Gå til innhold

Shimano tilbakekaller pre-2019 kranker


Anbefalte innlegg

Hva tenker vi om dette? Kommer leverandører i Norge bli nedrent av syklister som kommer med en krank under armen?

https://www.cpsc.gov/Recalls/2023/Shimano-Recalls-Cranksets-for-Bicycles-Due-to-Crash-Hazard?fbclid=IwAR3Mbh9DQvSw4ACEWNq6eVB9LkN3mlITYISTpNvGWajvJanmjsxepmFhv6k

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være en "global recall" så gjelder nok her på berget også. Har en kamerat med Ultegra krank som sprakk på denne måten og fikk den byttet uten issues fra butikk. 

Sjekket modellnr og årsproduksjon og som fryktet har jeg to sykler som kan være berørt, men bare de som har kranksett med "tegn på sprekker" vil få de byttet om jeg forstår det rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The replaced crankset will be a special version, which may feature a different cosmetic appearance while maintaining the same level of performance."

Mon tro hva de mener med dette?

Jeg synes også det er litt rart at de ber folk slutte å bruke sykkelen umiddelbart, men ikke har noen klar lovnad om hvor fort de kan fikse det. Mistanken min er at dette kun gjelder noen veldig få desimaler av prosenter av krankene de har solgt. Skulle man ha en sånn krank, så ber de jo i praksis om at man ikke bruker sykkelen for et par måneder. Kan de gjøre det uten videre kompensasjon for tapt bruk av sykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Description:

This recall involves Shimano Ultegra FC-6800, Dura-Ace FC-9000, Ultegra FC-R8000, Dura-Ace FC-R9100 and FC-R9100P 11-Speed Bonded Hollowtech Road Cranksets manufactured prior to July 2019 sold individually and on bicycles sold by other manufacturers such as Trek and Specialized. A crankset is the component of the bicycle that the chain and pedals attach to for pedaling. The recalled models have printed ‘Ultegra’ or Dura Ace’ logos on the arm. The affected models are pre-July 2019 production and have the following two letter production code on backside of the crank arm where the pedals are attached: KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, and RF.

Remedy:

Consumers should immediately stop using the cranksets manufactured before July 1, 2019, and contact an authorized Shimano dealer to schedule a free crankset inspection. Only consumers whose cranksets show signs of bonding separation or delamination during the inspection will be provided a free replacement crankset and installation.

Incidents/Injuries:

The firm has received 4,519 incidents of cranksets separating, and six reported injuries, including bone fractures, joint displacement and lacerations.

Sold At:
Bicycle stores nationwide from January 2012 through August 2023 for between $270 and $1,500.
 
Distributor(s):
Shimano North America Bicycle Inc., of Irvine, California
 
Manufactured In:
Japan
 
Recall number:
23-294

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sjukt ja, det har jo vært en kjennsgjerning i en evighet at Shimano har hatt et problem med at krankene har en unormalt høy sjanse for å sprekke opp.

Internett sier at det var denne kontoens fortjeneste at de endelig annerkjente problemene https://instagram.com/thanksshimano

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor sikkert er det å sykle med en slik krank? Ja jeg har en. Den ser fin ut. Men det kan jo endre seg, det kan jo i prinsippet endre seg på en treningstur og jeg kan jo ikke stoppe hver halve time og utføre inspeksjon. Shimano burde tilby ny uansett til kostpris i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lbs så ut som et spm.tegn når jeg spurte hva shimano hadde gitt dem av instruks. Dette var få dager etter info var ute på shimanos nettsider.

Tviler på at de vet mer nå…

mulig jeg er drøy, men jeg mener at jeg som innehar en slik krank skulle ha kunne sendt henvendelse til shim, fått en krank i posten, gjerne med depositum, retureske og kredittering av faktura når min gamle krank er ankommet japan eller hvor den nå havna. 
Selvsagt burde de som ikke vil demontere selv kunne få lbs til å gjøre det.

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (58 minutter siden):

Lbs så ut som et spm.tegn når jeg spurte hva shimano hadde gitt dem av instruks. Dette var få dager etter info var ute på shimanos nettsider.

