Gå til innhold

Demperservice 🤬


Anbefalte innlegg

Noen som kan gå god for en demper mekaniker som virker ?

Hadde demperen min på service denne uka hos en anerkjent mekaniker , den fungerte som den skulle men ønsket full service siden den hadde gått nok timer , etter servicen fungerer ikke lockout og den føles ganske annerledes

. Er en bakdemper så vanskelig å serve at det er flaks om det blir bra eller er det mekanikeren som har slurvet ? 


 Demperen sitter på en Scott spark wc evo , denne har rockshox delux ultimate med scott sitt nude 3 pos. 

 

Jeg har også flere kompiser som har opplevd tilsvarende på div dempere og gafler.  Ofte er det noe som er feil og produktet må i retur for fiks .

 Er det et overtall av selvutnevnte demper-eksperter med nettkurs fra fox / rockshox som jobber med dette , eller finnes det noen som faktisk leverer det de tar betalt for , jobber selv som tekniker og for meg er det utenkelig å levere fra meg et produkt som ikke er testet og funnet i orden. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (15 timer siden):

Hørte Bc var nede pga sykdom, håper han er på bedringens vei!

Det er jo bare en mann, og da blir det sårbart. Håper som deg at han er raskt på beina. Var der senest i slutten av august og tok dempere og setepinnen på en av mine. 
 

Det fine med han er at han tar alt selv, både nitrogen, ting som krever egne verktøy som Fox X2 eller egne lagerverktøy som f.eks Ibis Ripley. For de som har el er han på alle mainstream motorer i tillegg til at de er Canyon service-senter. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Korleis gjer folk eigentleg dette med demparservice? Eg pleier å gjere all sykkelmekkinga sjølv, men eg skal innrømme at det ikkje er ofte eg har tatt service på dempegaflane.

Om ein skal følge produsentane sine prosedyrer, så er det ein betydeleg jobb som skal gjerast etter både 50 og 200 timar, og då trengs det i tillegg ein del spesielle skiver, o-ringar, olje, samt lufteverktøy. Eg ville ikkje hatt noko i mot å setje bort dette, så lenge eg kan stole på at:

  • dei som skal gjere jobben veit kva dei gjer
  • at eg ikkje blir utan sykkel i dagesvis
  • at det ikkje kostar ein halv formue kvar gong

I mitt tilfelle blir det i Trondheim. Eg reknar med at både Hank, Brattøra og fleire andre er gode alternativ, men eg høyrer gjerne kva andre sine erfaringar er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (4 timer siden):

50-timers smøreservice er ikke en betydelig jobb! 

Såpass ubetydelig at VPG faktisk anbefalte meg å ta 50-timersservice sjøl, assistert av YouTube og kompiser! (Gjorde selvsagt ikke det da jeg har ganske mange tommeltotter.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (5 timer siden):

50-timers smøreservice er ikke en betydelig jobb! 

Tiltredes. Mye enklere enn å lufte bremser, spør du meg. Husker da jeg bestemte meg for å lære det, og spurte en kanadier jeg sykla med hvor vanskelig han tenkte det var: "Ikke verre enn at det går an å gjøre det på parkeringsplassen før sykling".

Jeg ville nok å ha satsa på ha tatt oljebyttet kvelden i forveien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om ein skal følge RockShox si prosedyre som eg lenka til over, så står eg fast ved at det ikkje er ubetydeleg, og absolutt ikkje noko eg ville gjort "på parkeringsplassen før sykling".

Men, så klart, det er jo ved 200 timars prosedyra at det blir mest omfattande.

Eg sendte nokre forespurnader, og har fått eit svar så langt: 1200 for jobben pluss 600 for service kit. Det er vel fair enough.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (1 time siden):

Såpass ubetydelig at VPG faktisk anbefalte meg å ta 50-timersservice sjøl, assistert av YouTube og kompiser! (Gjorde selvsagt ikke det da jeg har ganske mange tommeltotter.)

Dette sier litt om hvorfor jeg digger VPG. Ærlige og flinke. Det er sagt allerede, men de som er i tvil om hvor de kan henvende seg for å få jobben gjort skikkelig kan nok trygt velge VPG. De har også litt skala på ting og er mindre sårbare for fravær av enkeltpersoner. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (33 minutter siden):

Vel, om ein skal følge RockShox si prosedyre som eg lenka til over, så står eg fast ved at det ikkje er ubetydeleg, og absolutt ikkje noko eg ville gjort "på parkeringsplassen før sykling".

Men, så klart, det er jo ved 200 timars prosedyra at det blir mest omfattande.

Eg sendte nokre forespurnader, og har fått eit svar så langt: 1200 for jobben pluss 600 for service kit. Det er vel fair enough.

Betydelig/ubetydelig er subjektivt, men jeg rater 50 timers service på en demper som noe av det enklere du kan gjøre på en sykkel. Det blir dyrt og mye dødtid om man ikke kan gjøre sånt selv, men flott at noen underholder verkstedene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av ytterbeina, inspisere og tørke av, rense og dynke skumringer, for deretter å sette sammen igjen og sprute inn passende med olje er nå ikke spesielt stor jobb når man har prøvd det en gang.

Første gangen tar det gjerne ekstra tid, og føles skikkelig skummelt, men tar man seg god tid og gjør ting rett går det heftig kjapt neste gang du skal gjøre det. Forstår jo mange ikke liker å skru mye selv, men om du ikke er fremmed for annen mekking, anbefaler jeg deg å teste ut ytterbeinsservice. 

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Stefan77 said:

@perbl 

bytter man ikke ringer, gummidingser og crush-washer på «enkel service? 
 

Når sender du til vpg, og hva gjøres da?

Joda, er ting skittent og slitt bytter man jo. Men ofte har skumringer vært rene nok til at jeg vurderer dem egna for videre bruk. Manualen linka til over her virker også bare å rengjøre de gamle.

Når jeg sender til VPG er det typisk fullservice av demper etc, som krever utstyr og skills jeg ikke har sjøl.

(Var forøvrig bare en tl;dr-framstilling av ytterbeinservice jeg beskrev, var ikke hensikt å liste ut hvert eneste lille steg presist 😉 )

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (10 timer siden):

Dette sier litt om hvorfor jeg digger VPG. Ærlige og flinke. Det er sagt allerede, men de som er i tvil om hvor de kan henvende seg for å få jobben gjort skikkelig kan nok trygt velge VPG. De har også litt skala på ting og er mindre sårbare for fravær av enkeltpersoner. 

Ble sagt(av folk som hadde ringt for service-avtaler) at vpg hadde 4-5mnd ventetid i perioder i 2023, så at de ber folk lære seg smøreservice var sikkert lurt :-)

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...