Jump to content

Anbefalt artikkel: Shimano vs. SRAM


Recommended Posts

Kommer nok til å møte litt motbør, men man kan ikke tilfredsstille hele salen🙂. Jeg er uansett Manchester United fan, så ting kan ikke bli verre.

Triathlete.com skriver mye bra. Her har de satt Shimano og SRAM opp mot hverandre og tar for seg fordeler og ulemper. Artikkelen er rettet mot triatlon, men gjelder i stor grad også vanlig landeveisykling.

For øvrig har de ikke omtalt oppdatering av programvare som jeg har forstått er et hett tema...

Enig? Uenig? Noe å legge til?

https://www.triathlete.com/gear/bike/face-off-electronic-tri-bike-drivetrains-shimano-di2-vs-sram-etap-axs/

Edited by torbjornhb
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • torbjornhb changed the title to Anbefalt artikkel: Shimano vs. SRAM

Bra artikkel. Mistenker at oppdatering av firmware på disse landeveisgruppene egentlig ikke er så hett tema selv om det utartet seg en smule her inne😁

Man kan jo alltids diskutere at de utroper SRAM som vinner når Shimano har bedre giring da det er sykkelgir vi snakker om her, men triatleter må vel ha litt ekstra stasj og da er det absolutt mer praktisk med full trådløs.

Godt å se at andre United-fans deler min tankegang om at det ikke kan bli mye verre uansett 

Edited by rosandholm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

rosandholm skrev (10 timer siden):

Bra artikkel. Mistenker at oppdatering av firmware på disse landeveisgruppene egentlig ikke er så hett tema selv om det utartet seg en smule her inne😁

Man kan jo alltids diskutere at de utroper SRAM som vinner når Shimano har bedre giring da det er sykkelgir vi snakker om her, men triatleter må vel ha litt ekstra stasj og da er det absolutt mer praktisk med full trådløs.

Godt å se at andre United-fans deler min tankegang om at det ikke kan bli mye verre uansett 

  Vi trenger vel ikke en ny runde på firmware,  men når et produkt kan skape store problemer for forbrukerne er det jo noe som skurrer😎  Hvis alle som har di2 prøver seg på en trådløs oppdatering nå , så vil jeg tippe at vi får litt liv i tråden... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenker at poengene med enklere oppsett av ekstra hendler/knapper er irrelevant for 99% av dem som kjøper landeveissykkel, og ca. det samme angående kabelføring mellom gir og batteri - de aller fleste får dette ferdig fabrikkmontert.

Så i mine øyne er funksjon på giring og bremsing desidert viktigst. Ville vurdert SRAM AXS 1x sterkt til grussykkel, men også der synes jeg at oppsettet med et tungt batteri på et gir som henger i en bøyelig del av ramma og får en god del trøkker i humpler er en litt dårlig idé.

SRAM sin beste egenskap er at de skaper konkurranse i markedet.

Edited by Gruskverner
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gruskverner skrev (10 minutter siden):

Tenker at poengene med enklere oppsett av ekstra hendler/knapper er irrelevant for 99% av dem som kjøper landeveissykkel, og ca. det samme angående kabelføring mellom gir og batteri - de aller fleste får dette ferdig fabrikkmontert.

Så i mine øyne er funksjon på giring og bremsing desidert viktigst. Ville vurdert SRAM AXS 1x sterkt til grussykkel, men også der synes jeg at oppsettet med et tungt batteri på et gir som henger i en bøyelig del av ramma og får en god del trøkker i humpler er en litt dårlig idé.

SRAM sin beste egenskap er at de skaper konkurranse i markedet.

Batteriet veier 24 gram😎

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Gruskverner said:

Ville vurdert SRAM AXS 1x sterkt til grussykkel, men også der synes jeg at oppsettet med et tungt batteri på et gir som henger i en bøyelig del av ramma og får en god del trøkker i humpler er en litt dårlig idé.

SRAM sin beste egenskap er at de skaper konkurranse i markedet.

Jeg sykler med AXS på terreng, og går "aldri" tilbake. Batteriet er plassert på et sted der det ikke påfører girøret store krefter.

SRAM sin beste egenskap er at de driver teknologi, med suksess. Shimano har hatt så mye trøbbel, atte. Når det er en egen nettside som er opprettet av en fyr for å komme med råd om hvordan få Di2 til å funke sånn noenlunde, sier det sitt. 

