Gå til innhold

Konkurser i bransjen


Anbefalte innlegg

JoeT skrev (37 minutter siden):

Vi må ikke glemme at syklister er jålebukker og først og fremst ser på utseende. Der stiller (stilte) Pole svakt. 

Gjør de? Jeg synes de stiller sterkt på utseende, fordi de faktisk skiller se ut. 
Tror det er mer det forretningsmessige(kanskje produksjonsmessig og lederskapopplegg) som er årsak til Pole sin downfall... 

  • Like 4

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (55 minutter siden):

KONA som merkenavn vil nok leve videre et par år uansett utfall, men det tok ikke så lang tid før "Gary Fisher" eller "Klein" som merkenavn ble borte i line-upen til Trek.

Skal Kona bli bort i noen andre sin lineup? Oppkjøp?

Merkevaren Nukeproof derimot, er kjøpt opp, og lever sikkert videre i en annen form, etter hvert.

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona ble vel solgt i 2022, til Kent Outdoors, som igjen eies av et private equity investeringsselskap, Seawall Capital. Blir ikke overrasket om noen trodde sykkelmarkedet kanskje skulle bygge på tidligere historikk, og man kanskje brukte datagrunnlag fra coviddager. Kan også være de fikk en god deal og har planer om omstrukturering. Private Equity selskaper er ikke spesielt sentimentale, og navnet Kona sparer de for enorme markedsføringskroner.

Det er ikke en hemmelig at det selges flest billigsykler. De fleste butikker lever av å selge "pølse og brød"-sykler* og ikke dyre sykler. En kan vel se det på de store eierne, som eier flere merker, at de er nøye på å differensiere porteføljen. Selve premiummarkedet er ganske lite, og når markedet var så mettet som det var post-covid, sier det seg jo selv at når kunder har konsumert opp prisene, inflasjon, og sentralbankene øker renta, så vil det bli press på aktørene som har feilberegnet fremtiden. Det er nok mange som kjøper dyre sykler, som ikke gjør det med oppsparte midler. Og hva er oppsparte midler, når de fleste uansett har boliglån på flere ganger årsinntekt.

At så mange små premiummerker har klart å overleve lenge er ganske utrolig. De som har klart seg har jo ganske sterke eiere i bakgrunnen. Santa Cruz eies vel av Pon Bicycle Group (pinkbike), som igjen eies av Pon Holdings.

*aner ikke hvor jeg har plukket opp en beskrivelsen

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir interessant å høre hva skjer med Kona, ikke hørt noen rykter om at det skal innlemmes i noe annet. Eierne deres driver mest med friluftslivmerker og ett snowboardselskap, så vet ikke om de kan rebrande Kona til noe annet og få merke til å "forsvinne". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å lese om merker som går konkurs, og det er nok dessverre også en del andre merker som må redusere sine kostnader framover. Ikke så lenge siden f.eks Trek gikk ut offentlig og varslet betydelige kutt i virksomheten. 

Så er det jo slik at der enkelte sliter eller til og med må gå inn, så er det andre som har god fart. Sånn vil det nok være i sykkelbransjen framover også, det er også vanskelig å trekke en rød tråd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 timer siden):

Jeg synes de stiller sterkt på utseende, fordi de faktisk skiller se ut. 

Jeg har tilgode å prate med noen som synes de er kule. Ikke helt sinnsykt stort utvalg av folk da, men mange som svir av mye på sykkel. Ja, de skiller seg ut, men de aller fleste kjøper jo noe som ikke skiller seg for mye ut.

 

Uansett synd at de må hive inn håndkleet. Produksjonsmetoden er jo, om ikke særlig vellykket, veldig kul.

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (18 timer siden):

Skal Kona bli bort i noen andre sin lineup? Oppkjøp?

Det vet jeg ikke, men merkevaren er fortsatt ganske sterk. Eksemplene jeg ga viser imidlertid at en merkevare trenger TLC for å ikke miste verdi ganske raskt. Jeg er overrasket over at Trek ikke vedlikeholdt merkevarene de kjøpte, men det ligger sikkert en rasjonell forklaring bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (2 minutter siden):

Det vet jeg ikke, men merkevaren er fortsatt ganske sterk. Eksemplene jeg ga viser imidlertid at en merkevare trenger TLC for å ikke miste verdi ganske raskt. Jeg er overrasket over at Trek ikke vedlikeholdt merkevarene de kjøpte, men det ligger sikkert en rasjonell forklaring bak.

Tror det lå i strategien til Trek i utgangspunktet, heller styrke sin egen merkevare enn at den blir fraksjonert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (56 minutter siden):

Det vet jeg ikke, men merkevaren er fortsatt ganske sterk. Eksemplene jeg ga viser imidlertid at en merkevare trenger TLC for å ikke miste verdi ganske raskt. Jeg er overrasket over at Trek ikke vedlikeholdt merkevarene de kjøpte, men det ligger sikkert en rasjonell forklaring bak.

