Gå til innhold

En måned i utlandet med sykkelen - hvor drar du?


Anbefalte innlegg

Hei!

Da er det gjort, jobben er sagt opp og det mangler bare å skaffe flybillett i oktober. Har allerede peila meg inn på et sted som jeg har tenkt på lenge (Girona), men skal gjøre litt mer undersøkelser før billetten er kjøpt og betalt. Reiser alene, men familie og venner er informert og velkommen.

Så, om du hadde oktober måned til rådighet og kun skal bruke den på å sykle og drikke digg kaffe, hvor ville du bodd? (kan hende det strekker seg ut i november, avhengig av ny jobb, om jeg finner billig leilighet osvosv).

Takker på forhånd:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde dratt til costa del Sol/Malaga og kanskje flyttet rundt meg litt der. Siktet meg inn på Almeira, Granada (evt mot kysten sør for der) og så nordvest for Malaga. Da hadde du fått mange nydelige turer uten repitisjon. God tur.

Endret av Oddefa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt til området rundt Girona. Pyreneene like ved, sletter, sjøen og byer med attraksjoner i hele området. God tur!

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde nok også dratt til Girona for å finne ut om hypen stemmer. Kanskje hadde jeg tatt med Mallorca i researchen hvis jeg faktisk skulle dra selv. 

 

Staroh69 skrev (3 timer siden):

Jeg hadde dratt til området rundt Girona. Pyreneene like ved, sletter, sjøen og byer med attraksjoner i hele området. God tur!

foreldre bor i les gavarres rett ved girona, kan bekrefte at det er helt konge sykkel muligheter for DH, grus, sti og vei samt en kjempe stort miljø rund sykkel der nede også, er dog litt varmt atm og helt klart best rundt vår høst 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer å skrive noe om budsjett og type sykkel du skal dra med.

Dersom jeg hadde hatt en måned tilgjengelig for meg og meg selv og sykkelen min, så hadde jeg ihvertfall ikke reist til Mallorca eller en annen turistfelle.

Hva med å sykle England og Skotland rundt, eller sette deg på flyet og sykle hjem fra Barcelona, sykle i Marrokko kan være fint sent på høsten, the Great Divide i US burde gå på tredve dager, Lindesnes-Nordkapp-Lindesnes evn med retur via Finland, sykle deg gjennom Nederland og Holland, ture rundt i Alpene, Italia på langs eller langs kysten tut-retur Venezia.
Finn ut av hvor kompisene dine IKKE har vært og reis dit

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker i oktober:

Kunne faktisk satt meg på sykkelen fra «Oslo» og syklet sydover gjennom Sverige, Danmark og Tyskland på små bygdeveier. Med minimal campingutrustning.

Skulle jeg ligge på en plass er området fra syd vest i Frankrike til Girona høyt på ønskelista. Alternativ en liten plass på Mallorca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kardam skrev (18 timer siden):

4 uker i oktober:

Kunne faktisk satt meg på sykkelen fra «Oslo» og syklet sydover gjennom Sverige, Danmark og Tyskland på små bygdeveier. Med minimal campingutrustning.

Skulle jeg ligge på en plass er området fra syd vest i Frankrike til Girona høyt på ønskelista. Alternativ en liten plass på Mallorca.

Etter sommerferie i Sverige skal jeg definitivt tilbake dit igjen! Dessverre bød det på regn og langvåte sykkelsko.. Så denne gangen vil jeg helst et sted hvor det er større sannsynlighet for lite regn/litt varmere.

 

 

Gubben skrev (20 timer siden):

Du glemmer å skrive noe om budsjett og type sykkel du skal dra med.

Dersom jeg hadde hatt en måned tilgjengelig for meg og meg selv og sykkelen min, så hadde jeg ihvertfall ikke reist til Mallorca eller en annen turistfelle.

Hva med å sykle England og Skotland rundt, eller sette deg på flyet og sykle hjem fra Barcelona, sykle i Marrokko kan være fint sent på høsten, the Great Divide i US burde gå på tredve dager, Lindesnes-Nordkapp-Lindesnes evn med retur via Finland, sykle deg gjennom Nederland og Holland, ture rundt i Alpene, Italia på langs eller langs kysten tut-retur Venezia.
Finn ut av hvor kompisene dine IKKE har vært og reis dit

Gode poeng! Reiser med landevei. Trives best på rolige veier (sjokk), og er da ikke ukjent for en avstikker på grus. 


