Gå til innhold

Bilvalg: 4x4 og tre barneseter


Anbefalte innlegg

Problemstillingen er en gjenganger og klassiker, men utvalget er under stadig utvikling: hvilken bil ville dere gått for når kravene er 4x4 og plass til tre barnester?
Har ingen konkret makspris, men sum av bilpris og forventa drift- og verkstedsregninger bør selvfølgelig være så lav som mulig.

Eksempler som frister etter en kort runde på Finn:

2017 Tesla Modell X 90 D, 100k km, 350 000 kr (skummelt å kjøpe såpass gammel Tesla? + ingen skiboks...)
2018 Volvo XC 90 T8 hybrid, 100k km, 450 000 kr (veldig pen bil, litt dyrt for såpass gammel bil, må forvente store verkstedregninger...?)
2022 Honqgi E-HS9, 25k km, 490 000 kr (harry bil, men mye for pengene! (selv om det er i øvre prissjikt for vår del))
2016 Ford Galaxy, 175k km, 250 000 kr (stygg, men praktisk. Kanskje ikke bilen med den beste driftsikkerheten/kvaliteten?)

Tar gjerne imot innspill og erfaringer.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2014 Sharan 4x4. Veldig praktisk med 7 individuelle seter som kan skyves frem og tilbake, skyvedører som gjør det lett å ta unger inn og ut uten å bulke dører og et utrolig stort bagasjerom når du legger ned de to siste setene.

Du kan også vurdere S-Max, men den er ikke like romslig. Men kanskje hakket mer "sporty" om det kan brukes på biler av denne sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "alltid" hatt 4x4, men droppet til slutt det kravet i perioden vi hadde behov for tre barneseter og barnevogn, gikk for stor kassebil (Citroen Spacetourer).. Helt nydelig når man bare kunne trille vognen rett inn bak uten å demontere noe som helst, pulker, ski, sykler, alt gikk baki, og alle ungene hadde egen "kapteinstol" og et hav av plass. 

Kassebil er en drøm når man driver med barnevogn inn/ut og flere barn i bakovervendt/store bilstoler. Men er 4x4-kravet ufravikelig, så blir de svindyre..

Nå som vi er ferdig med barnevogn,  og sitter igjen med ett bakovervendt og to sitteputer så klarer vi oss helt fint med mindre bil (Solterra) og takboks (henger til ferie).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter må spørre seg om hvor ofte det er behov for 4x4 og om det er mulig å bruke kjetting på en 2WD ved behov.
Undertegnede har klart seg bra med siste løsning i mange år.

Hvis du kan strekke budsjettet til 450' så har du mye å velge i, også nytt. Hvis du ikke kan skru bil selv vil jeg definitivt anbefale ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra diskusjon. Dessverre er 4x4 et krav slik vi bor. Skulle gjerne hatt kassebil av typen Vito/Multivan, men ser disse koster uhensiktsmessig mye ifht. km/årsmodell. Sharan var en interessant kandidat. 

Utdyp gjerne hvorfor 1-2 år gammel bil er best valuta for pengene? Har selv utelukkende kjørt gamle biler fram til nå (de fleste rundt 12- 15 år gamle), og det har aldri vært i nærheten av å ligge på det kostnadsnivået som 1-2 år gamle biler ligger på. Sistnevnte har store kostnader knytta til verditap og kapitalkostnad, mens en billig gammel bil har stort sett bare verkstedregninger å bekymre seg over. Min erfaring er at etter litt innsats på Finn før bilkjøp, kan verditap omtrent neglisjeres.

Ut i fra årsmodell og bilstørrelse må jeg si Honqui skiller seg ut. Mye penger og harry vogn, men oppfyller alle våre krav. Noen med erfaring her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest at de taper seg mye i verdi, da jeg så på bil sist var vel "vanlig" verditap 50-70k på første året, grei rabatt å få med seg.

Det med gammel bil tror jeg blir verre og verre, da prisene på reservedeler etc er helt hinsides på fler og fler biler. Klart høggeren er en mulighet, men avhengig av farge etc er det ikke altid lett. Da jeg ville bytte folde-motoren på det ene speilet mitt skulle BNH ha 11k+jobb og da byttet de hele speilet, de sa det var uaktuelt å bytte bare motoren. Dette på en da 6år gammel bil som kosta 300k ny.

