Jump to content

På jakten etter marginer.


Recommended Posts

Som sikkert mange andre kjenner på er det gøy å jakte på marginer foran de store tingene som mer trening 😛 

Tipper det er flere her som snapper opp hva som er bra og ikke. Jeg skal bare ha det så raskt jeg får det uten at jeg må ta nytt lån på huset. Så noen spørsmål:

Dekk:

Hvilke dekk har dere plukket opp er bra (rullemotstand+aero). De jeg har sett på er Schwalbe Pro One aero, Conti 5000 TT foran og vanlig 5000 bak. Er det noen andre dekk jeg bør sjekke ut?

Hjelm:

Her har jeg skjønt at Specialized Evade S works er veldig bra. Ser at Scott har kommet med en ny også. Noen andre tips? Gjerne tester.

Flaskeholder:

Skjønt at vanlige flasker er helt krise med tanke på drag. Finnes det noen aero flasker som sitter greit i holder og som er ok å bruke? Eller er det å sette flaskene bak sete som er løsningen 😛

"Rammeveske":

På vettern kunne jeg tenkt meg å ha tilgang til gel på ramma. Noen tips til liten taske jeg kan montere bak stem? (Scott Foil)

 

 

 

 

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Link to comment
Share on other sites

Dekk: Godt forslag.

Hjelm: Er ikke Sweet Falconer med de avtagbare lokkene ganske bra? Iallefall når lokkene er på? Jeg er fornøyd med min.

Flaskeholder: Ja det er bak sete som gjelder. Men noen ritt forbyr dem pga det er fort gjort å miste flasken.

Rammeveske: Prøv en lang toptupebag. Men alle rammevesker gjør sykkelen mer aero. Hva med drikkeblære i rammeveske i stedet for flasker? Det blir mer aero, men du mister mulighet til å hive innpå en halvliter fort.

Sjekk også om det er lov å bruke tempobøyler.

 

Edited by Sun Flyer
Link to comment
Share on other sites

Har du god kontroll på de andre tingene du ikke nevner? 

Jeg tenker umiddelbart på: 

  • Hva du putter inne i dekkene; slangeløst/high-end slange/TPU-slanger? Dekktrykk?
  • Aero sokker. Gode aero sokker sparer i følge Silca 4-8 watt. Sikkert ved 45km/t så effekten er ikke alltid like grom.. 
  • Vokset kjede. Både for effektivitet, men også for at sykkelen skal holde seg ren. En ren sykkel er raskere enn en skitten sykkel. 
  • Smalere styre gitt at det fungerer for deg og resten av sittestillingen din. 

Disse tingene er i utgangspunktet svært kostnadseffektive måter å spare watt. 

Edited by Hap
Link to comment
Share on other sites

Aero skotrekk er vel enda mer å spare/hente enn på sokker.

Poengene med vokset kjede er bra.

Når det gjelder flasker tenker jeg det er mer å tape på ikke ha nok/god nok tilgang til drikke enn du taper på drag som følge av flasker.

Nå er det vel heller ikke slik at du skal sykle Vättern solo(?), så du må også ta med at effekten av å sykle i en gruppe reduserer effekten av alle marginene du prøver å hente fra aerodingsdupper, sånn sett tror jeg kanskje vokset kjede er det tipset hittil hvor det er mest å spare (watt) eller hente (margin). Beklager på forhånd for the buzzkill.

Link to comment
Share on other sites

Har lest ymse utfall av tester som går i mot det man intuitivt tenker er aero - f.eks. at for hjelmer som skal brukes i vanlig landeveisposisjon, er det bedre med en hjelm som er høy og har store luftkanaler som lar luften fly relativt uhindret gjennom, enn "lukke med lokk"-hjelmene som tvinger luften til å komprimeres over hjelmen.

Tilsvarende at det for noen sko er bedre uten skotrekk og å få litt turbulens over ujevnhetene (boa-snelle, overgang til ben) enn å ha et skotrekk som gjør at luften laminerer seg til det og gir større motstand.

Det samme også for hår på leggene vs. barbert.

Så kort fortalt ville jeg kun stolt på objektive, kvantifisere are testresultater, og ikke "synse"-/hva-gjør-proffene-baserte svar. Tyske Tour Magazin er vel en av få sykkelpublikasjoner som faktisk gjør objektiv testing.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke gitt at laminær strømning gir mindre luftmotstand. Laminær strøm som separerer seg kan gi mer luftmotstand enn en allerede utviklet strømning. I MotoGP har de hatt stor suksess med aerodynamiske frontelementer, hvor lenge er det til vi se de i Tour de France? 🙂

 

On 3/20/2024 at 12:26 PM, Sun Flyer said:

 

Men alle rammevesker gjør sykkelen mer aero

Skulle tro det blir litt som høyprofilhjul - kan gi mer (og mindre) luftmotstand, avhengig av vinkelen til vinden ☺️

Link to comment
Share on other sites

Samme mekanisme for å skape litt turbulens er jo f.eks. brukt på golfballer (kopiert av Zipp på et tidspunkt, og noen aero-hjelmer vel, men de har kanskje forkastet det igjen nå?).

Poenget var uansett at jeg kun ville brydd meg om objektive målinger, ikke synsing/"aero utseende".

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan man tenke seg rammelakkering der svart og hvitt brukes bak og foran for at det skal fanges opp mer varme bak på sykkelen, som så vil bevege seg mot de kaldere delene av rammen og dermed skape en viss fremdrift?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I tillegg til at styret er smalere enn noen gang (for å få armene foran kroppen) er det vel populært å ha det aerodynamisk/flat-ish stang....selvfølgelig i karbon...helst betale 10.000 for det.... eller 700 fra Kina.

