Gå til innhold

Hvor høy er du og hvilken rammestørrelse sykler du på?


Anbefalte innlegg

Med forbehold om at rammestørrelse sier lite om geometri og opplevd størrelse er det uansett interessant å se hvilke størrelser folk sykler på. Ta gjerne med stemlengde og eventuelt andre relevante mål også.

Jeg er 183 cm og alle mine sykler er 56 (SL7, Roubaix, Atalaya, F95 og etter hvert Madone prosjektsykkel). 100mm stem på alle bortsett fra Atalaya, som har 90mm.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere Devinci Leo SL var 54(55), men den opplevde jeg i grenseland kort. Burde satt på et lengre stem, evt gått opp en str. 
Specialized Diverge i 56. (Har Spec Epic i L og syklet på Hardrocx HT i 18"(M) før. 

Jeg er 180cm og er proporsjonalt noe kortere i beina og lengre i ryggen. 

Canyon sin kalkulator gir meg medium som forslag. Hos enkelte havner jeg midt i mellom og om jeg det skjer vil jeg (dessverre) velge det som gjør meg minst aero, da nakken ikke liker at jeg ser opp i taket for lenge av gangen. 
Er jo nysgjerrig på hvilke merker som er større og mindre i størrelsen. Mener å huske at jeg ville havnet på M/L både hos Trek og hos Giant sist jeg sjekket det. Av merker mine nærmeste butikker har så veit jeg ikke hva som ville passet meg best hos Cannondale, Scott eller Focus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

181 cm høy. 

GT Gtr 54.5, 110 mm stem

SL7 56, 100 mm stem

Aethos 58, 90 mm stem

175 mm krank på alle. Jeg passer nok best på en 56 ramme i forhold til mine mål, men det er jo i mange tilfeller mulig å få akkurat samme posisjon ved å gå en str opp eller ned og gjøre justeringer i sete og stem. Jeg har akkurat samme sittestilling på SL7 og Aethos feks. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

179cm.

Hadde c'dale caad12 størrelse 56cm, 100mm stem og 170mm krank. 70mm reach på styret. "Standard" setback på setet. 

Byttet til 54cm samme sykkel. 172,5 krank. Gradvis beveget meg mot 120mm stem og 80mm reach. Samme setepinne/setback. Denne 54cm passer meg perfekt nå.

Ser på Ridley. Veldig i tvil, er de store, eller ser de bare store ut. Heller mellom S og M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

189 cm, men innerbeinlengde ala Eddy Merckx - altså 95 cm.

Har som regel endt opp på 60 cm på alt fra Trek, GT, Cube, Marin, m.fl.. Hadde 58 cm i Specialized, men det der var min første landeveisykkel for 13 år siden, så vet ikke om geometrien har endret seg.

Det kjipe med så lang innerbeinslengde er at jeg gjerne må opp på XL i terrengsykkel, noe som egentlig er litt stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

183 cm, bare armer og bein.

Bianchi landevei str 59 (tilsvarer 58 i Spesh og C’dale). 12 cm framspring og FSA Compact styre (70 mm?). 175 mm krankarmer. Setehøyde 81 cm.

C’dale terreng str L.

2 cm større ramme enn kroppshøyden skulle tilsi har jeg hatt siden jeg steg over min første landeveissykkel på DBS Racing Depot på Sandnes i 1994. 

IMG_2942.jpeg.fbcc6de3cc0a333633326f343d89739b.jpeg

Endret av Valentino

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 180cm og litt «ape» dvs lange armer, rygg og relativt korte bein.

Kjører 54cm Trek Domane SL 5 med 110mm stem og styre med 70mm reach.

Har og en 54cm Emonda ALR på rulla med originalstyre med 80mm reach og 110mm stem.

SC Blur i large med 70mm stem

Canyon LUX CF SL8 i medium med 80mm stem.

165mm krank på landevei

170mm krank på terreng

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (4 timer siden):

183 cm, bare armer og bein.

Bianchi landevei str 59 (tilsvarer 58 i Spesh og C’dale). 12 cm framspring og FSA Compact styre (70 mm?). 175 mm krankarmer. Setehøyde 81 cm.

C’dale terreng str L.

2 cm større ramme enn kroppshøyden skulle tilsi har jeg hatt siden jeg steg over min første landeveissykkel på DBS Racing Depot på Sandnes i 1994. 

