Gå til innhold

Froome merket ikke 3cm forskjell


Anbefalte innlegg

https://road.cc/content/news/chris-froome-reveals-bike-set-discrepancies-304917?

I følge denne artikkelen har Froome sammenliknet sykkelen han har brukt for Israel med en han brukte i Sky. Han fant at Israel-sykkelen hadde 3 cm (!) lengre reach. Hvordan er det mulig at en syklist på hans nivå ikke merker at noe er annerledes når han setter seg på sykkelen? Jeg føler jo selv at jeg justerer setepinnen opp og ned noen mm når den føles "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel kanskje mer om hvor lite viktig slike detaljer er sålenge man føler at man sitter OK. GCN har gjort noen tester på akkurat det der og de kom fram til at bikefitting var oppskrytt. så skal man ikke alltid tro det man leser eller hører heller

Som glad amatør, jeg merker tildels betydelig forskjell på terrengsyklene mine når jeg bytter stem eller snur det (opp ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (2 timer siden):

https://road.cc/content/news/chris-froome-reveals-bike-set-discrepancies-304917?

I følge denne artikkelen har Froome sammenliknet sykkelen han har brukt for Israel med en han brukte i Sky. Han fant at Israel-sykkelen hadde 3 cm (!) lengre reach. Hvordan er det mulig at en syklist på hans nivå ikke merker at noe er annerledes når han setter seg på sykkelen? Jeg føler jo selv at jeg justerer setepinnen opp og ned noen mm når den føles "feil".

Spørsmålet er hvor stor forskjellen egentlig er. Det er blitt veldig populært med smalere styre, og har han gått ned mye på bredden må man vel endre litt på reach for å opprettholde samme vinkel i overkropp. Han sier videre at de måler reach fra sadel til styret, og har han endret sadel til feks en som er kortere vil han få lengre reach uten at han nødvendigvis sitter lengre unna. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er god eller ikke tror jeg betyr mindre om man kjenner slike forskjeller. Vet om veldig gode syklister som har kjørt med styret helt skjevt eller de ovale drevene 90 grader feil uten å merke det. Så har man mosjonister som kjenner de utroligste ting. Er heller ikke slik at om man er god til å sykle så er man god til å teste. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 timer siden):

Det sier vel kanskje mer om hvor lite viktig slike detaljer er sålenge man føler at man sitter OK. GCN har gjort noen tester på akkurat det der og de kom fram til at bikefitting var oppskrytt. så skal man ikke alltid tro det man leser eller hører heller

Som glad amatør, jeg merker tildels betydelig forskjell på terrengsyklene mine når jeg bytter stem eller snur det (opp ned)

Jeg mener bestemt at jeg selv også merker små endringer ganske umiddelbart. Å ikke merke 3 cm forskjell i reach høres helt absurd ut, da jeg selv syns jeg merker stor forskjell på endringer som er forsøkt utført. Men, det interessante ville vært om man merket en forskjell om noen gjorde en endring på sykkelen min uten at jeg visste det, typ sete ned én cm, en 5 mm spacer mindre under styret etc. 

Å ‘merke’ en forskjell når man selv har utført eller vet om endringen kan vel i manges øyne kalles bekreftelsesbias (heter det ikke dét?!) Tenk diskusjoner rundt høytalerkabler og lydkvalitet….!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det vel sagt blant de som driver med bikefit at det er uhyre individuelt hvor mye man lar affisere av sånne mikrojusteringer. G sies å gi blaffen og kan overta sykkelen til de minste på laget sitt og fortsatt være ganske hæppi (sånn hvis det er full krise) mens Kristoff får sittesår av et par mm justering av setet. 

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (1 time siden):

Med tanke på hvor mye Froome har sutret over utstyret siden han signerte for IPT stinker det bekreftelses/confirmation bias lang vei her

Hele Froomes liv og karriere er gåtefull og rar, synes jeg, så disse siste utspillene er absolutt in character.

Uvanlig oppvekst i Kenya og Sør-Afrika og uklart for meg hvordan han kom inn i sykling. Tre ganske anonyme år i Barloworld, så en litt tilfeldig overgang til Sky og umiddelbart sterke resultater. Flere Tour-seire på litt uortodokse måter og kroner karrieren med å holde vinnertrøya i alle tre GT samtidig før han på merkelig vis kræsjer fatalt og blir forlatt av Sky.

