Gå til innhold

Make sykkelritt great again


Lucky

Anbefalte innlegg

Når jeg kjørte mot storbyen etter å ha fullført Stomperudrittet så gjorde jeg meg ett par betraktninger.

Det var ingen lokale helter fra Sørum IL som deltok. De frivillige fra Sørum IL var lokale pensjonister som gjorde en innsats for klubben.
Klassene M70+ og M20-29 var jevnstore og det bør være en alvorlig tankevekker.

Så kjører jeg innover mot Ellingsrud og tenker over hvor mange det er som sparker fotball i pondusligaen i Oslo og hvor få det er som sykler ritt.
En tid etter overværer jeg Drammen Maraton og ser hvor mange det er som deltar i denne folkefesten og hvem det er som fullfører. Her kommer det blinde, folk med ett bein, overvektige, utrente, oldiser og eliteutøvere.
Alle løper med ett smil rundt munnen i finværet.

Når det er så mange som sykler, som trener med sykkel eller som er medlem i en sykkelklubb, hvorfor er det da så få som sykler ritt ?

I andre tråder så er det de som skryter av hvor fullt det er på barne- og ungdomstreningene, hvorfor stiller ingen av dere i lokale ritt ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 minutt siden):

Når jeg kjørte mot storbyen etter å ha fullført Stomperudrittet så gjorde jeg meg ett par betraktninger.

Det var ingen lokale helter fra Sørum IL som deltok. De frivillige fra Sørum IL var lokale pensjonister som gjorde en innsats for klubben.
Klassene M70+ og M20-29 var jevnstore og det bør være en alvorlig tankevekker.

Så kjører jeg innover mot Ellingsrud og tenker over hvor mange det er som sparker fotball i pondusligaen i Oslo og hvor få det er som sykler ritt.
En tid etter overværer jeg Drammen Maraton og ser hvor mange det er som deltar i denne folkefesten og hvem det er som fullfører. Her kommer det blinde, folk med ett bein, overvektige, utrente, oldiser og eliteutøvere.
Alle løper med ett smil rundt munnen i finværet.

Når det er så mange som sykler, som trener med sykkel eller som er medlem i en sykkelklubb, hvorfor er det da så få som sykler ritt ?

I andre tråder så er det de som skryter av hvor fullt det er på barne- og ungdomstreningene, hvorfor stiller ingen av dere i lokale ritt ? 

Dette var jo en lang tråd på gamleforumet, med masse gode innspill der. 
For de unge så er ikke deltagelsen så halvgæren egentlig, men da må man se til rundbaneritt. Det var vel ganske bra oppmøte på Skullerud i helgen virket det som? Ritt er jo på vei ned, eller forhåpentligvis i bunn av en bølgedal som kanskje stiger litt. Er jo noen ritt som får opp deltagelsen, og det virker som om det kan bli ok oppmøte på Hanekamp førstk. søndag. Flere damer enn vanlig er påmeldt og. 
Løping er noe enklere da, både mtp tid og økonomisk. Du kjøper 2 par joggesko, noe klær og du kan få fantastisk treningseffekt på 35-40 min. Det er verre på sykkelen. Jeg sykler fordi jeg syns det er det artigste, men hadde jeg lagt samme innsats i løping som jeg har gjort i sykling de siste 10 årene hadde jeg nok genrelt sett vært bedre trent enn jeg er(eller skadet). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (44 minutter siden):

Når det er så mange som sykler, som trener med sykkel eller som er medlem i en sykkelklubb, hvorfor er det da så få som sykler ritt ?

Hm. Tror det utsagnet er et lokalt fenomen. Stemmer ikke her, hvor 95% av de syklende og klubbmedlemmer er vekk - uansett type sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine ritt her i Bartebyen. Men det blir for seriøst for oss som ikke kniver i toppen. Når ritt skaller av, så skalles det av nedenfra. Til slutt er det de 20 mest seriøse mosjonistene som møter opp for å  kjenne hverandre på tenna.

Skal sykle Trønderkross nå i september, og det gleder jeg meg til. Krossritta har en litt lavere o2-snappersteming og en litt mer "hei hvor det går"-vibb som jeg setter pris på. Sykler jeg markatrillern' betaler jeg bare cash for å bli lapsa av en 16-åring. Det gir meg lite.

