Gå til innhold

Solkrem


AtleR

Anbefalte innlegg

Hva er den beste solkremen til lange dager på sykkelen. 

- Minst mulig klinete/feit

- Tåler svetting

- Ikke tetter porene i huden

- Egnet størrelse til baklomma på trøya

- Faktor 30 eller mer

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte apoteket om noe lignende ifjor, etter at jeg var lei av komboen svette+solkrem=sviende øyne. Ble anbefalt La Roche-Posay Anthelios Uvmune ultralett solkrem SPF50+ 50 ml. Synes den fungerte godt. Kostet en solid sum mtp. at det er 50ml, så typisk noe en kjøper når en får 50%. Den er vel egentlig kun beregnet for ansikt, så for de som ikke har aerodynamisk hode, kan den vare litt lengre enn hos meg.

c6c7919d-ff74-4f35-9cee-5c57980f6ffd

Edit: Tror den er relativt god som solbeskyttelse. Jeg packrafter og er da endel på vann. Pleier å bli ganske solbrun på hode om jeg ikke bruker caps. Med denne så var jeg mer solbrun på skuldrene(faktor 15-30) enn på hode. Den føles tynn/flytende, men trekker fort inn.

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker barnas solkrem. Med unntak av svette må barn være svært krevende brukere og jeg gambler på at produsentene legger mye prestisje i å lage rene, holdbare og gode produkter til barn. Det må koste enormt mye for en produsent å bli avslørt med giftig og dårlig solkrem til barn. Det er også veldig greit å minimere antall kremer, sånn at det blir nok omløp til at vi får brukt opp flaska før den går ut på dato. Så her i huset har vi en stor vannfast faktor 50 til både liten og stor. Eller, samboeren roter til denne policyen, men det er i alle fall min plan. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne de to siste somrene. Holder seg fint i timevis på kroppen, selv med mye svetting. Renner ikke ned i øynene og forårsaker svie.  Eneste bakdel er at hvite sokker/ klær kan få en oransje farve. image.jpeg.7ec8e30cf8c5bcda91a492efb54b3f5c.jpeg   

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi må snu spørsmålet, hvilke solkremer anbefales absolutt ikke og hvorfor?

Jeg husker jo egentlig ikke sist gang jeg kjøpte en solkrem av noenlunde kjent fabrikat og noenlunde høy faktor og som ikke fungerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (46 minutter siden):

Den er også uten hormonforstyrrende stoffer, parfyme og andre ulumskheter.
https://www.forbrukerradet.no/tester/solkrem/produkt/anthelios-hydrating-lotion-spf-30

EDIT: Første testen var fra 2022, denne er fra 2023 og nå blir den visstnok produsert med et stoff som er mistenkt som hormonforstyrrende. https://www.forbrukerradet.no/tester/solkrem-2023/produkt/anthelios-hydrating-lotion-spf-30-2

Endret av Skoje
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (25 minutter siden):

Kanskje vi må snu spørsmålet, hvilke solkremer anbefales absolutt ikke og hvorfor?

Jeg husker jo egentlig ikke sist gang jeg kjøpte en solkrem av noenlunde kjent fabrikat og noenlunde høy faktor og som ikke fungerte. 

Ikke? Jeg har hatt nokså mange grelle opplevelser med solkrem som renner ned i øynene. Kanskje du må sykle mer/hardere? 😄 

Den verste opplevelsen var i Verbier, da jeg benyttet en solkrem fra Riemann som jeg tidligere har vært veldig fornøyd med i sydligere strøk. Men på vei opp en seig klatring så begynte denne å piple ut og rant ned i øynene. Og sved noe så helt infernalsk. Det gikk heldigvis over til det var tid for nedkjøringen, takket være 30 min lunsj på toppen.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (2 timer siden):

Piz Buin er det eneste som gjelder her i gården, utelukkende på grunn av den kraftige parfymelukta som sender hodet rett til sydensykling og alt som er assosiert med det.

Ellers scorer den lavt på klinete, feit, svetting og hormonforstyrrende innhold.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (13 timer siden):

Hva er den beste solkremen til lange dager på sykkelen. 

- Minst mulig klinete/feit

- Tåler svetting

- Ikke tetter porene i huden

- Egnet størrelse til baklomma på trøya

- Faktor 30 eller mer

Trodde du skulle til Offroad Finnmark? 
Tror du blander sammen type kremer. Er denne du trenger. 
 

 

E928537E-2E1C-4A42-A288-3F304A50F5D3.jpeg

  • Haha 8

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leggene mine har aldri sett så jævlige ut som den gangen jeg var ute på et par korte sykkelturer rundt Altaområdet i høysesongen for ymse modellhelikopterstore ting som slutter på *brems og jævelskap, så ville definitivt nerdet insektmiddel attåt ja.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (9 timer siden):

Trodde du skulle til Offroad Finnmark? 
Tror du blander sammen type kremer. Er denne du trenger

😂😅 Stemmer det @Olechr. Mygga blir med på svippturen på vidda. Men før det, mens du sitter å gnager på zwift med aerohjelm og aerosokker, lover jeg å bidra til at du blir bombet med bilder og solskinnshistorier fra Mallorca på sosiale medier 😉 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmark har vel et variert utvalg av insekter. For mygg og endel annet fungerer vel de vanlige midlene med DEET(opptas i høyere grad i kroppen om det kombineres med solkrem, sies det) og Picaridin/Icaridin/Saltidin(noen sier dette er mer anbefalt) ganske godt. De midlene har etter min erfaring fungert ganske dårlig mot klegg og blinding. Er det noe som faktisk fungerer? Annet enn antihistaminer for å dempe kløe og hevelse, mygghette elelr mye klær. Klegghunnen er av de aller verste siden de har et stort bitt og kan bite gjentatte ganger. Hannen lever av blomstersaft.

