Gå til innhold

Gode Finn-kjøp


baroudeur

Anbefalte innlegg

Er det alvorlig ment at et masseprodusert rammesett i karbon (ramme og setepinne) til en veisykkel koster 70k nytt? Eller er det bare overdrivelse? Jeg sliter med å forstå det, og jeg trodde jeg var rimelig keya inn på dyre (terreng)sykler. Der koster jo en ramme MAKS 40k sist jeg sjekka, og da var de fleste enig om at det var sjukt overprisa selv om du ofte får med bakdemper til 6-10k...

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (12 minutter siden):

Jo, men du kan trekke fra 5-10k for demper på disse, og jeg tror de er laget av mye mer solid gods enn aethos. Du er ikke langt unna halvparten av prisen... (dog du trenger gjerne en gaffel på mtb da :D)

Det er noen betraktninger rundt prising av sykler i en annen tråd: https://www.sykkel.org/topic/150-høstens-sykkelmarked

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipset om denne tidlig i denne tråden. Den var da er godt kjøp. Nå er den priset ned ytterligere.

Denne sykkelen koster jo litt, men det er likevel et godt kjøp. Kjenner til fyren, og fatter ikke hva han tenker på...
Ridley Fenix SLiC i L| Stages tosidig watt | Dura-Ace Di2 | Dt Swiss 240s - 36.9k

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=307876256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (1 time siden):

Jeg tipset om denne tidlig i denne tråden. Den var da er godt kjøp. Nå er den priset ned ytterligere.

 

Denne sykkelen koster jo litt, men det er likevel et godt kjøp. Kjenner til fyren, og fatter ikke hva han tenker på...
Ridley Fenix SLiC i L| Stages tosidig watt | Dura-Ace Di2 | Dt Swiss 240s - 36.9k

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=307876256

Stor ramme, men litt enig i at den der er billig. Verdt det nesten uten å beholde ramma.

Endret av rosandholm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er ganske lei. Det gjør at bruktmarkedet får enda høyere priser. Kult at det drives hobbyverksted, men konsekvensen er at det øker bruktprisene med 15-20%. Sykkelflipping kan jeg syns er greit så lenge det er gjort en jobb med sykkelen så den er i bedre stand, men mange av de jeg har sett med den linkede selgeren er så å si eksakt samme sykkel til høyere pris.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbyverksted er teknisk sett bare en privatperson. Vi er alle hobbymekanikere, noen flinke, andre elendige. Kanskje jeg er litt pirkete fordi jeg forstår hva hen mener, men "Syklene kan sendes emballert og med full forsikring for kun 229,-" er tvetydig.

Synes generelt flipping er en uting, spesielt når flipper ikke nevner det for noen av partene. Noe som er normen. En privatperson kan ikke tilby siste kjøper noe mer enn første selger, juridisk. Intermediaries(mellommann) er først nyttig i økonomien om de tilbyr noe ekstra (f.eks. full overhaling/rebuild av sykkel) som er nyttig for kjøper. Er mange samlere som på en måte flipper, men de nyter f.eks. kunstverk en periode, før de videreselger det til det markedet er villig til å betale. Prute ned sykkel mandag, selge den til høyere pris på tirsdag, er nesten litt lureri. Ikke ulovlig, bare shady.

Endret av Andreas
  • Like 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fivestage skrev (1 time siden):

så lenge det er gjort en jobb med sykkelen så den er i bedre stand, men mange av de jeg har sett med den linkede selgeren er så å si eksakt samme sykkel til høyere pris. 

Stort sett ser det ut til at jobben som gjøres er å sette på billigere hjul og selge hjulene separat. 

Syns absolutt denne flippinga ødelegger bruktmarkedet litt og er en uting. 

Har blitt utsatt for akkurat denne fyren, dvs solgt sykler til underpris, to ganger. Den ene gangen var det greit, fordi jeg var avhengig av å bli kvitt den i Oslo og på dagen. Begge gangene tok han kontakt via annen konto eller telefon og ga uttrykk for å mangle penger, dvs nokså uærlig oppførsel attpåtil 👎

 

Her var kanskje et greit kjøp om noen vil ha en grei felgbremssykkel med elektronisk giring? https://finn.no/292063230

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger for tiden nøye med på finn, og sett flere tilsynelatende bra sykler fra denne kanten, men ser jo tydelig at det er flipping, og tar meg i å lure på 1) hvor mye kjøpte han sykkelen for selv, og 2) hvordan klarte jeg å overse den første annonsen?

