Gå til innhold

Oakleys klare fotokromiske glass - good stuff?


Anbefalte innlegg

Går og vurderer nye briller og står i fare for å ryke på en oppgradering. Er det noen som har erfaring med Oakleys (eller andre produsenter) klare fotokromatiske glass? Hvor "klare" er de når det er dårlig lys, s f.eks på sti i skumringen eller i en lysløype på vinteren? Er de i praksis klare eller er det en del demping av lys uansett?

Klarte ikke i farten å finne annet enn fotokromatiske clear-modeller å få kjøpt komplette, mens ekstra-linser finnes som helt clear (har ikke kikket voldsomt lenge, altså). Men skulle jo unngått å måtte kjøpe en ekstra linse til nye briller rett ut av boksen. Og kanskje litt mørkere er bra i lyse/skiftende forhold? Er i utgangspunktet ikke så glad i mørke "solbriller" på sti. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt Oakleys Sutro Lite med fotokromatiske glass. Foreløpig kun brukt på én skitur, så erfaringsgrunnlaget er ikke voldsomt. Jeg tenker å bruke dem på landeveien under dårligere lysforhold enn knallsol, og tenker også de kan være supre på eksempelvis Jotunheimen Rundt som går gjennom hele døgnet.
Det jeg kan bekrefte er at glasset er helt klart når det er mørkt og når de ligger i gangen her hjemme, og brillene fungerte helt supert også ute i solen i dag på skitur. Så langt fornøyd med dem. 
Jeg har vel fanget opp at de endrer farge for sakte til å være helt knall for stisykling. 

Endret av RoyE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (20 minutter siden):

Går og vurderer nye briller og står i fare for å ryke på en oppgradering. Er det noen som har erfaring med Oakleys (eller andre produsenter) klare fotokromatiske glass? Hvor "klare" er de når det er dårlig lys, s f.eks på sti i skumringen eller i en lysløype på vinteren? Er de i praksis klare eller er det en del demping av lys uansett?

Klarte ikke i farten å finne annet enn fotokromatiske clear-modeller å få kjøpt komplette, mens ekstra-linser finnes som helt clear (har ikke kikket voldsomt lenge, altså). Men skulle jo unngått å måtte kjøpe en ekstra linse til nye briller rett ut av boksen. Og kanskje litt mørkere er bra i lyse/skiftende forhold? Er i utgangspunktet ikke så glad i mørke "solbriller" på sti. 

Jawbreaker med to glass: Prizm Trail(?) og fotokromatisk. Brukt mye til stisykling i skumringa og mørket med lykt. Funker fint. Prizm-glasset funker fint til ski. Ikke brukt fotokromglasset på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på mine Oakley Radar Advancer. Bruker fotokromatiske gjennom sommerhalvåret og synes det fungerer fint på sti vs f.eks Prizm Trail.  
 

På høsten går jeg over til klare linser, de fotokromatiske blir litt for mørke på sti for min del 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Oakley Sutro Lite med fotokromatiske linser. Synes de holder seg klare og fine når det er mørkt, men at de for lett blir mørke på dagtid uavhengig av solforhold. Vil blant annet ha brillene til langrenn når det ikke er sol, og da blir linsene alt for mørke med mindre jeg går i mørke. 

Kommer derfor til å bytte disse med rene klare linser dersom jeg finner noe av OK kvalitet på eBay eller lignende (kan ikke se at Oakley selv produserer denne linsen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Oakley sine fotokromiske er veldig bra. Som han over her prioriteres de over Prizm Trail(synes disse er ubrukelige rett og slett, for mitt bruk) hver eneste dag i året.

Kan også bruke dem på natta med lykter uten problem, og det er vel kun når lyset er som svakest og man ennå ikke har med lykt de blir mørke.
Synes skiftet mellom lys og mørkt er raskt nok på sti, selv med snart-50-syn.

Kun i steiksol på fjellet der man aldri kommer i skygge de kan være for lyse... ellers bruker jeg slike til all aktivitet.

Har skiftet til Julbo nå, litt pga passform til hjelm, og merker at de lysteste der er et knepp lysere og de skifter enda et knepp raskere... men vi snakker smådetaljer.

For meg, to glass, blanke og fotokromiske.

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirsondre skrev (15 minutter siden):

Jeg har også Oakley Sutro Lite med fotokromatiske linser. Synes de holder seg klare og fine når det er mørkt, men at de for lett blir mørke på dagtid uavhengig av solforhold. Vil blant annet ha brillene til langrenn når det ikke er sol, og da blir linsene alt for mørke med mindre jeg går i mørke. 

Kommer derfor til å bytte disse med rene klare linser dersom jeg finner noe av OK kvalitet på eBay eller lignende (kan ikke se at Oakley selv produserer denne linsen). 

Såvidt jeg kan lese er f.eks https://bikeshop.no/oakley/103121012/oakley-sutro-linse-clear helt klare linser og ikke fotokromatiske, men det _kan_ jo være feil i beskrivelsen. Merkbart billigere enn prizm-glassene i hvert fall. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Jaw Breaker med fotokromatiske glass. Min erfaring og har lest det "et eller annet" sted, er at de blir mørke i kulde, så de egner seg dårlig om vinteren når man ville brukt klare glass. Oppdaget det en skitur med lite lys, tåke, overskyet, snø og vind, og glassene ble helt mørke og hadde passet utmerket til påskesol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (2 timer siden):

Såvidt jeg kan lese er f.eks https://bikeshop.no/oakley/103121012/oakley-sutro-linse-clear helt klare linser og ikke fotokromatiske, men det _kan_ jo være feil i beskrivelsen. Merkbart billigere enn prizm-glassene i hvert fall. 

