Gå til innhold

Langermet trøye og bib til vår/høst


Anbefalte innlegg

På utkikk etter trøye til litt typisk vårsykling, ikke regnvær, men skiftende temp mellom 3 og 10 grader.

Har fra før sykkeltøy ment for mer vinter egentlig, men synes det blir for varmt på tur nå. Gabba longsleeve feks er fin, men den blir for tett. 

Tenker da noe som ikke er tett, litt foret og tar litt vind, men som ikke blir for varmt i hver eneste bakke. Får heller kjøre tynn vindjakke eller gilet over hvis lang nedkjøring.

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives veldig godt i merino-trøyer på vår/høst, evt spe på med vindtett vest/jakke i lommen. 

Det finnes endel å velge i, jeg har god erfaring med Cafe du Cycliste sine merino-trøyer, finnes i norsk nettbutikk: 

https://bikeshop.no/cafe-du-cycliste/claudetterbxl/café-du-cycliste-claudette-sykkeltrøye-red-str-xl

 

Flere alternativer diskuteres i denne tråden:

 

Endret av suverin
lenkefix
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt Spatzwear fanboy. Koster dessverre, men det forekommer tidvis nedsatte priser hos Spinn.

Heatr 4-Season gir meg kombinasjonen av mild varme og avkjølende pusting som ingen annen trøye jeg har hatt. Er ikke vindtett, bortsett fra et lag over brystet, så oppleves gjerne kjølig i begynnelsen, men siden fyller kroppsvarmen det luftige stoffet. Godt beskrevet i test hos Bike Perfect. Fungerer overraskende godt også i småvått vær. Elastisk og tettsittende. Bruk ved behov tynn overtrekksjakke ved oppstart før varmen kommer.

Samme prinsipp hos undertrøyene Race Layer og vintervarme Basez, som jeg også anbefaler. Se gjerne test av sistnevnte i Road.cc. Begge kan forresten kombineres f.eks. med vesten Burnr for varmende, men luftig oppsett.

Hva gjelder bib, opplever jeg at det er betydelig enklere å finne gode løsninger enn for trøye, og at mange modeller med en viss varme og gjerne vannavstøting, vil fungere til bruk som du beskriver, for eksempel Sportul Fiandre Norain Pro og tilhørende Norain knes- eller beinvarmere ved behov.

Har stor tro på Spatzwears cargo-bib Convoy og beinvarmere BurnR. Ikke vannavstøtende, men trolig varmende til vår og høst. Har dem på lur, men har ikke fått prøvd ut ennå. 

 

image.png.fc9e02c1da037dc898b95b33a851f561.png

Og så må du ha vindsokkene, da! Derfor Mathieu van der Poel vant i Flanders.

Endret av Sepeda
  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget mitt er ikke foret, men det er min løsning på denne tiden av året når Perfetto ROS blir for varm (noe jeg synes den gjør over 6-7 grader).
 

Rapha Pro Team Training Jersey med lange armer. Den er ikke alene varm nok, men med en baselayer tilpasset temperaturen (eventuelt en jersey under), og kanskje en vindvest dersom man f.eks. starter tidlig om morgenen i 3 varmegrader, funker bra for meg. 
 

Det skal sies at versjonen med lange armer er helt lik den med korte armer, så et mer anvendelig alternativ er å kjøpe samme trøya med korte armer + løse armer (som også kan tas av hvis det blir varmt utover dagen). 
 

Hvorfor akkurat denne trøya? I tillegg til å fantastisk god mot kroppen, er den veldig elastisk, så flere lag under føles ikke ukomfortabelt.

 

(Synes ikke selv man trenger noe konkret for temperatur der kort blir for kaldt og Perfetto for varmt, sånn tilfellet er i disse dager, og sverger heller til lag jeg tar av underveis).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært veldig fornøyd med Sweet Protection Hunter Merino Wind Full Zip Men's. Teknisk sett ment for sti/terreng, men bruker den til gravel. En small sitter passe stramt på meg, hvor en Crossfire trøye i Medium sitter som et pølseskinn på meg. Et vindavvisende stoff på brystet. Ellers et veldig tynt merinostoff. Med en trøye under har jeg overlevd regnvær og 5ish grader. Skal ikke si det var behagelig, men frøys ikke så lenge jeg var i aktivitet.

4888_828077_BLACK_Model_4_71e5a11b-b5f6-

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportful Fiandre Ligth synes jeg er en bra jakke for vår og høst. Fungerer bra ned mot 0°C med langermet ull under og med tynn singlet så fungerer den bra opp til 13-15°C. Litt avhengig av vær.