Skriver en laaang kontrakt med Israel, men det er raskt åpenbart vondt blod mellom partene og prestasjonene elendige, men ikke faen om han gir seg. Enigmatisk type vil jeg mene. Og totalt uten karisma, men han liker stem.

https://chrisfroomelookingatstems.tumblr.com

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en kan applaudere utøvere som ikke gir seg etter mange år med motgang så er det jo litt synd for renommeet. Når en har sett Froome de siste årene så glemmer en jo hans fantastiske GT rekke for en del år tilbake. Var aldri noen faen, var klar over hans omdiskuterte bakgrunn til toppen og Sky sin tvilsomme handlinger, men samtidig var det jo noen helt utrolig prestasjoner og totalt overraskende handlinger som gjorde at det ble stor underholdning i tv-stua (spesielt den etappen han vant Giroen på). Men både han og Sagan hadde nok tjent på å gitt seg. De totalt meningsløse Critteriumsrittene fra Asia siste to uker (jupp, har "sett" de) har jo hatt Froome, Sagan og Cav i teater-brudd og sprinter som det var 2015 igjen. Og hvor Cav har sett mest relevant ut. Antar Froome fortsatt er stor i Asia. Sagan la opp etter det siste, Cav tar ett år til, gjør Froome det også ?  

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (59 minutter siden):

Selv om en kan applaudere utøvere som ikke gir seg etter mange år med motgang så er det jo litt synd for renommeet. Når en har sett Froome de siste årene så glemmer en jo hans fantastiske GT rekke for en del år tilbake. Var aldri noen faen, var klar over hans omdiskuterte bakgrunn til toppen og Sky sin tvilsomme handlinger, men samtidig var det jo noen helt utrolig prestasjoner og totalt overraskende handlinger som gjorde at det ble stor underholdning i tv-stua (spesielt den etappen han vant Giroen på). Men både han og Sagan hadde nok tjent på å gitt seg. De totalt meningsløse Critteriumsrittene fra Asia siste to uker (jupp, har "sett" de) har jo hatt Froome, Sagan og Cav i teater-brudd og sprinter som det var 2015 igjen. Og hvor Cav har sett mest relevant ut. Antar Froome fortsatt er stor i Asia. Sagan la opp etter det siste, Cav tar ett år til, gjør Froome det også ?  

Ja, Froome uttalte nettopp at det store målet er TdF 2024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (9 timer siden):

Hele Froomes liv og karriere er gåtefull og rar, synes jeg, så disse siste utspillene er absolutt in character.

Uvanlig oppvekst i Kenya og Sør-Afrika og uklart for meg hvordan han kom inn i sykling. Tre ganske anonyme år i Barloworld, så en litt tilfeldig overgang til Sky og umiddelbart sterke resultater. Flere Tour-seire på litt uortodokse måter og kroner karrieren med å holde vinnertrøya i alle tre GT samtidig før han på merkelig vis kræsjer fatalt og blir forlatt av Sky.

Skriver en laaang kontrakt med Israel, men det er raskt åpenbart vondt blod mellom partene og prestasjonene elendige, men ikke faen om han gir seg. Enigmatisk type vil jeg mene. Og totalt uten karisma, men han liker stem.

https://chrisfroomelookingatstems.tumblr.com

Looking at stems er legendarisk 😄

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i nærheten av proff, men sykler på en rekke ulike sykler. Leier også sykkel når jeg er på GC. For meg spiller ikke bike fit noen viktig rolle (jeg har 1 sykkel som er tilpasset meg etter profesjonell bike fit), så lenge sykkel passer meg sånn noenlunde er jeg happy. Har en ganske god oversikt over hvilke mål som passer meg og justerer selvsagt syklene så nært det som mulig, men om stemm eller andre mål er 2-3 cm fra eller til føler jeg ikke spiller så stor rolle. På lengre turer/bikepacking flytter jeg bevist sitteposisjon litt frem og tilbake på sete i løpet av dagen og justerer håndposisjon, da vil en påvirke ulike verdier ganske mye. Det som er viktig for meg er variasjon, jeg står å trør regelmessig opp bakker og varierer noe mellom lett og tyngre belasting (kadens). Sitter jeg i samme posisjon og tråkker monoton kadens over lengre tid, får jeg ubehag i knær, nakke og rygg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (14 timer siden):

Hele Froomes liv og karriere er gåtefull og rar, synes jeg, så disse siste utspillene er absolutt in character.

