Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en sterk mistanke om at Johaug har trent bra hele tiden hun ikke har konkurerert og at hun har siktet seg inn mot tre mila i lang tid. Det er ett tankekors at hun kan parkere hele eliten slik hun gjør og at ingen har prøvd å følge henne fra start

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke som @torbjornhb antyder at Johaug har nådegaver de fleste kan drømme om innen langrenn og således belyser hvor liten idretten er? Uten forkleinelse for hennes prestasjon.

Endret av Kopp
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er langrennspappa og har noen takes på dette.

Hva med å si at dette er så gode de andre er. Ingen av disse jentene bør "gå i seg selv" for å "trener bedre". Jeg er helt sikker på at de aller aller fleste av langrennsutøverne i dette sjiktet trener optimalt, ja kanskje nesten maksimalt. Det er kjipt å si til ei langrennsjente på 21 år som trolig trener over 800t i året at hun må "trene mer". Hva om dette er så god hun er?

I sjiktet under landslaget, ned mot Team Elon, Aker Dæhlie og liknende nivå er det også svært få som har mye mer å hente på trening. Men om det er noe å hente, så er det på finsansbiten. De har trolig så lav inntekt at de må stå i kassa på XXL mellom øktene for å tjene nok til å leve, og da er ikke restitueringa bra nok. Men treningsmessig trener de identisk med Klæbo. Det er bare gener som gjør ham bedre. 

Min take på dette er at jeg håper Olympiatoppen og Landslaget deler kunnskap, kanskje de kan få equinor til å subsidiere fysio, reise og opphold for alle som klarer å kvalifisere seg til NC, NM el. 

Gode vilkår for toppidrett er viktig, men da også for de ca 100 nest beste langrennsutøverne i landet. Det er disse topp 100-utøverne som barna og ungdommen ser i Granåsen, gå i Kollen, fise rundt på Sjusjøen og Gålå. Det er disse 100 jeg heier på, for Klæbo og Johaug klarer seg selv. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alt over og tror Johaugs nivå er helt i toppen i verdenseliten akkurat nå, men hun er ikke langt foran de andre som hun var. På 5-mila i Kollen så imponerte ikke akkurat de norske jentene og jeg tror Johaug hadde fått adskillig mer å bryne seg på i et wc felt.

Endret av Stefan77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Johaug hadde hatt det tøffere i WC mot både Karlson og Diggins bla. Vært med han nok også klart i WC. Åpenbar topp 5 kandidat.
Hun har nok trent LANGT mer enn hun har gitt uttrykk for. Noe bla. Fossesholm klart ga uttrykk for i går. 
Likevel er jeg noe skeptisk til arbeidet som er gjort på kvinner elite i år. I fjor var resultatene langt bedre med mange som prestere godt. I år har de ikke vært i nærheten og det er Skistad som ikke er på landslag som har levert. I tillegg ser vi i nasjonale renn at mange utøvere med langt dårligere forutsetninger hva gjelder økonomi og ski slår de og river med seg NM-medaljer. Det er bra for bredden og viser hvor godt det jobbes utenfor landslag, men får meg til å lure litt på hvordan KE har jobbet i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (20 minutter siden):

Er langrennspappa og har noen takes på dette.

Hva med å si at dette er så gode de andre er. Ingen av disse jentene bør "gå i seg selv" for å "trener bedre". Jeg er helt sikker på at de aller aller fleste av langrennsutøverne i dette sjiktet trener optimalt, ja kanskje nesten maksimalt. Det er kjipt å si til ei langrennsjente på 21 år som trolig trener over 800t i året at hun må "trene mer". Hva om dette er så god hun er?

I sjiktet under landslaget, ned mot Team Elon, Aker Dæhlie og liknende nivå er det også svært få som har mye mer å hente på trening. Men om det er noe å hente, så er det på finsansbiten. De har trolig så lav inntekt at de må stå i kassa på XXL mellom øktene for å tjene nok til å leve, og da er ikke restitueringa bra nok. Men treningsmessig trener de identisk med Klæbo. Det er bare gener som gjør ham bedre. 

Min take på dette er at jeg håper Olympiatoppen og Landslaget deler kunnskap, kanskje de kan få equinor til å subsidiere fysio, reise og opphold for alle som klarer å kvalifisere seg til NC, NM el. 