IMG_2942.jpeg.fbcc6de3cc0a333633326f343d89739b.jpeg

Kom deg tilbake til stiltråden 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

187 cm med lange ben for høyden. På årets komfort racer Scott Addict og Scott Addict Gravel sykler jeg med XL/58. Klarer ikke å sitte så aggressivt så 100 mm stem på begge og med styre med kort reach. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

185 med korte 84cm benlengde, sykler på 56 i Specialized og Cannondale, med 120mm stem.

Har en 55-ramme på grusraceren, hvor jeg må ha 30mm setback og 120mm stem.

Relativt fleksibel rygg og lav seteposisjon pga korte bein, så kan mer eller mindre slamme, men gjør det sjelden pga. gjensalgsverdi.

Kan bruke 58-rammer, men opplever 56-syklene som kvikkere og morsommere, selv om de av og til kan gi følelsen av å "velte over styret" når det går nedover.

Drømmesykkelen har lang reach og "justerbar vinkel" (i praksis justerbar offset på hvor setepinnen går ned i seterøret) på "seterøret", f.eks. slik som Look har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (23 timer siden):

Jeg er 183 cm og alle mine sykler er 56 (SL7, Roubaix, Atalaya, F95 og etter hvert Madone prosjektsykkel). 100mm stem på alle bortsett fra Atalaya, som har 90mm.

Legger til at jeg har 0mm offset på alle setepinner og setet relativt langt frem. Liker å være fremoverlent og samtidig sammenkrøket.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

176 cm høy og sykler på Giant tcr 1 2013 i størrelse M. Prøvde samme sykkel i dette årets modell, og medium ser ut til å være riktig for moderne sykler også. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senter krankt til topp sete ca 70,5 (bittelitt mindre på grus), Inseam på 79 og 177 cm høy. Jeg har alt fra S til L. Liker mindre rammer på landevei og trygghet på terreng, derav L på stisykkelen (testet både M og L i flere timer før jeg bestemte meg for den største). 

Caad12          str 52 / S

Supersix        str 54 / M

SuperX          str 54 / M

3T Exploro     str M    

FATCAAD       str M

Ripley             str L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lik Emil her, selv om jeg tror jeg er noen cm mindre en deg  da jeg er 173ish. Men har også 70.5 + evt noen mm kranksenter-setetopp. 

Systemsix (2019), Supersix (2020) og Super-Six SE (2022), alle str 54. Lengdemessig er jeg i nedre del av de som skal ha 54, men en blanding av veldig gode tilbud på 54 og dårlig tilgjenglig på str 51 har jeg endt på dette for alle tre. Er også kjøpt i denne rekkefølgen og de årene bortsett fra den siste kjøpte jeg nå nettopp. Systemsix har jeg beholdt orginalstem/styre og det er vel 10 cm. På de to andre har jeg 8 cm stem. Sitter veldig godt på alle syklene synes jeg selv uten at jeg er ekstremt opptatt av perfekt bike-fit. Men liker lange sykkelturer og sliter ikke med vond rygg/overkropp. SE skal erstatte Topstone Carbon som enten min bedre halvdel tar over eller den selges. Den har jeg i str S (tror det er 51 eller 52). Sitter også veldig bra på den og har nettopp brukt den på det ultralange Bright-midnight gravel/terreng/landeveis rittet. Har bare gode erfaringer med den, håper jeg blir like fornøyd eller enda mer fornøyd med SE'n. På terrengsiden har jeg en Scalpel 17 modell i str M og en 15 modell F-SI i str M. Sistnevnte oppleves litt lang (langt stem + setback pinne). Scalpel helt perfekt til det den skal brukes til. Kortere stem der også.

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med ulike preferanser. Skjønner at nybegynnere sliter med å finne riktig str.

Høyde = 200cm. Innersøm = 97 cm. Setehøyde = 87,5 cm. Har hatt følgende rammer (kronologisk) med gradvis tilpassing til en bedre sittestilling.
 

Caad 10 i str 60

Trek Madone 6.9 i str 62

Bianchi Oltre Xr4 i str 59 (ekstra lang pinne som kun kommer med str 61)

Caad X i str 58

Cervelo Aspero i str 58

Aurum Magma i str 58

Stemlengde på disse har vært/er 120 og 130 mm med 8-12 grader. Unntak er Aspero som er ekstra lang => 110 mm. 

Endret av YOLO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...