Gå til innhold

Familieferien - Hvor får vi en fin uke?


Anbefalte innlegg

Noen med gode tips, helst erfaringer, til familieferien i sommer? 
Sykkel er (dessverre) sekundært, men tar gjerne i pose og sekk. 
Italia er et land som frister, enten langs kysten med varme og kos, eller lenger nord med fjell og landskap. 
Pri 1 er at det skal være et fint område for ungene (8 og 6 år) med basseng, og evt kort vei til aktiviteter de kan kose seg med. Badeland er innertier, aktivitetspark det samme, og får man slått i hjel 2-4 dager på noe slikt er det ikke noe problem å finne en fjelltur, etc å ta de med på. OM det skulle være mulig for han far å leie seg en terrensykkel for en liten utflukt på noen flytstier er det jo også ikke feil. 

Alt 2: Langs kysten hvor man nesten garantert får sydenvarme, med basseng og strand ganske nærme og evt annet som supplement. 

Noen gode erfaringer og tips? Får man dette for +- 50k? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke være Italia, men ikke helt charter.. Litt roligere.. 
Det jeg egentlig ønsker av tilbakemeldinger..   "Vi var der eller der".. "Der kunne vi gjøre det og det"..  "det var bra.. det var mindre bra"..  😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandet blir aldri feil om sommeren;
Dyreparken i Kristiansand med Kaptein Sabelatann, 
Tungvekteren i Arendal for far,
reker og hvitvin på brygga
bading

kan bli fint det

Danmark
Legoland, Løveparken, lange sanstrender nær Slettestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreta blir vel strengt tatt charter, men hotella er små nok til at det kjennest roleg likevel. Resten av Hellas er vel på same måten. Ingen problem å kombinere bading, fjelltur og sykling på Kreta i alle fall. Usikker på det der med flytstiar, men det er masse fine småvegar opp i fjellsidene i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Gew88 said:

Noen som har vært i Nord-Italia med erfaringer derfra?

Det har jeg, men valgte bevisst å ikke holde meg helt nærme kysten da jeg var mer på jakt etter mat-/vinopplevelser og muligheten for utflukter litt lenger nord. Fløy til Milano, og leide bil derfra (tips én - hold deg til de kjente utleiefirmaene). Milano er også verdt et besøk eller en dag. 

Bodde på vingård, riktignok uten basseng, men det er det flere av de som har, og uansett var det ikke så langt til mindre "badeland". Fungerte fint med barn. 

Kommer neppe som noen overraskelse, men det blir fort varmt der, så sykkel eller løping bør starte tidlig eller at du bor ved foten av et fjell og litt kjøligere klima. Folk er vennlige, det er lett å komme seg rundt, barn på restaurant nada problem. Parkering i byer er mildt sagt et helvete. Å finne sykkelutleie er enkelt.

Mat & vin bør du, om du har interessen, bruke litt tid på om du havner der. 

Skulle jeg gjentatt turen hadde jeg funnet en vingård nær en mindre by, som har fasiliteter du etterspør. Det er mange av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (41 minutter siden):

Noen som har vært i Nord-Italia med erfaringer derfra?

Veldig gode erfaringer fra både Finale og Gardasjøen med komboen unger og sykkel!

Sykla landevei når vi var ved Gardasjøen, så kjenner ikke stiene der, men regner med det finnes mengder. Bodde ved Garda på østsiden, steinkast fra flyplassen i Verona. 

Var en dag i Gardaland (fornøyelsespark), det funka bra. 

Finale trenger vel ingen introduksjon 🙂 Relativt fredelig på stiene i juli, så det funka helt knall! Effektivt med morgenshuttle, kan få fin tur omtrent før "huset" har våkna til liv! Så greit å få kombinert sykkel og familietid uten stor påvirkning 🙂

 

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kysten nær Malaga (både sør og nordøst for byen) bør tilfredsstille flere muligheter. Vi bodde i et boligområde nær Torremolinos sist. Det har ikke sjarmen til italiensk landsbygd, men scorer høyt på det meste annet:

- Gode flymuligheter til Malaga

- Stort utvalg airbnb-leilgheter med basseng (vi liker friheten dette gir framfor hoteller).

- Fine strender

- Behagelig luft inn fra kysten gjør at temperaturen sjelden blir ubehagelig

- Flere vann-aktivitetsparker i nærheten, sommerfuglpark i Benalmadena.

- Veldig god tog-infrastruktur, med tog direkte til/fra flyplassen, lokaltog inn til Malaga by for shopping/museum/historie

- Flere mulige fjellturer, enten for far eller hele familien.

- Mulig for sykling både mtb og landevei

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (5 timer siden):

Kysten nær Malaga (både sør og nordøst for byen) bør tilfredsstille flere muligheter. Vi bodde i et boligområde nær Torremolinos sist. Det har ikke sjarmen til italiensk landsbygd, men scorer høyt på det meste annet:

- Gode flymuligheter til Malaga

- Stort utvalg airbnb-leilgheter med basseng (vi liker friheten dette gir framfor hoteller).

