Gå til innhold

Konkurser i bransjen


Anbefalte innlegg

Det interessant med f.eks Shimano er hva fallet i inntekter gjør med cash flow opp mot investeringer/lån/kovenanter og betingelser osv. Så selv om de er lønnsomme, så kan det godt hende at de har utfordringer med å betjene forpliktelsene sine. Det sier sjelden slike grafer noe om. En investor blir sjelden imponert hvis du fortsatt leverer 20% lønnsomhet på halvparten av omsetningen du hadde året før, spesielt hvis det er knyttet betingelser til investeringen. Du får en kudos for å ha klart å være lønnsom, men de totale tallene er fortsatt altfor lave. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jo bare ønske det var noe forståelse for faktiske faktorer som feks Aaron Gwin nevnte i en nylig podcast: "under covid kjøpte alle nye sykler, det blir å ta noen år før folk trenger nye sykler igjen"

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (56 minutter siden):

Ja det er så typisk at uteblir fra sånne katastrofeanalyser. Husker det var samme når pandemien starta og alle prata om hvordan flytrafikken hadde kræsja _helt_. Det viste seg å være at de var tilbake på antall flights de hadde for tre år siden eller noe, så ja...

Pre-Pandemi: Renta knirker seg oppover etter et rart (ti)år:

NO_Interest_Rate.png.97668272e4d24e359127e089069007c7.png

->Standard påvirkning på konsum/invest etc.

 

Pandemi:

->Renta til (nær) 0%, endel øk. fritak. Alle sitter hjemme og tvinner tommeltotter.

->Netthandel tar av pga. foregående punkter og mange har mer disponibel inntekt pga. 0% rente. Alle med gjeld glemmer at de har gjeldskostnader.

->Høy etterspørsel og lavt tilbud pga. produksjon/frakt-utfordringer.

->Prisene stiger fordi kundene er villig til å betale mer og gjeld er gratis, incentiver for økt (future) profit for bedriftene (uten at jeg husker på sparket hva det kalles i New Keynesian Model).

 

Post-Pandemi:

->Pandemi over og hjelpepakkene/fritakene må dempes. Inflasjonen øker og sentralbankene tenker oh shit.

->Sentralbankene øker renta, som i NKM gjerne kalles igangsette resesjon.

->Mange som har tilpasset seg de økonomiske pandemivilkårene klager over høye kostnader pga. økt rente.

->Etterspørselen faller, som er det sentralbankene ønsker. Mange har også kjøpt det (sykkelen) de trenger, så de ønsker ikke ny før om 3-5år.

->Produksjon tar tid, så nå er plutselig tilbudet større enn etterspørselen, og lagrene fylles. Pris må ned for at nok er villige til å kjøpe.

->Renta er høy, dyrtid, så få har råd til å kjøpe ny sykkel. Konene er også lei 4 sykler i gangen, så parterapautene sier det holder med 2 sykler, men kun hvis de at elektronisk giring og 2 hjulsett.

->Masse bruktkupp kolliderer med tilbudskupp.

->Selskaper som selger varer selger ikke like mye varer lengre. Ønsket effekt for sentralbanken.

->Bankene må konkurrere om kundene og snakker om at renta skal ned ukentlig, til et fremdeles høyt nivå. Glemmer at norske krona er ganske dårlig, og at ting kanskje vil ta litt lengre tid. Liten økonomi i en stor verden og alt det der.

 

Særoppgave, Adnreas 13år.

  • Like 5
  • Thanks 4
  • Haha 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 24.4.2024 den 10.36):

Pre-Pandemi: Renta knirker seg oppover etter et rart (ti)år:

NO_Interest_Rate.png.97668272e4d24e359127e089069007c7.png

->Standard påvirkning på konsum/invest etc.

 

Pandemi:

->Renta til (nær) 0%, endel øk. fritak. Alle sitter hjemme og tvinner tommeltotter.

->Netthandel tar av pga. foregående punkter og mange har mer disponibel inntekt pga. 0% rente. Alle med gjeld glemmer at de har gjeldskostnader.

->Høy etterspørsel og lavt tilbud pga. produksjon/frakt-utfordringer.

->Prisene stiger fordi kundene er villig til å betale mer og gjeld er gratis, incentiver for økt (future) profit for bedriftene (uten at jeg husker på sparket hva det kalles i New Keynesian Model).

