Gå til innhold

Kaffe/Aeropress-tråden


Anbefalte innlegg

Vi har allerede en tråd for de som må roe ned på det magiske psykoaktivte sentralstimulerende stoffet av xantin-klassen, som gjerne kommer i en varm, aromatisk, velsmakende drikk, brygget på coffea arabica, coffea canephora/robusta, coffea liberica eller coffea dewevrei. Fokuset her er mer de av oss som blir grinete uten 1-n kopper kaffe, og har (innbilte) vansker for å fungere uten.

Har i flere år prioritert Aeropress over espressomaskinen, til den grad espressomaskinen min står litt å støver ned og brukes som regel kun ved besøk eller når jeg føler for kraftigere kaffe.

Filterbeholdningen min begynner nå å bli skremmende lav, og jeg må bestille nye filtere. Etter litt googling fant jeg veien til KaffeBox og ser at de selger metallfiltere med litt forskjellige åpninger. Cafe Concetto har Fine og Superfine. Ravn har holesize 0.15mm og 0.20mm. Aeropress sitt eget er sånn ca i midten av de to siste, med 178 microns. Fint og flott, og jeg lærte hva microns er.

Noen som har erfaring med stålfilter? Hva slags smaksgoder har det egentlig? Papirfilter fjerner oljer og grums, men hullene på stålfilterene vil slippe gjennom litt oljer.

Og et annet spørsmål: Hva er din go-to kaffe i hverdagen?

Min er ganske ufancy, Friele Frokostkaffe eller Kjeldsberg. Blå Java fra Coop om de har 40% tilbud. Hele bønner som kvernes rett før bruk i en billig Krups-kvern som bare fungerer og fungerer. Kostet sikkert 1/20 av Macap-kvernen til espressomaskinen. Smaker ingen forskjell mellom kvernene jeg har, om kverningsgraden er lik, når det er til Aeropress. Ei heller når jeg bruker håndkvern. Liker ofte å kjøpe ekstra gode kaffebønner, når jeg har tid til å nyte de litt ekstra. Ganen og smaksløkene min er ikke sofistikerte nok til at jeg kan forsvare at jeg kun drikker kaffe til kr 600-1000 pr kg.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt vågal påstand, men mokkakanne er vel litt mer hipster enn Aeropress, sånn på kafferangstigen.

Dog, mokkakanne/bialetti gir en spesiell smak, som man enten elsker eller synes er for kraftig. Personlig liker jeg den, men fremgangsmetoden er litt mer komplisert enn Aeropress.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sage ettellerannet med tilhørende kvern, men kom til et punkt der jeg følte kaffien ble dårligere og dårligere og rotet mer og mer irriterende. Nå kverner jeg starbucks pike place til 2 dagers forbruk og trakter i en wilfa performance. Ikke noe å skryte av, det kommer vel mye snacks i tråden. Men synes det gir god kaffe.

Espresso- og -basert kaffe er digg men jammen er det digg med en stor kopp traktekaffe også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe kjøper vi som gode stisyklister som abonnement hos Mikel på Romerike Kaffebrenneri. Han er regjerende norgesmester i kaffebrenning OG stisyklist. Han har også 

Jeg har abonnement på 3 poser en gang i måneden, og man kan også velge antall poser og én eller to ganger i måneden. Brenningsgrad etter eget ønske også; lys/medium, medium/mørk eller espresso, og kverningsgrad hvis man ikke har kvern. Man får et utvalg av hva han pusher, men ikke de dyreste. 

Individuelle poser jeg kan anbefale er Iron Lion og Las Perlitas.

https://romerikekaffebrenneri.no

(prisen er som den er pga alt føkk i verden med inflasjon og føkka valutaer. Jeg synes det er verdt det.)