- Fine strender

- Behagelig luft inn fra kysten gjør at temperaturen sjelden blir ubehagelig

- Flere vann-aktivitetsparker i nærheten, sommerfuglpark i Benalmadena.

- Veldig god tog-infrastruktur, med tog direkte til/fra flyplassen, lokaltog inn til Malaga by for shopping/museum/historie

- Flere mulige fjellturer, enten for far eller hele familien.

- Mulig for sykling både mtb og landevei

De vurderer sterkt om alle private badebasseng langs solkysten skal bli forbudt å bruke i sommer pga vannmangel.

Det er allerede forbudt å etterfylle med drikkevann.

Alle offentlige dusjer og toaletter langs strendene er stengt.

Vanntrykket blir senket om natten så de som bor i toppen på noen av blokkene i Fuengirola har nesten ikke vann på nettene.

De som bestemmer skal ha møte etter påske.

Det har vært tørke her i tre år nå.

Men nå i det siste har det kommet noe regn og bøtter ned her nå så de håper i det lengste å unngå det.

Havnen i Malaga har også bygget om litt så de kan ta imot tankbåter med ferskvann.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cadaques helt nord på Costa Brava er en perle både for familien og syklisten. Veldig trivelig og rolig by, bortsett fra i midten av august, med flott sykling både på vei og i terrenget rett fra landsbyen. Gode muligheter for leie av topp sykler i Girona evt for dem som ikke vil ha med egen. 
Fine gåturer i kystnære fjell og flott stiløping også. Krystallklart vann, billig båtleie, topp mat og lokal vin drar også opp. Flere lokale vingårder tilbyr smaking og omvisninger. 

Terrengsykkeltur: https://www.strava.com/activities/644927441

Landeveistur: https://www.strava.com/activities/610912246 

Har flere av begge typer

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (På 30.3.2024 den 8.38):

Veldig gode erfaringer fra både Finale og Gardasjøen med komboen unger og sykkel!

Sykla landevei når vi var ved Gardasjøen, så kjenner ikke stiene der, men regner med det finnes mengder. Bodde ved Garda på østsiden, steinkast fra flyplassen i Verona. 

Var en dag i Gardaland (fornøyelsespark), det funka bra. 

Finale trenger vel ingen introduksjon 🙂 Relativt fredelig på stiene i juli, så det funka helt knall! Effektivt med morgenshuttle, kan få fin tur omtrent før "huset" har våkna til liv! Så greit å få kombinert sykkel og familietid uten stor påvirkning 🙂

 

Kan gjerne introdusere Finale for meg 😉 Italia er upløyd mark.. 
Kjenner jo mer jeg googler og søker at Italia, enten ved Gardasjøen eller nord langs kysten mot frankrike frister veldig. 
Som nevnt er sykkel sekundært på en slik familietur, om jeg ila en uke der får meg 4 løpeturer om morgenen så er det innafor. Pri en er bading ved sjø eller basseng som ungene vil storkose seg i og pri 2 er utflukter og evt fornøyelser for ungene, Gardaland ser ganske midt i blinken ut om det ikke er helt Legoland og Disneyland med folk.. Pri 3 er fars aktivitetsbehov 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen "best off" fra de siste årenes turer fra vår side (familie + svigers)

Sant Feliu de Guixols - mye bra sykling både i nærområdet og lenger inn i landet. Topp strender og badebasseng i hagen om du velger rett gir mulighet for begge deler.

Garda ved Gardasjøen - Bra sykling i umiddelbar nærhet. Shuttlebuss til høyeste punkt på bilveien om morgenen. Heisen gikk ikke da vi var der, så ble tråkking til topps (Litt usikker på om den heisen uansett tar sykler). Massevis av knall stier å velge i, både vanlige beitedyr-stier og de håndbygde steinsatte seterveiene. Topp bademuligheter både i sjøen og i basseng om man booker med det.

Mallorca er også ganske safe for både terreng og landevei om man velger rett sted. Jeg var fornøyd med terrenget da vi bodde i Sollér for en del år tilbake. I fjor hadde vi Alcudia som base og da ble det landevei, men jeg tror stisyklingen i fjellene kan være helt enormt bra.

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ved Gardasjøen for et par år siden. Barna syntes det var veldig fint. Det kan bli veldig varmt der om sommeren, det passerte 35 grader og det er i overkant for meg. Vi bodde på leilighetshotell med basseng, og det var bra for selv med kort vei til sjøen orket vi ikke alltid å ta turen pga varmen. Det er mye trafikk rundt sjøen, så det tar tid å komme seg rundt. Den mest barnevennlige delen er i sør, mens den beste syklingen er i nord. Siden det var en familietur bodde vi i sør. Pga trafikken kombinert med varmen ble det til at jeg ikke tok meg noen sykkeltur, selv om det egentlig var planen. Det er veldig mye folk i Gardaland i juli, men det er visst mye verre i august. Selv barna syntes det var litt i overkant, men de syntes det var artig. Vi var der fra åpning og til de stengte, og det avtar mot slutten av dagen. På slutten var det omtrent ikke kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (På 31.3.2024 den 11.02):

Kan gjerne introdusere Finale for meg 😉 Italia er upløyd mark.. 

