Gå til innhold

Norske proffer


baroudeur

Anbefalte innlegg

De syklet for Kasakhstan i Asia-lekene. Da er 20.plassen klar ja...

Other wins by team riders

Wins by riders from this team but not for this team.
Nr. Race Class Winner Date
8  Summer Asian Games ME - Road Race JR FEDOROV Yevgeniy 2023-10-05
7  Summer Asian Games ME - ITT JC LUTSENKO Alexey 2023-10-03
Endret av knut7
  • Like 1

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært så fantastisk morsomt å følge Uno-X gjennom denne sesongen. Det har ikke alltid vært stang inn, spesielt i de største rittene, men viljen og troen har vært der. Og da lykkes de innimellom. Gratulerer til ryttere, støtteapparat og fans med velfortjent plass i alle endagsritt neste år! Jeg gleder meg.

Håper damelaget også vil ta noen steg til neste sesong.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kettill skrev (1 time siden):

Det har vært så fantastisk morsomt å følge Uno-X gjennom denne sesongen. Det har ikke alltid vært stang inn, spesielt i de største rittene, men viljen og troen har vært der. Og da lykkes de innimellom. Gratulerer til ryttere, støtteapparat og fans med velfortjent plass i alle endagsritt neste år! Jeg gleder meg.

Håper damelaget også vil ta noen steg til neste sesong.

Enig! Sesongstarten var fin, men så gikk det dårligere i tiden rundt vårklassikerene. UX var synlige tidlig i rittene, men de hadde tilsynelatende ikke krefter igjen når finalen nærmet seg. I siste del av sesongen har de som regel vært der mot slutten og kjørt godt. Joda, nivået her nok vært litt lavere sammenlignet med vårklassikerne, men de har likevel virket sterkere siste del av sesongen.

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kettill skrev (10 timer siden):

Det har vært så fantastisk morsomt å følge Uno-X gjennom denne sesongen. Det har ikke alltid vært stang inn, spesielt i de største rittene, men viljen og troen har vært der. Og da lykkes de innimellom. Gratulerer til ryttere, støtteapparat og fans med velfortjent plass i alle endagsritt neste år! Jeg gleder meg.

Håper damelaget også vil ta noen steg til neste sesong.

Enig, selv om jeg irriterte meg en god del over en del urutinerte valg i vårsesongens ritt var det veldig morsomt. Tror deltakelsen i TdF gjorde dem godt på nasjonal basis, svigerfar (som aldri har sett mye på sykkel) fulgte hver eneste etappe og ville diskutere spurtopptrekk og sykkeltaktikk 🙂 Neste år blir enda bedre, tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knut7 skrev (14 timer siden):

Jeg har begrenset kunnskap om poengsystemet, så da får jeg tro på ham. Betyr det at poeng fra regionale ritt (JR) ikke telles (likt?) slik poeng fra kat.2 og opp?

Det er to forskjellige kamper som spiller seg ut med tanke på UCI-rankingen. Det Haugland sikter til, som nå skal være sikret, er kampen om å være det tredje beste ProTeam-et i 2023. Det var en kamp de hadde mot Total Energies, da Astana jo er et WT lag. En tredjeplass der vil gi dem automatisk innpass i alle klassikere og en del andre endagsritt. Kampen mot Astana vil være for å komme inn som WT lag etter inneværende periode. Da må de være topp 20 sammenlagt for 2023-2025, som de foreløpig ligger an til å være.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tygster skrev (1 time siden):

Det er to forskjellige kamper som spiller seg ut med tanke på UCI-rankingen. Det Haugland sikter til, som nå skal være sikret, er kampen om å være det tredje beste ProTeam-et i 2023. Det var en kamp de hadde mot Total Energies, da Astana jo er et WT lag. En tredjeplass der vil gi dem automatisk innpass i alle klassikere og en del andre endagsritt. Kampen mot Astana vil være for å komme inn som WT lag etter inneværende periode. Da må de være topp 20 sammenlagt for 2023-2025, som de foreløpig ligger an til å være.  

Ah, takk. AST er jo selvfølgelig et WT lag til neste år også, selv om de havner langt nede på rankingen i år.

Skulle gjerne hatt UX opp som nest beste PT lag, men det er ganske langt opp til IPT. Det virker lettere å bli topp 20 enn å få den billetten til alle WT-ritt.

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var stor fan av EBH i gamle dager, da han var en slags WvA/MvdP type mens det ennå ble kjørt relativt konservativt i ritt. Spurte, tempo, klatre, solobrudd, etc. 

Håper det ordner seg for han, men formen han har vist de siste årene taler ikke for noe ny kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uno-X toget har nok gått for Edvald. Han sku nok ha signert i 2020. Men Edvald har vel alltid gått etter penga. Er vel en av di norske som har tjent mest tror jeg.