Hvis du har premium-bil er det helt sinnsyke priser, 55k for et sidespeil til bmw x5, 50k for frontlykt jaguar I-pace er et par utvalg. Så hvis du har moderne bil mer enn 5år gammel så kan et lite uhell fort koste idiotisk mye. Klart man har forsikring etc, men ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med Hånkidånken, men hadde tatt en titt på en annen kineser: Byd Tang. Har kjørt litt med en sånn, og kjenner folk som har, og er fornøyde. Tangen er nok litt mindre enn Hånkien, men bør være stor nok til det meste, den har syv seter og er også relativt bred på rad 2, så tre seter (av rette slag) bør gå uten å nytte rad tre (som da vil ta mye av bagasjeplassen).  

Det er vel knapt nok solgt en eneste Hongqi i Norge etter mva-en kom i 2023? Jeg hadde vert skeptisk til hvor lenge de overlever/orker å drive her til lands, med de utfordringene det (kan) bringe med seg mtp deletilgang etc. 

En Tang med Thule Motion XXL på taket. Da bør du få med deg tre unger og det meste du trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (17 minutter siden):

Er mest at de taper seg mye i verdi, da jeg så på bil sist var vel "vanlig" verditap 50-70k på første året, grei rabatt å få med seg.

Det med gammel bil tror jeg blir verre og verre, da prisene på reservedeler etc er helt hinsides på fler og fler biler. Klart høggeren er en mulighet, men avhengig av farge etc er det ikke altid lett. Da jeg ville bytte folde-motoren på det ene speilet mitt skulle BNH ha 11k+jobb og da byttet de hele speilet, de sa det var uaktuelt å bytte bare motoren. Dette på en da 6år gammel bil som kosta 300k ny.

Hvis du har premium-bil er det helt sinnsyke priser, 55k for et sidespeil til bmw x5, 50k for frontlykt jaguar I-pace er et par utvalg. Så hvis du har moderne bil mer enn 5år gammel så kan et lite uhell fort koste idiotisk mye. Klart man har forsikring etc, men ja.

Prisene er dyre fordi folk betaler og kjøper ny bil langt oftere enn de egentlig trenger. Gjerne er de dårlige på å krangle når noe egentlig er garanti/reklamasjon. Har en bekjent som jobber i bransjen, han henter tidvis deler på "høggern". Klart, han er mekaniker og forstår hvordan dingsene skal monteres. Det gjør ikke jeg.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på spørsmålet med 4x4 og 3 barneseter er ofte Ford S-max. Jeg holdt på å kjøpe det selv da jeg var i samme situasjon. Jeg trengte ikke 4x4 så endte på Peugeot 5008

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker bare å si kondolerer til din privatøkonomi. Du har to krav som i kombinasjon ønsker et godt grep om lommeboken din. Ellers så er det verdt å virkelig vurdere hvorvidt trekk på alle fire er påkrevd. Vil tro at en bil som ID.Buzz med en snøsokk i bagasjen kan klare det meste for de fleste. Mange av elbilene med godt med vekt på drivakselen(typisk de med bakhjulstrekk) har god fremkommelighet.  

Mitt tips i denne leie situasjonen er Caddy Maxi 4-motion. 

Dette er også et marked det vil skje mye med de neste årene. Elektriske varebiler vil måtte komme med firehjulstrekk ganske snart og de vil også bli tilgjengelige i personbilutgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Caddy Maxi er en svært flott bil for barnefamilier. Dessverre er den også kostbar som 4x4, men tror likevel det er noe av det billigste du finner med så mye plass og 4x4. Caddy plattformen er ganske utprøvd nå og uten at jeg har statistikk så er mitt inntrykk at de holder seg godt og er billige i drift. Jamfør sidespeil til 50k...

Jeg kjøpte min Caddy fra en som solgte biler på vegne av staten. Husker også at de ofte var på auksjoner, solgt av entreprenører etc. Dette var personbiler altså. Vi kjøpte vår 2008 model for ca 90k for 7 år siden og det er vel uten tvil den beste investeringen jeg noensinne har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg stort sett hatt gamle biler og tatt servicen selv. Når det har kommet store utgiftsposter har jeg solgt unna eller skrotet bilen. Nå har jeg kjøpt en nyere bil som var i garantitiden og brukt ett lokalt kjedeverksted som ikke har fulgt normale service intervaller og trolig har tatt betalt for deler og arbeid de ikke har gjort. (kupe filteret var ekstremt møkkete...)

