Gå til innhold

Tilhenger vs. bagasjebrett?


Anbefalte innlegg

Jeg skal på en lengre sykkeltur med sjefen i sommer, og det blir full oppakning med telt, kokekar og fåglarna vet hva som ikke skal med. 

Jeg har lite erfaring med bagasjebrett og sidevesker, og vurderer for enkelhets skyld en enhjulet tilhenger som alternativ. Er det noen som har erfaring med dette, som kan si noe om pro's and con's?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelheten ved pakking og lasting taler vel for enhjulshengeren, mens vekt og kanskje pris taler imot?

Må jo si kanskje fordi det krever jo gjerne litt nett utstyr for å kunne pakke alt på sykkel. Også er det ikke sikkert at vekt er helt vesentlig der du skal sykle?

Du kan få låne en bob yak av meg om du vil teste, men det blir fort klønete hvis du ikke har en sykkel med Quick release eller tilfeldigvis har samme gjennomgående aksling som meg. Det med å finne passende aksling er en ting som taler litt imot henger, men kan ha skjedd ting siden vi parkerte hengeren i garasjen.

Synes ikke det var forferdelig å sykle med den, men har jo gjort en innsats for å kunne pakke ting på sykkel istedenfor 💸💸💸

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en etthjulshenger som jeg er meget godt fornøyd med. Den fungerer greit på enkel sti og jeg merker vel egentlig ikke så mye til at jeg har den med, bortsett fra i oppoverbakkene. Du vil nok ikke ha kullsyreholdig drikke i tilhengeren...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sykla mye med fulle sidevesker, og det blir nok bedre hvis du får så mye vekt  som mulig vekk fra selve sykkelen/alternativt så lavt som mulig. Har aldri prøvd enhjulshenger, men innbiller meg at det absolutt er det for mye bagasje i ulendt lende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang i forrige århundre dratt en BOB Yak på tvers av Norge på det bredeste med oppakning. 
Den påvirker sykkelen veldig lite, bortsett fra vekt oppover. Og at du får en fantastisk akselerasjon over alle topper. 

Jeg dro den gjennom terrengpartiet på Birken også. Det gikk også bra. 
Om man tør å være "turist" og ikke "bikepacker" er en bob-henger en fin ting. Bare ikke lass på for mye. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring, men vurderte dette for en NPL-tur.  Konkluderte med at den ekstra krevende logistikken (fly til vardø) og "faren" for at vi ville ta med oss enda mer enn vi egentlig trengte ble for stor. Ser forsåvidt også for meg at det blir mer styr med å sette fra seg sykkel på ferger, utenfor butikker, på hotellrom etc.

Om dere skal fra a til a og kun skal overnatte i telt er det kanskje ikke så dumt om fokuset er på kos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (3 timer siden):

Jepp, har Robert axle til min, men det koster (særlig hvis du må ty til mva og toll) og den er trolig ubrukelig hvis du bytter sykkel. Sånn sett ville jeg gått for noe med mer universell festeløsning som tout terrain idag. Feste i aksling var kjekt når alle hadde Quick release.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to forskjellige (og dere kan lure på hvorfor...) gjennomgående akslinger som jeg ikke har bruk for lenger om det skulle bli aktuelt. Den ene er kun testet (igjen, hvorfor det mon tro...).

Ang tema så var vi på familesykkeltur da barna var små. Da hadde jeg både bagasjebrett og tilhenger 😄 Syklet MYE med henger og jeg synes det er bedre enn vekt på bagasjebrettet, men ikke testet en henger for ren bagasjetransport (kun med barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Sjefen kan ha en slik 18 liters salveske for de lettere tingene, om hun ikke har bagasjebrett?

Noen som har prøvd en sånn salveske? Jeg synes det ser genialt ut for pendling når en må ha med klesskift/håndkle, så en slipper å ha ryggsekk. Men frykter at baksiden av lårene skal touche borti for hvert tråkk, og at det blir plagsomt. Ser litt dillete ut, men ser at en først monterer et skall, og så monterer en selve sekken inni der igjen:

Saddle Bag (18 Litres) – Restrap

Ser det er andre produsenter og (Ortlieb)- kanskje mer vanntett? 