 

Post-Pandemi:

->Pandemi over og hjelpepakkene/fritakene må dempes. Inflasjonen øker og sentralbankene tenker oh shit.

->Sentralbankene øker renta, som i NKM gjerne kalles igangsette resesjon.

->Mange som har tilpasset seg de økonomiske pandemivilkårene klager over høye kostnader pga. økt rente.

->Etterspørselen faller, som er det sentralbankene ønsker. Mange har også kjøpt det (sykkelen) de trenger, så de ønsker ikke ny før om 3-5år.

->Produksjon tar tid, så nå er plutselig tilbudet større enn etterspørselen, og lagrene fylles. Pris må ned for at nok er villige til å kjøpe.

->Renta er høy, dyrtid, så få har råd til å kjøpe ny sykkel. Konene er også lei 4 sykler i gangen, så parterapautene sier det holder med 2 sykler, men kun hvis de at elektronisk giring og 2 hjulsett.

->Masse bruktkupp kolliderer med tilbudskupp.

->Selskaper som selger varer selger ikke like mye varer lengre. Ønsket effekt for sentralbanken.

->Bankene må konkurrere om kundene og snakker om at renta skal ned ukentlig, til et fremdeles høyt nivå. Glemmer at norske krona er ganske dårlig, og at ting kanskje vil ta litt lengre tid. Liten økonomi i en stor verden og alt det der.

 

Særoppgave, Adnreas 13år.

Du får karakter S på den særoppgava!

  • Like 3

Deviate, Kavenz, EXT, Hope, 77designz, Forestal
http://www.wildslopebikes.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenV skrev (1 time siden):

Du får karakter S på den særoppgava!

Han må bare ha med at sist gang renten var drithøy så fikk folk skrive av enormt mye på skatten av rentekostnadene, så grafen kunne sett enda styggere ut om en regnet ut netto-rente-kost. Nå får de kun trukket fra 22%, men har lavere marginalskatt.

Så i Norge så skjønner jeg veldig godt dersom folk med masse lån har veldig lite Shimano Dura Ace budsjett om dagen.

Skrevet for 9 måneder siden, da renten var lavere enn nå:

Rente, Gjeld | Renten nærmer seg like ille som på 80-tallet da den passerte 16 prosent (nettavisen.no)

Tidligere hadde Norge en skyhøy marginal skattesats, men samtidig kom hele rentekostnaden som fratrekk i skattegrunnlaget. Jo mer du tjente, jo mer lukrativt ble det å ha mye lån.

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

Kan vi håpe på dumping av priser på Shimano utstyr for å vinne markedsandeler / øke salget på linje med det Tesla f. eks. har gjort med bilene deres?

 

Det tviler jeg på, siden Shimano faktisk var en av de som ikke bygde nye fabrikker og dro til alt de kunne under pandemien. 
Jeg ser store forskjeller mellom de to selskapenes "public image" når jeg blingser med et halvt øye. 

For de som vil fordype seg litt er podcaserien til Caley Fretz om "How did the bike industry Get into such deep trouble" et utmerket sted å bruke noen timer. 
Det virker som om alle løp blindt i den samme retningen. 

1) pandemien kom. stenge ned så mye som mulig - si opp folk
2) åjj folk vil ha sykler. selge alt du har og kunne få tak i
3) bestille så mye du kunne for å få i det minste bare litt
4) oppdage at dette fort gikk over etter pandemien. Men da kom vareleveransene fra 3)
5) da satt man der med flere års varelager da. 
6) nye modeller kom (særlig fra SRAM) og det du har er plutselig "umoderne"
7) digre salg
8 ) konk for masse aktører. 

Det var noe som ikke gjorde dette selvsagt, men forbløffende mange var gjennom det der. Det er litt som her i landet. Alle som noengang vil overnatte i skogen har nå hengekøye. 

https://escapecollective.com/how-did-the-bike-industry-get-into-such-deep-trouble/ 


LarsB

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SykkelØyvind hadde noen veldig interessante betraktninger - i tråden  GRX 12s - når det kom til SRAM vs Shimano.