Gode vilkår for toppidrett er viktig, men da også for de ca 100 nest beste langrennsutøverne i landet. Det er disse topp 100-utøverne som barna og ungdommen ser i Granåsen, gå i Kollen, fise rundt på Sjusjøen og Gålå. Det er disse 100 jeg heier på, for Klæbo og Johaug klarer seg selv. 

Jeg har fulgt utøvere i andre idretter og ser at de med nok talent og gode gener kommer til høyeste nivå uten særlig innsats. De med nok talent, gode gener, treningsvilje og godt støtteapperat kommer i verdenstoppen med samme innsats som vanlige dødelige bruker for å klare merket i Birken. Livet er hardt og urettferdig for de fleste av oss

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det større individuelle forskjeller i forutsetninger for å kunne drive enkelte typer idrett på toppnivå blant kvinner enn blant menn? 
Jeg får litt inntrykk av at det er større variasjon i nivå blant kvinnelige idrettsutøvere enn det er på herresiden. 
Eller er det bare så enkelt som at det er bedre / bredere rekruttering blant gutta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (1 time siden):

Er det større individuelle forskjeller i forutsetninger for å kunne drive enkelte typer idrett på toppnivå blant kvinner enn blant menn? 
Jeg får litt inntrykk av at det er større variasjon i nivå blant kvinnelige idrettsutøvere enn det er på herresiden. 
Eller er det bare så enkelt som at det er bedre / bredere rekruttering blant gutta? 

Mitt inntrykk er at bredden er betydelig større innen gutte/herre idrett, bare sjekk opp antall deltagere i sykkelritt eller på ett eller annet segment på Strava. Jeg vil tro det er mer enn 10x så mange menn som damer som deltar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (3 timer siden):

Jeg har fulgt utøvere i andre idretter og ser at de med nok talent og gode gener kommer til høyeste nivå uten særlig innsats. De med nok talent, gode gener, treningsvilje og godt støtteapperat kommer i verdenstoppen med samme innsats som vanlige dødelige bruker for å klare merket i Birken. Livet er hardt og urettferdig for de fleste av oss

 

Så sant, så sant. Det fins dem som trener og trener, og likevel kommer langt bak. For dem, hvis målet er raskest mulig og høyest opp på resultatlistene, så er livet veldig urettferdig. Klarer man å innfinne seg med situasjonen, får man glede seg over egne personlige framganger og opplevelsene idretten gir. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (4 timer siden):

Jeg har fulgt utøvere i andre idretter og ser at de med nok talent og gode gener kommer til høyeste nivå uten særlig innsats.

Klart det hjelper å ha gode gener, men at Klæbo, Pogacar, Haaland, MvDP etc. jobber mindre enn bermen tror jeg ikke stemmer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snakket så vidt om treningen under sendingen (2:06 i https://tv.nrk.no/se?v=MSPO50506624 ), omtrentlig sitat Jann Post om hvordan hun trente mens hun var kommentator hos NRK på VM på ski i fjor:

Sitat

Hun var vel en 5-6 måneder på vei, da var hun irritert over at treningssenteret på hotellet ikke åpnet før kl 07. Da stod hun og skrapte på døra, og så var det rett inn og trene staking i 2 timer uten musikk, podcast eller noe foran seg, bare stå og stirre rett inn i veggen. Var deretter ute og gikk ski på formiddagen, og så var det tilbake til treningssenteret på kvelden igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (11 timer siden):

De snakket så vidt om treningen under sendingen (2:06 i https://tv.nrk.no/se?v=MSPO50506624 ), omtrentlig sitat Jann Post om hvordan hun trente mens hun var kommentator hos NRK på VM på ski i fjor:

 

Så de 10-15 t/uke jeg leste et sted hun har ligget på etter fødselen, er en sannhet med modifikasjoner tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesk skrev (25 minutter siden):

Så de 10-15 t/uke jeg leste et sted hun har ligget på etter fødselen, er en sannhet med modifikasjoner tydeligvis.

Var visst en liten dipp etter fødsel, men de nevnte på at hun trente 3 timer før sendingene fra sesongåpningen på Beitostølen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (23 timer siden):

Klart det hjelper å ha gode gener, men at Klæbo, Pogacar, Haaland, MvDP etc. jobber mindre enn bermen tror jeg ikke stemmer.

de aller fleste eliteutøvere er blodseriøse og trener nok mer enn de vil innrømme, men det finnes en del unntak.