11 liter: Ortlieb Seat-Pack Seteveske 11 L, PVC fri, 345 g - Bikeshop.no

16,5 liter: Ortlieb Seat-Pack Seteveske 16,5 L, PVC fri, 456 g - Bikeshop.no

 

Salveske.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Mannen Faller Ikke said:

Kanskje Sjefen kan ha en slik 18 liters salveske for de lettere tingene, om hun ikke har bagasjebrett?

Noen som har prøvd en sånn salveske?

 

Er nå vel en ganske normal seterakett i stor størrelse det der?

Sjøl bruker jeg en 15l fra Arkel med egen ramme som feste på setepinnen der bagen tres på, som forhindrer side til side-vagging. Det gjør det også lett å ta av hele bagen ved stopp, men den koster litt. Veldig fornøyd med den egentlig.

Kan ikke erindre jeg plages særlig av touching på den der selv når jeg har pakka den ganske full på glampingturer, jeg toucher rammebagen mer hvis jeg pakker den så den buler litt.

Men uansett må man nok pakke vesentlig mer vektbevisst når alt skal på sykkel, selv om kapasiteten nok kan økes endel med bagasjebrettløsningene som etterhvert finnes i form av Tailfin etc. Så spørs vel hvor stor glamping-faktor vs Weight Weenies man er motivert for å kjøre.

image.png.764d5f70c3b785ebedab084c4f948910.png

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk problemer med at lår gnisset i Restraps 14l. I tillegg synes jeg ikke det satt godt nok (vagging osv).

Til pendling har jeg en Vaude Trail Saddle 2 (11l), som jeg synes sitter mye bedre. Det kan godt skyldes at den er mindre, og kanskje bør det være ekstra avstivning som på @perbl's Arkel for å hindre vagging på baggper over 14l?

Kan ikke huske at det var noe stress med å ha henger på fly, tog, eller parkere ved butikker egentlig. Største ulemper er kanskje at man gjerne pakker det man har plass til, og du får plass til alt for mye 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en stemme for bagasjebrett! Med Ortlieb sidevesker om lastekapasitet og praktiske hensyn veier tyngst, eller med pakkpose stroppet på toppen om du vil gå minimalistisk og spare vekt og få aero-fordel.

Hengere har jo en egenvekt på 7-8 kilo. Kan ikke begripe hvorfor man skal orke å dra rundt på et slik anker på sykkeltur om det ikke er absolutt nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alpers har jo omfattende erfaring med bikepacking, så jeg antar at den ellers fristende tanken om lett oppakning som festes på rammen ikke er aktuelt for ham denne gang.

Hva gjelder vogn, har jeg ikke brukt annet enn en tohjulet vogn til hverdagslig handling/innkjøp, men var overrasket at jeg ikke merket mer til den ekstra vekten man trekker på. Den levde sitt eget liv der bak, nesten ubemerket. Og jeg satte pris på at selve sykkelen ikke var tynget ned.

Med forbehold om at jeg altså ikke selv har brukt vogn til tur eller i terrenget, og dette da blir spekulasjoner, tenker jeg at tre fordeler må være:

  • Man får enkelt med gjenstander av en viss størrelse.
  • Sterkeste rytter kan trekke hele lasset, eller man kan skifte på å trekke lasset i dagsetapper.
  • Man kan enkelt og kjapt koble av vognen og dermed ha en lett sykkel fiks ferdig og klar til de raske og gøyale turene ut fra leir/oppholdssted.

Dersom man skulle ha nytte av det ovennevnte, tenker jeg at vogn er verdt på vurdere.

Ulempene er allerede godt belyst 😀

***

Og så hadde jeg tenkt å nevne Extrawheel som et storhjulet og lettere alternativ til alminnelig vogn. Kan lastes separat, som i videoen, med større vesker enn man ellers vil få plass til på sykkelen, eller brukes for å utvide samlet kapasitet ved tradisjonelt touringoppsett.