Stemmer, men disse linsene er til den vanlige Sutro-modellen så vidt jeg kan se. Tror ikke de passer til Sutro Lite som ikke har ramme rundt hele linsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar Oakleys Photochromic linser er like mellom modellene, så gjengir verdiene oppgitt for Radar EV Path. Photochromic linser har Lysgjennomslipp på 23-69%. Klare glass har 93% Lysgjennomslipp. Har noen O-Frame med Persimmon glass, 61% Lysgjennomslipp. Persimmon blir litt for mørke når sola går ned. Klare er veldig fine når det er mørkt, og en vil unngå søle, saltsprut eller greiner i øye. Photochromic blir litt for mørke det er mørkt. Photochromic fungerer veldig bra store deler av tiden. Linsen er ikke optimale når det er mørkt eller veldig sterk sol(utenom i skogen hvor trær skygger). I disse tider er klart glass og en linse for sterk sol bedre.

Mørkesynet går vel ned med alder, så det er også en faktor. Mao. erfaringene varierer med alder hos bruker.

Jeg kjøpte mine Radar Path EV fra Krana ski og kajakk. Det er litt kjedelige briller, men ganske tidløse. Store raske briller er sikkert knall, men de er litt motebasert, noe som betyr at de sikkert er på vei ut av moten snart.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har fotokromatiske oakley som fungerer veldig fint, men de er ikke like klare som helt klare glass. Samtidig er de ikke like mørke som de laget spesielt for solskinn. Og det tar litt tid.

Må også tilføye at Oakley Prizm Trail er ganske dårlige greier synes jeg for å sykle i skog. Den øker kontrasten mellom oransj og grønn (sti og omkringliggende), men på bekostning av detaljer i det oransje/brune og grønne. Så tidvis kan det være bare litt vanskeligere å lese "innholdet" på stien i fart. En liten rot, et glatt blad, osv.

Mens vi er inne på tema må jeg også frabefale polariserte glass. Du mister en del høykontraster i terrenget. F.eks. det lille gjenskinnet på toppen av ei stein som hinter om at den kan være glatt.

Selv har jeg funnet ut at klare glass er å foretrekke for det aller meste uansett. Med god brem på hjelmen får jeg ikke sola i øyna uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på sida, men eg fekk Oakley Holbrook satt inn med fotokromatiske glas og med progressiv optisk styrke hos Brilleland. Dei fungerer fantastisk bra både dag og natt, og i sprengkulde også. Det einaste som ikkje er topp er at dei duggar i oppoverbakker om vinteren, men det gjer kanskje alle briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rudy Project fotochromatiske sportsbriller. De er helt klare når det er mørkt. Problemet er at de (som alle andre fotochromatiske briller bortsett fra den nye elektroniske typen) trigges av UV-lys, så når det er lett skydekke tror brillene det er lysere enn det er og blir litt mørke når de godt kunne vært helt klare.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle erfaringer og innspill!

Lurer nesten på om det rette for meg kanskje er f.eks prizm road for landevei og grus i sol og veldig sterkt lys og bite i det litt sure eplet og kjøpe helt klare linser som ikke er photocromic for sti (sykler 99,5% prosent på sti med helt klare briller i dag)

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slå et slag for prizm low light som en bra linse i lite lys. Fine feks i lysløypa på kvelden, men også bra i overskyet vær, skogen, etc. Blir selvsagt et knepp mørkere en klare glass, men duger samtidig i «noe» sol. Fine i midtvinterslyset når det mange steder er skygge som veksler med sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har sett noen gode 3.parts produsenter av glass til skibriller? På vanlige brilleglass har jeg en håndfull å gå til, men på skibriller er det verre. Og utvalget hos produsentene selv er også relativt magert.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (På 11.1.2024 den 13.13):

Kanskje litt på sida, men eg fekk Oakley Holbrook satt inn med fotokromatiske glas og med progressiv optisk styrke hos Brilleland. Dei fungerer fantastisk bra både dag og natt, og i sprengkulde også. Det einaste som ikkje er topp er at dei duggar i oppoverbakker om vinteren, men det gjer kanskje alle briller.

Det er her Oakley sitt "Advancer" system er ganske fint.  Det har en knapp over nesen som skyver brillen litt utover og gir bedre luftgjennomstrømning. Ser ut til at det aldri fikk den populariteten det trengte, virker som om konseptet er nedlagt nå. Har hatt det i et par år og er veldig fornøyd over hvordan det håndterer dugg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 14.1.2024 den 10.20):

Det er her Oakley sitt "Advancer" system er ganske fint.  Det har en knapp over nesen som skyver brillen litt utover og gir bedre luftgjennomstrømning. Ser ut til at det aldri fikk den populariteten det trengte, virker som om konseptet er nedlagt nå. Har hatt det i et par år og er veldig fornøyd over hvordan det håndterer dugg. 

Har flight jacket med dette. Absolutt nyttig funksjon for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...