Link to comment
Share on other sites

Sveinung1 skrev (22 minutter siden):

  Vi trenger vel ikke en ny runde på firmware,  men når et produkt kan skape store problemer for forbrukerne er det jo noe som skurrer😎  Hvis alle som har di2 prøver seg på en trådløs oppdatering nå , så vil jeg tippe at vi får litt liv i tråden... 

Vi trenger ikke en ny runde, men du starter likevel? Uansett, får linke til denne så kan alle selv lese:
https://bettershifting.com/di2-wireless-module-bluetoothle-ant-troubleshooting-guide/

Lite problemer på 12-speedgruppene, løsning er å plugge ut batteriet. Tar maks 5 minutter for setepinnebatteri hvis uhellet skulle være ute. Så får man ta med det i beregningen når man anbefaler/ikke anbefaler ting og holde diskusjonen relevant.

Link to comment
Share on other sites

rosandholm skrev (6 minutter siden):

Vi trenger ikke en ny runde, men du starter likevel? Uansett, får linke til denne så kan alle selv lese:
https://bettershifting.com/di2-wireless-module-bluetoothle-ant-troubleshooting-guide/

Lite problemer på 12-speedgruppene, løsning er å plugge ut batteriet. Tar maks 5 minutter for setepinnebatteri hvis uhellet skulle være ute. Så får man ta med det i beregningen når man anbefaler/ikke anbefaler ting og holde diskusjonen relevant.

Hehe, beklager,  det ble klønete av meg. 

Link to comment
Share on other sites

baronKanon skrev (16 minutter siden):

 Shimano har hatt så mye trøbbel, atte. Når det er en egen nettside som er opprettet av en fyr for å komme med råd om hvordan få Di2 til å funke sånn noenlunde, sier det sitt. 

Hva referer du til her? Har brukt 3 generasjoner av DI2 i 13 år, og aldri hatt et problem ut over at designet av kontaktpluggen på 1. generasjon var litt utsatt for slitasje dersom man ikke brukte korrekt verktøy for å koble til/fra. Inntrykket mitt er også at DI2 er oppfattet som et "det bare funker"-produkt av den gjengse eier.

Eneste fyren jeg har vært borti med et DI2-problem, var da en kar som veltet ikke var klar over at gruppa har en "crash protection"-funksjonalitet eller hvordan man (enkelt) skrur den av etter en velt/et smell.

Edited by Gruskverner
Link to comment
Share on other sites

Jeg har null erfaring med trådløs giring på landevei, men har brukt AXS på sti siden sommeren 2019. Sent 2021 kjøpte jeg en sykkel med XT giring og var nysgjerrig på Shimano-giringen som mange skrøt av vs. SRAM siden det da var 5-6 år siden sist jeg hadde hatt Shimano gir. 

Skulle ikke mye sykling til før jeg konkluderte med at jeg synes kabelbasert Shimano giring var dårligere enn trådløs AXS giring, og jeg konvertere også den sykkelen til AXS etter noen måneder. Så jeg tror dette med giring og om det er godt eller dårlig er svært subjektivt - noen liker silkemykt, andre liker kontant. 

I høst hadde jeg gleden av å teste AXS Transmission og det forbedret et allerede godt system i tillegg til at det har fjernet alt av b-tension etc. At man i tillegg er kvitt girøre gjør heller ikke saken dårligere. 

Så tilbake til artikkelen, jeg synes også giringen på SRAM er bedre enn Shimano, og så synes jeg hele "trådløs" oppsettet til Shimano er utdatert med alle disse kablene, det kunne de kvittet seg med, og hatt batteriet rett på som SRAM har. 

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik skrev (16 minutter siden):

Jeg har null erfaring med trådløs giring på landevei, men har brukt AXS på sti siden sommeren 2019. Sent 2021 kjøpte jeg en sykkel med XT giring og var nysgjerrig på Shimano-giringen som mange skrøt av vs. SRAM siden det da var 5-6 år siden sist jeg hadde hatt Shimano gir. 

Skulle ikke mye sykling til før jeg konkluderte med at jeg synes kabelbasert Shimano giring var dårligere enn trådløs AXS giring, og jeg konvertere også den sykkelen til AXS etter noen måneder. Så jeg tror dette med giring og om det er godt eller dårlig er svært subjektivt - noen liker silkemykt, andre liker kontant. 

I høst hadde jeg gleden av å teste AXS Transmission og det forbedret et allerede godt system i tillegg til at det har fjernet alt av b-tension etc. At man i tillegg er kvitt girøre gjør heller ikke saken dårligere. 

