Gå til innhold

Kronikk på NRK.no - før syklet vi sammen


Knutspeed

Anbefalte innlegg

Er det egentlig så ille? 

For egen del synes jeg det er veldig greit å bare stikke ut når det passer. Evt avtale med noen man er på nett med og har omtrent de samme forventningene til hva en runde skal inneholde. 

Altså forstår jo at det er bortimot krise for sykling som idrett på grasrotnivå og for de som brenner for det, men med eget lag og greier har vel aldri deltakere internasjonalt vært høyere og prestasjonene bedre samlet sett. 

For oss som ikke tenker på det vi driver med som idrett og noe man konkurrerer i så vil jo de lokale sykkelklubbene uansett være av liten interesse. Eller det er ihvertfall slik for meg her jeg holder til. Jeg skjønner lite av deres innfallsvinkel til syklingen og de skjønner ihvertfall ikke hva jeg driver med der jeg surrer rundt uten et mål om å delta på et ritt. 

Det er to adskilte verdener rett og slett. 

På terreng er det fokus på XCO med bratte klatringer, nedkjøringer uten flyt og mye røtter. Det gidder ikke jeg å drive med på ukentlig basis på tynne XC dekk og 100mm vandring. Det jeg driver med når jeg sykler XC er tilsvarende uinteressant for dem siden klatringene er snille og nedkjøringene flowy og generelt lite tekniske. Enduro og klassisk stisykling driver de ikke med så heller ikke der kan man møtes. Ikke er det veldig mange over 12 - 13 år i klubben heller. Unntaket er noen foreldre som sykler litt med ungene på trening og kanskje tar en og annen grustur med noen innlagte intervaller. 

På landevei er det noen flere unge og voksne, men synes jeg ser lite til dem mtp all praten vi hørte om det voldsomme sykkelmiljøet som skulle være her. De voksne er stort sett ex syklister som jeg ser etter kovid har delt seg opp i mindre grupper på to/tre og antakeligvis er medl pga lisensen. Ser på strava at det er mye solosykling blant disse også, men de møtes nå ihvertfall om enn uorganisert og utenfor klubbparaplyen.

Når det gjelder ungdommen tror jeg årsaken til at de ikke synes er at de få som ikke har falt av rundt overgangen fra barneskole til ungdomsskole har reist. Noen til NTG for enten å bli langrennsløpere eller for å satse på sykkel. Andre bare flytter for å studere eller har søkt seg inn i forsvaret. Når/hvis de returnerer så er det småunger, bleieskift og jobb som tar tiden deres.  Borte for en lang periode er de ihvertfall så det eneste  jeg har sett av de er når noen av de beste gjør det bra på internasjonale renn eller ritt og de får omtale i lokalavisa som da også alltid følges opp med intervju av den faste ildsjelen i klubben som reklamerer for Ringerike GP og hvor viktig et slikt arrangement er for rekrutteringen. 

Generelt så ville jeg vært mer bekymret for hvor lite ungdommer som i det hele tatt sykler. Mulig det bare er her, men tror jeg kan telle de mellom 16 og 45 på en hånd, eller kanskje begge.

Jeg og to tre til (pluss noen slengere) er ihvertfall ganske alene i noen veldig store skoger og flotte (b)landeveier. 

 

Endret av ulf martin
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis poengterte at de har fått til sosialtur som funker - de kjører Dawn Patrol hver fredag i nabobyen, med ymse sammenkomster spredte helger. Drar godt med folk, ihvertfall i sommerhalvåret. Riktignok mest blandevei, men lell. Hadde slengt meg med om kabalen hadde gått opp, men det er litt for langt unna til å matche morgenen for min familie.

Jeg trives godt på solotur, er ikke noen utprega utadvent type, men det gir meg mye mer å ha noen å sykle sammen med. Har en relativt fast sykkelkompis, men selv når vi er to må vi debattere oss frem til hva kveldens runde skal være og hvilken sykkel vi skal bruke(grov sti, XC, landevei, grus...). Vi har det for bra 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Sun Flyer said:

Syns det å beskylde strava for utviklingen er litt rart. Strava var utbredt også i 2011-13. Derimot sier flere her at Swift går ut over både fellestreninger og felles spinningtimer.

 

Tror nok Strava og Zwift mer er en passe hoggestabb for andre samfunnsmessige endringer? Mitt inntrykk er at det er dramatisk færre som trenings- eller hobbysykler (ute) generelt, ung eller gammel, og at det er hovedproblemet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg møter en god del syklister når været er vennlig. Oslo Dawn Patrol virker være ganske populært også? Annen årsak er kanskje utgiftene, det er ikke helt billig, en viss vilje og interesse må til. Kanskje dette er en litt høyere terskel for å komme i gang nå enn tidligere? 

