Gå til innhold

Elbil nr 2


Anbefalte innlegg

Min bedre halvdel går med tanker om å bytte ut 2019 e-Golf 300 (rekkevidden) med noe nyere, mest fordi hun vil ha en bil med app som funker og er stabil, så hun kan sette på varme og avising fra telefonen. 
En veldig god bil på app-punktet er en Tesla Model 3, det har vi kikka på og både SR og LR med 4x4 frister, men hvis vi skal ha en ny eller brukt som har lav nok kilometerstand så synes hun det blir litt mye penger. (Jeg har TMY og hun er misunnlig på Tesla appen) 
Jeg har fått i oppdrag å skaffe oversikt og komme med forslag, har god erfaring med å spørre verdens smarteste forumdebattanter så prøver igjen. 

Vi har kikka såvidt på VW ID.3, i grunnen veldig lik Golfen, litt dyr. Cupra Born det samme, kanskje litt mer spennende men også ukjent for henne. Og titusenkronersspørsmålet er jo om appen er bedre for disse bilene enn på e-Golfen. 

Bruk: Til og fra kontoret i byn + småkjøring, rekkevidde på +300km er behagelig, lengre er enda mer komfortabelt. 
Størrelse: Golf-ish, gjør ikke noe om den har bittelittegranne større bagasjerom men ikke veldig viktig. Ikke for stor, må være oversiktlig og lettkjørt. 
Drivlinje: 4x4 hadde vært fint men fordyrer den, helst forhjulstrekk, hun er litt skeptisk til bakhjulsdrift på vinterføre. God vinterbil er absolutt et pluss. 
Pris: Rundt 300K for ny eller pent brukt ganske ny bruktbil med lav km. Kan strekke oss litt hvis det er gode argumenter for det, som 4x4 og/eller god rekkevidde, veldig bra bil. 
Helst ikke Kinamerke men heller ikke et merke der alt man trenger er ekstrautstyr eller man blir sugd tom for blod ved servicer. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi hadde vert i 2025 eller 2026 så tror jeg den nye Volvo EX30 hadde truffet på de fleste punktene, men der er vi ikke.

Lette etter noe liknende for en stund siden, men prisen ble for stiv for oss, når det i tillegg ble noe oppussing helt uanmeldt pga vannlekkasje.

4 hjulstrekk driver prisen opp på mindre el biler rett og slett fordi det ikke finnes så mange av de. 

Så vidt jeg vet så er det XC/C40, TM3, Polestar 2 og evt den nye MG4 Xpower som har 4 hjulsdrift i den klassen og alle de er vel litt større en Golfen

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva du skriver er nok en TM3 det du skal ha. Massevis av brukte der ute som ikke blir solgt fordi de er priset for høyt, så med litt tålmodighet tenker jeg at du finner rett eksemplar. 
 

Vi var ute i samme ærend i våres og endte opp med en ny TM3 LR til 500k med hengerfeste, oppgraderte hjul og standard vinterhjul. Det ble for liten prisforskjell mot bruktmarkedet rett og slett etter at Tesla droppet prisene. 
 

Utviklingsmessig går dessverre Tesla feil vei, blir mer og mer en billig folkevogn med fokus på så billig som mulig til høyest mulig pris. Ift vår TMS fra 2016, så var den bedre på viktige områder vs en TM3 fra 2023. Tesla Vision er (fremdeles) ganske upålitelig ift sensorer så driver en mye med finmanøvrering så er den rett og slett slitsom. Det hyler uten grunn, og den varsler ikke når den burde. 
 

Vi har også en BMW iX og den er stort sett bedre på alt av hva Tesla tilbyr, spiller ingen rolle om det er S, 3, X eller Y. 
 

BMW har helt ok app, nøkkelen er sikker i Apple/Google Wallet som er bedre enn hva Tesla har, dvs at appen ikke trenger å gå for å få opp bilen og kjøre. Støtter også f.eks Apple CarPlay som gir apper rett i bilen. Du trenger ikke fikle med app for å løse ut ladekabelen eller åpne ladeluka, det gjør den automatisk. Den forvarmer, men mangler dogmode som vi savner litt siden vi har dyr. Dog kan klima gå i 30 min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har cupra. Veldig god bil, men app/betjening inne i bilen er knotete. Selv ser vi på en MG4 som bil nr 2, men det er mest pga prisen. Ganske stor bil til relativt bra pris.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM3 var alltid ment som en billigere klasse enn S, så den kvalitetsforskjellen var tydelig fra dag1. Så kan man jo vurdere selv hvor mye byggekvalitet (som aldri har vært super på Tesla) veier. Det hindrer iaf meg for å se på å kjøpe en S feks.