Så tilbake til artikkelen, jeg synes også giringen på SRAM er bedre enn Shimano, og så synes jeg hele "trådløs" oppsettet til Shimano er utdatert med alle disse kablene, det kunne de kvittet seg med, og hatt batteriet rett på som SRAM har. 

Har inntrykk av at AXS-gruppene er en god del bedre for terreng og sti, ja. "Alle disse kablene" er litt å ta i for landeveisgruppene på 12-speed all den tid det er 2 kabler...

Edited by rosandholm
Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik skrev (16 minutter siden):

Jeg har null erfaring med trådløs giring på landevei, men har brukt AXS på sti siden sommeren 2019. Sent 2021 kjøpte jeg en sykkel med XT giring og var nysgjerrig på Shimano-giringen som mange skrøt av vs. SRAM siden det da var 5-6 år siden sist jeg hadde hatt Shimano gir. 

Skulle ikke mye sykling til før jeg konkluderte med at jeg synes kabelbasert Shimano giring var dårligere enn trådløs AXS giring, og jeg konvertere også den sykkelen til AXS etter noen måneder. Så jeg tror dette med giring og om det er godt eller dårlig er svært subjektivt - noen liker silkemykt, andre liker kontant. 

I høst hadde jeg gleden av å teste AXS Transmission og det forbedret et allerede godt system i tillegg til at det har fjernet alt av b-tension etc. At man i tillegg er kvitt girøre gjør heller ikke saken dårligere. 

Så tilbake til artikkelen, jeg synes også giringen på SRAM er bedre enn Shimano, og så synes jeg hele "trådløs" oppsettet til Shimano er utdatert med alle disse kablene, det kunne de kvittet seg med, og hatt batteriet rett på som SRAM har. 

Men diskusjonen her er om landevei, noe du skriver selv du har null erfaring med.

 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik skrev (23 minutter siden):

Jeg har null erfaring med trådløs giring på landevei, men har brukt AXS på sti siden sommeren 2019. Sent 2021 kjøpte jeg en sykkel med XT giring og var nysgjerrig på Shimano-giringen som mange skrøt av vs. SRAM siden det da var 5-6 år siden sist jeg hadde hatt Shimano gir. 

Skulle ikke mye sykling til før jeg konkluderte med at jeg synes kabelbasert Shimano giring var dårligere enn trådløs AXS giring, og jeg konvertere også den sykkelen til AXS etter noen måneder. Så jeg tror dette med giring og om det er godt eller dårlig er svært subjektivt - noen liker silkemykt, andre liker kontant. 

I høst hadde jeg gleden av å teste AXS Transmission og det forbedret et allerede godt system i tillegg til at det har fjernet alt av b-tension etc. At man i tillegg er kvitt girøre gjør heller ikke saken dårligere. 

Så tilbake til artikkelen, jeg synes også giringen på SRAM er bedre enn Shimano, og så synes jeg hele "trådløs" oppsettet til Shimano er utdatert med alle disse kablene, det kunne de kvittet seg med, og hatt batteriet rett på som SRAM har. 

Jeg mener å huske at jeg har lest at grunnen til at Shimano har semi-trådløs giring er for å omgå patenten til SRAM med batteri og trådløs mottager på selve girene.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært en di2 skeptiker i alle år, men i vår ble jeg overtalt til å kjøpe en 12-delt 105gruppe på tilbud fra bikeshop. Jeg har syklet gjennom 17 forskjellige land og utsatt den for mye vær osv..

Det har ikke vært et hikk. 

Meeen, jeg skulle ønske at shimano og forsåvidt sram hadde laget en mulighet til å velge om man vil ha 10, 11 eller 12  gir bak. Dette kan ganske lett lages i appen. For hvis jeg vil oppgradere kinakarbonet som har tiagra, produseres veldig mye søppel og det blir uforholdsmessig dyrt når jeg ikke bare kan bytte gir og hendler men også må til med resten, samt oppgradere baknavet til å ta 12-delt kassett. 

Kinesiske Ltwoo har en konkurrent som har den funksjonen. Der kan man også åpne batteriboksen og bytte de to rimelige batteriene enkelt i motsetning til shimano og campa der man må kjøpe et totalt overpriset produkt som egentlig bare inneholder etpar kjipe batterier fra aliexpress. Men jeg stoler ikke på byggekvaliteten til Ltwood ennå. 