Uvanlig oppvekst i Kenya og Sør-Afrika og uklart for meg hvordan han kom inn i sykling. Tre ganske anonyme år i Barloworld, så en litt tilfeldig overgang til Sky og umiddelbart sterke resultater. Flere Tour-seire på litt uortodokse måter og kroner karrieren med å holde vinnertrøya i alle tre GT samtidig før han på merkelig vis kræsjer fatalt og blir forlatt av Sky.

Skriver en laaang kontrakt med Israel, men det er raskt åpenbart vondt blod mellom partene og prestasjonene elendige, men ikke faen om han gir seg. Enigmatisk type vil jeg mene. Og totalt uten karisma, men han liker stem.

https://chrisfroomelookingatstems.tumblr.com

Mye rart, ja. 
Etter hva jeg skjønner var Froome også investor i Hammerhead da han gikk til Israel og disse syklet med Hammerhead-computere. Samtidig reklamerte han mye for Quadlock mobil-holdere. Kanskje hadde han cashet inn på SRAMs kjøp av Hammerhead før dette? Israel-laget sykler fortsatt med Hammerhead, selv om de er på Shimano, Black Inc og FSA forøvrig. 

En del landeveissyklister kan skylde på at mekanikeren holder styr på hvordan sykkelen deres er satt opp, men er man litt opptatt av egen sittestilling - enten det kommer til aerodynamikk eller kroppslig passform så har man strukket et målebånd mellom sete og styre og mellom krank og sete noen ganger - spesielt i forbindelse med sykkelbytte. 
Bilder fra Froomes velutstyrte hjemmegym viser at han har flere Pinarelloer fra glansdagene hengende på veggen. At han under overgangen til Factor ikke en eneste gang har tatt ned en Pinarello fra knaggen og stilt den ved siden av Factor-sykkelen og tatt frem et målebånd virker totalt usannsynlig, spesielt med tanke på hvor hardt han har gått ut mot skivebremser og moderne sykler. 
Hvis han kommer med dette utspillet som en forklaring på dårlige resultater og for å få Israel-laget til å virke amatørmessige, så bommer han jo grovt på mål. Den eneste han rammer med dette er ham selv.  Er det noe sykkelfans ikke liker å assosiere seg med så er det jo syklister som ikke bryr seg om utstyret, eller har peiling på hvordan ting fungerer. Hans kritikk av skivebremser mister totalt troverdighet når han ikke en gang vet om han trenger 100 mm eller 130 mm stem for å få styret på riktig plass på en ny sykkel. All den tid han stirrer ned på stemen sin brorparten av tiden han sitter på sykkelen burde han legge merke til både lengde på denne og hvor forhjulet havner på linjen mellom øynene, styre og nav.

I intervjuet med Cyclingnews sier han til og med at det også har blitt gjort endringer på setehøyden i centimeter.   


Det kan godt hende at Froome etter ulykken og skadene ikke bør sitte på helt samme måte som under glansdagene. Kanskje har sykkeloppsettet hans hos Israel blitt gjort uten å sjekke Pinarelloene hans, men et eller annet sted i løpet av de siste 3 årene bør han ha sjekket dette selv. Dagens proffer tilbringer utallige timer på velodrom og i vindtunnel for å drille inn sittestilling, ikke bare på temposykkelen, men også på den vanlige landeveissykkelen. Israel har garantert gjort dette i samråd med Alex Dowsett, som er ekstremt påskrudd her.
En eller annen gang må noen ha spurt om å få se målene fra hans tidligere oppsett. Spesielt med temposykkelen ville jeg ikke tro at de starter helt fra scratch, men i hvert fall spør Froome først om setehøyden hans - alle proffer vet målet på dette i mm. 