BMW virker også å være de drøyeste i en stadig bredere (føles det som) klasse mtp reparasjons/delepriser. Så en artikkel fra noen år tilbake der hvis du trenger nytt sidespeil på en X5 utenfor garanti, så kostet det deg 55000kr. For et sidespeil! Men er flere som kommer etter der, og selv min nøkterne Ioniq så skulle de ha 13k for et nytt sidespeil pluss jobb (kunne ikke bare bytte folde-motoren må vite!). Klart høggern blir mer attraktiv, men det er en trend jeg liker svært dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW ser vi ikke på, både pga pris og service, ramler ganske langt uttafor i den diskusjonen her selv om jeg godt kunne tenkt meg en iX50 f.eks. 

Tesla er hun som nevnt godt vant med og en TM3 er et alternativ jeg tror vi skal se nøye på. 
Kanskje endatil strekke oss litt etter den nye TM3 SR. 

Endret av Roy

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (3 timer siden):

Om vi hadde vert i 2025 eller 2026 så tror jeg den nye Volvo EX30 hadde truffet på de fleste punktene, men der er vi ikke.

Er dette pga. pris eller er det lenge til den kommer?

Hilsen bilinkompetent mann 40 som snart må se på ny bil og som kun har helst overskrift om billig Volvo elbil med startpris på 321.900 kroner

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (11 minutter siden):

Er dette pga. pris eller er det lenge til den kommer?

Hilsen bilinkompetent mann 40 som snart må se på ny bil og som kun har helst overskrift om billig Volvo elbil med startpris på 321.900 kroner

Den kommer til neste år og begynner på vel 320.000 for minste batteri og bakhjulstrekk. 

Her var det ønske om rundt 300.000 og 4 hjulstrekk og da bør nok en EX30 få bli noen år for å treffe den summen.

Skal bytte firmabil i 2025 og håper at EX60 er på plass til da.

Ellers passer det greit å bytte konebilen til en EX30 omtrent samtidig.

Endret av Gullars
  • Thanks 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

TM3 var alltid ment som en billigere klasse enn S, så den kvalitetsforskjellen var tydelig fra dag1. Så kan man jo vurdere selv hvor mye byggekvalitet (som aldri har vært super på Tesla) veier. Det hindrer iaf meg for å se på å kjøpe en S feks.

BMW virker også å være de drøyeste i en stadig bredere (føles det som) klasse mtp reparasjons/delepriser. Så en artikkel fra noen år tilbake der hvis du trenger nytt sidespeil på en X5 utenfor garanti, så kostet det deg 55000kr. For et sidespeil! Men er flere som kommer etter der, og selv min nøkterne Ioniq så skulle de ha 13k for et nytt sidespeil pluss jobb (kunne ikke bare bytte folde-motoren må vite!). Klart høggern blir mer attraktiv, men det er en trend jeg liker svært dårlig.

En må skille mellom opplevd kvalitet og byggekvalitet. TM3 har helt klart bedre byggekvalitet enn S og X, selv om sistnevnte oppleves kvalitetsmessig bedre. 
 

Uansett er teknikken lik på Tesla på tvers av modell, så det som er svakt på 3 er også det på resten. Og det er Tesla Vision, nervøs autopilot med vindusvisker som går på tørr rute i sol, mangel på frontkamera, ikke noe vask av kamera bilen trenger til Tesla Vision, ikke all verden med lys, sånn passe interiørkvalitet, ikke lese skilt etc, manuelt hengerfeste, navi som ikke bruker agumented reality, ikke noe head-up, en del støy, ikke skikkelig blindsonevarsel (selv om Highland er ett steg nærmere). På helt nye modeller også mangel på blinklyshendel 
 

Bra ting er integrasjon med Tesla ladenettverk, dog-mode, bra app, men slettes ikke best på alt, mye for pengene med 3 og Y (motsatt med S og X). Synes informasjonen på den store skjermen i 3’rn er bra. 
 

