Gå til innhold

Vindvotter - Nørrøna, vs Brynje vs Hestra vs BD...


Anbefalte innlegg

Jeg trenger nye vindvotter. Brukes hovedsakelig på skitur i fjellet når det er skikkelig kaldt. Med tova ullvotter inni. Jeg er mer opptatt av at de puster enn at de er vanntette. Noen ganger har jeg dem med som backup på topptur og da er det fint at de ikke er større/tyngre enn nødvendig. 

Vottene jeg har er et par i mikrofiber fra Norrøna og de har holdt i ca 20 år så jeg regner med at jeg tar med meg de jeg eventuelt kjøper nå i grava. 

Har noen forslag til kandidater og/eller erfaringer med noen av de kandidatene jeg har funnet? 

 

Første kandidat er Norrøna Trollveggen Gore Tex pro votter. Kort oppsummert er vel eneste ankepunkt prisen: 1800 kr... Bortsett fra det er de veldig smidige. Flott blanding av robuste og brukervennlige uten å gjøre for mye ut av seg. Antar at Gore tex pro skal puste godt nok? Det er jo de her jeg har lyst på, men nesten 2000 for et par votter... Ikke så lett å finne de her på tilbud heller. 

Hestra. Flere kandidater. Fjellvotten er en vinner mht økonomi, men litt kort. Jeg bruker jo votter kun når det er virkelig kaldt og når jeg må ha noe jeg kan stole på 100% dersom uværet kommer. Pull over mitt er en kandidat som er litt større og litt dyrere enn fjellvotten. De virker helt ok, men "rygg-mot-rygg" med Norrøna vottene er de klumpete og stive. Men også 1/3 av prisen på en god dag. 

Brynje har med sine Expedition Mittens 2.0 en kandidat som skiller seg fra de andre med brynje sitt nettingfor på innsiden. Det gjør dem selvsagt litt tyngre enn de andre, men jeg tror det kan funke veldig godt og at de også kan benyttes uten innervotter/hansker. Spørsmålet er vel om det foret holder like lenge som resten av votten. Den er konstruert av topp materialer med fokus på pust fremfor vanntetthet (det liker jeg). Denne er også mye "mer" enn Norrøna votten, f. eks. veier de omtrent dobbelt så mye som Norrøna. De koster en del, men jeg tror jeg kan skaffe dem med en rabatt som får dem ned mot tusenlappen. 

Black Diamond sine WATERPROOF OVERMITTS konkurrere med Norrøna når det kommer til "smidighet" og det til mye mindre penger. Rundt 900 kr. Jeg er litt skeptisk til fokuset på vanntetthet og om de blir klamme, men har ikke prøvd dem in real life. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en haug av votter i fjor da jeg skulle kjøpe vindvotter til brodern. Endte opp med Norrøna Trollveggen og er veldig fornøyd. Skamdyre, men vanvittig lang levetid. Slitesterk, og digg at de er så lange at de dekker godt oppover ermene. God stramming og justering rundt håndleddet.

For øvrig hadde jeg mine forrige Norrøna Trollveggen i tolv år eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bruker jeg til fjellskiturer og vinterjakt (Bruker tova votter inni, ikke den medfølgende innervotten).. Funker helt prima 🙂

https://www.forsvarsbrukt.no/products/svensk-m-90-vott-med-innervott

 

Edit; ser i beskrivelsen at det var kun innervott i den lenka, men den finnes på flere slike militærutsalgt til gibortpris.... 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OR, Outdoor Research goretex skall med hekla inner votter i islansk ull(Pjona). Jeg fryser sykt lett på henda og fant frem til denne komboen før jeg gikk over finnmarksvidda i fjor.

Ikke frøys jeg, og ikke var jeg redd for å fryse på potene med denne kombinasjonen.