 

Ser at det skal arrangeres ritt på nysløyfa i Granåsen. Og det kunne vært artig. Men det er bare for aktive. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (16 minutter siden):

Mange fine ritt her i Bartebyen. Men det blir for seriøst for oss som ikke kniver i toppen. Når ritt skaller av, så skalles det av nedenfra. Til slutt er det de 20 mest seriøse mosjonistene som møter opp for å  kjenne hverandre på tenna.

Skal sykle Trønderkross nå i september, og det gleder jeg meg til. Krossritta har en litt lavere o2-snappersteming og en litt mer "hei hvor det går"-vibb som jeg setter pris på. Sykler jeg markatrillern' betaler jeg bare cash for å bli lapsa av en 16-åring. Det gir meg lite.

 

Ser at det skal arrangeres ritt på nysløyfa i Granåsen. Og det kunne vært artig. Men det er bare for aktive. 

Dette er vel grunnen til at jeg ikke orker ritt heller med det velutvikla imposter syndromet mitt 🙂

Og tror mange føler det litt på samme vis, og at dette kanskje er noe av grunnen til at camper og samlinger trekker endel folk som er mest ute etter det sosiale og uformelle.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 time siden):

Når jeg kjørte mot storbyen etter å ha fullført Stomperudrittet så gjorde jeg meg ett par betraktninger.

Det var ingen lokale helter fra Sørum IL som deltok. De frivillige fra Sørum IL var lokale pensjonister som gjorde en innsats for klubben.
Klassene M70+ og M20-29 var jevnstore og det bør være en alvorlig tankevekker.

 


Nja, nå kjenner ikke jeg de lokale forholdene perfekt, men den lokale sykkelklubben er vel Bingsfoss SK? Sørum IL er jeg usikker på om har egen sykkelgruppe, og det var noen andre lokale klubber tilstede også. Poenget ditt står i og for seg uansett, for de lokale løpene så er det samme pensjonstgjengen pluss noen til som arrangerer. 

Ellers mange gode poeng du har. Det sykkel mangler per i dag er en Ingebrigtsen, en Warholm, og og og - rekken er lang. Sykkel har mange gode utøvere for all del, men der er ingen Hushovd der akkurat nå. 

Og en sykkelsportens "Kristian Ulriksen & Jann Post" hadde også bidratt positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur dere flere ville deltatt på ritt hvis man hadde litt sånn mer USA og England-stil der man hadde lokalt trenings-crit hver torsdag, tirsdagstempoen osv? Det er kanskje flere steder som gjør det sånn i Norge, men er ikke sånn i min klubb. Der er det intervall-trening i stedet. 
Tenkte hvis det var et lavterskelritt som en økt i uka så var veien kortere til «seriøse ritt»? 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (25 minutter siden):


Nja, nå kjenner ikke jeg de lokale forholdene perfekt, men den lokale sykkelklubben er vel Bingsfoss SK? Sørum IL er jeg usikker på om har egen sykkelgruppe, og det var noen andre lokale klubber tilstede også. Poenget ditt står i og for seg uansett, for de lokale løpene så er det samme pensjonstgjengen pluss noen til som arrangerer. 

Ellers mange gode poeng du har. Det sykkel mangler per i dag er en Ingebrigtsen, en Warholm, og og og - rekken er lang. Sykkel har mange gode utøvere for all del, men der er ingen Hushovd der akkurat nå. 

Og en sykkelsportens "Kristian Ulriksen & Jann Post" hadde også bidratt positivt. 

Tja, litt usikker på om jeg er enig i at mangel på verdensstjerner er grunnen til at man ikke lengre ser de store tallene på sykkelritt. Jeg tror ikke det er langdistanseløper på verdensnivå som er grunnen til at feks Trondheim Maraton hadde rekorddeltakelse i helgen som var.

For meg virker det som at løp som bynære maraton eller feks Fjellmaratonet som gikk i Oppdal forrige helg har noe som gjør at lavterskeldeltakelsen blomstrer. Flere jeg kjenner som deltok har jo knapt trent systematisk på forhånd mot løpet, men tar det som en artig tur. Litt usikker på om jeg kan peke på en enkeltfaktor som jeg tror forklarer dette, men tror kanskje det handler om flere ting. Utstyrskrav, branding og markedsføring av sykling og ritt kan kanskje være relevante faktorer. Dalende deltakelse var vel en ting mens Hushovd, Gunn Rita og flere fortsatt var store og?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (7 minutter siden):

Trur dere flere ville deltatt på ritt hvis man hadde litt sånn mer USA og England-stil der man hadde lokalt trenings-crit hver torsdag, tirsdagstempoen osv? Det er kanskje flere steder som gjør det sånn i Norge, men er ikke sånn i min klubb. Der er det intervall-trening i stedet. 
Tenkte hvis det var et lavterskelritt som en økt i uka så var veien kortere til «seriøse ritt»? 