Kverner dette rett gjennom en Wilfa kvern (ikke Wilfa Svart, men hakket under), og brygger i en Moccamaster Cup One én-koppstrakter. Denne pimpa jeg med en Kalita 155 filterholder. Måler én snau strøken halv-desiliter måleskje to dusjer med vann fra en minisprayflaske og rett i filtere. Væter ikke filter fordi jeg ikke gidder. Blir godt det, ass. 

Hadde aeropress før, men problemet der er at den ikke filtrerer skikkelig, og jeg er "kolesterolsensitiv", dvs at kolesterolen min går i taket på alt som trigger kolesterolproduksjon, som mettet fett, kaffefett etc. Papirfilter funker bra da.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller all kaffe fra Langøra Kaffebrenneri. Hverdagskaffen er det de kaller "test roast" og så prøver vi litt forskjellig fra dem. Fantastisk høy kvalitet. Vi hadde julekalender fra dem i år og selv om det blir latterlig høy kilopris for kaffen, så er det uten tvil den beste og koseligste kalenderen jeg noensinne har hatt. Uvurderlig å dele en god kopp om morgenen med samboeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trudde at jeg tok vare på helsa når jeg bruker aeropressa framfor presskanna.... 

Her går det som regel i manuell kverning (altså mer jobb når det skal være finmalt) av ulike varianter av kaffe fra de brune posene som selges med 3 for 2 tilbud på den lokale mennærn.  Jeg vil ha variasjon, og plukker alltid ned litt av hvert.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Kanskje litt vågal påstand, men mokkakanne er vel litt mer hipster enn Aeropress, sånn på kafferangstigen.

Dog, mokkakanne/bialetti gir en spesiell smak, som man enten elsker eller synes er for kraftig. Personlig liker jeg den, men fremgangsmetoden er litt mer komplisert enn Aeropress.

Aeropress er noe nymotens fjas for hipstere med Nirvana T skjorte på Øya. 

Bialetti er bortimot tidløs som olabuksa og rock n roll 

 

Stor for forskjell 🤘

Festkaffe for min del kommer fra gode gamle bajonetter presset ut gjennom trykk. Helst fra en sidegate sør i Europa, litt sliten og mye lengre tid enn de foreskrevne 30 sekundene kjedene her bruker. 

Hverdagskaffen er mørkbrent i presskanne.

Raskt, god nok og enkelt. 

 

 

 

 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aeropress, V60, bialetti og presskanne, men ender som regel opp med å bruke V60 med papirfilter. Moccamasteren ble solgt på finn da den ble svært lite brukt. På jobb går det i aeropress. Maskinkaffe er ikke godt, selv om vi har en latterlig fancy maskin.

Kaffebønner kommer fra abonnement hos Jacobsen & Svart, og supplerer med Langøra om det blir for lite med abonnementet. Bønnene kvernes med Fellow Ode gen 2. Den er jeg storfornøyd med av to årsaker - meget konsistent kverningsgrad og den lager ekstremt lite statisk rusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et innfall om å ønske meg en skikkelig espressomaskin i anledning overlevelsesjubileum i våres. Kona kjenner meg på gangen, så jeg endte opp med en Gaggia Classic Pro. Det første jeg lærte, var at selv om man handler en espressomaskin får man anbefalt en kvern som ikke duger til espresso..det andre var at Nespresso-kapselkaffe smaker høgg.

Lang historie kort. Dette er et endeløst kaninhull av teknikker, mods, råvarer, osv. Jeg får til god espresso og cappuccino, men noen latte-kunst blir det ikke. Aldeles perfekt til frokost, og etter middag.

Tilbake til smaken. Fortsatt som baken. Jeg har handlet bønner fra flerfoldige sjapper, med lovnader og beskrivelser innafor rødsvins-sfæren. Det er ikke måte på hvor mye rart man skal bruke til å ødelegge en god kaffe. Sitrongress...urk.