Her er hun som hekler vottene, anbefales. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=248009177

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kid skrev (6 minutter siden):

 

Her er hun som hekler vottene, anbefales. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=248009177

 

 

Jeg har veldig fine ullvotter, men fikk lyst til å kjøpe et par av henne kun for å støtte henne i dette (fra Finn annonsen): "Jeg er her for hyggelig handel med ryddige avtaler, og svarer så fort jeg har anledning.
IKKE kontakt meg hvis du ikke klarer å forplikte deg til avtaler, betale eller bare vil melde formålsløst mye rundt en vare. Det er å kaste bort både min og din tid!" 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (2 timer siden):

Takk, det skinner vel gjennom at jeg vil ha de dyreste og trenger forumets velsignelse for å være så dum (mht prisen)

Du er ikke dum, tvert imot. Man blir rimelig handlingslammet om fingrene er frosne slik at du ikke klarer å bruke de skikkelig. Fingrene er virkelig verdt å ta vare på. Husk også at du dette er votter du kommer til å kunne ha i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig, men jeg tror ikke noen av kandidatene er dårlige votter. Mht isolasjon tror jeg alle gjør jobben, eventuelt skiller den ene fra Hestra seg ut som litt kort. Så fryser jeg av meg fingrene med en av dem tror jeg det skjer med alle - gitt samme innervott. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (4 minutter siden):

Jeg er veldig enig, men jeg tror ikke noen av kandidatene er dårlige votter. Mht isolasjon tror jeg alle gjør jobben, eventuelt skiller den ene fra Hestra seg ut som litt kort. Så fryser jeg av meg fingrene med en av dem tror jeg det skjer med alle - gitt samme innervott. 

Innervotten har utrolig mye å si ja. Husker jeg reagerte på at både Hestra og BD hadde generelt korte votter, men nå husker jeg ikke helt modellene jeg testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kaldt vær trenger man ikke betale for alt det membrangreiene som uansett slites fort.

Det skal være vindtett.

Forsvarets overtrekksvott, eller lignende, fungerer. Kanskje helst uten skytefinger. Budsjettløsning som er minst like bra, kanskje bedre, i kulde som alt det andre spetakkelet. Gore tex fungerer dårlig i kulde. Det puster dårligere og kan ise på innsiden.

Et alternativ er Hestra army leather heli ski vott. Her er det uttagbar innervott så du kan sette inn dine egne. Den har lengre mansjett enn Fjellvotten.

Om du vil gjøre som utendørsfolket i nord, samene:

https://saraduodji.no/produkt/skinnvotter/

Kjøp uansett neversåler - verdens beste såler!

Endret av Eirikur
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har OR MT. baker vottene nevnt over. Veldig fornøyd. Skal være bra kaldt for at de ikke er nok. Med original linerhanske(standardfleece som er i mange hansker) kan det bli litt fukt på hendene ved høy aktivitet, som vil kunne kjøle ned hendene når en stopper. Skjer i de fleste varme hansker/votter. En tynn merino linerhanske inni originalhansken hjelper på dette. En solid ullhanske/vott inni gjør de sikkert svært varme, kanskje av og til for varme?

Membranhansker fungerer bra etter min erfaring. Viktig med en som er forsterket på håndflaten. Skal en bruke de til mye skigåing(friksjon) er kanskje en med geiteskinn ala Hestra Army Leather å anbefale.

Fordeler og ulemper med membran, men er det skikkelig ille forhold, er vinden som regel det som ødelegger for at man klarer holde varmen. En må kjøpe hansker/votter etter bruk.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Norrøna Trollveggen m/original ull-innervott i over 20 år, til alpint og topptur. (Vel - votten het Nansen i gamle dager men er samme vott.)

Jeg tror jeg har slitt ut 3 par yttervotter på den tiden, og kanskje 6 innervotter, så selv om det er dyre saker så er det ikke mye pr. år. For meg er dette en mer enn varm nok vott, jeg er vel helt midt på treet når det gjelder å fryse på henda. Ned til rundt -5C bruker jeg hansker i alpinbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt svar på det du spør om, men etter mange år i Hallingdal med sprengkulde store deler av sesongen så har jeg brukt Hestra Guide hansker med merinoliner. Nøkkelen er å ha stor nok hanske til at llineren/hånda  får luft. Bonus blir at når man skal fikle med noe så er ikke hånda eksponert mot kulda hvis man må ta av seg hansken. Det er helt avgjørende at lineren er i ull/ullblanding. Har testet noen tynnere i silke og det funket ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (49 minutter siden):