Om ikke rasjonell rent menneskelig, men ja - rasjonalisering. Eller effektivisering som er mer populært. Ideen på vei inn i 2010-tallet var behov for å effektivisere produksjon og kommunikasjon, så da forsvant Fisher. Klein og Lemond hadde allerede blitt offer for det samme(men helt andre historier). Og nå er vel Bontrager på god vei til å ende i det samme. Så må jeg legge til, for alle som tenker at organisasjoner lever etter teoretisk optimale prinsipper, at det gjør de ikke. På slutten av dagen er Trek seg selv nærmest, det betyr i en bedrift av denne typen så satt Burke-familien med veto. Det er Trek som er deres barn og enten det er rasjonelt eller ei , så er det alltid Trek de vil prioritere når valg skal fattes. 

Pole kan du like eller ikke like, men jeg vil tro at en Pole eier sannsynligvis er en som bruker mye av hverdagen til å ikke gjøre det samme som flertallet. Da kan det bli tøft i verden der forhandlere har liten risikovilje, og det å bygge gode digitale løsninger krever investeringer som de store har bedre forutsetning for å ta. 

Endret av Zoidberg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi hoppe over til hva som skjer hos Scott. 
Der er det livlig om dagen. CFO CEO ble avsatt, men nekter for at det har skjedd på riktig måte.
Så kommer majoritetseier. CFO CEO ringer politiet som rykker ut på varsel om bevæpnede sikkerhetsvakter. Politiet sier at det ikke var noe alvorlig. 

Skikkelig sirkus med andre ord. 

https://www.pinkbike.com/news/beat-zaugg-says-hes-still-ceo-of-scott-sports.html
https://www.pinkbike.com/news/police-called-to-scott-sports-headquarters-as-ceo-dispute-continues.html

LarsB

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på det da, har vel i utgangspunktet vært to store aktører på markedet for landevei, er ikke nødvendigvis positivt det. Kan tenkes at Sensah etc tar markedsandeler i østlige markeder spesielt, skal ikke mye til før salg går litt dårligere da, samtidig som de pusher større og større utvalg som ikke nødvendigvis er bra for lønnsomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specialized har også, uvant for årstiden, et stort salg akkurat nå. For meg så virker det som at de mangler likviditet. 

On 4/21/2024 at 8:20 AM, baronKanon said:

Ser ut til at Kona er safe enn så lenge, men de er til salgs og de har ny økonomidirektør. 

Det tror jeg ikke. De må organisere om virksomheten sin for å bli lønnsomme. Hadde de bidratt positivt i kassen til holdingsselskapet så hadde det neppe blitt holdt allmøte og annonsert offentlig at selskapet er til salgs. Uavhengig om de får solgt eller ikke så de jobbe med forretningsmodellen sin. Sannsynligvis vil dette måtte bety at virksomheten settes under kritisk søkelys og stillinger må kuttes på relativt kort sikt. Merket fra et forbrukerperspektiv kommer nok kanskje til å overleve, men de må vurdere hvordan de interagerer med kundene sine og hvorvidt de skal drive/ kombinere B2B eller D2C. 

Endret av Supermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok røffe tak for mange der ute, her er en artikkel fra slutten av mars på Pinkbike som tar for seg noen mer eller mindre relevante resultatframleggelser, dvs. Giant, Shimano, Fox, Leatt, Garmin mm.

https://www.pinkbike.com/news/revenue-round-up-the-latest-financial-reports-from-giant-shimano-and-more.html

Så er det vel en del store som ennå ikke har gått ut med tall og som i det minste hittil har seil på en medgangsbølge, skal bli spennende å se hvordan det går. F.eks SRAM ift. Shimano og Orbea som europeisk merke som har hatt sju sterke vekstår på rad og som har en attraktiv lineup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er så typisk at uteblir fra sånne katastrofeanalyser. Husker det var samme når pandemien starta og alle prata om hvordan flytrafikken hadde kræsja _helt_. Det viste seg å være at de var tilbake på antall flights de hadde for tre år siden eller noe, så ja...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Andreas said:

Hvordan er tallene til SRAM og Shimano sammenlignet med pre-Covid?

Eksempelvis Shimano er et offentlig handlet selskap med Investor Relations side: https://www.shimano.com/en/ir/finance-highlights.html

Tallene deres framstår gode med forholdsvis solide marginer. Salget er riktignok noe ned, men de tjener penger. Også i Q1 24. 

Screenshot: 

image.png.11e9cc44f6d778c39f66433efdf50c34.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...