Men jeg gjenfinner den ikke komplett i Norge. Og jeg har ikke satt meg inn i standarder og kompatibilitet for feste i aksling. Og Tout Terrain er gjerne et bedre alternativ uansett. Og igjen har jeg ingen erfaring 😃

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 7.6.2024 den 11.28):

Og da må jeg i tradisjon fra gamleforumet enda en gang legge ut denne bruksanvisningen for barnevognversjonen av Tout Terrain.

God helg!

 

"Hjulene på bussen de går rundt og rundt!"  

Hahahaha!!  Best ever.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere entusiastisk Dummy-eier må jeg jo si at det kanskje ikke er sykkelen jeg ville valgt til langtur hvis man vil holde litt tempo 🙂 

Jeg lekte jo litt med tanken på å sykle Enern med min, men etter noen seige turer opp til Skistua her i byen kom jeg vel fram til at jeg ikke ville meg sjøl så vondt. Den er jo imponerende allsidig og takler det meste, men fort går det ikke.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (19 minutter siden):

Som tidligere entusiastisk Dummy-eier må jeg jo si at det kanskje ikke er sykkelen jeg ville valgt til langtur hvis man vil holde litt tempo 🙂 

Jeg lekte jo litt med tanken på å sykle Enern med min, men etter noen seige turer opp til Skistua her i byen kom jeg vel fram til at jeg ikke ville meg sjøl så vondt. Den er jo imponerende allsidig og takler det meste, men fort går det ikke.

Den har jo til og med bestemor-gir, så det er vel bare å ta tiden til hjelp. Kommer vel an på hvor mye som skal være med også. Men hvis det ligger litt snacksedeler i boden så kanskje det går å klemme ned vekta litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi landet soleklart på at henger var det beste, av flere årsaker. Jeg har bikepacket over 10000 kilometer i mitt liv og er således godt kjent med alt av oppakning - unntatt bagasjebrett og sidevesker. Vi greide ikke helt å finne fordelene nå heller. 

Fordelene jeg finner ved å bruke henger kan være til nytte for andre også, så jeg lister dem opp. 

· Slipper vagging på grunn av tunge vesker, lettere å være dynamisk på sykkelen
· Null stress å lene sykkelen inntil ting
· Kan bare koble av hengeren og ta en lengre sykkeltur når kjæresten er sliten
· Jeg kan trekke mer/mindre fra dag til dag uten stress
· Slipper å balansere ballasten
· Vi er begge distré og rotete - og sammen gjør vi hverandre verre. Å måtte rote gjennom 10 ulike vesker for å finne ting går bare ikke i praksis. One big bag to rule them all er noe for oss på denne turen
· Ingen av oss har feste for bagasjebrett. Da blir det Thules clip-on løsninger eller andre ghetto-fix'es - noe jeg har null erfaring med. 
· Det ser kult ut. 

Evt. fordeler med sidevesker:

· Du ser ut som en tysk bobilturist som har mistet lappen
· Du kan ha korte ankelsokker, eller kanskje droppe sokkene helt
· Du kan sykle i singlet og baris
· Du trenger ikke barbere bena
· Du kan ha flasker på 1,5 liter 
· Du kan ha gul pendlerjakke som er alt for stor

 

 

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Alpers said:

· Ingen av oss har feste for bagasjebrett. Da blir det Thules clip-on løsninger eller andre ghetto-fix'es - noe jeg har null erfaring med. 
 

Høres ut som dere alt har valgt basert på flere andre grunner, men er ikke akkurat dette problemet det du løser med tidligere nevnte Tailfin og montering vha akslingen? Jeg hadde hvertfall vurdert dette om jeg skal ha noe nytt til min grusdoning som også mangler fester.

Ikke helt fremmed for å skaffe det om jeg skal prøve meg på litt mer enn en overnatting om gangen, da jeg har en tendens til å pakke med meg litt for mye stæsj ift plassen jeg har tilgjengelig, og for glad i komfort til å leke skikkelig minimalist.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...