Den er semi vindtett og vanntett, og den er myk og fin i stoffet. Relativt billig er den også (900kr på BS nå).

Det er en slags tynn variant av Perfetto/Gabba.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Andreas said:

Vært veldig fornøyd med Sweet Protection Hunter Merino Wind Full Zip Men's. Teknisk sett ment for sti/terreng, men bruker den til gravel. En small sitter passe stramt på meg, hvor en Crossfire trøye i Medium sitter som et pølseskinn på meg. Et vindavvisende stoff på brystet. Ellers et veldig tynt merinostoff. Med en trøye under har jeg overlevd regnvær og 5ish grader. Skal ikke si det var behagelig, men frøys ikke så lenge jeg var i aktivitet.

4888_828077_BLACK_Model_4_71e5a11b-b5f6-

Denne var interessant! Hvilken høyde/vekt er du? Ut i fra dimensjonene skal en M passe meg godt, bortsett fra høyde som sier jeg er en L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markabutikken har plutselig masse salg på Giro, så slang inn bestilling på Windbloc longsleeve til 600 kr. Men man kan ikke ha for mye..

Veldig fornøyd med aclima lightwool tskjorter ellers, noen andre lignende som er anbefalt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (2 timer siden):

Denne var interessant! Hvilken høyde/vekt er du? Ut i fra dimensjonene skal en M passe meg godt, bortsett fra høyde som sier jeg er en L.

174cm, 75kg. Den passer selv med vinterspekk og 78-80kg, dog ser ikke så grasiøst ut da. Mao. den har litt stretch, men alt har et bristepunkt.

Jeg har medium i de klassiske Hunter Merino SS Jersey Men's, men akkurrat i den der og den langermede Hunter Merino Hybrid LS Jersey Men's kjører jeg small. Har den gamle helfargede Hybrid LS, og ikke den nye med rar fargekombo. Den/de har litt trail-fit, og ikke den klassiske landeveisrumpa. Kjører medium i 7mesh Cypress Hybrid Jacket M's om det er til noen hjelp.

  • Thanks 1
  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles generasjon 1 av Assos Mille GT Winter Jacket som favoritt i de temperaturene. Vindtett og vannavstøtende foran og ventilerende rygg og under/bakside av ermene. Den begynner å bli noen år, så Mille GT Winter Jacket EVO er vel nåværende versjon. Kommer i alt fra sort med Balkenkreuz-A som min til neongult og sort.

 

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (3 timer siden):

Plukka opp en aclima merino t-skjorte (sports-utgaven) etter å ha lest litt her. Blir første test i morra, og til prisen bør den steike meg fungere! 😛

 

Mine har tålt hard bruk overlang tid, men de er jo tynne, så det påvirker litt slitestyrke. Magasinet har ganske ofte bra salg på de, pleier plukke opp der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (4 timer siden):

Mine har tålt hard bruk overlang tid, men de er jo tynne, så det påvirker litt slitestyrke. Magasinet har ganske ofte bra salg på de, pleier plukke opp der.

Notert, takk!

Fikk støtta lokalt næringsliv litt da, så får det bli magasinet neste gang!

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (1 time siden):

Liker 7Mesh Synergy Jersey. 

Dette var et bra tips, høres ut som noe for meg! Har en 7mesh Corsa trøye/jakke som er bra, men den er ren Windstopper (litt klam) og har 2-lommesystem bak (stort minus). Bra pris hos favoritten VPG også

Edit: Æsj, bare dameversjonen inne. Det tror jeg ikke er gjennomførbart.

Endret av rosandholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår- og høstsykling på dager uten nedbør bruker jeg løse armer og ben. 
Har dette i et par tykkelser. 

Nærmer det seg nullføre er vintertøyet mest aktuelt.  

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (13 minutter siden):

For vår- og høstsykling på dager uten nedbør bruker jeg løse armer og ben. 
Har dette i et par tykkelser. 

Nærmer det seg nullføre er vintertøyet mest aktuelt.  

Ja, har tenkt tanken om kort windstopper trøye. Lettere å regulere når man kan ha bare ermer feks i oppoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (1 time siden):

Lettere å regulere når man kan ha bare ermer feks i oppoverbakke.

Nettopp! Når solen titter fram i en klatring, er det bra å ha reguleringsmuligheter. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 300 høydemeter siste bakken hjem nesten uansett hvor jeg kommer fra, og ofte varmere enn da jeg dro med mindre jeg sykler utpå kvelden. Så ikke så dumt nei. Har noen arm og benvarmere fra 2xu, men de er litt vel trange. Handlelisten blir lengre og lengre, men greit å ha et kit som funker til mye 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...