Gå til innhold

Langrennstøy - anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Jeg har en bukse fra Mammut og en Swix skijakke som begge deler har passert 10-12 år, og nærmer seg behov for utskiftning. Etter å ha ødelagt en tidligere generasjon av en en Klättermusen-bukse med hull i rumpa og ødelagte glidlåser på relativt kort tid, så stritter jeg i mot å handle mer fra den kanten.

Men etter en kjapp titt innom Fjellsport så finner jeg mer eller mindre bare tøy fra skatteflyktninger eller villmannskjørere med rusproblemer.  Og det går jo ikke.

Aller helst ville jeg hatt en skijakke som kan doble som jakke for stisykling på vår/høst også, altså noe som puster helt eksepsjonelt bra. Om det ser like kult ut som jeg føler meg, som middelaldrende hvit mann med alt for fett utstyr vs ferdighetsnivå, så er det positivt.

Regnmotstand kan være ubetydelig. Buksa bør på sin side ha litt okay motstand mot snø og vind.

Hva skal jeg ha? 🙂

 


 

 

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her: https://www.gorewear.com/no-en/c5-gore-windstopper-thermo-trail-jacket-100376

... har blitt favoritt, både på langrenn i kaldt vær, og stisykling.  Har hatt den i etpar år, nå.  Puster helt eksepsjonelt bra? Nja.

Jeg skal heller ikke assosieres med klientellet du viser til, så det har blitt til å sjekke ut hva Dynafit har å fare med. Dynafit Alpine Warm Pants var fulltreffer til langrenn i kaldt vær, for min del:  https://www.bike24.com/p2464754.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 10-15 år gammel Swix langrennsbukse som enda fungerer knall. Swix lager bra saker, spesielt for vinteraktiviteter. Ikke spesielt kult, og man kan frykte at man sammenlignet med langrennsfantomene med langrennsbutikklogolue. Hadde personlig valgt noe fra Swix om det ikke dukket opp et fint tilbud på et posh merke. Devold har vel kommet med en løpeserie(jakke) som virker knall, og som sikkert kan brukes til ski. Billig er den ikke. De har vel også en bukse som kan brukes til div aktiviteter.

Har fått høre fra erfarne selgere at skatteflyktningbuksene har en god kvalitet/pris-ratio, men det sitter langt inne å gå med klær med navnet til en avdanket skiløper.

Anton, Bull og Milslukern har fint utvalg.

PS: Anbefaler deg å holde deg unna Ortovox-nettsiden

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til @andersar for å påpeke at det er greit å tenke på om det er ex-dopere, skatteflyktninger eller ex-narkomane partykunger man kaster penger etter. Det sagt, Dæhlie har veldig høy kvalitet på klærne. Swix er også gode saker, men ikke like top class som BD. Jeg har selv en Swix-bukse som nå, etter 15 år, begynner å bære preg av alder. Den må byttes ut og det står mellom Swix og Dæhlie. Har bare ikke fått prøvd ut noe enda.

  • Like 1

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg har (hatt) var en HUNDgammel nike dri-fit jakke med skikkelig lufting på ryggen, robust, tynn og ganske vindtett . Du så det sikkert i starten på syklinga mi i Bærum, grå/rødaktig.

Helt fette umulig å finne noe lignende, testa både POC og Sweet, men ikke i nærheten. 😞

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Swix Evolution GTX Infinium bukse og Arcteryx Trino SL jakke. Begge med Gore-Tex Windstopper Infinium-stoff og begge er out of stock for godt. Og begge fungerer usedvanlig bra 🤔

Litt pussig. Antar at Gore ikke lenger selger Infinium pga. bærekraft eller no’.

Se etter noe som puster veldig godt. Selger ikke Norrøna noe nye greier basert på bomull? Sikkert superdyrt og topp helt til det snør og regner. (Skjer aldri!)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 timer siden):

Det beste jeg har (hatt) var en HUNDgammel nike dri-fit jakke med skikkelig lufting på ryggen, robust, tynn og ganske vindtett . Du så det sikkert i starten på syklinga mi i Bærum, grå/rødaktig.

Helt fette umulig å finne noe lignende, testa både POC og Sweet, men ikke i nærheten. 😞

Da kan du kjøpe denne

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahha damn, det var close! Bra detektivarbeid! Men den ser ut til å litt mindre av det windstopper-ish-materialet. Denne ser litt for myk ut.

Jeg skal se om jeg finner/får lagt ut bilde hvis jeg ikke kasta den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteflyktning eller ei, BD har etter mitt syn de beste ytterklærne for langrenn. Raw-jakkene har alle de riktige detaljene som skiller klinten fra hveten mtp langrenn spesifikt. Flow-buksa er akkurat passe varm, passe pustende, passe tight/løs og god passform. Brukt i alt fra +10 til -25, med ulik mengde superundertøy under. Eneste minus er at på den tredje og nyeste buksa har lårlomma blitt mindre - der den før akkurat passet til en iPhone mini, gjør den ikke det nå lenger.. vurderer å finne frem symaskina og fikse det selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor hard du skal gå. Alt for mye av dagens langrennstøy er basert på skall. Det ser fint ut, men så fort du tar i blir du gjennomvåt av svette. Jeg synes mye av langrennsklærne var bedre for 10-15 år siden. 
Swix som jeg kjenner best har kuttet ut en del av plaggene som var best til de som vil ha litt varme klær, men samtidig ta i på trening. Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte flere av den første Triac serien som var helg fantastisk for mitt bruk. 
 