John Carew ble offentlig kritisert av Eggen pga slett treningsmoral, Eggen sa vel noe om at de måtte selge ham føre han ødela hele treningskulturen i RBK. Carew overanstrengte seg heller ikke på treningsfeltet når han spilte for Villa.
Sander Berge overanstrengte seg heller ikke i tiden føre han gikk til VIF. Når han som guttespiller dominerte på Junior Elite i Asker var ble det visket i gangene at han kunne bli proff hvis han gadd å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johaug imponerte stort. Selvsagt har hun trent mer eller mindre hele tiden. Likevel stor forskjell på å være heltidsutøver og skulle passe på en liten tass. 
 

Sesongen i år har vel vært langt under pari for landslagsjentene også før Johaug slo de. 
 

 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode tradisjoner for å prestere ganske raskt etter graviditet.

Ingrid Kristiansen satte flere verdensrekorder både i 1984 og i 1985 - blant annet 5000 meter på Bislett i 84 og 10 000 i 1995. Hun fikk sønnen Gaute i 84, men vant  også London Maraton både i 84 og 85, noe som sier litt om at hun enten løp fort tett opp til fødsel, eller fort veldig raskt etter. Verdensrekorden fra 85 2.21.06 stod helt frem til 1998. 


 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SykkelØyvind said:

Det er gode tradisjoner for å prestere ganske raskt etter graviditet.

Ingrid Kristiansen satte flere verdensrekorder både i 1984 og i 1985 - blant annet 5000 meter på Bislett i 84 og 10 000 i 1995. Hun fikk sønnen Gaute i 84, men vant  også London Maraton både i 84 og 85, noe som sier litt om at hun enten løp fort tett opp til fødsel, eller fort veldig raskt etter. Verdensrekorden fra 85 2.21.06 stod helt frem til 1998. 


 

"An August 2022 study tracked performance before and after pregnancy in 42 elite runners. While every pregnancy journey is different, there was an exciting finding—athletes “who intended to return to high-level competition did so at a statistically similar level of performance in the 1- to 3-year period post-pregnancy.” A whopping 46% improved performances post-pregnancy. "

https://www.trailrunnermag.com/training/trail-tips-training/pregnancy-and-performance/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Møter stadig Johaug løpende med barnevogn, gjerne ved lille Åklungen. Av en eller annen merkelig grunn stopper hun ikke for å spørre om autografen min.

Ryktene fra innsiden er at kvinnene er vanskelige. De klager gjerne på andre, og tar ikke ansvar. Jeg forstår ikke at budskapet om at hvis du skal ha resultater så må du gjøre jobben, er så vanskelig å forstå. Det har med mentalitet å gjøre. Gutta har ikke det samme behovet for å markere seg på en ikke-sportslig måte. Man kan alltids si at det er færre kvinner, men det er nok mye av samme grunnen til at de slutter, nemlig at de ikke får lettvinte resultater lagt opp i henda. Rent generelt er det få norske kvinner som gjør det bra internasjonalt, med unntak av noen få mikrosporter, som kombinert. Ingen land i verden er mer tilrettelagt for kvinnelige utøvere enn Norge. Ny giv på landslagsfotballen følges dog med interesse. 

Kristine Stavås-Skistads motvilje mot å være med på landslaget er det lett å spekulere i. Hadde miljøet vært godt så tipper jeg at det ville vært få problemer med å joine. Hennes forklaringer virker som vikarierende forklaringer. Nå er hun offisielt på landslaget, men skal trene mye utenfor.

Johaug trente forøvrig mye rundt i Maridalen under utestengelsen. Jeg tipper en av grunnene til at Bjørgen er inne på landslaget som trener er for å støtte Johaug mentalt. Mikkelsplass var jo også Johaugs trener under utestengelsen. 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skistas valg om å stå utenfor landslaget må vel være godt nok dokumentert sportslig nå. Hun fungerte jo åpenbart ikke med landslagets treningsopplegget da hun var der.

At hun vil være en del av laget så lenge hun får verne om eget treningsopplegg bekrefter jo det, og reiser kanskje spørsmål om laget burde deles inn i sprint og allround? Eller ihvertfall et mer differensiert treningsopplegg?

At Bjørgen og Falla fungerte med det som var trenger ikke å bety at det er riktig for de som kommer opp idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...