Her i Trondheim har jeg inntrykk av at det er endel lavterskelaktiviteter i klubben(e), men tror kanskje du er inne på noe som kan være relevant her ja.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (10 minutter siden):

Trur dere flere ville deltatt på ritt hvis man hadde litt sånn mer USA og England-stil der man hadde lokalt trenings-crit hver torsdag, tirsdagstempoen osv? Det er kanskje flere steder som gjør det sånn i Norge, men er ikke sånn i min klubb. Der er det intervall-trening i stedet. 
Tenkte hvis det var et lavterskelritt som en økt i uka så var veien kortere til «seriøse ritt»? 

Ja, det tror jeg. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim har jo Bedriftssykkel , som er lavterskel ritt nesten hver tirsdag gjennom sommerhalvåret. 

Med 40-50 deltagere hver gang, syns jeg oppmøtet er ganske godt. Nivået er spredt over hele fjøla og de fleste er med fordi det er god trening, sosialt og morsomt. I puljerittene melder man på med de som er ganske like i form som gjør at de fleste klarer å henge på pulja de har meldt seg på uten problem. 

Jeg har deltatt på disse for første gang i år som 40-åring , og egentlig aldri sykla konkurranse før. Dette var lavterskel nok til å få meg igang og faktisk få litt smaken på å sykle ritt. 

Syns det har vært helt supert. Både for å bli kjent med flere og for å få litt konkurransesetting (selv om konkuransen er mest mot meg selv). 

Trønderkross som også var nevnt var jeg med på i fjor høst, siden det også ble oppfattet som et lavterskel ritt som alle og enhver kunne være med på. Men bedriftssykkelrittene er veldig kult siden det blir litt sånn fast treningsinnslag hver uke. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 minutt siden):

Trondheim har jo Bedriftssykkel , som er lavterskel ritt nesten hver tirsdag gjennom sommerhalvåret. 

Med 40-50 deltagere hver gang, syns jeg oppmøtet er ganske godt. Nivået er spredt over hele fjøla og de fleste er med fordi det er god trening, sosialt og morsomt. I puljerittene melder man på med de som er ganske like i form som gjør at de fleste klarer å henge på pulja de har meldt seg på uten problem. 

Jeg har deltatt på disse for første gang i år som 40-åring , og egentlig aldri sykla konkurranse før. Dette var lavterskel nok til å få meg igang og faktisk få litt smaken på å sykle ritt. 

Syns det har vært helt supert. Både for å bli kjent med flere og for å få litt konkurransesetting (selv om konkuransen er mest mot meg selv). 

Trønderkross som også var nevnt var jeg med på i fjor høst, siden det også ble oppfattet som et lavterskel ritt som alle og enhver kunne være med på. Men bedriftssykkelrittene er veldig kult siden det blir litt sånn fast treningsinnslag hver uke. 

Dette høres helt supert ut! Trondheim er jo en stor by, men tenker noe sånt kan la seg gjennomføre selv i et mindre miljø. Var aktiv i seilermiljøet i Hamar for noen år siden og der gikk tidtaking på rundgang gjennom sesongen. Når det ikke var «tellende» seilaser ble tiden på de andre tatt av første båt i mål. På denne måten kreves det et lite apparat rundt konkurransen og alle som vil kan delta. Jeg har trua på dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (36 minutter siden):

Trur dere flere ville deltatt på ritt hvis man hadde litt sånn mer USA og England-stil der man hadde lokalt trenings-crit hver torsdag, tirsdagstempoen osv? Det er kanskje flere steder som gjør det sånn i Norge, men er ikke sånn i min klubb. Der er det intervall-trening i stedet. 
Tenkte hvis det var et lavterskelritt som en økt i uka så var veien kortere til «seriøse ritt»? 