Endret av loki
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe stort tap for menneskeheten at færre mannfolk dunker mil etter mil mens de studerer bakenden på syklisten foran?

Jeg kjøper ikke helt den forfallshistorien. Det er færre deltagere på ritt, det er nok en del mindre klubbmedlemmer og noe svakere oppmøte på fellestreninger, men summen av sykkelglede i samfunnet går i klart riktig retning.

De digitale tjenestene har endret vår adferd og gitt andre forutsetninger for aktivitet og samhandling, men i sum vil jeg si at regnskapet er klart i pluss. OpenStreetMap i kombinasjon med MTBmap.no og gode gpser gjør det uendelige mye enklere å finne fram til  gode sykkelruter både på sti og landevei. Zwift og stillegående ruller har gjort helt om på vintersesongen. Strava, Instagram og andre sosiale medier mobiliserer både til solosykling og til nye fellesevents som Oslo Dawn Patrol og Bright Midnight. Sykler og sykkeldeler bestilles og leveres effektivt i alle prisklasser. Og forviller du deg inn på Sykkel.org sitter det en gjeng klar til å svare på alt du måtte ønske om sykkel. Kort sagt, forutsetningene for sykkel har neppe vært bedre noen gang.  At folk dropper rittdueller og klubbtreninger, som de uansett vet utfallet ved å bruke 2 min på Strava, er jo ikke noe sykdomstegn. Tvert imot, er det ganske logisk.

Endret av runermm
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, runermm said:

Er det noe stort tap for menneskeheten at færre mannfolk dunker mil etter mil mens de studerer bakenden på syklisten foran?

Jeg kjøper ikke helt den forfallshistorien. Det er færre deltagere på ritt, det er nok en del mindre klubbmedlemmer og noe svakere oppmøte på fellestreninger, men summen av sykkelglede i samfunnet går i klart riktig retning.

De digitale tjenestene har endret vår adferd og gitt andre forutsetninger for aktivitet og samhandling, men i sum vil jeg si at regnskapet er klart i pluss. OpenStreetMap i kombinasjon med MTBmap.no og gode gpser gjør det uendelige mye enklere å finne fram til  gode sykkelruter både på sti og landevei. Zwift og stillegående ruller har gjort helt om på vintersesongen. Strava, Instagram og andre sosiale medier mobiliserer både til solosykling og til nye fellesevents som Oslo Dawn Patrol og Bright Midnight. Sykler og sykkeldeler bestilles og leveres effektivt i alle prisklasser. Og forviller du deg inn på Sykkel.org sitter det en gjeng klar til å svare på alt du måtte ønske om sykkel. Kort sagt, forutsetningene for sykkel har neppe vært bedre noen gang.  At folk dropper rittdueller og klubbtreninger, som de uansett vet utfallet ved å bruke 2 min på Strava, er jo ikke noe sykdomstegn. Tvert imot, er det ganske logisk.

Gode poeng, men syntes du beskriver et typisk medlem her på forumet mer enn den jevne hobbysyklist, eller de som kun vil ha det som enkel trening/fritidsaktivitet? Jeg blir nok litt navnlebeskuende, men her nede har antallet klubber krympet, klubbmedlemmer dramatisk, rekruttering er ikke-eksisterende - og ditto fellestreninger utover noen ytterst få gubber på landeveissykkel i sommerhalvåret. Ikke bare fellestreninger, men også fellesturer.

Har selv holdt på i mange år som oppmann/trener etc i lokal klubb, og vært innkaster, arrangør m.m, startet Facebook-grupper mm. Eksempelvis har vi ca 500 medlemmer i den lokale facebook-gruppa for stisykling. Av de er det svært få aktive, ingen gidder å invitere til fellesturer/oppdagelse/sosialisering, og slik har det vært siden før pandemien. Jeg tror ikke bare det er fordi folk foretrekker å sykle alene. Sånn sett ser jeg en tendens til at både face og insta er døende som medium for inspirasjon og sosialisering. I min feed er det knapt innlegg lenger utover de som har sponsoravtaler eller større behov for anerkjennelse etc.

Nei, dette ble et mandagsinnlegg i mørketida. Beklager 😄

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (10 timer siden):

Tror nok Strava og Zwift mer er en passe hoggestabb for andre samfunnsmessige endringer? Mitt inntrykk er at det er dramatisk færre som trenings- eller hobbysykler (ute) generelt, ung eller gammel, og at det er hovedproblemet.