Da vi startet vår prosess så vi på id3, Cupra, Citroën, Peugeot, DS, Hyundai mm. 
 

Vi fant at i den klassen ga TM3 tross mest «bang for the bucks». Hadde ikke tenkt å kjøpe nytt, men sånn ble det ganske høye bruktpriser. De er vel nå på vei ned har jeg skjønt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet ene bilen til en brukt TM3 tidligere i år, skulle ha elbil med 4wd, hengerfeste, nybilgaranti og grei kilometerstand, budsjett på ca 300k, da var det ikke så mange aktuelle kandidater. TM3 er på mange måter "den nye golfen".  Den er god på lading og rekkevidde, så er det mye den ikke er god på, men min konklusjon var at det var vanskelig å finne alternativer som gav en bedre pakke til 300k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (11 timer siden):

Hvis du skal ha app som fungerer, kan du ikke velge noen av VAG bilene da den appen er særdeles ustabil.

 

Prater du av erfaring nå eller er det noe du har hørt? Har nå drøye 6 år med VAG. Først 4 år med Audi Q7 og de siste 2 årene med ID.4 uten problemer.. Skal dog sies at det var flere funksjoner på Q7'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarAndreas skrev (10 timer siden):

Prater du av erfaring nå eller er det noe du har hørt? Har nå drøye 6 år med VAG. Først 4 år med Audi Q7 og de siste 2 årene med ID.4 uten problemer.. Skal dog sies at det var flere funksjoner på Q7'en.

Jeg hører ymse om den nye ID appen, for noen er den helt maks mens andre synes den er nesten like ille som den gamle We Connect appen. Det kommer kanskje an på hvor mye og hvordan man bruker appen? 
Vi har dobbel garasje, men de siste 9 årene har det ikke vært plass til bil inni der, den har blitt lagringsplass for diverse som må stå under tak og som det ikke er plass til andre steder, + en masse rot og skrot. Begge bilene våre står ute hele året. 
Så da skal We Connect appen brukes omtrent daglig på vinteren for å tine bilen. Hos oss funker den godt under middels (godt under 50% av gangene man prøver å varme opp bilen vha appen)  og det ender med at man må ut og brekke opp bilen for å kunne sette på varme manuelt, og selv etter flere år med "vi jobber med saken" fra VAG sine softwareguruer så har det ikke blitt det spøtt bedre. Nå har de vel offisielt gitt opp.. 
Og hvis man da har bil fra et annet merke med annen app stående rett ved siden av slik tilfellet er hos oss, som funker 100% av gangene, ja da får man jo lyst til å bytte ut den folkevogna. 

Så for meg virker det smått utrolig at noen kan være fornøyde med We Connect appen i alle fall (den gamle, ikke til ID bilene), i mine øyne er den rett ut sagt noe uferdig skit. Vi har prøvd å få den til å fungere 4 vintre og vi stopper nok der. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel I-landsproblemer, og lite ante vi vel for 10-15 år siden at vi skulle velge og ikke velge biler basert på appen som man styrer et utvalg funskjoner på bilen fra telefonen sin med, men sånn har det blitt hos oss. 😅

Pr nå så ligger vel en 2021 TMY SR med lav km sterkt an ift de andre, vi er jo litt farga av 5 år med Tesla som har vært helt nydelig for oss. 
Når jeg ser på alternativene i samme prisklasse så ser jeg mye knappebonanza og utdaterte løsninger, andre biler virker fortsatt gammeldagse utenom de som mer eller mindre vellykket har kopiert Tesla sine konsepter. 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarAndreas skrev (11 timer siden):

Prater du av erfaring nå eller er det noe du har hørt? Har nå drøye 6 år med VAG. Først 4 år med Audi Q7 og de siste 2 årene med ID.4 uten problemer.. Skal dog sies at det var flere funksjoner på Q7'en.

Jeg tror faktisk du er den første jeg har hørt om som har vært fornøyd, og det over så lang tid. Sønnen min har en temmelig ny VAG-bil, helt elendig, svogeren hadde - akkurat det samme. Jeg forvarmet min bil, og han skulle bevise at det ikke gikk med sin, hvilket det heller ikke gjorde 😳

Ang. etisk handel og ikke fra Kina så blir ting vanskeligere og vanskeligere. F.eks Tesla har stor produksjon i Kina og planlegger motsatt av mange andre, dvs mer. Arbeidsforholdene deres over hele verden ser heller ikke bra ut og streiken som pågår i Sverige skal bli interessant å følge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende VAG så kjenner jeg konkret til fire Audi a4 med tilsammen over 600 000km uten noe nevneverdig trøbbel. Dog alle med manuell girkasse og enten 1,8 tfsi eller 2.0 tdi. 

