Gå til innhold

Skal jeg ha en Garmin 540?


Knutspeed

Anbefalte innlegg

Min 520+ har ikke så fantastisk batteriutholdenhet lenger. Det holder vel 3-4 timer uten GPS-routing. Med GPS-routing blir det dermed ganske puslete.
Prøver å forstå hva som finnes av Garmin nå, og blir litt usikker.

Er egentlig fornøyd nok med 520+. For det meste sykler jeg sti 2-4 timer lokalt, men det blir jo turer utasjærs dann og wann. Bruker OSM-kart, som er en smerte i arslet å vedlikeholde på denne pga lite minne og manuelt ærbe. Det ønskes dermed litt større plass så jeg slipper å bytte kart om jeg skal på tur.

Har testet touch-skjerm før, og det er ikke min greie. Foretrekker fysiske knapper som funker med hansker. Størrelsesmessig er 520 fin. Det sitter litt langt inne å gå for en dyrere modell, da tryning/kløning forekommer, samt at jeg stort sett ikke gjør annet enn å glo på puls, høydemeter, tid, rundetid, distanse + kart. Bidrar til OSM, så er litt kartnerd.

Er det fornuftig å gå for en 540, eller er det "gammelt"?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte svar på det du spør om, men tenkte å nevne at det er ganske enkelt å bytte batteri på 520 selv. Gjort dette med min og forlenget dermed levetid betydelig. Har en følelse av at det nye batteriet ikke er like bra som det opprinnelige, men veldig mye bedre enn det var etter mange, mange års bruk.

540 er en ny modell og en betydelig oppgradering fra 520 hva angår batteritid, lagringsplass, ymse funksjonalitet etc. Har selv hatt 1040 i litt over ett år og er meget godt fornøyd med brukergrensesnitt (touch og knapper), funksjonalitet og batteri. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (1 time siden):

Min 520+ har ikke så fantastisk batteriutholdenhet lenger. Det holder vel 3-4 timer uten GPS-routing. Med GPS-routing blir det dermed ganske puslete.
Prøver å forstå hva som finnes av Garmin nå, og blir litt usikker.

Er egentlig fornøyd nok med 520+. For det meste sykler jeg sti 2-4 timer lokalt, men det blir jo turer utasjærs dann og wann. Bruker OSM-kart, som er en smerte i arslet å vedlikeholde på denne pga lite minne og manuelt ærbe. Det ønskes dermed litt større plass så jeg slipper å bytte kart om jeg skal på tur.

Har testet touch-skjerm før, og det er ikke min greie. Foretrekker fysiske knapper som funker med hansker. Størrelsesmessig er 520 fin. Det sitter litt langt inne å gå for en dyrere modell, da tryning/kløning forekommer, samt at jeg stort sett ikke gjør annet enn å glo på puls, høydemeter, tid, rundetid, distanse + kart. Bidrar til OSM, så er litt kartnerd.

Er det fornuftig å gå for en 540, eller er det "gammelt"?

Jeg har gjort nesten det samme byttet selv, bare at jeg hadde 'vanlig' 520. Kjøpte den ny i 2017, og den gjorde jobben helt utmerket. Batterilevetiden ble selvsagt ikke noe bedre med årene, og når etterhvert både watt, girsystem, radar etc skal kobles til blir det knapt strøm igjen til en 100 kms landeveistur. Jeg fikk vel tynet ut 5-6 t på det beste mot slutten.

Det er masse fancy funksjoner på 540, det finner du ut av selv via de vanlige kanalene. Jeg vil spesielt nevne Climb Pro. Forstyrrende når du sykler i kjente omgivelser, suveren når du er i ukjent terreng!

Jeg kan bekrefte at batterilevetiden på enheten er idiotisk god. Startet eksempelvis Jotunheimen Rundt i år med 100 %. Navigasjon og bakgrunnslys (10%) på hele veien. Puls, baklykt, girsystem, wattmåler og telefon tilkoblet. Jeg brukte 17,5 t på turen og kom til mål med 55 % gjenværende batteri! Opplevelsen i det daglige er at jeg ikke lader overhodet. Selv når varselet kommer når man når 10 % kan man allikevel stikke ut et par timer uten problemer. Det er latterlig bra. 