Vi var der med to små, og når alt var så tilrettelagt for sykling var det veldig lett å få seg fine turer uten at det gikk ut over "familieferien". Jeg og samboer vekslet  annenhver formiddag på sykkelen og bassenget m/ungene, og resten av dagen ble familietid.. 

Bodde i  Finalborgo, en fredelig bilfri gammelby med mye god mat, ikke lange biten ned til Finale Ligure og strender. Aquarium of Genoa var en utflukt som ungene digget. Aner ikke om det er andre familieparker i området, men det vet nok internett!

Men om sykkel ikke er hovedpri, så er det sikkert andre steder som funker like bra!

 

Oppsummert fra terrengsykkel.no:

«Punktum Finale» - Den definitive guiden til en av verdens absolutt beste sykkeldestinasjoner

https://www.terrengsykkel.no/sykkelreiser/europa/finale-ligure-stisykling

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garda er topp. Der kommer jeg til å ta med barna når de blir litt større enn nå (2 og 6 år).

Finale er det eneste stedet i Italia jeg kun har fått dårlig mat. Var der i 1 uke og hadde ikke ett måltid hele uken (lunsj og middag) som var bra. Prøvde dyrt og billig +/- like dårlig alt sammen. 😛

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del på den italienske rivieraen og kan anbefale området rundt Diano Marina. Masse hoteller/airbnb.

Fine strender, både offentlige og private.

Badeland i nærheten: Parco acquatico Le Caravelle

...OG ikke minst kjempebra området for både en stitur og landeveisturerer i fjellene.

Omtrent 1t kjøring fra flyplassen i Nice. Ca 3t fra Milano

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (På 31.3.2024 den 11.02):

Kan gjerne introdusere Finale for meg 😉 Italia er upløyd mark.. 
Kjenner jo mer jeg googler og søker at Italia, enten ved Gardasjøen eller nord langs kysten mot frankrike frister veldig. 
Som nevnt er sykkel sekundært på en slik familietur, om jeg ila en uke der får meg 4 løpeturer om morgenen så er det innafor. Pri en er bading ved sjø eller basseng som ungene vil storkose seg i og pri 2 er utflukter og evt fornøyelser for ungene, Gardaland ser ganske midt i blinken ut om det ikke er helt Legoland og Disneyland med folk.. Pri 3 er fars aktivitetsbehov 😄 

Finale Ligure er grunnen til at jeg kjøpte fulldemper igjen etter en del års pause 🙂 Fantastisk masse stier i alle vanskelighetsgrader, var worldcup finale i stisykling da vi var der på høsten, så bra med liv, men fortsatt ikke særlig fullt, masse bra utleie og shuttleservice som går opp flere steder flere ganger om dagen.

 

Ikke spesielt mye badeland, men bra strand hvor byen ligger helt nede ved vannet. Vi bodde et kvartal fra stranden med 8 barn totalt, var helt perfekt. Leide par sykler vi hadde på rotasjon mellom foreldrene gjennom uken. Er noen kule utflukter der til et svæææært hulesystem blant annet som barna digget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 2.4.2024 den 10.14):

Finale er det eneste stedet i Italia jeg kun har fått dårlig mat. Var der i 1 uke og hadde ikke ett måltid hele uken (lunsj og middag) som var bra. Prøvde dyrt og billig +/- like dårlig alt sammen. 😛

Diavolaen på Tonino 2, den kunne jeg levd på, hver dag, hele året, tror jeg. Men nå er det snart seks år siden jeg smakte den, så mye kan ha skjedd!

 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (16 minutter siden):

Diavolaen på Tonino 2, den kunne jeg levd på, hver dag, hele året, tror jeg. Men nå er det snart seks år siden jeg smakte den, så mye kan ha skjedd!

 

Så bra. Da får jeg prøve den når jeg skal tilbake. Syklingen der er jo helt konge.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Livigno. Eldorado for landevei og stisykling. Mange muligheter for fjellturer og stiløping. Sentrum har mange aktivitetstilbud til barn, bl.a et stort badeland Aqua Granda. Hoteller i alle prisklasser. Etter en drøy uke der i 1800-2100 moh går Stelvio og Sella Ronda som en lek.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 4/4/2024 at 10:01 AM, Berget said:

Slår et slag for Livigno. Eldorado for landevei og stisykling. Mange muligheter for fjellturer og stiløping. Sentrum har mange aktivitetstilbud til barn, bl.a et stort badeland Aqua Granda. Hoteller i alle prisklasser. Etter en drøy uke der i 1800-2100 moh går Stelvio og Sella Ronda som en lek.

Helt enig. Livigno er gull. Mye for pengene.

Om du fortsatt lurer spør MVDP
https://youtu.be/CzEYSaozapM?si=s1e6dpk4c9pdsOtI&t=690

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livigno, Nordsiden av Gardasjøen, Val Gardena eller deromkring kan alle anbefales som steder for det meste av aktivitet for store og små. Gardasjøen har selvsagt en fordel med sjøen når det kommer til bading. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...