Lokale brennerier leverer bra saker, og prismessig er de godt innafor når en liten pose Starbucks Dark koster 175 spenn på Coop. Nå har jo Coop annet ræl mange hakk ned fra nevnte Starbucks til en lavere pris (og massivt jålete markedsføring), men ligg unna!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (1 time siden):

Lang historie kort. Dette er et endeløst kaninhull av teknikker, mods, råvarer, osv. Jeg får til god espresso og cappuccino, men noen latte-kunst blir det ikke. Aldeles perfekt til frokost, og etter middag.

KISS - Keep it simple, stupid! er en god leveregel når det kommer til espressomaskin og dens kunster.

De fleste har nok noen måneder med utallige forsøk, men mange faller tilbake på ganske enkle metoder med et par foretrukne bønner. Personlig har jeg likt å kjøpe 1kg poser, fordi det tar et par forsøk for å stille inn riktig. Etter det er bare å produsere. Nå har jeg vært heldig med at jeg tidvis får litt espressobønner av en bekjent, men om jeg ikke husker feil er LUCAFFE CLASSICO og ORO CAFFE ESPRESSO ganske greie, spesielt til melkebaserte drikker. Sistnevnte er vel ganske fordelaktig priset til kr 375. Sier ikke at det er de beste espressobønnene, men smaker bedre enn div. man kjøper på matbutikken. Selv er jeg ikke så glad i 100% arabicabønner, men her er det store forskjeller, siden jeg har smakt 100% arabica som smaker himmelsk.

På ingen måte nødvendig, og det gir ikke bedre espresso, men naked portafilter (norsk:bunnløs filterholder) er litt kult. Det skal visstnok gjøre det lettere å "lese" espressoen, men generelt gjør man det med smaksløkene.

Presso-Espresso-Naked-Portafilter_1024x1

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Rocket espressomaskin og en svær Mazzer kvern. Drikker Lippe nr 3,4 og 5. 

Tenker jeg bestiller noen poser fra Romerike også.

 

Brukte en Rocket Cellini og Mazzer Mini tidligere, men en svensk kamerat som bygde hus fikk dette oppsettet sammen med VST og litt annet kaffestasj som innflyttingsgave. Jeg får gratis demperservice i retur.  

 

2ECBC8BC-9C73-4246-9387-BEFFBD52AA8C.jpeg.879fe7babc9acf0bc67b9cd0b089e7a0.jpeg

 

 

930A4481-6BFA-43E4-A938-B48013F0FC58.jpeg.7badc7170ed1f837bf5f890d9b02ae1d.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocket Appartamento og tilhørende Faustino kvern her i huset. Kjøper som regel kaffe fra syklist Alexander Von Der Lippe - Handler noen kilo om gangen. Espresso 5, 4 og 6. 
Brygger V60 til kona på morgenen. Da gjerne med bønner fra Ethiopia - også fra Lippe. 
Da jeg bodde i Gøteborg kjøpte jeg kaffe fra Kaffelabbet i Haga. 
I Barcelona kjøpte jeg gjerne fra Nomad, der jeg også tok et barista-kurs, eller fra sykkelkafeen OnYVa. 

Hadde en La Vibiemme-maskin tidligere. 

Fikk bunnløst filter fra Rocket under et fabrikkbesøk for noen år siden, sammen med Henrik Orre.  
Lager gjerne to doble til meg selv på morgenen - en med det bunnløse filteret og en med standard dobbelsnute. 
Samtidig lager jeg ca 750 gram V60-filter-kaffe til kona og heller på termos. 
 

 

kaffe.jpeg

  • Like 5

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Chalshus said:

Har en Rocket espressomaskin og en svær Mazzer kvern. Drikker Lippe nr 3,4 og 5. 

Tenker jeg bestiller noen poser fra Romerike også.

 

Brukte en Rocket Cellini og Mazzer Mini tidligere, men en svensk kamerat som bygde hus fikk dette oppsettet sammen med VST og litt annet kaffestasj som innflyttingsgave. Jeg får gratis demperservice i retur.  

