Gå til innhold

Dekktråd for landevei


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å starte en dekktråd for landeveien. 
 

Jeg er i ferd med å bygget et hjulsett til guttungens landeveissykkel, og trenger råd da landeveisdekk er litt utenfor mitt kompetanseområde. 

Behovet er et slitesterkt, ganske så lett og raskt dekk til trening og konkurranser innen aldersbestemte klasser, samt kunne settes opp slangeløst. Bredde 28 eller 32 millimeter. Er det så enkelt som å kjøpe Conti gp-5000, eller er det andre dekk som også dekker mine behov? Pris er også et viktig parameter. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vittoria Corsa er mine soleklare favoritt. Silkemyk kjørefølelse, ruller meget bra, god punkteringsbeskyttelse (tåler f. eks lange grusturer i Nordmarka), godt grep når det er vått og det er lett å smette på. I tillegg ser det fantastisk ut 😍

Ulempen er at det slites relativt fort og ikke er veldig billig.

Det har kommet en ny utgave, Corsa N.ext, som kanskje varer litt lenger, men har selvsagt ikke den deilige lyse sideveggen. De har også kommet med en PRO-versjon, som kan brukes slangeløst og som rullet inn til seier i Touren. Ikke billig selvsagt. 

GP5000 blir jo selvsagt aldri feil, men litt trygt og kjedelig valg. Schwalbe Pro er det mange som liker, og jeg bruker Schwalbe til sti, men til landevei synes jeg de er stive og ikke minst et helvete å montere 😩

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro One er vel det jeg har sykla mest på siste årene, men ett dekk som en sjelden hører om er Maxxis High Road. Har de på det ene hjulsett (hookless) i 32 mm. Virker å rulle bra, bra grep, tåler fint lengre gruspartier. XXL har så de kan en kjøpe til god pris når de feks har 25% på varene sine. Også god erfaring med Pirelli P-Zero (TLR). GP 5000 er selvsagt noe som alltid funker. Corsa har jeg kun hatt med slange men som Rune sier så har de en veldig fin kjørefølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP5000 i 28mm

Alle tester viser dette dekket er det beste du kan få mtp. rullemotstand og punkteringsbeskyttelse.

Jeg kan ikke forstå dere som ikke kjøper dette. 
 

Du får GP5000 med både creme, brun og sorte sider.

Kjøper du TR versjonen smetter de på lett også. 
 

Da er de andre alternativene ovenfor ikke aktuell lenger 😉

Endret av Panda
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (9 timer siden):

GP5000 i 28mm

Alle tester viser dette dekket er det beste du kan få mtp. rullemotstand og punkteringsbeskyttelse.

Jeg kan ikke forstå dere som ikke kjøper dette. 
 

Du får GP5000 med både creme, brun og sorte sider.

Kjøper du TR versjonen smetter de på lett også. 
 

Da er de andre alternativene ovenfor ikke aktuell lenger 😉

Noen innspill til 28 vs 25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottenikken skrev (10 minutter siden):

Noen innspill til 28 vs 25?

25 har jeg ikke brukt på siden jeg fikk skivebrems, syklet på 28mm på gp4000 i mange år nå helt knall. 

Her er det modent for skifte, regner med det blir gp5000.. Men vurderer rett og slett enda bredere.. 30 eller 32? 

Kjør dekkbredde-debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er i hvert fall strålende fornøyd med 25mm GP5000. Har ikke valg om bredere pga ramme, men lånte en med 28mm, og følte det ga etter for mye i oppoverbakke, men mulig det var mentalt, eller for lite luft. Men på brostein / fartshumper var det digg med 28mm.

Blir vel noen få gram mer med 28mm, og litt mer luftmotstand (med matchende felg), men visstnok litt mindre rullemotstand. Så kanskje 25mm er vel så bra for barn? Er jo ofte mye spurter i sånne ritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP5000 med TPU-slanger er trikset, "billig" (etter engangsinvesteringen i TPU-slangene), så godt som på høyde med TR S-varianten på rullemotstand, og bedre på punkteringsbeskyttelse.

Når det gjelder bredde, kommer det helt an på hjulprofilen. Generelt er det bredeste som ikke overskrider 105%-regelen det raskeste. Som bonus får man da heller ikke "ballongform" på dekket, som gjør at det føles sikrere nedover (ingen følelse av at dekket "vrenger seg").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (På 23.8.2023 den 23.02):

GP5000 …

Jeg kan ikke forstå dere som ikke kjøper dette. 
 

Har hatt to runder med GP5000 de siste årene. Opplevde at det løsnet masse tråder fra sideveggene, og at gummien sprekker opp. I tillegg var det nesten umulig å få dekket på Mavic-felgen. 


Det ble Pirelli sist gang jeg byttet.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme opplevelse med løsnende tråder på første generasjon/batch GP5000 TL, men ikke i etterkant. Og ja, både GP5000 og en del andre dekk jeg har hatt (f.eks. Specialized Turbo T2/T5) ender opp med sprukken gummi i sideveggene etter mange mil og mye sol. Min take er at det fremskyndes ved lagring på lokasjon med temperatursvingninger og med UV-stråler. Det er jo tross alt tynne rittdekk, ikke endurance-dekk som GP non-5000, Gatorskin, 4Season osv. Det finnes til og med et GP5000 AS TR som er tykkere og mer holdbart enn "S TR".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 24.8.2023 den 8.37):

Kommer an på felgbredde. Tipper 25mm passer best på det folk flest kjører på om man baserer seg på 105%-regelen.

