Gå til innhold

Hva bruker folk til lagring av familiebilder i 2024? NAS? WD My Cloud Home? Kun nettsky?


Anbefalte innlegg

Det tas mer og mer bilder, bildene er flere mb/stk og gb-er hoper seg opp. 

Hva bruker folk til å lagre (tenker da egentlig både sikkerhetskopi og daglig bruk) bilder?

Er det kun diverse automatiserte nettskytjenester?

Jeg har så langt brukt eksterne hardisker. 2 stk for sikkerhetskopi. Men det er litt tungvint. Det ender også med at man aldri tar de frem for å se på gamle bilder.

En form for nettverkshardisk hadde vært fint, for da kunne vel alle hjemme hatt tilgang til denne hele tiden fra egen pc. Vil vel også fungere borte hjemme fra med mobilen etc. dersom det er satt opp for det...?

Har så vidt sett litt på NAS. F. eks Synologi. Men ser at det fort blir mange tusen kroner for selv enkleste oppsett..?

Ser det er noe som heter WD My Cloud Home. Får f.eks 4TB for 2300,-     https://www.prisjakt.no/search?search=my cloud home

Skal absolutt ikke brukes til noe avansert. I praksis kun lagre og se på bilder. Men det er mange og store bilder. Så viktig at det ikke er for tregt, både med tanke på kopiering, og når man skal se på bildene.

Er WD My Cloud Home brukbart?

Evnt. hva er billigste anbefalte totale NAS-løsning til denne bruken?

De siste 15 årene ser jeg at vi har samlet ca 1.5tb bilder. Så ideelt skulle jeg vel hatt en del større enn 4tb, men 4tb vil jo holde en stund til det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, som alle andre steder så får du det du betaler for. 
NAS er ikke en sikkerhetslagring, men selvsagt bedre enn ikke noe. Det er ikke slik at selv om man har en eller annen raid (gjerne 5 eller 6) så er man ok. Hele enheten kan konke (for eksempel det evige blå lyset hos Synology), og det kan by på problemer. Jeg har selv NAS, men bruker har også en ekstern Vault et annet sted i verden (NASen til en annen person, som også bruker min NAS som vault). I min NAS er det spytta flere titalls tusen kroner, men til gjengjeld brukes den til svært mye, og hele tiden. 

For de alle fleste amatører så er skya det beste alternativet. Husk at hvis du har alt i huset og det brenner ned eller du blir rundstjålet så er alt borte.... for alltid. Skya kan være dyrt og f.eks. gjør ting vanskelig for deg (for eksempel å hente ut alt for å putte det et annet sted (I hvert fall var det slik)). Med skya så ligger det ikke i huset. For å redusere kostnader så bør man kanskje sortere litt og legge det man "trenger" på skya og legge resten på en eller annen harddisk man ikke er for redd for å miste innholdet på. De aller viktigste dokumentene kan man poste til seg selv på mail. Ellers bør man bruke bankboks for viktige fysiske dokumenter.

Personlig er jeg tilhenger av LTO. Man kan lage en haug med kopier, og de vil vare "uendelig". Koster et helvete, men igjen, du får hva du betaler for. Man kan for eksempel dumpe alt "drit" på en tape, og "glemme den". Man kan også legge noen i en vanntett boks og grave det ned et sted, for eksempel i hagen, legge det på hytta eller hos familie. 

Men å bare legge det over på en lokal harddisk er fortsatt en risikosport... 2300kr på sikkerhetslagring blir litt som å tenke terrengsykkel til 2300kr... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnerer på Google One. 100gb skylagring. Trenger ikke løfte en finger, og alt er tilgjengelig på hvilken som helst enhet jeg logger på. Finnes sikkert "bedre" alternativer, men det funker helt fint for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører NAS + Jottacloud. Jotta tar backup av pc og mobiler, ikke av NASen. 

Generelt bør man ha en fysisk og en cloud backup. Merk at det i realiteten er synk og ikke "ekte" backup.

Et billigere alternativ til NAS er å ha en ekstern harddisk koblet til routeren og kjøre backup til den. Jeg har ikke prøvd det selv, men vet at flere routere støtter en slik løsning. Kan være det er tilstrekkelig for ditt behov.

For min del er fordelen med NAS at jeg har via programvaren Plex mulighet til å streame filmer, bilder etc til TV'ene, gjøre innhold offline tilgjengelig på tab's i ferier etc. F.eks. ripper jeg barnefilmer fra DVD'er inn på NAS (ikke alt som er tilgjengelig på streaming), samt filmer av barna etc. Trivelig å se på storskjerm i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen.

Det er i hovedsak snakk om daglig bruk, ikke sikkerhetskopi.

Et kjapt søk så ser det ut som skal man ha flere tb skylagring så koster det mer enn 1000kr/år..? Og da tjener man kanskje fort inn innkjøp av utstyr.