 

2ECBC8BC-9C73-4246-9387-BEFFBD52AA8C.jpeg.879fe7babc9acf0bc67b9cd0b089e7a0.jpeg

 

 

930A4481-6BFA-43E4-A938-B48013F0FC58.jpeg.7badc7170ed1f837bf5f890d9b02ae1d.jpeg

Her begynner vi å snakke stæsj som får summene i bruktbiltråden her til å være sammenlignbare eller mindre 🙂

  • Thanks 2
  • Haha 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ganske tilfeldig en Wilfa Uniform på meg. Var ute og kikket etter noe helt annet, og snublet over et demo/utstillingsobjekt. 2600 kronasjer, syntes fortsatt det er en god deal. Tror Power dret på draget der. Full kveling av Gaggia'en med mange hakk å gå på, uansett bønner.

2 hours ago, Andreas said:

På ingen måte nødvendig, og det gir ikke bedre espresso, men naked portafilter (norsk:bunnløs filterholder) er litt kult. Det skal visstnok gjøre det lettere å "lese" espressoen, men generelt gjør man det med smaksløkene.

 

Naken porta er en fryd for øyet - og det dukker nok plutselig opp i hjemmet. Slåss daglig med nerdetanker om Gagguino, PID m.m, og ja - annet portafilter. Men syntes det blir veldig bra som det er - har kun byttet kurv i portafilteret til en litt større, blitt nøye på å veie og kontrollere inn/ut, samt temperatursørfing med stoppeklokke. Forøvrig artig med en maskin som funker best når man ikke følger bruksanvisningen.

Skal kose meg med det jeg har en stund til før jeg oppgraderer. Det er jo småkjipt med Gaggia Classic - at den ikke egner seg til masseproduksjon når det dukker opp en skokk kaffesnobber. Hvis man ikke har god tid, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns evergoodbønner er helt greie jeg.

Ofte finfin kaffe på Jacobsen & Svart, men kjøper ikke noe bønner derifra. For dyrt og jålete. Tar heller en dobbel espresso + vanlig filter når jeg kommer innom.

Lokalet til J&S ligger også inne i det gamle jødekvartalet vi har her i byen, så mange snublesteiner i området. Fint sted å ha en kafe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Aeropress som daglig kaffemaker siden 2020. Startet med manuell kvern, men når covid jaget meg til langvarig hjemmekontor ble det Wilfa kvern. Svært fornøyd, kjørte også en stund med metallfilter. Synes kaffe ble ørlite mer oljete med noen litt tyngre aromaer, uten ar jeg klarte helt å definere hva jeg likte best. Kjøpte også vekt med tempmåler og stoppeklokke, men så gikk nerdelysten over. Pass på at metallfilter ikke havner i søpla med gruten, der endte ihverfall mine 😌

Som dagligkaffe brukes Friele Slowroast. Forskjell på batchene, men på sitt beste synes jeg den nærmer seg langt dyrere bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det V60 og Wilfas Svart som er oppsettet. Synes jeg får til ganske ok kaffe, og har også god erfaring med Friele Slow Roast som dagligbønner. Brygger med teknikk litt inspirert av mengder og tidsforhold fra videoene til James Hoffman.

Hender jeg jåler meg til med Pala, men ikke det jeg bruker mest av.

Drømmer om espressomaskin, men da ikke i S-Works-utgaven over her, men kanskje en Rancilio eller evt en av de rimeligere Rocketene med en kapabel kvern attåt. Men fornuftsmessig sett så er kaffe primært drivstoff for meg, i helger og ferier drikker jeg det sjelden. Så gir ikke så mening å blåse absurd med pæng pæng på det når jeg lager ganske drikkandes svartkaffe med det jeg alt har.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (16 timer siden):

Nå kverner jeg starbucks pike place til 2 dagers forbruk og trakter i en wilfa performance. Ikke noe å skryte av, det kommer vel mye snacks i tråden. Men synes det gir god kaffe.

