Gå til innhold

Ullsokker


Maggan

Anbefalte innlegg

Hva er beste ullsokkene til trening og aktivitet? Jeg har en haug med utslitte og hullete fra Bula som jeg har brukt til sykkel, løp, ski, turer i fjellet og all mulig annen aktivitet. Nå trenger jeg nye.


Krav: myke og behagelige, 100% (eller i hvert fall en høy prosent) ull, ikke for tykke og koster ikke en formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Bula sine ullsokker (sikkert samme som du har slitt ut) hos Røros Sport i sommer, og synes de er fine allround/halvtykke sokker.

Jeg ser du får de på tilbud nå, 2pk til 149. Løp og kjøp! 😄

https://rorossport.no/product/bula-2-pk-basic-wool-sock/

Til sommerbruk er jeg veldig glad i DeFeet sine sokker, men det er jo en litt annen prisklasse

https://bikeshop.no/sykkelbekledning/klær/tilbehør/sokker?Filter=ProdusentID¤1:ProdusentID¤1_441

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøpte Bula sine ullsokker (sikkert samme som du har slitt ut) hos Røros Sport i sommer, og synes de er fine allround/halvtykke sokker.

Jeg ser du får de på tilbud nå, 2pk til 149. Løp og kjøp! 😄

https://rorossport.no/product/bula-2-pk-basic-wool-sock/

Til sommerbruk er jeg veldig glad i DeFeet sine sokker, men det er jo en litt annen prisklasse

https://bikeshop.no/sykkelbekledning/klær/tilbehør/sokker?Filter=ProdusentID¤1:ProdusentID¤1_441

Har også de Bula-sokkene der og jeg syns de er bedre enn alt jeg har hatt fra både Ulvang og Dæhlie av allround ullsokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite slår Smartwool, Icebreaker og Darn Tough når det kommer til tekniske sokker. De koster endel, og bør kjøpes på tilbud eller i 3 for 2 tilbud som f.eks. Sportsnett har. Darn Tought kommer vel med en "livstidsgaranti".

For de av oss som sliter med gnagsår mellom tærne pga. tær som knikker, kan Injinji tåsokker hjelpe. Bruker ofte det hvis jeg skal gå langt. Ikke like gode ellers som de nevnte merkene over. Når jeg varierer mellom Injinji og de merkene over som har litt demping, merker man faktisk forskjellen på lengre turer. En utfordring med demping i sokken, er at det kan øke sannsynligheten for gnagsår når sokken blir fuktig.

Ikke en aktivitetssokk føler jeg, men til avslapping om vinteren, er Smartwool Mountaineer Classic Edition digg med sin fluffy isolasjon. Pleier å ta på en slik (eller den litt tykkere utgaven) når jeg kommer i vintercamp. Til vanlig innendørs bruk om vinteren er den litt tykke sokken fra Devold, som selges i 3pk,  god.

388796_22591_XXXL.webp

OutdoorGearLab har en hiking sokk test.

Tynne merino linersokker er digg, spesielt mtp. lukt, men synes alle slites relativt raskt. Tror ene paret mitt fra Eton fikk hull etter en 17 Mai. Uansett er det greit å lære seg å reparere kostbare ullsokker, eller bli kjent med noen som kan det. Da varer fort sokker 5 ganger lengre.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de fleste sokkene er helt håpløse hva gjelder slitestyrke, men jeg har Darn Tough på lista. Kjøpte Bula og Gridarmor i bulk for noen år siden og de ble raskt utslitt. Ikke verdt penga syns jeg.... Smartwool har tidligere vært ekstremt komfortable men holdbarheten syns jeg var middels.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridgedale sin Bjørndalensokk er kanskje min favoritt til aktivitet, etterfulgt av Devold XC lang sokk om du ønsker en lang type. 
Ellers syns jeg det er mye skuffende hva angår holdbarhet, hvor varme de er, og hvordan passformen holder seg i bruk. 
En av mine favoritter fra smartwool kan jeg bruke i skistøvler, men er litt for grov i ulla til an den kan brukes på gåturer på fjellet, da blir det gnagsår. Bridgedale OleEinar løser dette ypperlig, men slites litt raskere(dog ikke holdbarheten til aclima liner som = 0). 

