Gå til innhold

Stravasegmenter tatt med el


Iselilja

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som syns det er gøy og motiverende med stravasegmenter. Mest for egen fremgang, men syns også det er gøy å klatre opp på listene når jeg har lagt i en innsats. Jeg kjenner jeg blir helt dårlig om noen sykler på el men registrerer det som vanlig sykkel på strava. Innenfor å si ifra, eller er jeg egentlig barnslig som lar meg irritere av slikt? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant rulleskiungdommen i skiklubben har "jævla el-syklist" blitt et godt innarbeida skjellsord. Jeg prøver å argumentere med at "de gjør så godt de kan" og "ikke vær din brors vokter" osv osv, men så kommer arvingen hjem med skrubbsår på knærne siden en elsyklist går peak-karen og kjører forbi gjennom et rulleskifelt.

Men tror nok de skjems innerst inne når de på kvelden titter hardt ned i onsdagsrødvinsglasset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de bruker Garmin, må det vel nesten være uvitenhet eller med vilje å logge el-turer som u-el-turer? Mao. helt legitimt å flagge.

eBike er en egen aktivitet i Garmin systemet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (1 time siden):

Blant rulleskiungdommen i skiklubben har "jævla el-syklist" blitt et godt innarbeida skjellsord. Jeg prøver å argumentere med at "de gjør så godt de kan" og "ikke vær din brors vokter" osv osv, men så kommer arvingen hjem med skrubbsår på knærne siden en elsyklist går peak-karen og kjører forbi gjennom et rulleskifelt.

Men tror nok de skjems innerst inne når de på kvelden titter hardt ned i onsdagsrødvinsglasset

Nå har jeg sittet bak en diger gruppe med rulleskientusiaster fra NTNUI opp hele Heimdalbakken (rundt 3 km) der ingen gjorde noenting for å prøve å slippe meg forbi, så rulleskifolk kan ta seg en diiiger bolle 😂

  • Like 6
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gav du de lydsignaler slik at de visste du var bak dem? Hvis folk ikke hører plinginga mi så bruker jeg i verste fall å hoie/rope litt (etter jeg har bremset ned veldig). Ikke opplevd noen som ikke flytter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kunne jo snakke med dem da det gikk ekstremt sakte. Det var bare null interesse. Måtte ut i veien (adskilt gang/sykkelvei og vei). Foretrekker selvsagt å sykle i veibanen men akkurat den strekningen er litt trafikkert så de aller fleste sykler gangveien opp. Traff på dem tidligere på runden og de okkuperte også hele veibanen da. Skjønner de må trene et sted, men det må gå an å vise litt fleksibilitet når de er så stor gruppe tenker jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (4 minutter siden):

Minner om at rulleski er komplisert teknisk + mangler bremser. En syklist, særlig en som skal kjøre forbi, bør vise aktsomhet.

Hvis jeg husker rett så har vel også den som kjører forbi, vikeplikt?

"komplisert teknisk + mangler bremser." Dette burde de ha kontroll på all den tid de er i trafikken, sant?

  • Like 3

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strava har begynt å foreslå endring hvis det virker som man sykler på elsykkel. Fikk varsel rett etterjeg hadde syklet med hundene, ikke noe spesielt raskere enn på grussykkel normalt, men sikkert noe med jevn fart i bakker ift normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulleski er vel ikkje ekisterande i trafikkreglane? Ein type "kjøretøy" utan rettigheiter. Altså noko ein kan tolerere på godvilje, men som har vikeplikt for alt.

Sånn ellers i trafikkreglane så har trege folk plikt til å sleppe forbi andre. Spørsmålet er berre kor lenge og mykje ein skal ha hindra folk før ein må stoppe eller på anna vis sleppe forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De regnes som gående og har ikke noe særlig vikeplikt utover det som er normalt. Dette er jo akkurat som å havne bak et stort sykkelfelt, kan være irriterende, men man har ingen rett til å komme forbi umiddelbart.

Hva som er unødvendig hinder er veldig vagt, sykler man i den farten man klarer opp en bakke kan det ikke forventes at man stopper i enhver lomme for å slippe andre forbi. Da går det mer på høflighet å slippe andre forbi, men det skal heller ikke gå på unødvendig bekostning av syklist/rulleskikjører mtp start og stopp eller rote seg ut i grøfta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (1 minutt siden):

 

Vi får bare være enige om at vi er uenige mtp hvor mye hensyn man skal vise til rulleski. Som Byåsenboer har jeg vel lært å vise aktsomhet og hensynsfullhet i møte med unge mennesker på rulleski. 

