Gå til innhold

Bombesikker ringeklokke


York

Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller er ringeklokker generelt av elendig kvalitet?

De fleste tåler dårlig bruk, har mykt metall, plastikk på strategisk dårlige steder, er montert med svak lim, har gjerne utsatte fjærer som tåler ingenting, og, en bjelle som ikke gir lyd fra seg når den bare har blitt litt skjev. Prisen er ofte deretter, de er ofte veldig billige. Men det hjelper ikke å gå opp i pris, selv dyrere klokker har ofte alle de samme svakhetene, de ser bare litt finere ut.

Og nesten ingen er "hæverksikre".

Argumentet med at planlagt foreldelse holder ikke, erfaringen er at ødelagte eller dårlige ringekloker ikke blir byttet ut, de blir bare stående på sykkelen ut sykkelens levetid med redusert brukbarhet.

Legger ved et bilde av en 70-talls ringeklokke fra DBS lånt fra nettet. Disse hadde ingen sårbare punkter som stakk ut og virket uknuselige. Finnes noe slikt å få kjøpt i dag?

Orginal DBS ringeklokke / sykkelklokke 70 / 80 tallet - Rep.prosjekt | FINN  torget

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringeklokke er påbudt i Norge, og såvidt jeg forstår settes endel på i butikken. Dermed velger de det billigste som er tilgjengelig. Den som fulgte med på min nye elsykkel ser ut til å være designinspirert av en binders. Knog Oi Lux ringeklokke er liten, stilfull og diskre. Ingen undskyldning å ikke ha ringeklokke på pendlesykkel når sånne eksisterer.

DBS ringeklokke sluttet også å fungerer etter nok bruk.

spacer.png 

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto en ødelagt Knog Oi på en sykkel jeg kjøpte, fjæren var bøyd sånn at plingen ikke touchet klokka uansett hvor mye man dro til.

Bestilte (noe motvillig) en ny slik sist uke siden det var eneste jeg fant til fornuftig pris og som passer styre på 31.8 mm.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pendler/bysykkelen har jeg den shitty som fulgte med, samt en AirZound. Som er et lydhorn med trykkluft, som jeg pumper opp med sykkelpumpa. 115dB, er som et lastebilhorn. Bra for å få oppmerksomheten til biler/lastebiler når de ikke sett en. En ringeklokke er det ingen som hører.

Ettersom det er så mye fokus på syklende med ørepropper.. burde man kanskje forby musikk i biler? 😉 Og påby å kjøre med vinduene åpne. Så de hører plinging og andre trafikanter.

  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 timer siden):

Ringeklokke er påbudt i Norge, og såvidt jeg forstår settes endel på i butikken. Dermed velger de det billigste som er tilgjengelig. Den som fulgte med på min nye elsykkel ser ut til å være designinspirert av en binders. Knog Oi Lux ringeklokke er liten, stilfull og diskre. Ingen undskyldning å ikke ha ringeklokke på pendlesykkel når sånne eksisterer.

 

Jeg hadde Oi Lux på stisykkelen, men da den fikk seg en liten karamell, var det ingen måte å reparere den på. Den interne mekanismen som spente opp fjæra var ikke mulig å erstatte helt eller delvis. Så selv om lyden er flott og utseendemessig topp stemning, så ville jeg ikke brukt denne på noe som potensielt kan bli herja litt med.

Ungene har også hver sin Knog, og der har fjøra blitt bøyd og lar seg  vanskelig reparere. Jeg har brukt et par Hidemybell med Garminfeste på landevi og grus, og de er heller ikke spesielt robuste.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en Knog Oi der fjæra bøyde seg. Fikk ikke til å reparere den, så den gikk i søpla. Har ikke hatt flere av dem etter det, men den deluxen så jo mer robust ut.

Nå har jeg en M-Wave C-Yell som jeg kjøpte på sykkelkomponenter. Virker rimelig solid, få ting som kan gå galt. Den har også et høyt og tydelig pling. Ser ut som det er en kopi av den ringeklokka her fra Spurcycle til seks ganger prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (1 time siden):

men den deluxen så jo mer robust ut.

 

Husker ikke hvordan min ble ødelagt, men problemet er at den trekkefjæra som sitter inni festet til "bindersen" er umulig å erstatte/åpne. Så kjeft til produsenten der!