Min egen E-up fra fem år tilbake var også fin, den leverte det lille den lovet, men appen fungerte elendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Audi q4 og har hatt id.4. Begge appene fungerte greit, mener å huske at id.4-appen brukte noe tid på å slå av forhåndsvarmingen, selv om bilen reagerte kjapt. 

 

Ellers stabile app-er, dog med få funksjoner. 

 

Er ikke app-en som er problemet for meg, men heller treg ladehastighet pga manglende forvarming av batteriet. 

 

Ellers gode biler som for meg virker godt skrudd sammen. Ingen feil i løpet av halvannet år med bilene. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke knappene med haptisk touch på ID3/ID4, kommer hele tida utilsiktet borti knappene på rattet, og det er vanskelig å føle seg frem til riktig knapp uten å måtte flytte blikket.

Det er vel også en av konklusjonene til ADAC at fysiske knapper er å foretrekke for alle andre formål enn infotainment - ref. https://www.motor.no/aktuelt/tyske-eksperter-advarer-om-en-stor-sikkerhetsrisiko-med-beroringsskjermer/229570

Da jeg snakket med Volvo-forhandler om dette ifm. EX30, sa de at deres løsning heller var stemmestyring - som de påstod fungerte utmerket.

Siden én kinabil allerede er nevnt her, tillater jeg meg å nevne MG ZS EV som selges til 320k med vinterhjul nå https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/zs-ev

Vurderte den sterkt, men forkastet det etter å ha lest om/sett videoer med folk som har rustproblematikk på MG-biler allerede i første år som eier.

Endret av Gruskverner
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (På 8.11.2023 den 8.27):

Når jeg ser på alternativene i samme prisklasse så ser jeg mye knappebonanza og utdaterte løsninger, andre biler virker fortsatt gammeldagse utenom de som mer eller mindre vellykket har kopiert Tesla sine konsepter. 

Har nå hatt vår TM3 som nr 2 bil en stund, og sliter litt med å skjønne hallelujastemningen alle Teslaeiere (og media) har av løsningen. Det fungerer helt greit, og det gjør jobben. Men det aller meste som brukes under kjøring oppleves enklere og bedre i "knappebilen" Solterra, som vi har som primærbil. Men der fungerer forsåvidt automatikk på lys/viskere etc som det skal også, så det blir mindre trykking sånn generelt sett. 🙂 

Et lite eksempel; Skal man justere viskere/lys i fart på Teslaen (noe man må ganske ofte, siden automatikken er noe av det dårligste jeg har opplevd i moderne tid), så kommer denne informasjonen helt nede i venstre hjørne med liten skrift.. Man kan bruke viskerknapp og rullehjul for å endre moduser, men skal man skjønne hva man har endret til må man kikke helt nede i venstre hjørne på en skjerm, midt i bilen, langt fra veibanen. Man kan også prate med bilen for å endre viskerhastighet, men det fungerer ikke i praksis, når du durer ut av en tunell og skal taime oppstart til veggen av vann ved utgangen 😉 

Men, det er fortsatt mye bil for pengene, og den har en overlegen app 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (3 minutter siden):

Har nå hatt vår TM3 som nr 2 bil en stund, og sliter litt med å skjønne hallelujastemningen alle Teslaeiere (og media) har av løsningen. Det fungerer helt greit, og det gjør jobben. Men det aller meste som brukes under kjøring oppleves enklere og bedre i "knappebilen" Solterra, som vi har som primærbil. Men der fungerer forsåvidt automatikk på lys/viskere etc som det skal også, så det blir mindre trykking sånn generelt sett. 🙂 

