statsråder faktisk har - og at fagekspertisen sitter i departement og direktorater som kontinuerlig leverer råd og vurderinger til politisk ledelse.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...