Jeg er helt  ganske sikker på at dette er feil. Mitt inntrykk er at det er flere både på landevei, grus og stisykkel og at bruken av marka i sentrale områder av landet øker. Da snakker jeg ikke bare om steder som Oslo og Bergen, men alle byer av størrelse 20.000++ Det er ingen grunn til å anta noen sammenheng mellom oppslutning om trauste gubbeklubber og sykling generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så bekymra egentlig. Ting forandrer seg og det går i bølger. Jeg var med på mitt første Sognsvann Rundt Medsols i 2010 eller så, og det var sikkert ikke mer enn 50 stk som deltok. Så gikk det noen år, og plutselig var det kamp om å få plass på løpskarusellen på øyene i Oslofjorden. Og nå samler lokale mosjonsløp hundrevis av løpere.

Fellesnevner for veldig mye av dette er en viktig komponent som jeg mistenker flere av rittene har manglet; det sosiale, lekne, fokus på konkurranse uten at det er fokus på nødvendigvis tid eller resultat. Lave skuldre, felles entusiasme for gode turer i godt lag. Du sloss først og fremst mot deg selv. En ofte undervurdert og viktig komponent her tror jeg er speakere på slike arrangementer. Evnen til å se og omtale alt som kan krype og gå av deltakere, uavhengig av hvor godt den enkelte yter opp mot elitenivå. Ha hodet fullt av trivia og pøse på i startsonen. Og alt av mannskaper; det skal smiles, le og heie på alle. Og alle som føler behovet for å komme med kommentarer om noe som helst (Rye SK, I am looking at you) kan bare holde munnen igjen til de sitter i bilen.

Det jeg ser i vår klubb, med ~100 stk på terreng og ~100 på BMX, er at det trengs mye mer mobilisering av voksne,  og alle må bli MYE flinkere til å ta hver sin skjerv av hva som er av oppgaver. Det har litt for lett for å bli 1-2 primus motor som gjør alt for mye. Det er et problem alle klubber har, men det er heller ikke spesielt nytt. Det som er nyere, er kanskje at man nå har 1-3 fritidsaktiviteter for barn og unge (og kanskje også for de voksne) som gjør at den totale tidsbruken på frivillig innsats må smøres tynnere utover på flere steder.

Jeg syns heller ikke at entusiasme for fellesturer og treninger er noe utpreget problem. Jeg startet med fellesturer i min "nye" bakgård i Bærum i 2018, etter mal fra Østmarka. (Ingen organisasjonstilknytning, men det har jo etterhvert blitt synonymt med NOTS lokalt, siden jeg har flere hatter.) Kun en gang på alle disse årene har jeg dratt på tur helt alene, ellers har jeg alltid hatt selskap av alt fra 1 til 18 andre, og jeg kan ikke annet enn å oppfordre til det samme.

"If you build it, they will come".

  • Like 5

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, stislask said:

Jeg er helt  ganske sikker på at dette er feil. Mitt inntrykk er at det er flere både på landevei, grus og stisykkel og at bruken av marka i sentrale områder av landet øker. Da snakker jeg ikke bare om steder som Oslo og Bergen, men alle byer av størrelse 20.000++ Det er ingen grunn til å anta noen sammenheng mellom oppslutning om trauste gubbeklubber og sykling generelt. 

Stemmer ihvertfall ikke i min by som er 60k innbyggere 😉 Kan selvfølgelig være et unntak, men her gror stiene igjen rund baut. Er såpass OCD at jeg sykler ute 6-10 timer hver uke, og antallet ganger i uka jeg møter eller ser spor etter andre kan jeg telle på et par fingre. Gjelder både sti og grus -  landevei har jeg ikke stålkontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (25 minutter siden):

Klubben jeg er medlem hadde også fellesturer, fellesøkter både på landevei og terreng. Den lille styrkeprøven var vårens mål, og Birken høsten mål. Det ble kjørt så hardt, at flere datt av på fellesturer, dette er ikke akkurat motiverende for å være med på ett lag. Folk blir lei av å ligge på bakhjulet og bare si navnet til den som skal inn i rulla i tre timer. Det skulle kjøres rulle på harde turer og "rolige" turer. 

Klubbene må ta en del av skylden selv. Det er ofte en gjeng med folk i 40-50++-alderen som har kommet på et relativt høyt nivå og trekker stigen opp etter seg, ved å legge opp til treninger og aktiviteter tilpasset deres ønsker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen statistikk på aktive syklister? Hobbysyklister blir ikke registrert.