Et lite eksempel; Skal man justere viskere/lys i fart på Teslaen (noe man må ganske ofte, siden automatikken er noe av det dårligste jeg har opplevd i moderne tid), så kommer denne informasjonen helt nede i venstre hjørne med liten skrift.. Man kan bruke viskerknapp og rullehjul for å endre moduser, men skal man skjønne hva man har endret til må man kikke helt nede i venstre hjørne på en skjerm, midt i bilen, langt fra veibanen. Man kan også prate med bilen for å endre viskerhastighet, men det fungerer ikke i praksis, når du durer ut av en tunell og skal taime oppstart til veggen av vann ved utgangen 😉 

Men, det er fortsatt mye bil for pengene, og den har en overlegen app 😉

 

Ja, skal lete lenge etter en mann som er mindre sta enn Musk. Han har hele tiden ment at det ikke er så viktig med vindusviskere ettersom bilen "snart" skal kjøre av seg selv. Alle utenom Tesla har en brytning-sensor som regnsensor (som fungerer bra), mens Tesla har foto-apparat. Det har de prøvd en evighet uten hell. Er ikke bedre om natten heller, for å si det sånn. Men Musk gir seg ikke. Han vil ikke innrømme at han og teamet to feil. 2009-avensisen hadde 10 ganger bedre auto-funksjon på viskerne pga sensoren.

Var i hvert fall digg at de kom med den oppdateringen at en manuelt kan justere viskerhastighet med å sideforflytte venstre scrollehjul etter å ha trykket utenpå blinklysknappen. Ikke intuitivt, men funker 5 ganger bedre for min del.

Det verste nå er jo at de er i ferd med å kutte ut blinklys-hendelen og gir-hendelen. Da er det takk og adjø for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at Volvo EX30 ser ut som en perfekt bil for kona for 322.000 (2WD). Skal en ha 4WD må en bla opp mye mer. Også mer for Extended Range med 69kWh batteri (45.000 ekstra).

En bakhjulstrukket elbil er noe helt annet enn en bakhjulstrukket bensinbil, både pga vektfordeling (ca 50/50 foran og bak), men og pga lynraskt antisladd/antispinn osv), så ville foretrukket bakhjulstrekk, siden en da lettere kommer opp bakker, og lettere kommer ut av kryss (siden vekten forskyves bakover ved akselerasjon). Men begge deler går helt greit til vanlig. EX30 har bakhjulstrekk på 2WD-versjonen.

Edit: 49kWh batteri (344 km estimert rekkevidde) til en så billig bil er ok. Når den i tillegg er kjapp (5,7 sek til 100km/t med 2WD), og kan ha 1000kg henger....virker som en grei deal. Du 

Ser veldig spennende ut:

Volvo EX30 | liten elektrisk SUV | Volvo Cars

Ser ut til å gjøre det bra i test og:

Volvo EX30 first drive: This tiny, inexpensive electric SUV is also Volvo's quickest car ever | Electrek

 

Forresten....ser det er 8-10 MÅNEDERS leveringstid...

 

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett på ny TM3 SR siden den ikke er veldig mye dyrere enn de man finner på Finn, men akkurat det med blinklyshendelen som er fjerna tror jeg setter en stopper for det alternativet. 
Hun som ikke er vant med å bruke noe annet tror jeg skal slippe å bli hun kløna som aldri blinker seg ut av rundkjøringer. 
Tenker jeg skal prøvekjøre den og gi den en sjanse, men utgangspunktet mitt er at det er en dårlig idé å ikke ha blinklyshendel. 

Regnsensor på Tesla er håpløs, men jeg klarer fint å leve med at den funksjonen håndterer jeg selv. 
Samme med automatiske fjernlys og blending, ikke akkurat optimalt, og selv manuelt er det litt håpløst at bilen skal bruke et sekund eller to på å få på langlyset igjen etter at møtende biler er passert. Der har jeg også fått det inn i fingrene og timer det greit når jeg ikke gidder å kjøre på automatikk. 
Fantombremsing sliter jeg lite med, bruker sjelden cruisekontroll eller AP, liker å kjøre selv og følge med. 

Men det er funksjoner som burde fungere, opplever Musk som lite lydhør på disse punktene og synes det er en merkelig holdning da alt dette går direkte på trafikksikkerhet. 

Men resten av bilen elsker jeg. Kunne vært bedre kvalitet her og der, og litt mindre hjul- og vindstøy hadde ikke skada, men totalen med plassen (TMY), rekkevidde, lading, kjøreegenskaper og komfort er helt knall. 

 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...