Gå til innhold

Norske proffer


baroudeur

Anbefalte innlegg

Hva tenker vi om Torstein Træen i Bahrain nå som det er offisielt ? (jada, temaet har vært oppe). Håper hans kvaliteter kommer mer til sin rett i et lag som i større grad enn Uno-X bruker mindre tid på å jage poeng langs bakken og mer tid i lange fjell over flere dager. (kanskje gjennomsnitts BMI i både nytt og gammelt lag går opp etter overgangen). Spennende å bryne seg på Landa, Poels, Buitrago, Caruso osv på treningsleirer fremover (uten at jeg har kontroll på kontraktene). Om han er sterk nok gjenstår å se men med Sveits, Dauphinè, Giro, TdF, Vuelta osv på programmet burde han få noen muligheter. Håper han kan være frisk og skadefri i årene fremover ! En litt utypisk rytter i norsk sammenheng hvor vi tross alt har flest ryttere med mer muskelmasse. Greier norsk media å la være å gnåle om egne muligheter i brudd hver dag og heller verdsette jobben han helt sikkert er rekruttert for (å støtte kapteinene) så blir jeg glad. Men joda, en mulighet eller to hadde vært artig !

På papiret virker dette som et veldig godt og offensivt valg av Meksikaneren 🙂

https://bahraincyclingteam.com/bahrain-victorious-sign-torstein-traeen/

https://www.landevei.no/proffsykling/uno-x-pro-cycling/traeens-lange-reise-mot-toppen-av-tour-de-france

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev (7 minutter siden):

Hva tenker vi om Torstein Træen i Bahrain nå som det er offisielt ?

 

 

 

 

Sikkert et greit valg, men som nordmann tror jeg ikke jeg hadde forlatt Uno X skuta nå. Uten å vite hvor stor forskjell det er i lønn ville jeg nok blitt på Uno X.

At Uno X gir såpass gass at de får kjøre TDF o.l. ritt er jo ganske sikkert. Da ville seg heller vært på et lag med nordmenn å få kjørt 100% for mine egne kjangser enn å være hjelperytter i Bahrain.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (15 minutter siden):

Sikkert et greit valg, men som nordmann tror jeg ikke jeg hadde forlatt Uno X skuta nå. Uten å vite hvor stor forskjell det er i lønn ville jeg nok blitt på Uno X.

At Uno X gir såpass gass at de får kjøre TDF o.l. ritt er jo ganske sikkert. Da ville seg heller vært på et lag med nordmenn å få kjørt 100% for mine egne kjangser enn å være hjelperytter i Bahrain.

Tipper det er 2 grunner til det. Nr 1 er lønn, han får nok en SOLID økning fra Uno-X og det er forståelig at man vil skaffe seg en buffer. Jeg tror og, ettersom han nærmer seg 30 år, vil ha 2-3 gode år hvor han utforsker litt ukjent terreng. Så tipper jeg veien tilbake til Uno-X er svært kort om han etter 2-3 sesonger i Bahrain finner ut at det ikke er så fett på lag med folk som ikke snakker engelsk(sier ikke at de ikke gjør det, men kan fort være grupperinger som snakker kun sitt språk). Man ser jo hvordan både Vegard Kulset og Jens Haugland omtaler han i sosiale medier, så får han nok komme tilbake med åpne armer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Ole Chr, hadde han vært 22 år hadde jeg vært helt enig. Men han 28 år og forhåpentligvis har de et større fokus og kompetanse på lange fjell / klatrere samt bedre matching og høyere lønnsnivå i Bahrain. Lønn bør bety noe for en som er midt i karrieren. Det er ikke gitt at Uno-X får lov å sykle TdF neste år selv om det virker "fortjent". At Uno-X svært gjerne skulle beholdt han er soleklart. Uansett, vi får ikke fasit før om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

UNO X er p.t et lag som du ønsker deg bort fra og ikke til... 