Finner du Swix med Gore Tex softshell stoff så er det bra og på salg. Beste dressene Swix har nå i mine øyne er Triac toppdressen og Legacy. Skal man ha til tur er det flere å velge mellom. Feks nyeste Dynamic (ikke den første modellen)
 

 

Endret av Olechr

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett høstsykkeklklærne. Med et lag (eller to når det er så kaldt at man egentlig burde holdt seg hjemme) under så funker det knall. 

Favorittbuksa for øyeblikket er Endura MT500 Burner når det er varmere enn 10 minus 

Den veldig mye tettere Burner spray når det virkelig blir kaldt (mon tro hvor varm og tett subzero utgaven må være når høstbuksen spray er som den er ) 

På overkroppen har jeg noen forskjellige vinterjakker fra Mavic og Shimano i softshellish stoff som funker knall. Slipper hoftebelte også når jeg har lommer bak. Veldig greit med både varm te og kald drikke uten å måtte fikle med et belte. 

Hanskene er langrennspesifikke som forøvrig funker brillefint på sykkel på kalde høst, vinter og vårdager. 

Pilotbriller på soldager såklart.

Tynn buff i ull og fleecelue og alt i svart så sola varmer og jeg svever i stealth mode over åsene. 

Skiller meg ut på den veldig fargerike P plassen dog. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (13 timer siden):

Kommer an på hvor hard du skal gå. Alt for mye av dagens langrennstøy er basert på skall. Det ser fint ut, men så fort du tar i blir du gjennomvåt av svette. Jeg synes mye av langrennsklærne var bedre for 10-15 år siden. 
Swix som jeg kjenner best har kuttet ut en del av plaggene som var best til de som vil ha litt varme klær, men samtidig ta i på trening. Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte flere av den første Triac serien som var helg fantastisk for mitt bruk. 
 

Finner du Swix med Gore Tex softshell stoff så er det bra og på salg. Beste dressene Swix har nå i mine øyne er Triac toppdressen og Legacy. Skal man ha til tur er det flere å velge mellom. Feks nyeste Dynamic (ikke den første modellen)
 

 

 

Ser jeg gjør det vanskelig for meg selv her nå med å i utgangspunktet styre unna alt som kommer ut av Brav-systemet OG Bull Ski & Kajakk 😄  De Dynamic dressene så jo ganske bra ut, bare synd fargene er så nøytrale.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (52 minutter siden):

Har du hørt om en teknikk som heter "batikk"?

Jeg er helt sikker på at du har mye å lære meg når det kommer til klesstil, Mr Nike Dryfit anno 1983 😄

 

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (18 timer siden):

Jeg bruker Swix Evolution GTX Infinium bukse og Arcteryx Trino SL jakke. Begge med Gore-Tex Windstopper Infinium-stoff og begge er out of stock for godt.

Ser Anton Sport kan tilby disse i 3XL til 999! Så svaret er nok "ja"...

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Fløyen jakke og bukse fra Bergans sin Outlet, sikkert med en "ekstra" rabatt og synes det er veldig gode produkter. De har stadig påfyll i Outlet avdelingen. Jeg går for øvrig ikke nok på ski til å se behovet for noe ski spesifikt. De eneste spesifikke plaggene jeg har er noen til sykling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (17 timer siden):

Swix som jeg kjenner best har kuttet ut en del av plaggene som var best til de som vil ha litt varme klær, men samtidig ta i på trening. 

 

 

Men er det ikkje nettopp dette Dynamic Hybrid er meint for? Eller meiner du denne blir for varm når det er passe kaldt? https://www.fjellsport.no/merker/swix/swix-dynamic-hybrid-insulated-jacket-m-olive-dark-olive-244970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanS skrev (På 27.1.2024 den 17.27):

Men er det ikkje nettopp dette Dynamic Hybrid er meint for? Eller meiner du denne blir for varm når det er passe kaldt? https://www.fjellsport.no/merker/swix/swix-dynamic-hybrid-insulated-jacket-m-olive-dark-olive-244970

Dynamic Hybrid har jeg ikke prøvd selv, så usikker på hvordan den funker. En del andre tilsvarende løsninger fra andre merker har jeg blitt veldig våt i hvis man skal ha litt lengde på turen. Men som sagt ikke prøvd Dynamic Hybrid så kan hende den funker fint. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere her påpeker at klær fra Sveits-flyktningen holder bedre kvalitet enn Swix. Mitt inntrykk er klart motsatt, men at BD holder mer lavbudsjettprofil (dvs ofte høy "veiledende pris", men der sportskjedene nesten kontinuerlig har 30-50% salg, dvs at innkjøpsprisen nok ikke legger opp til veiledende pris).

Har hatt begge deler (mottatt BD-klær til jul, som jeg prøver å utfase), og har vært mest fornøyd med Swix. Også en del salg direkte fra Swix-nettsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...