Tviler på at de vet mer nå…

mulig jeg er drøy, men jeg mener at jeg som innehar en slik krank skulle ha kunne sendt henvendelse til shim, fått en krank i posten, gjerne med depositum, retureske og kredittering av faktura når min gamle krank er ankommet japan eller hvor den nå havna. 
Selvsagt burde de som ikke vil demontere selv kunne få lbs til å gjøre det.

Tviler på at Shimano har noen som helst intensjon om å bytte alle krankene.

De skal jo inspiseres, og bare de med begynnende sprekker skal erstattes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (39 minutter siden):

Better safe than sorry er nok ikke et begrep de bruker i Japan tilsynelatende.

 

Ivar Elverum skrev (1 time siden):

mulig jeg er drøy, men jeg mener at jeg som innehar en slik krank skulle ha kunne sendt henvendelse til shim, fått en krank i posten, gjerne med depositum, retureske og kredittering av faktura når min gamle krank er ankommet japan eller hvor den nå havna. 
Selvsagt burde de som ikke vil demontere selv kunne få lbs til å gjøre det.

Shimano har solgt 2 800 000 av disse krankene. Og det har vært dokumentert problemer med 4500 av de. Om Shimano skulle erstattet samtlige hadde det vel kostet de i overkant av 3 milliarder NOK iallefall (med en estimert kostnad på litt over 1000 pr krank i produksjon og logistikk). 

Av mange ulike årsaker tenker jeg at det å erstatte de som faktisk er ødelagt er en god ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om man bare kan kan sammenligne kjente havarier mot produserte kranker. Det er svært mange sykler, og kranker, som aldri blir brukt til det de er designet for. Samtidig er jeg overbevist om at det er mange havari som aldri blir meldt inn.

Det er derfor god grunn til å være svært forsiktig med å bruke en av disse krankene skikkelig. 

Skulle heller ikke overraske meg om både norsk og europeisk forbrukerkjøpslovgivning vil kunne gi rett på omlevering fra selger om fortsatt bruk av kranken vil være belemret med en vesentlig ulempe/ risiko. Også om sprekk enda ikke er synlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette virker litt overdrevet. Det kan jo ikke være sånn at kranken går fra ingen spor til full knekk på én tur? Så jeg er ikke nevneverdig bekymret for å sykle med min inntil videre.

Dog er det et interessant aspekt at man kanskje har krav mot salgsleddet her. Hvis varen er defekt (og det må den jo sies å være fra tidspunktet Shimano ba om at man slutter å bruke den frem til de evt har godkjent at den er uskadd), har man krav på låneprodukt frem til mangelen er utbedret?

En annen ting som er kjip her er for folk som har flyttet. Jeg bor i utlandet, men kjøpte sykkel i Norge. Lokale verkstedet her hevder de vil prioritere egne kunder først, og tviler på at de kommer til å se på andre sykler før neste år. Kan de virkelig gjøre det? Ville nesten trodd at Shimano hadde noen krav om å serve alle før de gir ut stempelet som sertifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror heller ikke en rolig søndagstur/treningstur er kan være utslagsgivende for majoriteten av brukere, men hva med store ryttere som sykler lengre ritt? Det vil være en helt annen belastning. Da vil det naturlig nok være betydelig belastning mellom hver gang man har mulighet til å inspisere kranken. Brukscasen er, slik jeg ser det, avgjørende for hvorvidt dette er et praktisk problem eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er det vel varmt klima og høy luftfuktighet som er triggerene her. Har syklet med 1400 makswatt, 80-90kg og 500-1000 mil i året i 8 år på 2 av disse krankene uten å kunne se noen sprekker på dem.

I USA markedsfører nå advokater seg mot folk som har blitt skadet av krankene, så regner med at det uansett kommer en form for etterspill. Historiene er også mange om folk som har fått avvist reklamasjoner fra Shimano, så regner også med at mørketallene er vesentlige hvis de kun teller reklamasjoner de har godkjent.

Endret av Gruskverner
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å bytte kranksettet på junior sin sykkel. Orker ikke tanken på at 11 åringen krasjer midt i en spurt eller akselerasjon. 
 

Hva finnes det av muligheter hvor jeg bare kan montere nytt kranksett direkte på eksisterende kranklager?

BCD må være samme da kranksettet pt. er bygd om til 1x med en wolfram skive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...