Men uansett har Edvald gitt meg veldig mye sykkelglede. Har fulgt med helt siden han begynte å sykkle for HTC med Cav.

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (48 minutter siden):

Uno-X toget har nok gått for Edvald. Han sku nok ha signert i 2020. Men Edvald har vel alltid gått etter penga. Er vel en av di norske som har tjent mest tror jeg.

Men uansett har Edvald gitt meg veldig mye sykkelglede. Har fulgt med helt siden han begynte å sykkle for HTC med Cav.

Det er nok sant.

Ironisk nok var vel Edvald den eneste norske rytteren som ikke fikk bonus da Thor vant VM, men han har nok tjent greit gjennom karrieren uansett. 

Edvald er veldig godt likt blant ryttere og DSer han har kjørt for gjennom karrieren og jeg håper folk skjønner hvor stor rytter han var og er. 

Jeg tror han sykler et par år til. Det hadde ikke vært uhørt for noen parter om Astana ble laget hans neste sesong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivået har hevet seg flere hakk de senere årene i tillegg til at de sterkeste klinker til og bruker krefter på å komme løs enda lengre fra mål enn før. Det skal ikke mange bakkene til før en mindre gruppe klasseryttere sliter seg løs fra feltet og gitt at kun de sterkeste 40-50 rytterne henger med i seige finaler ser det ikke ut til at Edvald er en av dem. Kampen for å komme i brudd ser ofte svært hektisk ut og Edvald som tidligere "akkurat" kunne henge med i en litt småkupert løype, virker ikke å være sterk nok, slik det kjøres i dag. Blir det en massespurt er det en stund siden et lag kjørte for han. 

Mange tidligere stjerner har dalt på himmelen, kanskje ikke fordi de er mye svakere enn før men på grunn av en ny verden, Sagan, Kristoff, Alaphilippe, Terpstra, Gilbert osv er eksempler på ryttere med store meritter som på krevende dager var de eneste med en ok spurt som kunne henge med inn og som de senere år blir parkert av MVDP, WVA, Pogcar, Roglic, Mohoric, osv. I dag er det et kobbel av ryttere som både har bedre avslutninger, mer krefter til å krige seg løs og henge med over bakker til mål i litt kupert terreng. Det virker også som tiden hvor en kaptein som ikke er sterk nok i mindre bakker kunne sette 5 mann i posisjon og kjøre inn teten før mål er forbi. Jumbo, UAE og et par andre kan nok gjøre det men de har allerede en kaptein eller to som sklir med over toppen. 

Nå skal det sies at jeg på en god dag er en sofa-synser, ikke ekspert-kommentator 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBHs karriere ebber sakte ut. Dessverre har de siste årene vært magre. Som Sofa-Emil skriver så har det generelle nivået hevet seg flere hakk og typer som Pog har jo endret dynamikken totalt. I «gamle dager» var det et mye klarere skille mellom GC-ryttere, spurtere og endags-ryttere. Nå er de beste med hele året og nesten i ethvert ritt kjøres det knallhardt og kompromissløst. Take no prisoners! Da blir det lite og ingenting igjen til de nestbeste.

I tillegg er det vanskelig å se at den unge Edvald som kunne finne på å dra fra hele feltet et godt stykke fra mål fremdeles finnes. Om det står på vilje eller evne er ikke godt å si. I sum har han hatt en fin karriere. Kanskje kunne den vært enda litt bedre med andre valg, men EBH har levert og har betydd mye for norsk sykkelsport. Det finnes sikkert en rolle for ham i det norske miljøet et eller annet sted hvor han kan fortsette den jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvald er jo en topp type, noe som sikkert har bidratt til at han har holdt seg på fra lag så lenge. Ser man på resultater må man fort 10 år + tilbake siden han var en av de som virkelig ble pratet om. Så hadde han vel en bra sesong rundt 17, men det er jo også 6 år siden. Håper sånn sett at han egentlig gir seg og heller koser seg litt med ungen når den fortsatt er liten.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Chr, ja 17 sesongen var hysterisk og han hadde 6 stk podium plasseringer i TdF inkl en etappeseier og flere millimeter-tap til Kittel og Matthews. I Tour des Fjords og Tour of Norway gjorde han nesten rent bord og han tok TT NM (slik han pleide). Etter 17 har det vært magert. 2019 var siste året han syklet TT i NM med tredjeplass, tror det er en grunn til det.

Her er tallenes tale 😉

https://www.procyclingstats.com/rider/edvald-boasson-hagen/2017

 

Hilsen Sofa-Emil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda, hadde de lykkes med The Service Course kunne han solgt grisedyre custom-sykler, stæsj, tatt med rike amerikanere i marka og brygget kaffe som han vel er veldig opptatt av. Timingen rett i forkant av Covid var skrekkelig dessverre.

Kanskje har han en fremtidig karriere som sportsdirektør hengende ut av en rød Skoda med en "sticky bottle" på lur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...