Det kan bli spennende å se hvordan det vil utvikle seg finansielt. Jeg føler de to firmaene er litt motstridene i hvordan de har bygget sitt "imperium". SRAM er rask amerikansk kapitalisme mens Shimano er kanskje sakte tradisjonell japansk struktur. SRAM virker å være et hakk foran ønsket til konsumentene mens Shimano venter på enten konkurrentens nyutvikling eller kundens ønske. Såklart er det en ekstrem forenkling, Shimano har nok mye nyskapende R&D og har vært tidlig ute flere ganger. Elektronikk i gir og motor er noe som vil være i fokus i årene fremover, så det kan være noe som planlegges mer og mer på bakrommet. En kan jo lese av det @LarsB skriver, at Shimano kanskje forutså den økonomiske endringen og tenkte langsiktig. Det er gjerne slike avgjørseler som tas når sjefen har mye erfaring, og ikke må få opp salget neste kvartal, fordi ellers blir aksjonærene kjempesinna og smeller i dørene.

At små nisjeprodusenter går konk er ikke noe nytt. Det er kjipt for de involverte, spesielt når det er noen som faktisk skaper teknologi/fremgang kontra ren gjensalg(intermediares). Rundt 2000, når jeg ble sykkelnerd, og kjøpte min første dyre Klein Mantra (kanskje var det Pro, husker ikke), husker jeg det var helt sykt å kjøpe en sykkel til kr 20 000. Så var det en bølge med små nisjeprodusenter som dukket opp, som gjerne vokste opp fra bittesmå verksteder. Det var litt utrolig at de overlevde, men de gjorde nok ofte det fordi alt var på lav skala, med lite fordyrende mellomledd og pirkepetter-nerder som kunder. Halve kundemassen hadde vi sikkert kalt hipstere idag. Når de skulle ekspandere, skulle det ikke så mye til før de ble suksess eller bankerott.

Skal ikke nevne navn siden jeg kan ikke detaljkunnskaper om så mange nisjemerker. Dog, jeg sjekket hjemmesiden til Turner Bikes nå, og virker som de fokuserer veldig small scale med bittelite utvalg nå. Det var et merke som konsekvent ble nevnt i Hvilken sykkel skal jeg ha?-trådene. Husker jeg vurderte nøye en 5-Spot eller Sultan den gangen jeg kjøpte Santa Cruz Blur LT.

Siden tråder alltid bedre med bilder, selv om de er bittebittesmå. Den så slik ut:

klimantra.jpg

Tatt fra mbaction.com, som utrolig nok eksisterer enda. Og ja, jeg syklet sti med den. Mer om Klein Mantra hos Pinkbike.

Bilde fra Klein katalog:

p5pb13614476.jpg

Bike fashion ala 1998. cowabunga eller hva vi sa den gang.

  • Like 5

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (6 timer siden):

Han må bare ha med at sist gang renten var drithøy så fikk folk skrive av enormt mye på skatten av rentekostnadene, så grafen kunne sett enda styggere ut om en regnet ut netto-rente-kost. Nå får de kun trukket fra 22%, men har lavere marginalskatt.

Så i Norge så skjønner jeg veldig godt dersom folk med masse lån har veldig lite Shimano Dura Ace budsjett om dagen.

Skrevet for 9 måneder siden, da renten var lavere enn nå:

Rente, Gjeld | Renten nærmer seg like ille som på 80-tallet da den passerte 16 prosent (nettavisen.no)

Tidligere hadde Norge en skyhøy marginal skattesats, men samtidig kom hele rentekostnaden som fratrekk i skattegrunnlaget. Jo mer du tjente, jo mer lukrativt ble det å ha mye lån.

Han fikk karakter S fordi han er 13 år 👊

Da lever vi med at han har utelatt noen nyanser 😉

  • Like 1

Deviate, Kavenz, EXT, Hope, 77designz, Forestal
http://www.wildslopebikes.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 timer siden):

@SykkelØyvind hadde noen veldig interessante betraktninger - i tråden  GRX 12s - når det kom til SRAM vs Shimano.