Mtp knapper vs touch. For meg som kom fra 520 har det ikke vært noe problem overhodet. Knappenes funksjon er omtrent identisk som 520, så for min del var det bare business as usual. Jeg har derimot ingen problemer med å se at touch må fungere suverent, og jeg vil tro det er knotete om man kommer FRA en enhet med touch og TIL 540. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at nå er forhåpentligvis mye av det han klagde på der fikset (navigasjonsissues), men det eneste jeg tenker hadde vært fint med den "free ride climb pro" greia. Digg med klatrepreview tilfelle du har havnet utenfor ruta di og det får du ikke på 530.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle så langt. Ser 530 er en laks billigere hos bikeshop. Allikevel...USB-C, samt det å ikke ha en "utdatert" komputer bikker i favør av 540. Min forrige 510 døde pga micro-usb porten, så har vært ekstremt forsiktig med det på min 520, og det funker nesten fortsatt ok. Veldig følsom for hvilken kabel som brukes, samt at den ofte setter igang en av/på loop midt i ladingen.

Når det er sagt er det nok på tide. I helga holdt den drøyt 3t sykling uten GPS, da hadde jeg 5% igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (32 minutter siden):

USB-C (...) bikker i favør av 540. Min forrige 510 døde pga micro-usb porten, så har vært ekstremt forsiktig med det på min 520, og det funker nesten fortsatt ok. Veldig følsom for hvilken kabel som brukes, samt at den ofte setter igang en av/på loop midt i ladingen.

Mitt inntrykk er at USB-C-portene kan være ganske følsomme for mekanisk slitasje. Sønnen min sin mobil godtar kun lading dersom det er USB-C i begge endene av kabelen. USB-C er ikke bare fryd ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort fra form og vekt, er ikke 1040 et bedre kjøp? Det skiller kr 1400 mellom 540 og 1040. Gjensalgsverdien vil sikkert være litt bedre på 1040 siden den har flere funksjoner, og den er litt mer ettertraktet. 1040 er vel relativt lav i pris pga. den er ettertraktet og det er litt konkurranse blandt butikkene.

Edit: Ser Bikeshop akkurrat har satt opp prisen med kr 300.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1040 og den har dustete bra batterikapasitet, stor skjerm og enkel betjening med touch. Tidligere hadde jeg 830 som er lik 530 men med touch. Riktignok kan du ikke ha et kort feste foran styret med 1040 ettersom den er så stor. Stilpolitiet liker nok heller ikke et romskip på styret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (20 minutter siden):

Sett bort fra form og vekt, er ikke 1040 et bedre kjøp? Det skiller kr 1400 mellom 540 og 1040. Gjensalgsverdien vil sikkert være litt bedre på 1040 siden den har flere funksjoner, og den er litt mer ettertraktet. 1040 er vel relativt lav i pris pga. den er ettertraktet og det er litt konkurranse blandt butikkene.

Edit: Ser Bikeshop akkurrat har satt opp prisen med kr 300.

Iflg prishistorikk er det 1000kr som skiller de "best case". Det var ganske sjukt.

Venter på black friday og ser hvordan det ser ut da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (På 16.10.2023 den 14.01):

Takk til alle så langt. Ser 530 er en laks billigere hos bikeshop. Allikevel...USB-C, samt det å ikke ha en "utdatert" komputer bikker i favør av 540. Min forrige 510 døde pga micro-usb porten, så har vært ekstremt forsiktig med det på min 520, og det funker nesten fortsatt ok. Veldig følsom for hvilken kabel som brukes, samt at den ofte setter igang en av/på loop midt i ladingen.

Når det er sagt er det nok på tide. I helga holdt den drøyt 3t sykling uten GPS, da hadde jeg 5% igjen.

Tenker du at usb-c er en fordel? Det er det ikke. Jeg har hatt det på telefoner og et par andre duppeditter i et par år, og jeg vil mene at det er en betydelig nedgradering fra micro-usb mtp kvalitet. Skal ikke mye til før det ikke lader.

Jeg har 530 og er kjempefornøyd. Jeg kjører konstant 10% lys og får nærmere 20t batteritid med navi. Fortsatt ingen merkbar batteridegradering etter 1,5år

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte min første sykkeledb siden den lille gulsvarte jeg hadde en gang på tidlig 90-tall. Endte med en 540 over 530 pga ClimbFreePro(?) funksjonen som jeg trodde kom til å bli en nyttig venn på mange turer. Har så langt kun fått testa den på pendling, og der er den mer en plage enn en nyttig funksjon.