1362335.webp?imageId=1362335&x=0.27&y=0.00&cropw=99.73&croph=100.00&width=2474&height=1840&format=webp

Offroad Finnmark er vel i slutten av juli, og da har det vel det yrende insektslivet begynt å roe seg litt.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

Offroad Finnmark er vel i slutten av juli, og da har det vel det yrende insektslivet begynt å roe seg litt.

De gangene jeg har deltatt har det vært stor variasjon. Noen ganger tilnærmet myggfritt og andre ganger såpass gæli at det egentlig bare er klær og myggnett som duger. Kommer nok an på vær/temp når klekkingen setter i gang.
 

Velger å tro at det også under OF i år blir mere fokus på solkrem enn myggmiddel😬

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Denne tråden sporet skikkelig av. Det er det som gjør forumet så morsomt, men la oss ta den tilbake til intensjonen. 

Er det ikke så enkelt som at vi ønsker oss en liste over solkremer som tåler svette, og som fungerer godt som solkrem i tillegg.

Så langt inneholder listen disse kandidatene:

  • NIVEA Sun Dry Touch Aerosol Spray SPF30 - ulempe er avfarging på hvitt tøy
  • La Roche-Posay Anthelios Uvmune ultralett solkrem SPF50+ - ulempe er høy pris
  • Piz Buin Tan & Protect Lotion SPF30 -

 

Bare å nevne flere folkens!

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Änglamark (Coop) skal visstnok ha solkrem som ikke svir (mye) i øynene. Testvinner i Forbrukerrådets solkremtest for 2022. Hvis jeg finner den i min lokale Coop Mega skal jeg iallefall teste. 200ml, så vet ikke om det er den beste størrelsen å ha i baklomma.

solkrem1.png?preset=large&dpr=2&q=75

Når jeg så gjennom solkremhyllen i kjøleskapet går det mye i apotekmerkene Cosmica og Cliniderm.

Har brukt de to under endel, før jeg kjøpte La Roche-Posay som jeg nevnte. Cosmicaen er endel tykkere enn La Roche-Posay. Gelen er en mellomting. Er lenge siden det har vært varmt og solsvette så husker ikke helt hvordan disse var på øynene. Tror Cosmicaen svei litt i øynene. Siden jeg har et aerodynamisk hode og padler, brukes det endel solkrem (og caps eller solhatt).

Cosmica Sun Face Cream SPF50+ uten parfyme 50ML. Fin baklommestørrelse. Kommer både en Fluid-utgave og Gel-utgave nå. Som sikkert er mer lettere i konsistensen.

-sun-face-cream-spf50-up,39455_1202094.png?w=1024&h=1024&mode=Max&quality=100&crop=681,212,2528,3949&format=jpg

Cliniderm Light & Mattifying Sun Gel solkrem SPF25 50 ml. Likt som den over, men i en bedre konsistens. Fin baklommestørrelse, ser adskillig mindre ut enn den over.

eb3e072c-2560-4931-a222-c99ce71ce718

Ser det finnes en Cliniderm Sun Gel-Cream SPF30 200ml nå til veil kr 339, tilbud kr 238(farmasiet). Den kan kanskje være en fin til trening. 

Hvis det er for å unngå at ting svir i øynene, er vel de rene Solkrem til ansikt (Farmasiet) fornuftige å bruke. Ser det har blitt endel å velge mellom nå. Kanskje litt tynnere konsistens enn de man skal smøre over alt. Siden de selges i mindre pakninger, så er prisen høyere.. Tror det som skjer hos meg; at når jeg først kommer på at det er tid for påfyll, bader jeg meg i den solkremen jeg har tilgjengelig, og det er gjerne en som er beregnet for alt. En 30-60 min senere, svir det i øynene. Gel/Fluid er vel designet for å absorberes litt raskere inn i huden enn klassisk lotion/cream, dermed mindre sjanse for sviende øyne og det å føle seg klissete.

Til sommermånedene er jeg ganske fan av hudkrem som inneholder et snev av SPF. Har brukt (klassisk taxfree-gave) Biotherm Aquapower SPF 14 endel. Fint å vite at en har et snev av beskyttelse i det man går ut døra, selv om man ikke har planer om å være i solsteiken.

3614272975057.jpg

En ganske viktig tråd, spesielt for oss syklister. Siden vi er gjerne ute i solsteiken i mange timer, og merker ikke hvor hardt solen griller huden siden vi svetter og vinden kjøler ned. Noe av det dummeste jeg hører er de som ikke gidder bruke solkrem, fordi det er ikke farlig å bli solbrent, hudkreft er ikke farlig eller alle får hudkreft uansett. Klassisk Darwin Award. Nå som jeg har blitt 40 kjenner jeg flere som har har hatt hudkreft, veldig mange som har hatt hudforandringer og sett veldig mange med solskader. De som alltid var gyllenbrune og nærmest marinerte seg inn med olje/smør når de solte seg i timesvis, har ganske synlig mer aldret hud enn de som smørte seg godt. Klart, mye genetikk inne bilde også.

Er også litt kjedelig om man blir solbrun/solbrent, også faller den solbrune huden av 1-2 uker etterpå..

11526-2-solbrent.jpg&w=3840&q=75

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom litt sent inn i tråden her. Ser du allerede har gått for P20.

Min erfaring er at hvite tekstiler blir gule.

Det gikk forsåvidt greit med sykkelklær for min del, men den hvite snora på badeshortsen ble pissgul. Slutta da med P20…..

Nå bruker jeg barnas hva-det-enn-er faktor 50. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...