Budsjettet er flytende, sikter på noe i det lavere sjiktet, men ikke telt. 

Ønsker: en eller to "baser" (har ikke overskudd til å planlegge en langtur med flere stopp eller sove i telt en måneds tid akkurat nå), noenlunde varmt for oktober, relativt grei reiselogistikk, trygt sted å sykle alene. 

England og Skottland rundt står på lista, men sikter mot noe litt varmere denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Girona, samt Baskerland og nordkysten av Spania. Iom. at du har peila deg inn på Girona allerede.

Ellers er Toscana veldig fint å sykle i. 

Jeg har vært et par ganger i Girona og der er det mye fint, både asfalt og grus samt at byen er såpass stor at det er masse gode steder for digg mat. Ikke lange togturen både til Barcelona og den nevnte nordkysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (4 timer siden):

Ville automatisk tenkt Italia, nærmere bestemt Nord-Italia, men kom på at oktober er kanskje mer usikkert mtp. været, spesielt for alle de lekre fjelltoppene man kan nå på sykkel der.

Hva med Korsika og Sardinia? Eventuelt Sicilia?

Det kan være fantastisk nord i Italia i Oktober, jeg har vært der på det tidspunktet og det var fantastisk. De som leide ut sykkelen sa noe om at jeg var heldig. Du må jo ikke opp i fjellene selv om du er i Italia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånn sett gjort dette noen ganger når jeg syklet. Skulle jeg gjort det hadde det blitt Mallorca. Så hadde jeg funnet leilighet i Palma området. Palma er helt knall i oktober når de fleste turistene har dratt. Der er det alltid en del andre nordmenn å sykle med også.

 

Har vært i Girona 2 (3?) ganger og synes ikke det var så spesielt. Det begynner riktig nok å bli noen år siden.

 

1mnd høres lenge ut, men det går sykt for når man er borte sånn.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg vært en måned ville jeg ønsket å flytte på meg for å oppleve flere områder. Feks starte i nord med Andorra/Pyreneene, så Girona, deretter kyst eller mer innland nedover til Alicanteområdet. Antar du flyr til Barcelona ? skal selv det i oktober og vi leier bil for mest mulig fleksibilitet og forsåvidt pris (2 stk på tog er fort like dyrt som 2 leier bil sammen) også. Men ønske 1 er Girona og nordover. God tur, skal bli spennende å høre hvordan dette blir/ble. 

Ellers hadde det selvsagt vært kult å teste ut en lengre bikepacker tur ala fly til Malaga og sykle nordover. Eller en rundtur på noen uker hvor en ender i Malaga igjen (må ikke være Malaga selvsagt).

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gått mye frem og tilbake, ikke landa på noe enda.

Er usikker på hvor yteevnen min vil ligge, etter et arbeidsforhold som har sugd all livsgnisten min. Ser for meg at det kan enten bli fint og/eller forferdelig å dra på en lengre sykkeltur, dog bekymrer jeg meg over hvordan det vil gå å sove alene i "fremmede" (haha) land og om det vi bli for kaldt. 

Så står mellom å sykle sørover (kanskje jeg bare ser etter en unnskyldning til å kjøpe en sykkel som fungerer bra til oppakning), kjøre sørover med sykkel i bilen (har en varebil jeg har bygget seng i, men ikke noe mer avansert enn det) eeeeller det som fristet aller først; fly sørover og leie en leilighet 1-2 måneders tid. Kan jo fort hende det blir flere av alternativene. Siste er det mest safe.

Oppdateres etterhvert:)  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enkel av meg, og trives bare jeg sitter på sykkelen, det er finvær og jeg vet at det er kaffe og kake om en stund! 🙂

Har trivdes veldig på fastlandsspania, calpe og fjella, men også torrevijea og fellesturene med grupo la zenia. 
Siste tur der var over Cabeza, og det var direkte vakkert! 
 

Bare et forslag om du bare vil sykle uten å trenge planlegge så mye, evt ha så mange tanker om hva, hvor osv i hodet. 
og man treffer garantert noen man prater mer med, er jo helt hinsides mye nordmenn der nede

 

Har tidsmulighet og åpent vindu for litt lengre opphold, drømmer om å kjøpe noe, men budsjett..