 

  • Like 2
  • Haha 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av norges største talenter innen roadracing valgte å avslutte karrieren bla fordi han ikke viste hvordan han brukte en skrutrekker og var helt hjelpeløs når noe måtte overhales, byttes eller justeres. ved flere annledninger kjørte han fra europeiske toppførere med fabrikkskontrakt, så talentet hans var ubestridt.

regner med at mye av det samme gjelder syklister, man kan være en røver til å være først opp bakken men ha null peiling på kosthold, vedlikehold, justeringer og hvordan man skal forholde seg til kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jo Froome vært ute med skade lenge før han gikk til Israel. Og med skade, og ny sykkel og ny sittestilling han ikke visste var endret, kan det tenkes at han mente vondtene skyldtes andre ting enn endret sittestilling. Selv er jeg ganske kritisk på setehøyde, men er (like)glad og fornøyd med forskjeller i avstand til styret og setets horisontale stilling i forhold til kranken. Derimot er styrehøyde noe jeg må ha kontroll på.

Så jeg er enig med @Olechr at det ikke er noen sammenheng mellom hvor god man er og hva man kjenner av endringer. 

merckderosa.jpg

Han her var en jævel på å justere setet for eksempel. Det vises bla. i "en forårsdag i helvete" der Eddy låner en unbrako av et av de andre lagene for å tukle litt med setet mens rittet stoppes av demonstranter. 

Mens han her krevde etter det internett sier en 10-12 rammer med bittesmå endringer i løpet av en sesong.
Det var mulig mens aluminium var på høyden.  Nå må de ta det sponsor leverer. 
Pantani-Bianchi.jpg

 

Så er spørsmålet om det var fiklingen og alle rammene som hjalp dem til å bli de beste. 

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (43 minutter siden):

(...). All den tid han stirrer ned på stemen sin brorparten av tiden han sitter på sykkelen burde han legge merke til både lengde på denne og hvor forhjulet havner på linjen mellom øynene, styre og nav.(...)

Heheh. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

 

Så jeg er enig med @Olechr at det ikke er noen sammenheng mellom hvor god man er og hva man kjenner av endringer. 

 

Selv om Eddy er et tydelig eksempel på det motsatte, kan det nok heller være en positiv sammenheng mellom dem som ikke kjenner/påvirkes av små endringer og gode resultater. Å være ganske upåvirkelig tyder på en robust kropp som ikke blir skadet så lett. 


Selv er jeg sensitiv på det meste og får fort plager og vondter hvis setehøyde, setevinkel eller skoklossplassering/vinkel++ endres med et par mm. Om jeg sykler med shim/skive på pedalgjengene mot krankarmen kjenner jeg også ganske raskt. 


Styreplassering er for de fleste mindre kritisk for ren prestasjon, men vil påvirke sykkelens egenskaper. Plasseringen av styret i forhold til setet vil også ha en innvirkning på hofte og rygg så klart, som igjen kan påvirke kroppens følelse av ubehag og evnen til å få kraft ned i pedalene. 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rimer jo ikke noe sted at en så manisk rytter som Froome ikke har kontroll på utstyret. Hvis han mener det har hatt stor betydning for prestasjon så gir det enda mindre mening at han ikke har oppdaget det. Ikke lett å bli klok på den mannen altså.

For egen del kjenner jeg umiddelbart på knærne om setehøyden er for lav, da kommer smertene tvert. Andre forhold er jeg mer avslappet til og mye rart kan fungere uten vesentlige problemer. Dog med unntak av sal fra Fabric, totalt ubrukelige greier! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer heller ikke hva han skriver i boka si. Ser ut til han er ganske følsom på posisjonen sin og merker det med en gang. Men det er jo mye andre årsaker til at feks setehøyden endres uten at posisjonen trenger endres så mye eller motsatt. Har du endret pedaler/sko med annen stack, har man endret lengden på krankarmene eller posisjonert cleats forskjellig.

“I felt that my position on the bike was quite a big problem. We had changed my posture earlier in the season and I seemed to be battling with that. I felt as if I were a little bit too high on the saddle, which was putting an extra strain on my knees.”

“I lowered my saddle from about 81.5 centimetres down to about 80.5 centimetres, so around 1 centimetre lower. I tried that for a week and then I moved it back up again.The comparison was interesting. When the saddle was higher both before and during the Giro I had been getting bad saddle sores. With the saddle lowered these stopped straight away, and only returned when I raised the saddle again a week later. It was just an extra bit of pressure. Even now, if somebody puts a new saddle on my bike and it is a millimetre too high I feel it straight away.”

Excerpt From
The Climb: The Autobiography
Chris Froome
This material may be protected by copyright.

 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...