Er det ikke også sånn at det er like billig å produsere elektronisk gruppe som mekanisk? Skulle tro det i disse dager når man kan kjøpe gode mobiltelefoner for 2-3 lapper.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eg tenkjer litt på same måte. Kva er poenget med å betale blodpris for å ende opp med meir eller mindre same resultat som på mekanisk? Om eg fyrst skal over på elektronisk så forventar eg å for eksempel kunne skru på automatgir når eg vil det. Og i alle fall kunne bruke det på alt frå 5-delt til 13-delt kassett!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg prøvde di2 på en leiesykkel var en skikkelig wow-opplevelse. Men siden den gang har mekaniske gir blitt sykt mye bedre. Den viktigse forskjellen nå er vel at elektrisk har mindre vedlikeholdsbehov , slipper justere gir etc. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

torhovland skrev (5 minutter siden):

Mekanisk er konge når det blir korrekt vedlikehalde, men heilt ræva når det ikkje blir det. Og det trur eg er kjernen i konflikta mellom mekanisk og elektronisk 😄

Det er avhengighetsskapende,  og fryktelig vanskelig å gå tilbake til mekanisk når en først har lagt seg på den linjen.  Men det blir dertil enda mere frustrasjon når ny teknologi viser seg å ha svakheter. Penger spiller jo ingen rolle når en har klokketro på at en gjør et godt valg😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I valget mellom Shimano eller Sram ter jeg det helt med ro og lar valget styres av hva som står på sykkelen. 
På landeveien har jeg 10 delt Dura Ace som fortsatt er supert. Jeg har bare korte erfaringer med DI2 og Srams landevisgrupper. Men også der er de så likeverdige at det ikke er noe å hisse seg opp over. 

Terreng er 50/50 XT og GX og begge virker helt fint, ingen er så mye bedre at jeg får en fordel av det. Men med en pistol rettet mot en søt kattunge vil jeg velge XT. 

 

ps. Når det gjelder de rimelige terrenggruppene vinner Shimano 10 av 10 ganger. 


LarsB

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Enig med Lars. Det som kommer med sykkel er det jeg bruker.

Kjøpte Cannondale Systemsix med Ultegra DI2 for 4 år siden. Har fungert helt perfekt hele veien, aldri vært noe tull eller "ladekluss". Lade nå og da. Aldri gått tom. Terningkast 6

Kjøpte Cannondale Supersix med Ultegra mekanisk for 3 år siden. Fungerer helt gull, byttet 1 vaier pr år bak, og 1 gang foran. Null stress. Terningkast 5.

Kjøpte Cannodale Super Six SE/Gravel med Rival AXS (todelt) sist sommer, ikke fått testet på veldig lange turer men det står på planen for denne blir redskapen på bikepackerrittet Bright Midnight til sommeren. Inntrykket er dog bra. Terningkast 5/6.

Har også hatt ASX på terrengsykkel (terningkast 6), men byttet til en nyere og med moderne terrengsykkel men med umoderne XTR mekaniske gir. Som funker utrolig godt. Terningkast 5.

Oppsummert: DI2, ASX og mekaniske gir funker som bare det. Og det er null stress å bytte mellom de, savner overraskende nok ikke DI2/ASX når jeg sykler mekaniske, men digger DI2/ASX når jeg sykler det. Har aldri brukt app på ASX eller DI2. Funker det så funker det. Lager girene lyd så plager det mer andre en meg. 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

LarsB skrev (1 time siden):

I valget mellom Shimano eller Sram ter jeg det helt med ro og lar valget styres av hva som står på sykkelen. 
På landeveien har jeg 10 delt Dura Ace som fortsatt er supert. Jeg har bare korte erfaringer med DI2 og Srams landevisgrupper. Men også der er de så likeverdige at det ikke er noe å hisse seg opp over. 

Terreng er 50/50 XT og GX og begge virker helt fint, ingen er så mye bedre at jeg får en fordel av det. Men med en pistol rettet mot en søt kattunge vil jeg velge XT. 

 

ps. Når det gjelder de rimelige terrenggruppene vinner Shimano 10 av 10 ganger. 


LarsB

Good point!🌟

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har lest denne tråden med lett tilslørt skrekk, men må stå for valget, som ble hentet på den lokale post-i-bilverksted for en time siden. Økonomisk idioti uansett, å drive og oppgradere gammel sykkel,men alltid gøy å flykte inn i boden 😄

Mitt aller første møte med eletreketisk gir, aldri prøvd før, ikke på andres sykler, heller.

20240105_190911_copy_1024x1365.jpg

Edited by ktodnem
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...