Å bygge et slagsterkt WT lag basert på bare danske og norske ryttere er ikke holdbart.

Jeg skjønner jo ikke hvorfor man skulle ønske seg bort derfra. Virker som en sponsor med langsiktige mål og er man god får man kjøre omtrent akkurat det man vil for egne sjangser. Svært få andre lag man gjør det så sant man ikke er sjukt god. 

 

Når det gjelder Træen så skjønner jeg delen med lønn. Har han fått et stort hopp så gir det mening når man er litt eldre.

Om de får kjøre TDF vet man jo ikke, men at han blir i bestefall hjelperytter i TDF der han nå er jo ganske sikkert.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha Panda, slike bombastiske påstander skaper god debatt, fortsett med det 😉

I mitt hode er det ørlite avhengig av hvilken rytter du er, for eksempel:

> Over toppen i WT og på vei hjem, Uno-X (men ikke om du heter Edvald)

> Har vært ute og mislykkes, Uno-X

> Ung rytter som skal lære og utvikle seg før hele verden kanskje åpner seg, Uno-X

> For noen få som kan få en selvstendig rolle i et WT lag, WT lag

> For en ren arbeidshest på svært høyt nivå, WT lag

> For de fleste er det nok svært attraktivt å sykle for Uno-X

> En rytter totalt uten språk-øre, Uno-X

> En rytter som liker sludd, saltlake og frosne fingre, Uno-X

> osv...

Endret av Emil
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uno-X får selvsagt kjøre TdF neste år. Tror nok det også er litt sunt at noen drar ut og noen kommer tilbake. En karriere er mye mer en bare resultat og lønn, men summen av de to er selvsagt det viktigste (for de fleste av oss), men veien dit gjennom opplevelser, utfordringer (inkl språk, kultur etc). Synes Træen virker som en solid og rolig type, men i følge en eller annen kommentator så snakker han konstant med andre i ritt, også utenlendinger. Mener det var Henrik Evensen som sa det ? Fikk TdF litt ødelagt etter den tidlige krasjen, håper han får kjøre flere 3 ukers, men blir selvsagt som hjelperytter, men kanskje bonusbrudd ? 

Men det jeg kan være enig med Panda med er kanskje den norsk/danske satsingen vil nå sin topp i nær tid og en trenger noe mer input fra andre nasjoner/typer ? Personlig er jeg mest spent hvordan de norske unge Jumbo-Visma rytterne utvikler seg og hvordan laget deres utvikler de. Stagnerer de bør Uno-X være på ballen for de 3 er talenter vi sjelden ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bahrains penger lukter kanskje litt, men rytterstallen er sympatisk og variert. Mohoric og W Pouls er fine typer, f. eks.

At TT er uomtvistelig hjelperytter er jeg ikke sikker på. Jeg tror han kan overraske. Han sykla bedre enn Tobias i Dauphine og med Tobias sine plasseringer i Touren er det lite luft opp til seier for Træen.

For øvrig er helt ukontroversielt og mest sannsynlig smart av ham å melde overgang. Alle kan ikke være Hauglands disipler hele karrieren. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er vi så skråsikre på at UNO X får kjøre TdF og lignende? En ting er hva vi her i Norge/Norden ser og tenker om at de jobber veldig bra, men tenker resten av sykkelverden slik. ASO kan benytte anledning til å løfte lag med mer fransk/ sentral europeisk fokus. Jeg er skeptisk til om det er mulig å etablere seg på WT-nivå med kun danske og norske ryttere. 

Endret av Hen9ng
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er vi så skråsikre på at UNO X får kjøre TdF og lignende? En ting er hva vi her i Norge/Norden ser og tenker om at de jobber veldig bra, men tenker resten av sykkelverden slik. ASO kan benytte anledning til å løfte lag med mer fransk/ sentral europeisk fokus. Jeg er skeptisk til om det er mulig å etablere seg på WT-nivå med kun danske og norske ryttere. 