Usikker på om den kan konfigureres bedre, men den er ikke så "klok" på klatringer når man ikke har en planlagt rute inne (som var hele greia med den). Feks når jeg kommer til gangbrua over togskinnene ved bjørvika så tegner den opp en lang og delvis bratt klatring, selv om det er en liten bit opp til brua, deretter er det stort sett flatt til man kommer ned igjen ved Skatt Øst. Derfra er det jo flatt i alle retninger et godt stykke så hva den tenker på der har jeg ikke anelse om.

Ellers så begynner den merkelig tidlig feks før bikefix v/aker brygge og stopper vel ved sykkeltelleren heller enn lyskrysset. Lysaker-Jar stopper den ved brua, men registrerer ingen av de to åpenbare klatringene før jeg tar inn på nordveien.

Det sagt så er ikke pendlinga make or break, den ruta kjenner jeg godt, så den er nok bedre på grusveier inne i marka der det er mindre konkurranse/ambivalens om rute. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk nå gleden av å skulle oppdatere kartene på min helt nye Garmin. Det hadde den ikke plass til, selv om jeg ikke hadde lagt inn noe ekstra på enheten.

For å få til dette, så måtte jeg gå inn på enheten i filbehandling og manuelt slette alle kartene som var på enheten (default kartene altså), og så installere de oppdaterte kartene. Her snakker vi fan meg steinalder ass...

Var også estimert at dette skulle ta tre timer, så det var jo også noe å tenke på.

Garmin express hoppa etter ca et minutt til "update installed" etter jeg hadde satt dette i gang, og jeg kan nå trykke "install" enda en gang, nå på en kartpakke som skal ta 7min å installere. Får ikke lov å begynne en installasjon eller se hva den inneholder uten å plugge edgen ut og så inn igjen, så da sitter jeg her, i oppdateringslimbo. Totalt uvitende om jeg bør vente 3 timer for å se om den faktisk fullfører den installeringen jeg (trodde jeg) starta på, eller om jeg skal prøve ting på nytt. Digg å være her i 2024 da >.<

Og best av alt, jeg har 0 kart på den min nå!!! 😄

Enda bestere: Selv med 0 kartfiler på min edge så har jeg ikke plass til _et_ komplett kart over hele Europa. Hva er det som skjer i Garminverden? Er det meninga at jeg skal måtte gjøre dette fram og tilbake hvis jeg sykler feks mest i Norge, men så tar en tur til andre land? Må jeg slette og reinstallere i hytt og gevær hvis jeg bytter mellom område? Hvorfor har ikke edgen nok plass til kartene?!

Endret av Ndreas
  • Haha 2
  • Confused 1
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Fikk nå gleden av å skulle oppdatere kartene på min helt nye Garmin

Hvilken modell er det snakk om? Selv min 520 (ikke + varianten) som egentlig ikke har kart, har det gått relativt greit å laste inn detaljerte kart via PC på noen minutter. (Brukt genererte kart fra wandrer.earth en del for å sykle alle gater i Oslo..)

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

540

Så en ny modell som blir levert med 15gig lagring, hvor noe sånn som 12 av disse er opptatt fra før av med ting man ikke kan slette.

Altså, hva i HELVETE tar 12gb plass på en fuckings edge som ikke er kart?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 minutter siden):

540

Så en ny modell som blir levert med 15gig lagring, hvor noe sånn som 12 av disse er opptatt fra før av med ting man ikke kan slette.

Altså, hva i HELVETE tar 12gb plass på en fuckings edge som ikke er kart?!

Når man sletter ting fra en Garmin-enhet manuelt sier et gammelt jungelordtak at du alltid må «løse ut» enheten. Ellers blir det ikke slettet ordentlig. 

Kart og tilhørende Climbpro tar all plassen, operativsystemet tar beskjeden plass. 
 

Selv har jeg bare (deaktiverte) Europa-kart på min, aldri installert siste plasskrevende Climbpro (bruker det ikke uansett) og har slettet alle andre. I stedet bruker jeg Frikart.no sine som har langt bedre detaljer på stier. Jeg har 1040 Solar. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...