Ser kanskje for meg noe slikt: Ha en WD My Cloud Home til vanlig bruk. Sikkerhetskopiere til en eller to eksterne hardisker noen ganger i året - og ha disse lagret hos noen andre.

Om man skal ha en litt mer seriøs (men fremdeles så billig som mulig) NAS. Hva anbedaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster litt å ha egen NAS også. Har en Synology som er rundt 11 år nå. La oss anta at den kostet 4k i sin tid. I tillegg har jeg på de årene kjøpt 4 disker, totalt ca 5k. Det er rundt regnet omtrent 820kr i året, så det er ikke så mye billigere med egen løsning. Når bruker jeg NAS'en til andre ting en backup, så det for min del er ikke sammenligningen helt rettferdig.

Jeg har vært veldig fornøyd med Synology, i de siste årene har det kommet en årlig oppdatering. 11+ års levetid er bra synes jeg, spesielt siden de i utgangspunktet koster en kvart mobil elns. Såfremt man baserer på gammeldagse disker ville jeg vært skeptisk til alt som ikke lagrer på minst to disker.

Det kan være verdt å merke seg at rene filsynkroniseringsløninger ikke beskytter mot "brukerfeil", som at man uforvarende sletter ting man ikke burde. Skjer som regel mye oftere enn brann og tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rett og slett Google Photos, betaler litt for ekstra lagringsplass og er fornøyd med det. Men jeg er ikke i nærheten av å ha 4TB med bilder/video så det er kanskje ikke så aktuelt for TS.

Men tenkte bare å nevne at det er ganske digg å kunne søke i egne bilder. Jeg har f.eks. søkt etter "bike in snow", "skier jumping" osv. for å finne et bilde jeg husker jeg hadde tatt. Det har spart meg for mye scrolling, men også gitt meg en liten tankevekker om kunstig intelligens og personvern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar.

Ut i fra antall nyere artikler om NAS-lignende produkter for vanlige privatpersoner så tolker jeg det som om folk bruker noe annet ja..

Må undersøke om jeg kan koble til harddisk til routeren vår.

Ser at Synology nettopp (?) har sluppet et alternativ til WD My Cloud Home, Synology BeeStation, som ser ut som er en annen NAS for folk som ikke er så teknisk interessert.

4tb Synology Beestation: 3500,-

4tb WD My Cloud Home: 2300,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @krrm har jeg hatt samme Synology i 11+ år, og får fremdeles oppdateringer.
Beestation er den enkleste formen for NAS. En enkel disk i løsningen. NAS bør ha minst 2 disker som er satt opp med en eller annen form for speiling, RAID. Ryker den ene er ikke alt tapt.
Det som kan tiltrekke med Beestation er AI-delen. Usikker om andre som DiskStation DS223J eller DS223 har samme funksjon. De nevnte er med 2 disker. Men vært oppmerksom på at prising er uten disker, fordi en selv må velge mellom 3.5" eller 2.5"(SSD). Ville i dag selv ha valgt SSD for å minske bakgrunnsstøy. 

Alle rutere har en eller flere ethernett-porter. Vanlig RJ-45 kabel mellom ruter og NAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt en Synology RAID basert løsning, har den ennå, men nå står den i et våpenskap med det som var aktuelt på det tidspunktet jeg tok den ut av nettet. 

Ble aldri veldig begeistret for løsningen, det var for mye latency og løsningen var rett og slett i tregeste laget for meg og det var også drop i forbindelsen når man lastet mye data. Hadde et heterogent miljø med både Windows og Mac. 

Nå bruker jeg kun skyløsning som også har en "Vault" funksjon, fungerer fint med sikker autentisering via Authenticator lik den vi bruker på jobb og tilgang fra de enhetene jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asustor i RAID 10 her, inkludert Google og iCloud. Og så har jeg noen harde kopier som jeg lager i blant.  Ganske komfortabel med den løsningen.

NASen kostet skjorta i sin tid, men den har gjort livet mitt mye enklere da jeg også bruker den for video-arbeidsflyten min og lagrer opptak fra 2x gopro og et håndholdt kamera der, og så bruker jeg en NVMe som swap-drive for å ikke presse NASen for hardt på videoproduksjonen.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er litt skeptisk til å lagre alt mulig rart i "nettskyer". "Nettsky" er jo bare er ett tulleord for en server plassert i ett eller annet land med myndigheter som ikke nødvendigvis respekterer at jeg vil ha innholdet i filene mine for meg selv.

nå som PGP ikke fungerer slik det gjorde før så er en HD i skuffen greit for meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuck i icloud nå, holder meg der, vi er eplifisert uansett, og det føles ikke som Apple går under på en stund.