 

Til jakt anbefales lange aclima hunter. De er meget gode på varme, men blir litt løse i strikken etter litt bruk. Passer best om man har kort vei til post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det meste og er ikke imponert over slitestyrken på ullsokkene. Stort sett blir det hull foran eller under/bak på hælen på de fleste. Ulvang framstår som mer slitesterk, selv om det har vært ymse der også. De sokkene som har holdt lengst har vært gamle Ullfrotte-sokker og billige 19-kroners-sokker (Inline?) fra xxl.no. De har imponert på slitestyrke, om enn mindre på utseende etter hvert. De aller verste har vært helt tynne Ullvang-sokker, de gikk fort i stykker. 

Jeg har ikke prøvd Darn Though, men til 400 kroner paret er jeg redd for at det er bedre å kjøpe billige sokker. 

Egentlig er jeg fornøyd med billigsokkene til Europris, de koster lite og varer ca en hel vintersesong. Da er hælen slitt vekk. Ganske så varme er de også, selv med en del syntet innblandet. 

Endret av Staroh69
Tastefeil

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn sokker i medium-ish tykkelse fra Devold, Ulvang og Smartwool, både i hverdagssokker og typiske trekkingsokker, for å teste ut hva som holdt best. Trekkingsokkene fra Ulvang hadde absolutt dårligst holdbarhet, utslitt lenge før noen av de andre. Hverdagssokkene fra Devold holder lenge, men virker svært sårbare for ting som hekter seg fast og napper litt i stoffet. Så her måtte jeg fram med nål og tråd. Slitestyrken forøvrig er god. Av trekkingsokkene var Smartwool sine PhD de som holdt desidert best. Mest for pengene er nok dog en trepakning med hverdagsullsokker fra Devold på salg av de nevnte over.

 

Endring: Bruken har vært både sport og fritid, hele året. 

Endret av steffone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defeet Woolie Booliie er sykkelspesifikke, varme og svært holdbare. Til hverdagssokker er Line One som fås kjøpt på xxl gode og latterlig billige. De er helt svarte så de kan brukes til det meste, og har størrelsen i stor hvit skrift på innsiden av skaftet slik at de er lett å parre når vasken skal legges sammen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sykling synes jeg både Giro og Velocio har gode ullsokker. Men å bruke ullsokker til løping funker dårlig for meg. Også Darn Tough får raskt hull under tåballene.  
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (2 timer siden):

Har kjøpt noen ullsokker fra Sportsoutlet. Vikafjell, har brukt de mest i tursko på skogsturer. Har funka veldig bra. Holder seg oppe på leggen, og passer godt på beina.  Er også tøylige, så man kan dra de litt oppover leggen om man vil ha litt ekstra lange sokker. Og, til ekstra kalde dager, er det tynne ullsokker innerst, og hjemmelaga "ræggsokk" utenpå.

Bruker også de samme - gir klart mest bang for the buck (50kr for 2 par), og er overraskende slitesterke.

Best kvalitet (slitestyrke + komfort) av de jeg har brukt er Wool Power.

 

Synes både Ulvang og Bula er skuffende lite holdbare, har sluttet å kjøpe fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (På 24.10.2023 den 10.32):

Jeg har ikke prøvd Darn Though, men til 400 kroner paret er jeg redd for at det er bedre å kjøpe billige sokker. 

Har og noen Darn Tough sokker som jeg er godt fornøyd med, og hvis man er smart kjøper man direkte fra dem på Amazon 🙂
https://www.amazon.com/stores/DarnToughVermont/page/CAB79A7A-3A43-4709-9A74-C623098CD1C2?ref_=ast_bln

Det er og gratis frakt hvis man kjøper for mer enn $49 - første gang jeg ser det hos Amazon.com. Moms og slikt blir trukket, slik at det er ingen gebyrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par Select ullsokker til fotball for å ha i jaktstøvlene mine som er ganske høye, de er veldig gode. 
149,- på Sport1, ser de har dem på XXL også. 

https://www.xxl.no/select-wool-stadia-fotballstromper-ull-junior-senior-svart/p/1154462_2_style

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...