Gå til innhold

vis frem sykkelen, lov å brife litt


Anbefalte innlegg

Orbea Wild M11 - 2024. Karbon-ramme, Transmission gir, Fox 38/X2 Factory, karbon-hjul, Fox Transfer setepinne, Code Stealth bremser og 750 Wh batteri. 

Superfornøyd så langt. Skjønner godt at denne har fått «eMtb» of the year to år på rad. Står ikke noe tilbake for min mye lettere og modifiserte Orbea Rise i manøvrerbarhet selv når det er tight og den er veldig trygg når det er rufsete. 

IMG_9012.jpeg

Endret av Lars-Erik
  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Lars-Erik said:

Orbea Wild M11 - 2024. Karbon-ramme, Transmission gir, Fox 38/X2 Factory, karbon-hjul, Fox Transfer setepinne, Code Stealth bremser og 750 Wh batteri. 

Superfornøyd så langt. Skjønner godt at denne har fått «eMtb» of the year to år på rad. Står ikke noe tilbake for min mye lettere og modifiserte Orbea Rise i manøvrerbarhet selv når det er tight og den er veldig trygg når det er rufsete. 

IMG_9012.jpeg

full power? hva er vekten på beistet? bosch eller shimano motor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (11 timer siden):

full power? hva er vekten på beistet? bosch eller shimano motor? 

Sånn den står på bildet, dvs med XT Trail pedaler, skjerm og ringeklokke veier den nærmere 24 kg i XL. Valgte 750 Wh batteriet som legger en kg på vekta vs 625. X2 bakdemperen er heller ingen lettvekter. Dekkene er sånn i midtsjiktet med en kilo’ish hver pluss guffe. 
 

Der er en Bosch CX Performance Line motor som yter 85 Nm og maks 600W på peak. Har det nyeste trådløse smartsystemet med hjulmagnet på ventilen og batteridisplay integrert i overrøret. 
 

Den er i praksis en M-LTD uten «Race» motor som jeg tenkte kan gi trøbbel om noe skulle oppstå. Det samt at det er GX vs XX

  • Like 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (På 25.4.2024 den 8.28):

Det er enormt mye fint både grus og smalsti på den øya.
Disse brannvegene som går i parkene er glimrende for lange turer på "grus"... og som transport mellom stiene.

Det går inn en lang og fin sak med nydelig utsikt fra Cruz Grande ovenfor San Bartolome som jeg har sykla sti innom og fra.
Sikkert kjent materie 🙂

Stiene er også så bra at de fortjener skikkelig fulldemper, men holder du deg til grusen gjør en hardtail med gode dekk en super jobb... anbefaler tykkere dekk enn du normalt ville vurdert pga steinsteinogatterstein.

 

Etter å ha passert 50 med god margin, og redselen for å tryne har økt er det helt greit med hardtail, grusveier og flytsti. Vi sykler for kosen og trimmen sin del, og oppoverturen er like viktig som turen ned igjen. Derfor var så lett sykkel som vi syntes vi hadde råd til også en faktor. Har kjøpt et sykkelstativ for å sette på bakluka, og slenger syklene på leiebilen, så vi slipper så sinnsykt lange transportetapper mesteparten av tiden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (6 minutter siden):

Hvilken funksjon har dette?

1. Ingen sensor på innsiden av kjedestaget, inklusive kabling og hull.  Sensoren ligger i selve motoren  

2. Ingenting på bremseskiva (enten spesialversjon med CL eller magnet som settes utenpå med 6-bolt. Du kan sette på hvilket hjul du vil

3. Verktøyløs endring fra ett hjulsett til ett annet 

PS, du ser den ved ventilen på bildet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp oppgradert Santa Cruz Highballen med en 120 mm SId Select+
Kjøp og det første året er dokumentert i denne tråden, så lenge det varer: Ny halvdemper uten forumets hjelp!

Etter det har den stort sett vært brukt til sykling. Noe kjapp sti, en masse grus. Birken når det har vært Ultrabirken. Jobbsykling og all slags gøye intervaller. Til sammen litt under 7000 km. SID ble kjøpt i vinter fordi den var så billig og en venn solgte. For ikke å mase for mye har oppgraderingen gitt det jeg ønsket så langt. Den er mer kapabel og "roligere" på sti og uten det litt "skarpe" preget av at man er i ferd med å gå for langt. Selv om den lille F32 SC ikke opplevdes som spesielt utrygg er denne med 35 mm bein og mer av alt i en annen liga. I tillegg oppleves sykkelen som mindre høy i fronten enn den gjorde med F34 som jeg testet. 

Resultater er ganske snertent ikke sant:
image.png

image.png.d6715f2a5cab9bac081fdbf08e645bef.png

 

Her med aluhjulsettet vi alle sammen er så glade i.  Newmen sl.a25 med forrige modell Specialized Ground Control og innlegg bak. 
Da går det fint å dra godt på nedover samtidig som vekta og manøvrerbarheten fortsatt er innafor og vel så det. 

Jeg tenker kanskje jeg skal spandere noen mindre stealthy dekaler fra Slik Graphics om oppsettet forblir som det er nå. 