Jepp

Lokal tirsdagstempo hadde jeg nok hengt meg med på, selv om jeg ikke sykler noe særlig landeveisritt. Lokal tirsdagstempo på grusvei (enkelt å sperre av, i motsetning til vei). Det hadde vært noe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (36 minutter siden):

For meg virker det som at løp som bynære maraton eller feks Fjellmaratonet som gikk i Oppdal forrige helg har noe som gjør at lavterskeldeltakelsen blomstrer. Flere jeg kjenner som deltok har jo knapt trent systematisk på forhånd mot løpet, men tar det som en artig tur. Litt usikker på om jeg kan peke på en enkeltfaktor som jeg tror forklarer dette, men tror kanskje det handler om flere ting. Utstyrskrav, branding og markedsføring av sykling og ritt kan kanskje være relevante faktorer. Dalende deltakelse var vel en ting mens Hushovd, Gunn Rita og flere fortsatt var store og?

Det kokte med folk på halvmara i Drammen i helga i allefall. Løping har jo den store fordelen at selv om du er kækse, så er det maks. 3-4000 for et par sko.

Det er også noe med tid. Du har et mål som er universelt (iaf på flate løyper), mens på sykkel har man ikke det. Mange liker det for å ha noe å trene mot.  Mye enklere for "vanlige" folk å trene løping også. Man kan komme i knallform av 4 1-times økter i uka. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 timer siden):

Tja, litt usikker på om jeg er enig i at mangel på verdensstjerner er grunnen til at man ikke lengre ser de store tallene på sykkelritt. Jeg tror ikke det er langdistanseløper på verdensnivå som er grunnen til at feks Trondheim Maraton hadde rekorddeltakelse i helgen som var.

For meg virker det som at løp som bynære maraton eller feks Fjellmaratonet som gikk i Oppdal forrige helg har noe som gjør at lavterskeldeltakelsen blomstrer. Flere jeg kjenner som deltok har jo knapt trent systematisk på forhånd mot løpet, men tar det som en artig tur. Litt usikker på om jeg kan peke på en enkeltfaktor som jeg tror forklarer dette, men tror kanskje det handler om flere ting. Utstyrskrav, branding og markedsføring av sykling og ritt kan kanskje være relevante faktorer. Dalende deltakelse var vel en ting mens Hushovd, Gunn Rita og flere fortsatt var store og?


Grunnen alene, det tror ikke jeg heller, med det hjelper i den forstand at det setter litt fokus. Folk blir intressert. Carlsen har ikke gjort sjakk til en folkeidrett i den forstand at sjakkturneringer løpes ned, men folk spiller kanskje mer sjakk en gang i mellom hjemme.

Men lavterskel tror jeg er et nøkkelpunkt, og der er løping litt i særklasse. Du kan møte opp kort tid i forveien, oppvarming går ganske raskt, og de aller fleste løp er ikke fra A til B og tar generelt kort tid. Løper selv flere lokalekaruseller gjennom året. Møte opp 30 min før, kvarter til oppvarming, nummeret blir registert - og 25-40 minutt etter startskuddet er godt er en i mål; jeg skal ærlig innrømme, så ivrig syklist jeg enn er, at det blir flere løp gjennom året enn ritt nettopp pga akkurat dette her.

Endret av eOpseth
trykkleif
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (2 timer siden):

Trondheim har jo Bedriftssykkel , som er lavterskel ritt nesten hver tirsdag gjennom sommerhalvåret. 

Med 40-50 deltagere hver gang, syns jeg oppmøtet er ganske godt. Nivået er spredt over hele fjøla og de fleste er med fordi det er god trening, sosialt og morsomt. I puljerittene melder man på med de som er ganske like i form som gjør at de fleste klarer å henge på pulja de har meldt seg på uten problem. 

Jeg har deltatt på disse for første gang i år som 40-åring , og egentlig aldri sykla konkurranse før. Dette var lavterskel nok til å få meg igang og faktisk få litt smaken på å sykle ritt. 

Syns det har vært helt supert. Både for å bli kjent med flere og for å få litt konkurransesetting (selv om konkuransen er mest mot meg selv). 

Trønderkross som også var nevnt var jeg med på i fjor høst, siden det også ble oppfattet som et lavterskel ritt som alle og enhver kunne være med på. Men bedriftssykkelrittene er veldig kult siden det blir litt sånn fast treningsinnslag hver uke. 