Det kan bli spennende å se hvordan det vil utvikle seg finansielt. Jeg føler de to firmaene er litt motstridene i hvordan de har bygget sitt "imperium". SRAM er rask amerikansk kapitalisme mens Shimano er kanskje sakte tradisjonell japansk struktur. SRAM virker å være et hakk foran ønsket til konsumentene mens Shimano venter på enten konkurrentens nyutvikling eller kundens ønske. Såklart er det en ekstrem forenkling, Shimano har nok mye nyskapende R&D og har vært tidlig ute flere ganger. Elektronikk i gir og motor er noe som vil være i fokus i årene fremover, så det kan være noe som planlegges mer og mer på bakrommet. En kan jo lese av det @LarsB skriver, at Shimano kanskje forutså den økonomiske endringen og tenkte langsiktig. Det er gjerne slike avgjørseler som tas når sjefen har mye erfaring, og ikke må få opp salget neste kvartal, fordi ellers blir aksjonærene kjempesinna og smeller i dørene.

At små nisjeprodusenter går konk er ikke noe nytt. Det er kjipt for de involverte, spesielt når det er noen som faktisk skaper teknologi/fremgang kontra ren gjensalg(intermediares). Rundt 2000, når jeg ble sykkelnerd, og kjøpte min første dyre Klein Mantra (kanskje var det Pro, husker ikke), husker jeg det var helt sykt å kjøpe en sykkel til kr 20 000. Så var det en bølge med små nisjeprodusenter som dukket opp, som gjerne vokste opp fra bittesmå verksteder. Det var litt utrolig at de overlevde, men de gjorde nok ofte det fordi alt var på lav skala, med lite fordyrende mellomledd og pirkepetter-nerder som kunder. Halve kundemassen hadde vi sikkert kalt hipstere idag. Når de skulle ekspandere, skulle det ikke så mye til før de ble suksess eller bankerott.

Skal ikke nevne navn siden jeg kan ikke detaljkunnskaper om så mange nisjemerker. Dog, jeg sjekket hjemmesiden til Turner Bikes nå, og virker som de fokuserer veldig small scale med bittelite utvalg nå. Det var et merke som konsekvent ble nevnt i Hvilken sykkel skal jeg ha?-trådene. Husker jeg vurderte nøye en 5-Spot eller Sultan den gangen jeg kjøpte Santa Cruz Blur LT.

Siden tråder alltid bedre med bilder, selv om de er bittebittesmå. Den så slik ut:

klimantra.jpg

Tatt fra mbaction.com, som utrolig nok eksisterer enda. Og ja, jeg syklet sti med den. Mer om Klein Mantra hos Pinkbike.

Bilde fra Klein katalog:

p5pb13614476.jpg

Bike fashion ala 1998. cowabunga eller hva vi sa den gang.

5 Spot hadde jeg 👍 Den var digg!

Turner DHR også! Den var enda diggere 🔥

  • Like 1

Deviate, Kavenz, EXT, Hope, 77designz, Forestal
http://www.wildslopebikes.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fulldempa terrengsykkel er framleis ein Turner Sultan frå 2008. Kjøpte ramma brukt på eBay og hadde ein byggetråd på gamleforumet i 2013 😄

I sommar skal den få køyre Offroad Finnmark (den korte løypa).

Endret av torhovland
  • Like 4
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (43 minutter siden):

@SykkelØyvind hadde noen veldig interessante betraktninger - i tråden  GRX 12s - når det kom til SRAM vs Shimano.

Det kan bli spennende å se hvordan det vil utvikle seg finansielt. Jeg føler de to firmaene er litt motstridene i hvordan de har bygget sitt "imperium". SRAM er rask amerikansk kapitalisme mens Shimano er kanskje sakte tradisjonell japansk struktur. SRAM virker å være et hakk foran ønsket til konsumentene mens Shimano venter på enten konkurrentens nyutvikling eller kundens ønske. Såklart er det en ekstrem forenkling, Shimano har nok mye nyskapende R&D og har vært tidlig ute flere ganger. Elektronikk i gir og motor er noe som vil være i fokus i årene fremover, så det kan være noe som planlegges mer og mer på bakrommet. En kan jo lese av det @LarsB skriver, at Shimano kanskje forutså den økonomiske endringen og tenkte langsiktig. Det er gjerne slike avgjørseler som tas når sjefen har mye erfaring, og ikke må få opp salget neste kvartal, fordi ellers blir aksjonærene kjempesinna og smeller i dørene.

(...)

For å sammenligne de to er det også viktig å huske på at SRAM har gjort mye av innovasjonen siden oppstart ved å kjøpe andre selskaper med teknologi de ønsker seg. Fra de kjøpte Sachs for å få tilgang til girteknologien som passet til vriskifterene de lagde til kjøpet av Time nylig for å få foten inn i pedalmarkedet (badaissh!)