Gitt at 98% av bruken er mobil vil lokale lagringer være slitsomme å orge med, og ut i en sky må jeg uansett, i tilfelle/når en disk eller raid eller whatnot ryker, eller huset brenner.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 time siden):

jeg er litt skeptisk til å lagre alt mulig rart i "nettskyer". "Nettsky" er jo bare er ett tulleord for en server plassert i ett eller annet land med myndigheter som ikke nødvendigvis respekterer at jeg vil ha innholdet i filene mine for meg selv.

nå som PGP ikke fungerer slik det gjorde før så er en HD i skuffen greit for meg

 

Jeg bruker Jottacloud www.jottacloud.com . Der kan du lagre 5 TB for 1190 i året før farten går ned, og syncer mot PC, telefon osv. Jotta AS er norsk og har kontor i Oslo. Synes det funker veldig bra, både med app på telefonen, og på nettsiden. Har og en klient for hjemmePC-en. Er og fint at det er lett å dele mapper med andre, hvor en kun gir dem lesetilgang/nedlastingstilgang. Kan og søke på AI-vis, som "boat" osv.

Tar et bilde med mobilen i helgen, og når du er på jobb dagen etterpå kan du se bildene på jobb-PC-en, uten å gjøre noen ting, mens du later som du jobber.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Lightroom. Kan synke automatisk fra telefonen. Kona og jeg bruker samme konto. Du kan slette, redigere, tagge osv i mobilapp og på PC, alt synkes. Jeg synes den stort sett fungerer veldig bra. Backup, redigering og organisering i samme app. Den koster en del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Mannen Faller Ikke said:

Jeg bruker Jottacloud www.jottacloud.com . Der kan du lagre 5 TB for 1190 i året før farten går ned, og syncer mot PC, telefon osv. Jotta AS er norsk og har kontor i Oslo. Synes det funker veldig bra, både med app på telefonen, og på nettsiden. Har og en klient for hjemmePC-en. Er og fint at det er lett å dele mapper med andre, hvor en kun gir dem lesetilgang/nedlastingstilgang. Kan og søke på AI-vis, som "boat" osv.

Tar et bilde med mobilen i helgen, og når du er på jobb dagen etterpå kan du se bildene på jobb-PC-en, uten å gjøre noen ting, mens du later som du jobber.

Tiltredes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (22 timer siden):

Stuck i icloud nå, holder meg der, vi er eplifisert uansett, og det føles ikke som Apple går under på en stund.

Gitt at 98% av bruken er mobil vil lokale lagringer være slitsomme å orge med, og ut i en sky må jeg uansett, i tilfelle/når en disk eller raid eller whatnot ryker, eller huset brenner.

Samme her. Men jeg har lokal kopi av bildebiblioteket (en Mac i huset har på innstillingen «Last ned originaler» i Bilder-programmet) i tilfelle iCloud skulle være nede.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg har litt vondt for å betale dyre abonementer for å betale abonementer der alternativet er å kjøpe noe selv, som kan tjene seg inn på få år.


Slik det er nå vurderer jeg følgende alternativer:

-Synology Beestation

-Synology 2 (eller kanskje 4) disk NAS, hvor jeg i første omgang bare kjøper 1stk 4tb (eller kanskje 8tb) disk. Dette gir kanskje ikke så mye høyere inngangsbilett enn Beestation, men jeg har mulighet til å utvide til Raid om jeg ser at jeg har forståelse til å få det til å fungere..?

Noen som vil våge seg til å foreslå billigste 2- eller 4-disk Synology NAS som vil gi meg den funskjonaliteten og hastigheten som jeg trenger/ønsker? Har alle usb-tilkobling for ekstern hardisk?

Om jeg har en NAS med en disk tilkoblet en ekstern hardisk for sikkerhetskopi, så er vel dette tryggere enn en NAS med to disker (og ingenting annet)..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også slik, og så innså jeg at hvis du summerer investeringskostnaden, vedlikehold (disker som ryker) og at man etterhvert må ha et nytt NAS, så er det ikke sikkert abonnement blir så mye dyrere. Og så har du en løsning som er mindre arbeidskrevende og tryggere (hva skjer med NAS'et om huset brenner?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange mobiloperatører har skytjenester for sine abonnenter. F.eks. Telia og Telenor som har sky inkludert i flere abonnementer. Er kanskje verd å sjekke ut om man kan kan benytte seg av disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh skrev (1 time siden):

Ganske mange mobiloperatører har skytjenester for sine abonnenter. F.eks. Telia og Telenor som har sky inkludert i flere abonnementer. Er kanskje verd å sjekke ut om man kan kan benytte seg av disse? 

Jeg er grunnleggende skeptisk til tilleggsprodukter som har som formål å gjøre det vanskeligere å bytte tjenester hvor kun prisen skiller leverandører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI bruker Dropbox i tillegg til Google Photos. Funker veldig bra. Har også en QNAP NAS som står og følger med på endringer på Drobox-folderen og henter ned alle nye filer. Kjører i tillegg en backup fra NAS'en til en løs USB-disk samt over til NASen til en kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...