 

Tryvann-segmentet går rett utenfor døren min, så blir samme her, hadde vært et slitsomt liv å irritere seg for sånt hver dag hjem fra jobb 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (13 minutter siden):

Minner om at rulleski er komplisert teknisk + mangler bremser. En syklist, særlig en som skal kjøre forbi, bør vise aktsomhet.

Hvis jeg husker rett så har vel også den som kjører forbi, vikeplikt?

For all del, jeg har eid rulleski selv og er klar over hvordan det fungerer. Møter jeg noen på rulleski holder jeg god avstand, både med sykkel, til fots og med barnevogn. Sitter jo ikke her å argumenterer for å meie ned folk på rulleski, det blir å legge ord i munnen på meg.

Men her var det oppoverbakke og snakkefart så de burde kunne utvise litt høflighet og lagt seg på rekke slik at andre trafikanter kan komme seg forbi, både oppover og nedover. Jeg vil jo si jeg viste aktsomhet både ved å si fra om at jeg kom på venstre side, forsøke å snakke med dem for så å gi opp, sykle over gressbiten som skiller veg og gangveg for å ta meg forbi. 

Over til tema, det er bare å rapportere/flagge åpenbare Stravafeil og håpe at aktiviteten blir endret/fjernet fra leaderboards. Ofte folk glemmer å stoppe pulsklokka og setter KOM på flata i bil også 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde KOM på et segment som ligger parallellt med T-banen. Logga 489 W i 40 sek for en snittfart på draøye 46 km/t i slaaaaaag motbakke, men må se meg dyttet ned til 13. plass på lista nå. Den som ligger på plassen før meg har 37 sek, med 120 bpm i puls og over 50 i snitt. KOM er nå på 74 km/t 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (1 time siden):

Nå har jeg sittet bak en diger gruppe med rulleskientusiaster fra NTNUI opp hele Heimdalbakken (rundt 3 km) der ingen gjorde noenting for å prøve å slippe meg forbi, så rulleskifolk kan ta seg en diiiger bolle 😂

Jeg har møtt og tatt igjen skigruppa til Asker skiklubb ved ett par annledninger. De peiser på med tre i bredden og gjerne i motsatt kjørebane på uoversiktelige og tildels trafikkerte veier mørke høstkvelder.
Det er ikke alltid man blir like imponert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (51 minutter siden):

Strava har begynt å foreslå endring hvis det virker som man sykler på elsykkel. Fikk varsel rett etterjeg hadde syklet med hundene, ikke noe spesielt raskere enn på grussykkel normalt, men sikkert noe med jevn fart i bakker ift normalen.

Jeg fikk og varsel om jeg hadde syklet elsykkel en dag. Var litt stolt at det virket som jeg var bedre enn et vanlig menneske, siden jeg syklet på vanlig landeveissykkel. Men du har sikkert rett i at det var noe med jevn fart....jeg er jo ikke sååå forbanna god, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (13 minutter siden):

Hadde KOM på et segment som ligger parallellt med T-banen. Logga 489 W i 40 sek for en snittfart på draøye 46 km/t i slaaaaaag motbakke, men må se meg dyttet ned til 13. plass på lista nå. Den som ligger på plassen før meg har 37 sek, med 120 bpm i puls og over 50 i snitt. KOM er nå på 74 km/t 🤪

Kontraskjæret?! 😄

Det som har slått meg på en del av KOM'ene i byen er at noen av dem er _gamle_, fra typ 2016/2018, noe jeg ikke helt blir klok på.

På det ene segmentet, Brattbakken ved Bekkelaget gav jeg navnet på KOM-holderen til en kompis, som øyeblikkelig svarte med "Han hadde jeg som lærer på NIH, han har verdens største lår!" I noen tilfeller er det jo mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (1 minutt siden):

Alle flagger jo oftest sine egne venner, eller? 😁

Venn = konkurrent, fiende = konkurrent,

ergo

venn = fiende

QED, problem solved, prepare to be flagged 🚩!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...