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem fra ei uke i Alcudia. Drar ned igjen om en snau måned til samme plass. Var på Mallorca, Playa de Palma  ei uke i februar og fire uker i mars/april.

Og har allerede booket 6 uker på Sunwing Alcudia fra 23 mars.

Har vært litt forskjellig rundt og syns Costa Brava med Tossa de Mar var flott, Benidorm området hadde veldig bra veier og var da fint der også. Italia med Gardasjøen og distriktet rundt. Og for ikke å snakke om Gran Canaria når det er som surest her.

Men har funnet ut at det er ingenting som slår Mallorca. 

Du skriver: "Er usikker på hvor yteevnen min vil ligge, etter et arbeidsforhold som har sugd all livsgnisten min. Ser for meg at det kan enten bli fint og/eller forferdelig å dra på en lengre sykkeltur, dog bekymrer jeg meg over hvordan det vil gå å sove alene i "fremmede" (haha) land og om det vi bli for kaldt. "

Begynte å reise til Alcudia i 1989 og når det gjelder å lade batteriene har jeg ikke funnet  noe som slår byen. Det er et flott utgangspunkt for sykling og kan velge flatt, kort vei til bakker kort vei til PETRA med verdens beste ostekake og kort vei til en av Mallorcas flotteste strender. Heldigvis ingen partyplass og stille og rolig for en som trenger å lade batteriene. Jeg har vært der alene, men mest sammen med kona. Mange gode restauranter om man ønsker å gå ut, Lidl om man ønsker å leve billig og bra hoteller der man kan ha sykkelen på verandaen uten noe styr. Bestiller privat taxi som henter på flyplassen og kjører rett til hotellet. Veldig behagelig og lettvint når man har med sykkel.

Daglig rutine: Frokost, sjekke luft i dekka og fylle ei flaske med drikke. Trenger bare ei flaske for det er kafeer og steder å få kjøpt noe overalt. Kaffestopp etter et par timer. Se an været litt og ta et par timer til før parkering av sykkel. Laste opp på Strava og se litt på ruta og segmenter på pc før middag. Pc er koblet til wifi og tv slik at TeeWee gjør at man kan følge med på nyheter osv om man ønsker det.

Legge seg i rett tid og sjekke bodybatteriet på Garmin på morran. Er som regel på 100 om det har vært en rolig dag med middag i rett tid.

 

Jeg ville valgt Mallorca i 10 av 10 ganger om jeg skulle vært borte en måned. 

Om man får overskudd og ønsker litt spenning på turen er det 10-15 okt  Challenge Vuelta a Mallorca og European  Matsers Road Race Cup uke med muligheter for å delta om man ønsker. Tenkte jeg skulle bli med på Masters cup som er den 15 med start og mål i Alcudia.  https://vueltamallorca.com/semana-masters/

Har gjort det lettvint når jeg reiser dit. Bestiller 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ville valgt Nord-Italia. Comosjøen, Luganosjøen og Lago Maggiore. Bedre sykling og flottere omgivelser enn i Girona. Men Girona har kysten nære og store muligheter for å treffe på noen proffer på den lokale kafeen. 
Gode muligheter til profftreff langs Lugano- og Como-sjøen også. 
 

Hakket varmere i Girona enn i Lombardia i oktober, men jevnt over 20 grader begge steder. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem etter en uke i Girona. 

Plussene er mange:

- veldig gode asfaltkvalitet de fleste plasser, klatringen opp til Rocacorba og Vallter 2000 (Pyreneene) eneste klatringene/veiene som hadde det jeg vil si hadde dårligere kvalitet, men ikke noe som er som de dårligste på sørsiden i Gran Canaria. 

- Tilgang på kysten, en kort biltur og en har ett helt annet terreng å boltre seg i, eller annet vær (det regnet i Girona, ikke mye, men var strålende ute ved kysten). Vi hadde en runde lengst nord og over grensen til Frankrike (Banyuls sur-mer) med start litt utenfor Figueres ca 5-6 mil fra Girona. Strøkne kystveier og en heftig bratt klatring tilbake til Spania. Ellers hadde vi en fin tur over Els Angels og sørover på kysten. Dog er de lengste klatringene mer rundt Girona eller innover/nordover landet. Men ikke vanskelig å få kjørt seg hardt med mange høydemetre i Girona.