Syklet Bedriftsserien nå i vår og synes det var veldig gøy, selv om jeg stort sett kom i mål som nr 40 og utover. Nivået er nå ganske høyt med mye Trønderekspressen, Jon Breivold etc. Uansett morsomt, kan anbefales om man vil lære seg å sykle ritt. Jeg hadde kun syklet Strade Statskog før i vår, og brukte rittene som ukas hardøkt da jeg liker å trene uansett.

Ellers har man jo også en del enkeltstående ritt her som feks Tour de Frøya, prima arrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Strava muligheter for å ha segmenter åpne for en bestemt tidsperiode ?
I tillegg er det mulig å lage noen form for rangering over flere segment ?

I såfall kunne man jo relativt enkelt ha arrangert motbakkecuper, Grefsenkollen opp på lørdag før klokka ti og tilsvarende på søndag opp til Tryvann. Hvis man får til ett relativt snevert starttidspunkt så kommer man relativt nærme ett røverritt som ikke er ritt men bare førstemann opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (29 minutter siden):

Har Strava muligheter for å ha segmenter åpne for en bestemt tidsperiode ?
I tillegg er det mulig å lage noen form for rangering over flere segment ?

I såfall kunne man jo relativt enkelt ha arrangert motbakkecuper, Grefsenkollen opp på lørdag før klokka ti og tilsvarende på søndag opp til Tryvann. Hvis man får til ett relativt snevert starttidspunkt så kommer man relativt nærme ett røverritt som ikke er ritt men bare førstemann opp.

Vet ikke helt om det er mulig i så korte tidsrom, men her i Elverum har vi arrangert Strava Cup der et segment er gjeldende i 1 uke. Det var en mulighet i nettleseren husker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass lat/hater å bruke tid på transport og organisering. Så for meg er et sykkelritt som har start og mål samme sted mye mere attraktivt. Blir så mye mere å planlegge, bruke energi på ved A til B. Selvfølgelig så er det fine A og B ritt, men hvis man snakker om å melde seg på litt oftere og mere på sparket så er det positivt at organiseringen, parkering, toalett etc er så enkelt som mulig. 
Kjøre til startområde, ikke parkere langt unna, varme opp litt, gå på do, delta, drikke og eventuelt spise litt etterpå, sette seg i bilen og dra hjem. Hvertfall på «mindre» ritt som ikke er hovedmålet i sesongen så teller slike ting for meg en del. 
Tid er en særdeles dyrebar ting. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (3 timer siden):

Og, skal man ha med massene, må man høre på de. Det var en trend for en del år tilbake at alle ritt skulle bli mer sti, og mer tekniske. Massene ønsker nok lettere grusritt. 

Dette er nok et poeng, som også ble nevnt i gamletråde på gamleforumet.
Det er mye fantastisk kompetanse og innspill feks på dette forumet, men det dekker heller den øvre 20% av hva rittsyklisten liker heller enn den nedre 80%. 

Montebellorittet også la jo inn en ekstra liten sløyfe med mer motbakke, samt ett ekstra stiparti for å gjøre det det røffere et av de siste årene før de la ned. De hadde vel og opp mot 1000(om ikke over) deltagere på toppen, men lot seg ikke gjennomføre med 3-400 deltagere som i dag ville vært knall. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du NjuK. For vår del (kona og meg) ble/blir det å velge ritt der vanskelighetsgraden ikke er Furusjøen Rundt og lignende. Snakker og hører jo om habile syklister som kjører seg av og blir skadet. Poenget med å sykle ritt må være at vi uten noen særlige terrengferdigheter også kan delta uten å trille sykkelen. 

Så vil noen (av de som er gode i terrenget) si at da må du trene på det du er dårlig til. Det blir som å si at jeg med pers på 400 m på 56.7 må trene mer for å nærme meg Håvard Ingvaldsen sine 44.39. Samme hvor mye jeg trener vil jeg bli så langt bak at til slutt så gidder jeg ikke være med.

Er litt kjedelig for de beste om det bare blir de beste igjen til slutt. Knapperrittet var fine saker. Full gass og henge på så lenge en klarte, og et lite overkommelig terrengparti.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har også mye med hvor mye ritt markedsføres. Jeg sliter med å se blæsting om ritt siste par årene. Det er ritt som jeg rett og slett ikke har hørt at skal foregå. Terrengsykkelrittet var så dårlig markedsført i år at jeg nesten glemte å melde meg på. Samme med Trysil Enduro. Det var først på terminlisten, så fjernet og så kom det opp en liten info på Facebook der det kom info om ritt.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...