Det var en opptur under/etter covid angående kjøp av sykler og antall syklister på veiene. Som vanlig er slike oppturer like langvarige som birken/tdf/stibølgen. 1-3år. I Maridalen der jeg frekventerer har jeg sett at det har blitt stadig flere jenter/damer/kvinner som sykler, noe som er positivt for en gubbete sport. Mitt uhøytidelige (mao. ren synsing) statistikkgrunnlag tilsier at covidbølgen var klart mindre enn tidligere birken/tdf-bølger i Oslo. Siden det var ganske skralt med syklister før covid, kan covidbølgen fremstå som en økning, selv om det kun var en økning fra et lavt engasjement.

Oppsummeringen av "Hvordan få flere med på ritt"-tråden var vel at de aktive lagde ritt for seg selv, og de i seg selv er en avtakende gruppe. Det var dårlig med rekrutering utenfor den allerede aktive gruppen og deres familier.  Rittene var ikke spesielt nybegynnerfokuserte, inkluderende eller godt markedsført. Dette ble nevnt av flere, for stort sett døve ører. Noen ritt har klart å skape en opplevelse, som frister de som ikke er aktive fra før. Fritt fra hukommelsen tror jeg Offroad Valdres eller Finnmark ble nevnt gjentatte ganger som svært gode opplevelser.

En kommer kanskje ikke bort fra at sykkel er en særdeles dyr idrett, hvor elitismen og det overfladiske tidvis kan være veldig synlig. Landeveien er tidvis et moteshow, som gjerne ikke korrelerer med evner. Jeg kjenner mange med god lønn, som synes det er gøy å sykle. Det er uhørt for dem å kjøpe noe annet enn en middels god hybrid eller en elsykkel.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det fine med sykling (og andre soloidretter) er at man kan kose seg alene eller med et par kompiser. 

Dog virker det som stisykling fortsatt er poppis her jeg bor. Legger man til alle el-rånere virker det som det er enda flere enn før også. Stiene blir iaf godt brukt.

Ritt og klubber (mitt inntrykk) i Norge er alt for prestasjonspreget og det gjør jo "selvfølgelig" at det blir et frafall fra de som bare vil kose seg. 

Jeg sykler over halvparten av tiden alene og den andre halvparten med en eller to kompiser. Og liker det best sånn. Jeg er sikkert ikke alene om det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (58 minutter siden):

Stemmer ihvertfall ikke i min by som er 60k innbyggere 😉 Kan selvfølgelig være et unntak, men her gror stiene igjen rund baut. Er såpass OCD at jeg sykler ute 6-10 timer hver uke, og antallet ganger i uka jeg møter eller ser spor etter andre kan jeg telle på et par fingre. Gjelder både sti og grus -  landevei har jeg ikke stålkontroll på.

Her også, rett på andre siden av Sollihøgda. Vi snakker om ca 50k innbyggere og et sti, grus og veinett av en annen verden.

Det hender at man ser en slenger eller to fra andre siden med Nordmarka rundt som mål for dagen. 

På sti har det vært helt vilt lettilgjengelige områder uten så mye som en tynn stripe på heatmap. 

Jeg har vel alltid tenkt at sykling og da spesielt terreng er et storbyfenomen utøvd av øvre middelklasse. Litt sånn som alpint. 

Da blir det ikke kun et spm om penger, men også kultur. Blir fort Erling Fossens omskriving av Arbeiderpartiets gamle slagord. 

By og land, mann mot mann 

Har vært mye rundt og også bodd i typiske distriktskommuner og byfolk er fremdeles ikke veldig velkomne utenfor hyttehabitatet og den lokale dagligvarebutikken. Legg til fargerik Norrønauniform til topptur eller sykling og man har oppskriften på rød klut for veldig mange.

Tight Rapha outfit med rosa sokker tør jeg ikke tenke på hva kan føre med seg. 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg får moderere meg litt da. 

Men har bodd og jobbet / syklet på både mindre og større steder på det sentrale østlandet og på alle stedene har jeg sett tegn til økt stisykling de siste årene. Da snakker vi områder /tettsteder med innbyggertall fra 2-3.000 til 20.000 + bydeler i Oslo. 

Da er det særlig spor på steder jeg ellers syklet alene jeg har lagt merke til. Men snakker her om områder med mindre enn en time reisevei til hovedstaden. 

På hytta ser jeg også spor på nye steder. Men her er det nok hovedsaklig folk fra Lillehammer, Oslo og Trondheim som sykler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesk skrev (2 timer siden):

Jeg tror heller ikke man skal undervurdere effekten som all hets og fokus fra media og anti-syklister har hatt på gruppe-sykling, spesielt landevei, kan ha hatt.