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tips fra kompis gikk jeg for canyons endeplugg-klokke (hvis det er et ord) på grævln, og den er jeg sjukt fornøyd med så langt.

På mtb'en har jeg hatt knog oi-greis med samme fjær-problem.

Husker Sepeda anbefalte en kubjelle-lignende greie fra Knog (tror jeg) som var litt ringer-til-du-skrur-den-av-type, men mannen har jo litt erfaring med sykling så det kan jo godt være noe med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fant ut at ringeklokka mi ikke fungerer i regn 😆 Så hvis det noen sinne skal komme en sertifiseringsordning for ringeklokker bør testingen stille krav om tilfredsstillende lydavgivning ved spyling 😜

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to versjoner fra japanske Crane: Den store Crane Suzu på lastesykkelen, med fantastisk lyd, og den mindre Crane E-Ne på bukkestyresykkelen. Litt spinklere lyd, men nok i alle situasjoner hvor jeg har trengt den så langt. 

E-Ne:

https://www.bike-components.de/en/Crane-Bells/E-Ne-Bicycle-Bell-p49367/

https://www.cranebellco.com/e-ne-bell

 

Suzu:

https://www.bike-components.de/en/Crane-Bells/Suzu-Bicycle-Bell-p49369/

https://www.cranebellco.com/suzu-bell

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reparerte nettopp en knog oi (standard). Overaskende enkelt. fjæra er festet med lim, bare å nappe litt,  evt varme opp så løsner den. Så var det bare å spenne opp fjæra på nytt og lime fast igjen.

Endret av jorn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombesikker ringeklokke finnes dessverre ikke, og alt var heller ikke mye bedre før. Vokste opp på 70-tallet og heller datidens ringeklokker var sørlig holdbare, selv om de kanskje så slik ut, ref bildet i starten av tråden. 
 

jeg bruker selv Knog sin standard ringeklokke på alle mine sykler. De jeg bruker til sti får av og til juling, men har hittil latt seg dra tilbake til funksjon igjen. Deres svakhet er når fjæra dras ut av posisjon etter f.eks et møte med en kne. Med litt omtanke kommer det sånn ca. på plass igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

For den interesse det måtte ha, ble jeg så inspirert av tråden at jeg anskaffet både Spurcycle Original og Crane Suzu 😮

Fant i ettertid ut at begge er for altfor flotte for meg som i liten grad har bruk for tradisjonell ringeklokke. Om du derimot ferdes i byen, er disse utvilsom de beste - eller i hvert fall blant de beste - du kan få.

Har lagt begge ut til salg her.

***

Ser at Ndreas refererte til meg og min kubjelle 😀

Det dreier seg om Timber Bell, som tidvis kan gjenfinnes hos forhandlere i Norge. Jeg har en tidligere versjon som fortsatt er tilgjengelig, med kraftig strikk for enkelt å ta av og på. For blandeveis- og eventyrsykling har den en vennlig, melodisk klang som varsler dyr og mennesker om at du nærmer deg. Har hatt stor nytte av den på turer både i USA og hjemlige Marka, særlig ved daggry eller skumring, da rådyr eller elg lett kan dukke opp foran deg - eller husdyr. Bjella varsler dyr uten å skremme, og vekker smil og vink fremfor panikk eller aggresjon hos fotgjengere og joggere i parker, skog og mark. Men som vi husker fra gamleforumet, hersker det en viss uenighet om hvorvidt den skremmer fra seg eller lokker til seg bjørner 😄

For terrengsykling kan klangen bli intens og kraftig, men tanken er da også å varsle høylydt når man kommer nedover.

Ulempen med Timber Bell, er at du ikke kan ringe/klinge med den kun ved behov - den er enten åpen, halvåpen eller låst.

Som et funksjonelt kompromiss har jeg oppdaget Granite Cricket Bell. Den har fordelen at den kan både brukes som kubjelle og som alminnelig sykkelklokke, alt etter enkel innstilling. Ulempen er at styrke og varighet av klangen ikke kan sammenlignes hverken med en høykvalitets klokke som Spurcycle eller Crane, eller en dedikert bjelle som Timber Bell. Den har heller ikke høy byggekvalitet. Men den er rimelig og forhandles bl.a. hos Braasport.

Hvis det ikke hadde vært for det øredøvende og malplasserte lydsporet, ville man her faktisk ha fått et inntrykk 🙂

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...