Oppfatningen har vel vært at de gjorde en god figur i år og generelt har et godt forhold til ASO. Men mye kan selvsagt skje de neste månedene. Det ser jo ikke ut til å være noe alternative lag med fransk fokus til neste år heller så da blir fort hovedkonkurrenten om den siste plassen Tudor. De har jo forsterket voldsomt forran neste sesong, men ingen franskmenn så vidt jeg har fått med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen fra sist uke oppsummerer kampen om poeng, WT plasser og wildcards. 

https://lanternerouge.com/2023/10/19/uae-wins-annual-ranking-and-uno-x-secures-wildcards-to-2024-classics-uci-final-ranking-analysis/

Kortversjonen:

Without any mergers or dissolving teams, next season there will still be two wildcards available to the entire WorldTour, for Lotto Dstny and Israel – Premier Tech, and one wildcard to all WorldTour classics, for Uno-X. The Norwegian team has resisted pressure from TotalEnergies, the latter of which will be left without automatic wildcards after having enjoyed them this season.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (11 timer siden):

Bahrains penger lukter kanskje litt, men rytterstallen er sympatisk og variert. Mohoric og W Pouls er fine typer, f. eks.

 

De har valgt sportswashing-lag/land = mindre sympatiske.

Pengene derfra lukter som alt annet som har med sport(Fotball, F1 etc etc etc) å gjøre fra midtøsten, bajs.

  • Like 1
  • Thanks 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sportwashing" blir vi nok ikke kvitt med det første, men jeg mener å ha lest noe om at reklame for oljebransjen måtte reduseres/fjernes og at Total Energies var et av lagene som ville få svi for dette. Uno-X havner vel da i samme båt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (På 23.10.2023 den 11.23):

Hva legger du i den påstanden? 

Sorry har vært off grid en stund. Off season også på SoMe.

Den påstanden har jeg fra miljøet (ryttere og sougneurs på proff og WT nivå).

Jeg forstår ikke hvorfor Cort gikk ditt annet enn 10 mill. om året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (14 timer siden):

Sorry har vært off grid en stund. Off season også på SoMe.

Den påstanden har jeg fra miljøet (ryttere og sougneurs på proff og WT nivå).

Jeg forstår ikke hvorfor Cort gikk ditt annet enn 10 mill. om året. 

Ja.. åpenbart et prosjekt på vei nedover. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangssesongen er snart over, men ennå noen norske uten kontrakt. 

Av de større navnene er disse de jeg har funnet. Uno-X og Conti og klubb-lag har jeg ikke sett på. 

  • Odd Christian Eiking, usikker i EF i følge feltet.dk
  • Edvald Boasson-Hagen, ute av Total Energies, ingen ny kontrakt og kald skulder fra Uno-X.
  • Amund Grøndahl Jansen, usikker i Team Jayco AlUla i følge feltet.dk og ProCyclingStats.com
  • Henrik Teslo Fjellhei i EF Education-NIPPO Development Team står uten kontrakt i følge ProCyclingStats.com
  • Iver Knotten, fortsatt Tønsberg klubblag eller blir han plukket opp av et Pro Conti eller Conti. 
  • Torbjørn Røed, blir han hentet til et Pro Conti lag? Ser på ProCyclingStats.com at han skal sykle for Project Echelon Racing (USA) i 2024, men har ikke sett noe presse på dette. 
  • Hadde også Embret Svestad-Bårdseng fra Human Powered Health på listen, men ser nå at det nettopp er sluppet at han har signert for utviklingslaget til Arkea-B&B Hotels:  https://www.nrk.no/sport/sykkeltalentet-svestad-bardseng-signerte-med-arkeas-utviklingslag-1.16618751

Har forumet andre ryttere som jeg har oversett eller oppdatert informasjon eller rykter om navnene over?

Endret av altitude
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...