Mange har nok trukket seg litt vekk fra di store traffikerte vegen av den grunn ja. Samtidig har nok flere tatt i bruk åsveger\småveger her lokalt virker det som. Dette har vel gravel\sti sykkling noe av skylden i og. Veldig skjelden en ser store grupper på 10-20 mann og oppover her nå langs landevegen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke litt av problemet at folk samler seg i mindre og mindre klubber?

Ta nå Røyken CK som eks.
Hvorfor er ikke de med i Asker CK? Det samme gjelder Gui SK, som er området 5 km sør for Asker sentrum.

Jaggu tror jeg også de har en egen klubb ute i Spikkestad, samme kommune (Asker). 15 km i luftlinje
Heggedal har vel også noe.

 

Om det finnes 4-5 klubber innen 15 km radius, ja det blir det jo ganske stor spredning på utøverne og da blir det i all fall vanskelig å organisere noe som helst sammen.


Med alle de klubbene her, hvor skal da barna gå?
I området her som jeg nevner er det Asker CK som driver med organisert konkurrensesykling, men når foreldrene driver solo ego i en utbryter klubb i nærområdet da går man glipp av friviliige til å organisere ritt og hjelpe til med trening. Ingen friviliige, ingen sykkelløp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (4 timer siden):

(...)

 

Blir fort Erling Fossens omskriving av Arbeiderpartiets gamle slagord. 

By og land, mann mot mann 

Har vært mye rundt og også bodd i typiske distriktskommuner og byfolk er fremdeles ikke veldig velkomne utenfor hyttehabitatet og den lokale dagligvarebutikken. Legg til fargerik Norrønauniform til topptur eller sykling og man har oppskriften på rød klut for veldig mange.

Tight Rapha outfit med rosa sokker tør jeg ikke tenke på hva kan føre med seg. 

(...)

 

Dette er definitivt det rareste jeg har lest i dag. 
Hva er det du mener her egentlig? At folk fra "byen" ikke er velkommen til å sykle "på landet" at vi ikke tør på grunn av frykt for picknik med døden tilstander eller at folk som ikke bor i byen ikke sykler av frykt for hva som skjer om de har på sykkeltøy. 

Her trenger jeg å få vite hva dette egentlig betyr. 

 

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ulf martin said:

Tight Rapha outfit med rosa sokker tør jeg ikke tenke på hva kan føre med seg. 

 

Av en eller annen grunn tror jeg en nedtonet outfit med rosa sokker provoserer mindre road/street rage enn glorete klubbdrakt. Rosa sokker er jo smart da du får bevegelige fargeklatter til å fange blikket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landevegsritt er det vanskelig å delta på om en ikke er helt inne i Swift-kjøret + har en ny, kvass reser & trener 10-15t i uka jevnlig. Jeg føler at det også gjelder klubbtreninger.

Vi halvgode mosjonister med unger som må kjøres og koner med karrierer har _sjeldent_ oversikt over når vi har fri til å bli med på XXX. Kanskje i november 2025...

Tanken på å binde meg til en fast, ukentlig klubbgreie høres forlokkende ut, men det skal holde hardt at det går. Kanskje dette er grunnen til at mange er halvgamle og nyskilte før de får tid til å bli med på noe slikt. Skal jeg få dette til må det primært være fordi ungene skal på noe og at foreldra da kan bli med som haleheng. 

Men man savner jo et fellesskap, og det må være kjekt med klubbtreninger. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (6 timer siden):

Ikke sant. Er forventet at alle skal gjøre akkurat det samme som de beste. For min egen del, er ikke konkuranse noe spennende lenger, og velger antagelig å gå ut av klubben, å bare sykle for å ha det gøy. Sykling har ikke vært gøy i det siste, men jaget etter toppform. Og, den kommer nok aldri tilbake, da jeg ikke gidder lenger.

 

Er det ikke en slags ansvarsfraskrivelse å gå ut av klubben? Hadde det ikke vært kult om du og gutta du sykler sammen med klarte å mobilisere en enda større gjeng som dro på ukentlige fellesturer kun med mål om å ha det hyggelig på sykkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (17 timer siden):

Og mellom linjene syns jeg han beskriver sin urolighet for demokratiets framtid. Hvordan skal demokratiet overleve vist alle holder på med seg og sitt.  Er demokratiet på samme vei som Røyken CK ?

Jepp. Han er inne på noe der er jeg redd.

Selv håper jeg å kunne sykle på faste treninger til våren igjen, men det er ganske så fåtilnoesammensosialt å synge i kor også. Ingen som roper ROOOLIG I BAKKENE! riktignok, men kjekt er det okke som.

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...