Men så er det evt x-faktoren med hvor mye man sparer på 28 kontra 25. 
Selv proffene er på 28-30 nå, da ser ikke jeg noe poeng i å ga smalere enn 28, gitt sykkelen har plass til det. 
Jeg sykler med 30 mm GP 5000 på eldre Zipp 303. Felgen måler 28 mm på utsiden. 30 mm dekkene måler 30,5. Kanskje hadde 28 mm vært aerodynamisk mer optimalt på disse hjulene, men jeg nyter følelsen av de store 30 mm dekkene og har ikke følt at det går noe tregere. 
GP5000 er uansett bænkers. En ting mindre å tenke på. 
25 vs 32 mm har jeg faktisk testet - da også på disse Zipp-hjulene. 
Abosak på Landevei her for de som måtte være interessert: https://www.landevei.no/sykkelutstyr/sykkeldekk/hvor-mye-tid-taper-du-paa-aa-bytte-fra-25-mm-til-32-mm-dekk-paa-racer-sykkelen

 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og så kan man jo vurdere 25mm foran der rullemotstand betyr mindre fordi det er mindre vekt, men aero betyr mer. og 28 eller 30mm bak, siden aero betyr mindre og større andel av vekta og dermed rullemotstanden ligger der... 

Har hvertfall tenkt tanken på å bytte til breiere bak enn foran neste gang selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 time siden):

...og så kan man jo vurdere 25mm foran der rullemotstand betyr mindre fordi det er mindre vekt, men aero betyr mer. og 28 eller 30mm bak, siden aero betyr mindre og større andel av vekta og dermed rullemotstanden ligger der... 

Har hvertfall tenkt tanken på å bytte til breiere bak enn foran neste gang selv. 

Det er ikke helt gitt at et smalere dekk foran vil gi mindre luftmotstand. Det er mange ting som evt vil spille inn her - felgbredde, -profil, dekklaring i gaffelen osv. Sannsynligvis er det neglisjerbart. På en landeveissykkel med litt aggressiv sittestilling er vektfordelen på for- og bakdekk omtrent 50/50 så rullemotstanden vil være lik foran og bak. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bedre å sykle med 25mm enn 28mm. Mulig fordi jeg er så tung. Aner ikke. Ble litt for squishy med 28, men mulig jeg kunne pumpet 28 mer opp. 28mm er vel og sånn ca 30 gram tyngre, og litt større areal, som gjerne ikke går like med de fleste eldre felger sånn aero-messig, selv om nyere felger kan være laget for det. Sto en del interessant her og:

De fleste artikler jeg har lest er at det nesten er hipp som happ om du bruker 25 eller 28, sånn totalt sett.

Når proffene sykler sitter de ofte beskyttet i felt. Bruker de 28mm eller bredere også på en ben tempo?

25mm vs 28mm Tires (Comparison & Analysis) – Brainy Biker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, ber om hjelp til å velge nye dekk. 

Jeg har en felg som jeg måler til 24mm bredde. På felgen står det rim dimension 622x20. Har i dag 25mm fram og 28mm bak. 

Jeg er 105 kg, har vekt noe å si for valg av dekkbredde? Bør vi som er tyngre ha bredere dekke for å få mer luftvolum i dekkene?

Ønsker dekk som er komfortable og punkteringssikre. Konkurrerer kun mot meg selv, så om dekkene er litt tregere er ikke det så viktig. 

Kan for eksempel Continental GP 5000 28mm fram og 32mm bak være et godt valg?

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Min erfaring er att det ikke er så stor forskjell mellom 25 vs. 28 mm dekk. På min felg så er 25mm vittoria corsa bredere en 28mm pirelli p zero feks.

Flere eldre sykkler (felgbrems) tar kunn opp til 28mm. Men nyere sykkler, spesielt komfortmodeller tar opp til 32mm++

Uansett om du velger gp5000, Corsa eller P Zero så får du et bra dekk.

Hvilken dekk settes på til sessongen? Her ble det P Zero, har tidligere hatt gp5000 og vittoria.

GP5000: Slites ikke så fort, men det ble fort sprekker i sideveggene å tråder som begynte å løsne, eller fornøyd.

Vittoria Corsa: Nydelig dekk, men ble fort slitt og sprekker i rullebane etter en sessong.

Merkbar rullemotstand/komfort var omtrent den samme på begge.

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (På 11.9.2023 den 9.21):

Jeg liker bedre å sykle med 25mm enn 28mm. Mulig fordi jeg er så tung. Aner ikke. Ble litt for squishy med 28, men mulig jeg kunne pumpet 28 mer opp. 28mm er vel og sånn ca 30 gram tyngre, og litt større areal, som gjerne ikke går like med de fleste eldre felger sånn aero-messig, selv om nyere felger kan være laget for det. Sto en del interessant her og:

De fleste artikler jeg har lest er at det nesten er hipp som happ om du bruker 25 eller 28, sånn totalt sett.

Når proffene sykler sitter de ofte beskyttet i felt. Bruker de 28mm eller bredere også på en ben tempo?

25mm vs 28mm Tires (Comparison & Analysis) – Brainy Biker

Trykkene som er listet opp her er veldig gammeldagse: 
Sram anbefaler ca 60 psi på hookless og ca 70 psi på hooked felger med 28 mm dekk - (rytter 75 kilo, felg 23 mm indre bredde) 
Ganske bred enighet om at 28 mm ruller bedre enn 25 på normale asfaltkvaliteter. I Norge er de fleste veier dårligere enn det som nok regnes som normalt, pga frost, piggdekk ++.  

Screenshot 2024-03-02 at 10.53.42.png

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...