Min hill to die on i alle kaffediskusjoner er at dette er en prima balanse mellom kostnad, nytte og nytelse. Bønner fra Starbucks og en habil trakter gir kaffe som er like lett å like som den er kul å hate. Jeg er glad i god kaffe og det er gjerne ikke Starbucks jeg kjøper når jeg er på farten, men min daglige liter hjemmebrygget Pike Place (eller hvilken som helst annen blend, egentlig) har jeg ikke funnet en god erstatter for.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange år var primærmetoden min Aeropress, men i seinare tid har eg gått over til dryppfilter. Bruker V60 når det berre er til meg sjølv, og Chemex når eg lagar kaffi til fleire. Chemexen gir best og mest konsistent resultat, synest eg.

For eit par år sidan hadde det lokale brenneriet Kjedsberg (det med dei gule posane) ein spesialkaffi frå Rwanda for mindre enn 40 kr posen – eit heilt enormt godt kjøp. No finst visst ikkje denne lenger, og dermed må eg eit lite steg opp på prisskalaen. Blå Java frå Coop er grei, Peru-kaffi frå Rema er litt betre og dyrare, men ingen av dei måler seg med den utdøydde Kjeldsbergen. Til jul har vi handla inn kaffi frå Langøra, og det ser eg fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en mocamaseter til 300 kr fra Finn og en Wilfa kvern som nærmer seg 15 år nå. Jeg er overbevist om at god kaffe starter med gode kaffebønner og legger pengene der fremfor store maskiner. Jeg har også en Aeropress når jeg skal ha bare en kopp eller vil nyte virkelig god kaffe. 

Jeg har i det siste gått ned på doseringen fra 70 g/l til 60 g/l. Jeg synes det gir mange bønner mer smak, men det kan bli litt tynt for de aller mest lysbrente. Det vil vel egentlig si at vi ikke er så glad i hipster brent. Men jeg klarer ikke skånerost 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffenerding er morro! Bruker mye fra "lokal" leverandør Jacu. Helst Sør-Amerikansk/mellombrent . 

Kaffenerding ble min Covid-hobby / Pappapermisjon-hobby 🙂

Har fått lokal kaffebar som nå tar inn mye bra kaffe fra forskjellige brenneri som Solberg & Hansen, Langøra, Kaffa med flere. 

Anbefaler også å prøve Scandinavian Alps Coffe fra Hemsedal!

Av "butikk-kaffe" syns jeg at serien fra "Coffe of the World" som selges på f.eks Meny er god. Men snart like dyr som f eks. Jacu og andre, så har heller kostet på en pose fra Jacu.

Har Wilfa Uniform, og bruker V60, Chemex ,Aeropress og Bialetti. Alt etter dagsform, bønnetype og mengde som skal lages. Mye V60 og Aeropress.

På hytta til svigers har jeg Wilfa Svart, som brukes stort sett med Moccamaster. Dette blir også veldig god kaffe, på enkel måte. 

Henter mye  inspirasjon på bryggeteknikker  fra James Hoffman & Lance Hedrick med flere , og prøver litt egne vrier på dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aeropress er genialt. Når jeg vil variere smaken, søker jeg bare på nye oppskrifter på YouTube, og så følger jeg en av ekspertene slavisk. 

Akkurat nå bruker jeg Tim Wendelboes svært enkle oppskrift. 
 

https://coffeechronicler.com/aeropress-recipes/

Noen ganger er det enkleste det beste. 

For tiden er jeg fornøyd med Kaffebrenneriets julekaffe, men kaffebønner varierer jeg ofte.

Det er viktig å nerde litt her, da små variasjoner (mengde kaffe, kverningsgrad, temperatur på vannet, osv.) gir store utslag i smak. Alt man trenger er Aeropress, vekt og kvern. Synes selv det er viktig med kopp av gjennomsiktig glass, for å se kaffen godt. 🙂 
 

 

 

Endret av zwift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...