Prøver å sitte på hendene og vente til vinter/vår, og salg på nysykler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er kjapp... den siste jeg solgte var han på innen 10minutter, og ga bud med kort frist for aksept og greier... 

Orbean der lå heller ikke ut mer enn en dag, så tipper den også ble solgt på underbud med kort frist... Mange driter i å miste 2k hvis de blir kvitt sykkel på dagen og slipper tenke mer på det. Og hvis de allerede har bomma litt på prisen når de la ut, så går det sånn... 

Gjetter han har et bibliotek med 'ikke-fullt-så-gode' kjøp som han følger med på prisfall eller gir skambud på når selger burde begynne å bli utålmodig... 

Er jo ikke ulovlig. 

Greit å være obs på når man skal selge, at om man får melding fra denne HTL (eller en lund, lundemann , tretterud eller lignende) så har man sannsynligvis lagt ut litt for billig og bør ha is i magen 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (33 minutter siden):

Har blitt utsatt for akkurat denne fyren, dvs solgt sykler til underpris, to ganger. Den ene gangen var det greit, fordi jeg var avhengig av å bli kvitt den i Oslo og på dagen. Begge gangene tok han kontakt via annen konto eller telefon og ga uttrykk for å mangle penger, dvs nokså uærlig oppførsel attpåtil 👎

Rapporter han til Finn. Slikt gjør at markedsplassen deres fremstår useriøs og yngleplass for svindlere/løgnere. Rapporter selv om det er lenge siden. Han holder på enda, mest sannsynlig med samme strategi/metode. Det er ille når flippere lyver om økonomi for å lure selger. At du rapporterer endrer sikkert ikke på noe med en gang, men flere leser kanskje denne tråden/forumet og rapporter: Hobbyverksted, postnummer 0969. Finn har vel tilgang IP-adresser, bør ikke være et stort problem for dem å se at en bruker har 10 kontoer.

En trent sykkelmekaniker som f.eks. kjøper en fulldemper til en ok pris og sier han vil ta en overhaling, kan fint tjene litt da service av dempergaffel, bakdemper, bremser, heve/senkepinne og annet er tidkrevende og kostbart hvis et verksted skal gjøre det. Flippere er gjerne novise som ønsker å gjøre minst mulig for størst gevinst, og kan være av den likegyldige typen som fort kan selge en karbonsykkel med sprekk i baktriangelet til en uviten kjøper.

Endret av Andreas
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 10.8.2023 den 19.00):

Rapporter han til Finn. Slikt gjør at markedsplassen deres fremstår useriøs og yngleplass for svindlere/løgnere. Rapporter selv om det er lenge siden. Han holder på enda, mest sannsynlig med samme strategi/metode. Det er ille når flippere lyver om økonomi for å lure selger. At du rapporterer endrer sikkert ikke på noe med en gang, men flere leser kanskje denne tråden/forumet og rapporter: Hobbyverksted, postnummer 0969. Finn har vel tilgang IP-adresser, bør ikke være et stort problem for dem å se at en bruker har 10 kontoer.

En trent sykkelmekaniker som f.eks. kjøper en fulldemper til en ok pris og sier han vil ta en overhaling, kan fint tjene litt da service av dempergaffel, bakdemper, bremser, heve/senkepinne og annet er tidkrevende og kostbart hvis et verksted skal gjøre det. Flippere er gjerne novise som ønsker å gjøre minst mulig for størst gevinst, og kan være av den likegyldige typen som fort kan selge en karbonsykkel med sprekk i baktriangelet til en uviten kjøper.

 

Har solgt til han et par ganger. Sykler som ble liggende en stund som han fikk ut for 3 tusen mer og kanskje tok 2-3 tusen gevinst på. I tillegg henter/leverer han. Ser egentlig ikke problemet. Er jo det samme i alle bransjer, er det er marked for det er det helt greit. For min del var jeg fornøyd med salgene. Jeg visste jeg kunne fått noen tusenlapper mer ved å vente lenger, men ville heller ha cash. Er veldig lett å se at han flipper sykler når man ser at han har 30 stk til salgs. Uproblematisk og en del av et fritt kjøp/salg-marked. 

 

For min del synes jeg han tar veldig mye risiko, og at han skal ha litt gevinst da er helt fair. Han har heller ingen forpliktelse til å si at han ikke skal sykle Rallarvegen med sykkelen, men selge den. Ditt valg om å selge. En så liten aktør utnytter bare et hull i markedet og drar neppe opp prisene nevneverdig...

Endret av chimp
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...