- Lite biltrafikk på de flotte/morsomme veiene, en del trafikk på "riksveiene". Tilgang til Pyrenene er  sterkt pluss og som er god grunn for meg å dra tilbake hit.

Minusene:

- Mye skog og lite utsikt før en er på toppene av de lengste klatringen, flott utsikt nærmere havet men ikke noe som er ekstraordinært. I går (lørdag) hadde vi en kort tur fra nærområdet fra flyplassen i Barcelona (La Prat) og utsikten fra Rat Penat slo lett alt av utsikt vi hadde denne uken i Girona. Men den slo også det meste av annet jeg har sett skal det sies. 

- Ikke så lett å få seg god boplass til god pris virker det som. Ganske lite utvalg selv "off-season" og ikke billig. Vi var tre stk i en flott leilighet i Salt, nord for selve Girona, dvs det er vel en forstad for føles som samme by. Salt var heller ikke noe idylsk "ferieplass", men ok utgangspunkt for mange turer, men også kjipt at en må gjennom Girona sentrum for lett tilgang til de fleste av turene. Spanske byer er kjipe å sykle i, enten det er Palma, Barcelona eller Girona. Eller når jeg tenker meg om er alle større byer kjipe å sykle gjennom.  Girona by var derimot fin by å vandre og spise i. 

- Den ene av oss hadde vært i Girona en måned, men hadde heller ikke fått en god oversikt hvor det var fint å lunsje, spise kake etc. Syntes det var mindre "kosmuligheter" her en andre steder jeg har vært i Spania/alpene. 

Proffer ? Joey Rosskopf, amerikaneren i Q36.5 som morsomt nok er brudd på Venoto classic som jeg akkurat nå ser i opptak (gikk forrige søndag). Han syklet forbi oss i fint driv på fredag og hilste hello uten at han eller vi hadde ønske om følge hverandres tempo. Men han kompisen min som hadde vært i området en måned hadde syklet med Rosskopf og andre Q36.5 syklister på en "social ride" noen uker tidligere. Utover dette så møtte vi kjapt en Uno-X syklist, og nok noen andre proffer uten at de var fra de "store" lagene. Tidvis ikke så mange syklister, var sykt mye flere vi møtte på gårsdagens tur sør for Barcelona, men handlet nok også det var lørdag, men også større by, flere folk etc. 

Vær ? var meldt negativt både på yr og andre steder før vi dro, men ble veldig mye bedre og egentlig helt perfekt sykkeltempratur, noen dager godt over 30 grader på det varmeste, oftest 20+ etter kl 10. En del vind siste dagen uten at det var ekstremt. 

Drar gjerne tilbake til Girona, selv om jeg fikk "ticket" av mange av boksen mine er det noen igjen, og de herlige morsomme nedkjøringene på super asfalt og minimal biltrafikk kunne jeg tenkt meg å syklet opp også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med å reise til Girona! Vært her i en uke hittil, men fikk dessverre covid rett før så vært litt redusert... Er nok andre steder som har flottere omgivelser for sykling, men det har levd opp til at det er et fantastisk fellesskap med syklister her, mye som skjer i form av fellesturer o.l.. Siden jeg reiser alene var det en viktig faktor for meg da sosiale sykkelturer har vært noe jeg har savnet. Det drar også trivselsfaktoren opp at det er fint og varmt hver dag og masse gode kafeer! Tross redusert form etter covid (fint å ha noe å skylde på hehe) ble det 15t sykling første uka og 1t styrke. Sikter på litt mer denne uka.

Til helga har jeg leid en gravelsykkel i anledningen Girodeo (guida graveltur lør+søn, etterfulgt av pizza&øl), så ser frem til å kunne få prøvd litt mer av grusen i området rundt her.

Oddefa skrev (På 22.10.2023 den 11.41):

Akkurat kommet hjem etter en uke i Girona. 

Enig i det at det er lite "wow"-faktor på utsiktene her, men de skal ha for god asfaltkvalitet! Leste posten din om turen til Rat Penat, ble frista til å ta en tur sørover dit og få gjennomført noen turer i området der også.

Vil oppdatere etter hvert med anbefalte turer og spisesteder! Per nå har jeg leid et sted i 4 uker, vurderer å forlenge 2uker eller evt dra litt sørover eller nordover, eller tar ferge til Mallorca, for å få sjekka ut et annet sted. 

 

Ellers vil jeg takke for alle tips jeg har fått i denne tråden 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...