Ikke helt svar på det du spør om, men etter mange år i Hallingdal med sprengkulde store deler av sesongen så har jeg brukt Hestra Guide hansker med merinoliner. Nøkkelen er å ha stor nok hanske til at llineren/hånda  får luft. Bonus blir at når man skal fikle med noe så er ikke hånda eksponert mot kulda hvis man må ta av seg hansken. Det er helt avgjørende at lineren er i ull/ullblanding. Har testet noen tynnere i silke og det funket ikke. 

Ja jeg bruker stort sett romslige Hestra hansker, men på fjellturer stoler jeg mer på votter i tilfelle "the shit hits the fan". Blir det skikkelig kaldt så mener jeg at votter er varmere enn hansker - gitt at begge to er store nok og begge har tykk ull innerst.  

 

Jeg ser at noen peker på Hestra Army votter, jeg elsker army hanskene mine, men grunnen til at jeg ikke tok med dem her er at jeg ønsker noe som tar lite plass i sekken (iom de ofte er med som backup). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig fornøyd med Arcteryx Alpha SV hansker - kjøpte på Sportsnett i sentrum i 2012 eller deromkring, og det er først nå jeg har klart å slite hull i dem. Og de har ikke blitt brukt veldig forsiktig. -28C er det kaldeste jeg har eksponert dem for på alpint, og det var nok å strekke strikken litt langt.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (12 minutter siden):

jeg ønsker noe som tar lite plass i sekken (iom de ofte er med som backup). 

Da er disse veldig bra, de har berget meg noen ganger på topptur når det ble for kaldt med bare Hestra-hansker (i en svunnen tid da hansker som regel var varmt nok både på tur opp og ned). De veier omtrent ingenting, er svært myke og fleksible, og er både vindtette og gir ekstra varme. Men de gir ikke den beste følelsen med stavene, det må sies. Siden jeg er mer frossen nå bruker jeg heller varme votter på topptur og da er Buffalo-vottene litt overflødige. Nå bruker jeg dem til jobbsykling på de kaldeste dagene utenpå et par ullhansker, vottene er så store at det fungerer fint med enfingerbremsing. Buffalo er litt klønete å få tak i, men jeg tipper norske polvotter gjør samme nytten.

Hvis du skal bruke dem ofte, ikke bare som backup, så vil jeg anbefale noe annet. Ytterstoffet er tynt og har nok ikke særlig god slitestyrke. Mine er fortsatt fine etter 15 år, men de har jo mest ligget i skuffa eller sekken.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Buffalo vottene ser fine ut de, men dersom jeg finner et produkt som er robust nok til hard bruk og smidig nok til å være med som backup så ser jeg verdien av å ha færre ting 🙂 For som dere sikkert skjønner mangler jeg ikke stæsj 🙂 

 

 

Men takk for tipset om Buffalo, der var det mye fint 🙂

Endret av erikskon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt de Norrøna vottene i en hel evighet i likhet med @DesmoSkier

Innervott er strikket og tovet av søster.

For meg brukes de helst ikke, og det spiller jo inn på levetid. Er hovedsakelig hvis det er skikkelig kaldt/uvær eller at det skulle skje noe. Ellers ligger de i sekken med dunjakke i tilfelle noe skulle skje. Når der er behov for de er man veldig glad de er der!

Så bruker jeg heller opp votter som koster mindre, varmer mindre og passer 95% av bruksområdet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Hestra vottene som du linker til i første innlegg er ikke 100% vindtette. Jeg har flere par til flere i familien, men ettersom likfingrene mine bli verre og verre leter jeg etter noe som er hakket varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Hestra Heli Ski Army leather for 15 år siden siden jeg er fan av lær i grepsflata. Kjenner at det er på tide å bytte innervott på de jeg har, men dette koster vel ikke allverden. 

Uansett hvor jeg går vinterstid i fjellet, har jeg alltid med meg i sekken forsvarets vindvotter som reserve. Å miste votter til fjells er no joke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...