Shimano utvikler selv, og har ikke kjøpt noen etter det jeg vet. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano er for meg et eksempel på et stort selskap som har sovnet og latt andre ta over. 
 

For egen del tok jeg i bruk SRAM drivlinje sånn ca i 2010, da var de ganske likeverdige med det Shimano hadde. I 2012 kjøpte jeg sykkel med det nye 11 spd X01 og kun en klinge foran som noen år siden ble til 12 spd Eagle 

 

Fra det tidspunktet og framover har Shimano kontinuerlig vært på defensiven og det blir bare verre. 
 

MicroSpline og hvordan de stengte store aktører ute i starten er ett eksempel, AXS vs di2 ett annet, 12 spd ett tredje, UDH og nå Transmission er vel spikeren i kista i high-end sti i det minste. 
 

Seneste elmotor EP8 har også hatt massive kvalitetsproblemer og Shimano i land som ikke har så gode ordninger som her står ikke ved sine kunder ift problemene de har skapt med er produkt ikke egnet for formålet. 
 

i dette segmentet har SRAM valgt en hel annen linje. Gått i parntnerskap med Brose, laget ny SW og fått fram et bra produkt fra dag en. Så kan det jo hende at det er en mellomløsning, og at det er et eget produkt på vei. 
 

Om man driver ting på egen kjøl eller komplementerer med oppkjøp finnes det gode eksempler på, akkurat som det motsatte. For meg personlig er Shimano noe som ikke skal i drivlinjen på en stisykkel akkurat nå. Forsøkte 12 spd XT mot slutten av 2021, den sykkelen ble raskt konvertert til X01 AXS. 
 

Et annet selskap jeg mener er mulig å utfordre er Garmin. SRAM kjøpte jo Hammerhead for en stund siden, et bra produkt, men også med mangler. Garmin er jo ganske så elendige på SW, og skjermene på Edge serien kunne absolutt vært bedre, men så er det å løse dette med batteritid. Synes ikke vi syklister har ett produkt verdig 2024s muligheter.  

Endret av Lars-Erik
Avsnitt om Garmin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenV skrev (På 25.4.2024 den 22.17):

Han fikk karakter S fordi han er 13 år 👊

Da lever vi med at han har utelatt noen nyanser 😉

Veit en 13 åring hva karakteren S betydde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 26.4.2024 den 9.26):

Shimano utvikler selv, og har ikke kjøpt noen etter det jeg vet. 

Shimano har jo kjøpt diverse merker de også. Pearl Izumi, Lazer og Pro har alle vært uavhengige merkevarer/produsenter som Shimano har kjøpt. Pearl Izumi er solgt videre. 

 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyclingnews:Rapha abruptly closes North America office and lays off staff

“realigning Rapha to better reflect our strategic priorities and current market dynamics.”

Rapha sells its high-end clothing and other products in the USA via its direct consumer website, eight clubhouses and has recently begun to work with selected retailers. 

Ut fra hva det står så virker det som de omstrukturer til mer netthandel og vanlige butikker. Billigere for foretaket, og de fleste kundene handlet sikkert på nett eller i lokale butikker. Vil anta at butikkene er ganske dyre i drift, og selskapet må spare penger.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 23.4.2024 den 15.05):

Da kan vi hoppe over til hva som skjer hos Scott. 
Der er det livlig om dagen. CFO CEO ble avsatt, men nekter for at det har skjedd på riktig måte.
Så kommer majoritetseier. CFO CEO ringer politiet som rykker ut på varsel om bevæpnede sikkerhetsvakter. Politiet sier at det ikke var noe alvorlig. 

Skikkelig sirkus med andre ord. 

https://www.pinkbike.com/news/beat-zaugg-says-hes-still-ceo-of-scott-sports.html
https://www.pinkbike.com/news/police-called-to-scott-sports-headquarters-as-ceo-dispute-continues.html

LarsB

Jeg kan godt skjønne at overbetalte og udugelige ledere slåss så fjæra fyker når millionlønningene med tilsvarende bonuser ryker som følge av oppsigelser. Regner med at det ikke ble utbetalt noen stor fallskjerm til ex CEO hvilket er vanlig praksis mange andre steder. Dvs når inkompetansen er bevist så får man arbeidsfri og en bonus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...