I tillegg ha sykkeltrøye med aero-striper, som får luftstrømmen til å gå riktig...ja, og så lange ermer med striper av samme grunn. Eller så kan en kjøpe en sånn trøye, som visstnok skal spare 2 watt og 60 gram i forhold til andre trøyer Castelli Aero Race 6.0 jersey review - more versatile than its name suggests | Cycling Weekly

Er bare sånn jeg har hørt av folk som sykler veldig fort, i tillegg til det som allerede er nevnt. Jeg har ikke prøvd noen av delene, og har ikke planer om det heller.

Edited by Mannen Faller Ikke
Link to comment
Share on other sites

Sittestilling er jo viktig, kan også sees i sammenheng med smalere styre nevnt tidligere i tråden. Men her er det jo viktig å ikke bikke forbi krysningspunktet hvor aero går på bekostning av funksjonalitet. Er styret så smalt at du ikke får fylt lungene ordentlig, og posisjonen så aero at du ikke får tilstrekkelig watt i pedalen er man jo like langt (eller kortere)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mannen Faller Ikke said:

I tillegg ha sykkeltrøye med aero-striper, som får luftstrømmen til å gå riktig...ja, og så lange ermer med striper av samme grunn.

Har hørt at to parallelle striper kalles «fartsstriper». Skal male to sånne på pendlerjakka mi 😁

Fjerning av bremsespor i sykkelbuksa kan sikkert også hjelpe, kom på at jeg skal tipse noen av kollegane mine om det 🤢 hehe

Link to comment
Share on other sites

Magnoos skrev (56 minutter siden):

Sittestilling er jo viktig, kan også sees i sammenheng med smalere styre nevnt tidligere i tråden. Men her er det jo viktig å ikke bikke forbi krysningspunktet hvor aero går på bekostning av funksjonalitet. Er styret så smalt at du ikke får fylt lungene ordentlig, og posisjonen så aero at du ikke får tilstrekkelig watt i pedalen er man jo like langt (eller kortere)

Dette vil aerosensoren gi svaret på løpende!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessant artikkel om aerosensoren. Er det noen som forstår hvordan den egentlig måler ting?

OK. Noen ting kan jo lett måles. Hvis den måler watt, hastighet og stigning og forutsetter at all asfalt er lik (og kanskje måler vind i tillegg) kan den ved nøyaktig kalibrering (vekt, rullemotstand osv) i teorien si noe. Men er det realistisk? I artikkelen sto det også at den måler avstand fra sensor til hode osv. Er det i realiteten en smart algoritme som prøver å gjette hvor aero du sitter?

Link to comment
Share on other sites

Eg forstår det sånn at den brukar watt i berekninga, ja. Men som du seier, den må jo måle stigning også. Den andre kommentaren her er inne på det:

https://road.cc/content/tech-news/aerosensor-helps-you-reduce-drag-without-wind-tunnel-294943

Når det gjeld den andre sensoren som måler korleis du sit, så er mitt inntrykk at den er heilt uavhengig av aero-målinga, og berre er ein greie som skal gje deg varsel dersom du ikkje lenger sit i det som du har funne ut er optimal stilling. Men det kan godt hende eg tek feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jobber i de to sensorene i parallell?  Altss, en foran styret som sikkert måler vind m.m. og en på stemmet som måler hode/kropp. I tillegg tar den inn all mulig andre data fra gpsen slik at den i sum kan gjøre beregninger. Skulle jo tro at dette i prinsippet kunne måle / rådgi med hensyn til flere ulike faktorer.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, men spørsmålet er korleis den kan sjå skilnaden på om det vart lettare fordi du tok av regnjakka eller fordi det kom ein slak unnabakke.

Litt meir her:

https://www.timetriallingforum.co.uk/index.php?/topic/143069-aerosensor-when-…/&do=findComment&comment=2003303

Personleg er eg av den oppfatning at avvik på effektmåling mellom ulike innandørsruller er betydeleg nok til at innesykling som konkurranseform er meiningslaust. Å skulle få til ein slags bærbar vindtunnel som skal gje akseptable målingar under alle slags varierande forhold ser eg på som totalt urealistisk 🙂

Edited by torhovland
Link to comment
Share on other sites

Gubben skrev (4 timer siden):

Det er vel egentlig bare to ting som gjelder, tren mer og gå ned i vekt.

Tren mer - ja. 

Gå ned i vekt - tja. Ikke med mindre du skal sykle veldig mye opp og ned. 

Jeg vil heller si: øk watt, reduser CdA 

 

Lek litt med vekt,  watt , rullemotstand osv her så ser du fort at kvantitet på watt er tingen for å sykle fort: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html 

(eks på flatt underlag:  10% økning i watt gir 4% økning i fart, mens en 10% reduksjon i vekt gir under 0.3% fartsøkning. ) 

Jo høyere watt du produserer, jo mer dominerende blir luftmotstanden. For de fleste med litt watt i beina og greit utstyr utgjør luftmotstanden over 80%. 

 

Den enkleste og mest potente delen av CdA som vi kan redusere er definitivt Areal og ikke Cd. Optimalisering av sittestilling (les reduksjon av frontareal) utgjør nok mestbang for the bucks. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om 10% økning i noe nødvendigvis kan sammenlignes 1:1 med 10% økning i noe annet.

Hvor lett er det å gå opp 10 watt? Er det gjennomsnitt per time det er snakk om?

Edited by York
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...