For de som ikke skrur bil selv så vil jeg anbefale å ha en relativt ny bil som dekkes av nybilgarantien. Servicekostnaden min var på 5'-7' for en helt enkel årlig service. Tar sørvisen selv nå og bruker det jeg sparer på sykkeldeler jeg ikke trenger. 
Hvis du kan skru bli selv og ikke er redd for å bli kald, møkkete og frustrert så kjøp en gammel bruktbil. Nye biler er pengesluk i verditap og service utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnarson skrev (På 6.12.2023 den 14.35):

2017 Tesla Modell X 90 D, 100k km, 350 000 kr (skummelt å kjøpe såpass gammel Tesla? + ingen skiboks...)

 

Jeg har akkurat denne, med unntak av at min bare har gått rett under 80K. Du bør sjekke at det er tatt en god del servicer og så mange service bulletins som mulig er utført. På disse er det en liten håndfull deler som har kjente svakheter som må oppgraderes, i tillegg til alt som begynner å gå i stykker på en bil med noen år på baken. Jeg mener jo det er en liten skandale at det eksisterer bulletins på en bil, men som ikke blir kalt inn for skifte. Men sånn driver de altså...

Hos oss har vi hatt en god del kostnader de siste to årene; ombordlader døde (antagelig pga feil i ladeutstyr på jobb) (20K) kjølekretsen til batteriet (16K), klosser/skiver foran (9K) CCS-oppgradering (4K), MCU v2 oppgradering (12K), diverse ledd/oppheng foran, PTC varmeelement (3K). Nå går vi og venter på at luftdemperne begynner å krangle samt at ledningsnettet til den ene dørmotoren har vært litt lunefull i fuktig vær.... Nedsider er dårlig lydisolering og enkeltglass i vinduene på disse bilene. Det er mye lyd når du kjører sammenlignet med andre mer oppdaterte merker. 

Bilen er episk bra på vinterføre, og jeg elsker dørene og mulighetene for fjernvarming og et helt nydelig ladenettverk. Nyere modeller har fikset en god del av barnesykdommene, men det sprenger jo budsjettet ditt. Skiboks har jeg på tvers på hengerfestet, og det er SÅ mye deiligere enn å ha den på taket. Superpraktisk selv om det ikke ser ut i måneskinn.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en bil som er relativt rimelig å kjøpe og det samme å eie tenker jeg en dieselpurke fra Ford eller dets like er veien å gå. 

Gammel Tesla er risky business, kinesiske merker likeså. Tesla fordi det er bingo i serviceorganisasjonen og de åpenbart har noen konstruksjonssvakheter. 
 

Honqi er teknologisk svak, ingen serviceorg osv (og så er jeg litt skeptisk til arbeidsforhold etc i kinesiske virksomheter, gjelder også Tesla) 

Volvo er nydelige biler, men mye feil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet alternativ med tre skikkelige bakseter, er Audi Q7! Såg på den når vi fikk tredjemann, da ble den for dyr.. Ligger prismessig i samme leia som XC90 for 17-18-modell. 3.0l dieselhybrid. 

Såvidt prøvd en slik. Var jo en nydelig bil å kjøre i hvertfall. 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte Q7 hybrid i fire år fra 2017. Fantastisk bil å kjøre. Litt ugrei på trange parkeringsplasser/hus.. Ville vel tenkt meg godt om før jeg kjøpte en brukt uten garanti. Bare en bagatell som steinsprut i grillen kostet knappe 30K. "Belegget" på grillen lar seg ikke lakke/fikse så det betyr ny grill.. Dette tok vi på kasko når vi leverte tilbake bilen. Luftfjæringen sviktet og det var sikkert ikke gratis, men det gikk på garantien.

Feilmelding med oppsøk verksted snarest pga batterifeil var jo velkomment på vei til Dyreparken i Kristiansand med 2 voksne, 2 barn og 2 golden retrievere i bilen 🙃 

Endret av IvarAndreas
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5008 er ikke noe racerbil, men funker veldig bra med barn. Sjekket BYD Tang blant annet og var mye trangere med 3 seter. 
 

Hadde jeg hatt såpass mye penger at jeg bare kunne kjøpt en bil så hadde det nok blitt Kia EV9. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er en 2016-2018 BMW 2 serie Gran Tourer. Har selv fire unger under åtte år og du får tre barneseter på rekke og rad på andre seterad (vel og merke når de monteres uten isofix. Bilen har svært gode kjøreegenskaper og leveres med blant annet full M-pakke, 190 diesel, 8-trinns automat og firehjulstrekk. Jeg betalte 235k for min fullspekkede 2016 modell i fjor og tror jeg kunne fått omtrent det samme for den i dag. På størrelse med S-Max, men langt bedre å kjøre, sitte i og ikke minst betjene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (11 timer siden):

Det er noe med ordtaket.

Hadde du ikke råd til bilen når den var ny, har du ikke råd til den nå.

Gamle biler som var dyre, kan bli fryktelig dyrt når noe ryker.

Jeg grublet litt over denne og hvordan det slår ut for alle som nå har råd til å kjøpe en "superbil" pga. avgiftsfrie elbiler. Har de råd til å ha dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...