Takk for oppmerksomheten. 
LarsB

 

 

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nyslanka Rocky Mountain Element C50

- Bontrager Kovee Line Pro 30 med Conti  RK 2,2 TL

- Garbaruk 12s 11-52 kassett

- Enve M6 styre

- Selle Italia XLR Carbonio L1 sete

Ca 11,8-11,9 kg, passe tøff og ganske digg å sykle bortnedover med slik den står. 

Bruker det originale hjulsettet med bl.a. nye Forekaster til stisykling.

IMG_1524.jpeg

IMG_1526.jpeg

Endret av MOB
  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenV skrev (På 14.3.2024 den 22.04):

Vaskeekte selvpolering! 💪

Den vil oksidere sakte men sikkert selv om den er vokset etter polering. Planen da er å ta av dekalene med håp om at under de er det shiny finish og ramma har oksidert matt finish.

Åh det kan bli sjukt coolt! 😍

  • Like 2

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (På 26.3.2024 den 8.52):

 

kavenz.jpg.dda826840e11dc59934671c5001740f5.jpg

Her er resultatet du venter på. Polerte ramma før fjorårets sesong og etter mer enn 100 000hm nedover og ca 3 vask så ser det sånn ut. Blir en rask tur med stålull og nye dekaler i år. 

Ingen av er som tänkt på transparenta dekaler 🤔

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Nyeste sykkelen i stallen etter bruktkjøpt via dette forum i fjor. Chromag Primer 29 stålhardtail for stibruk. 

Spesielt fornøyd med hvor clean cockpiten er, med bare en klemme på begge sider. Skulle jo hatt svart sete, men det setet er så behagelig at jeg ikke kan kvitte meg med det. Kom opprinnelige med Chromag karbonstyre, men det var så stivt at jeg fikk vondt i hendene av det og måtte bytte til noe med litt mer fleks. 

Her avbildet i "rask" konfigurasjon med:

  • Nextie karbonhjul bygget av Ole Dogstar for mange år siden, med Hope nav med rimpact innlegg. Bygd om til boost. 
  • Fast track grid T7 bak, Maxxis Forekaster foran. 
  • Code RSC bremser
  • PNW styre og håndtak
  • SRAM gx gir
  • One up components 210mm dropper
  • 150mm pike gaffel
  • Setevinkel på 74 og styrevinkel på 64 grader, så både bratt og slakk. 

 

image.jpeg.e5c2e22ce0dddb4656a6a7a78c9506df.jpegimage.jpeg.bd927c96e449560baba785740add10f2.jpeg

Endret av knuthaug
  • Like 11

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (31 minutter siden):

@knuthaug setet er SDG Fly?

Nei, en gammel specialized-modell som fulgte med min første fulldemper som var en Epic 2008-modell, tror jeg. Ifølge internett heter modellen bare Specialized XC MTB, hollow Cr-Mo rails, SL foam, muligens Specialized BG Rival om det var 2007-modell. Trur eg. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn forhåndsbestilling i september i fjor etter de lanserte den, fikk den i mars i år

2024 modell Hard Rocx Forza Volante 

Stivennlig og rask, 110/120 vandring og bra vinkler

Foreløpig oppgradert med Shimano XT bremser og RR hjul med XTR kassett 

Veldig fornøyd med den, blitt en del sykling på den. Største svakheten den har er nok motoren 😅

IMG_9771.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny sykkel i stallen - bilder fra første tur. 

Sykkelen er en Orbea Occam. Den kommer i to utgaver SL og LT, denne legger seg litt i mellom ved at den er custom, så da kaller jeg den bare Occam 🙂 

Kom fra fabrikk som en SL, så er Fox DPS bakdemper skiftet ut med en Float X med piggyback for bedre stiegenskaper. Drivverket var XT, det er skiftet til X0 Transmission. Ellers er det Factory dempere, Fox Transfer, Orbea karbon-hjul og XT-bremser. Lockout sitter fremdeles på, den skulle egentlig styre både gaffel og bakdemper, det er noe jeg ikke trenger, men siden hendel til setepinnen er på samme enhet sitter den foreløpig på, her har jeg en separat Shimano-hendel liggende som passer inn på braketten til forbremsen. Akkurat nå er jeg litt forvirret med lockout der setepinnehendlen egentlig skal være og så er setepinnen-hendelen over styret. 

Wicked Will dekk er en ny opplevelse, det er soft foran og speedgrip bak. På dagens tur som gikk på tørt føre og mye skrint jordsmonn og svaberg fungerte det fint. Har ett hjulsett til som er Enve AM30 m/i9 nav som er satt opp med DHF/Agressor for mer trad østmarka vår/høstføre, dette hjulsettet vil være primært. 

Sykkelen veier inn ca. midt på 13 tallet ferdig rigget slik den står på bildet m/XT trail pedaler og greit med guffe i dekkene. Den erstatter en Ripley V4 og en Ripmo V2 som begge er topp sykler. Vandringen legger seg midt i mellom med 140/140 samt at denne da har Transmission som jeg synes er helt magisk. Prøveturen gikk veldig bra, den svelget alle crux jeg kastet på den, den var også kvikk og fin, så det å bytte to inn i en ser ut som en fin løsning. 

IMG_9315.jpg

IMG_9316.jpg

IMG_9317.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...