torhovland Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli Veldig gode poeng frå Path Less Pedaled her. Kva meiner du? Kva for merkbar forbetring synest du vi framleis ventar på? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli Tror mye utvikling mot girkasse og evt noe løsning ala aksling/belte. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli Heldekkende skjermer som standard ville vært det største fremskrittet 😁 3 1 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli I den tiden jeg har fulgt med har følgende skjedd med racersykler: Stålramme med friksjonsgir Stålramme med klikkegir Alurammer lettere enn stål Kamp om letteste og stiveste aluramme Karbonrammer lettest og stivest Aerorammer Elektroniske gir Skivebremser Areorammer som er OK å sykle på i tillegg til aereo Lette rammer som ikke bare er stive Integrert alt mulig Bredere dekklaring Allround aereo/ritt sykkelen Og det er kun for racersykler. Ser man litt utenfor på andre bukkestyresykler har Grævvel oppstått, CX er borte, bikepackingspesifikke sykler, endurance-syklene har kommet og gått og kanskje kommet tilbake. Det har vært tilsvarende "revolusjoner" på terrengsiden med stål-alu-alu med Vbremser- Dempegaffel - karbon- lett-29 - 27,5 vekst og fall -one by - 7-12 delt #enduro - lang og slak- tenkende dempere - elektroniske gir- interne bagasjerom. For ikke å nevne elsykler. Sett på bakgrunn av alt som har skjedd siden 1990 er det naivt å tenke at utviklingen er "ferdig" selv om jeg ikke akkurat tror at 13 gir vil være nirvana. Så nei, syklene er ikke ferdig utviklet. Men hva som er den neste bølgen som skyller over oss, si det. Fulldempede bikepacking/gravelsykler med smart dempeteknologi kanskje. Og mer integrerte bagasjeløsninger høres smart ut, så ikke alle som vil ha med seg ting trenger like mye mikking. Bedre integrerte lys-løsninger høres ikke dumt ut. Noen former for tyverisikring kanskje. LarsB ps. får ikke se video på jobben. 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli 12 minutes ago, LarsB said: Og mer integrerte bagasjeløsninger høres smart ut, så ikke alle som vil ha med seg ting trenger like mye mikking. Bedre integrerte lys-løsninger høres ikke dumt ut. Noen former for tyverisikring kanskje. Dette er gode ting som man ofte ikke tenker over når man kjøper sykkel i dag, men kan ha sykt mye å si for bruken 🙌 Biltyveri gikk drastisk ned da det kom krav om elektroniske startsperrer som gjorde tjuvkobling vanskelig. Lurer på om innebygd sykkelsporing, eller bare økende bruk av AirTag, Tile og lignende, kan ha litt samme effekt 😀 1 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli Hva med kjede og kassett som varer levetiden til sykkelen før det må byttes, eller smøres/vokses? 🙂 Tenker da å øke levetiden på drivverket, helst uten å senke levetiden på resten av sykkelen 😜 2 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 3. juli Del Skrevet 3. juli Man må fort over i en eller annen lukket løsning for å sikre varighet på drivverk, og da er du farlig nær girboks (på godt og vondt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gråstein Skrevet 3. juli Del Skrevet 3. juli Ndreas skrev (4 minutter siden): Man må fort over i en eller annen lukket løsning for å sikre varighet på drivverk, og da er du farlig nær girboks (på godt og vondt) Dynamo i kranken som lader opp et batteri som så slipper ut strømmen til motor i bakhjulet. All kraft overføres som strøm, og syklisten kan tråkke jevnt med watt både oppover og nedover og la elektronikken styre hvor mye krefter som brukes ut. (Nei, jeg tror ikke det vil være en reell løsning 😄 ) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krrm Skrevet 3. juli Del Skrevet 3. juli Beltedrift og navgir er tilnærmet vedlikeholdsfritt for vanlig pendlerbruk. Hos meg røk beltet etter 7 år, omtrent 25' km. Navgiret har jeg ikke rørt siden jeg åpnet det for å se engang for lenge siden. Det hadde jeg ikke trengt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli ABS-bremser hadde vært nice. Like om hjørne? Det har jo vært vanlig på biler i 30-40-50 ish år nå, og blitt vanlig på motorsykler de siste 10-20 ish årene 😀 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli Antispinn til sykling på sti eller pendling om vinteren 😁 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli 10 minutes ago, York said: ABS-bremser hadde vært nice. Like om hjørne? Det har jo vært vanlig på biler i 30-40-50 ish år nå, og blitt vanlig på motorsykler de siste 10-20 ish årene 😀 ABS hadde ikke vært nice. Generell konsensus blant motorsyklistene er at det ikke fungerer for en noenlunde erfaren fører på grusvei og ihvertfall ikke på sti. De som kjører fort på asfaltbane vil heller ikke ha det/skrur det av. Stisykkel-nybegynnere som kunne hatt bruk for det bør heller lære seg bremsekontroll først som sist, i stedet for å bruke ABS som en krykke. 2 Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli Ok, kanskje det ikke er helt modent enda? De (par stk) motorsyklistene jeg har snakket med skrøt av at ABS funket bra, til og med på grus. Mener det er stor fordel i GT-bilracing ihvertfall 🤔 Har låst bakhjulet i trafikken en del ganger (senest sist uke), og ser på meg selv som en erfaren «bremser». Hadde ihvertfal vært interessert i å prøve om det kom 😁 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli Finnes allerede, så bør være mulig å finne noen bruker-rapporter 🙂 https://www.bosch-ebike.com/en/products/abs Denne har sikkert noe relevant info: https://ebike-mtb.com/en/bosch-ebike-abs-2023-review/ 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli ABS-bremser har vel som hensikt å hindre at hjulene låser seg, eller? Det er klart at man får mest effektiv reduksjon i hastighet ved ikke å låse hjulene, men bremse maksimalt uten at det skjer, men på terrengsykkel er det ganske ofte også hensiktsmessig å kunne låse bakhjulet - selv om det ikke er helt ok sti-oppførsel på sårbart underlag. Selv forhjulslås, eller i hvert fall tilnærmet lås har sin funksjon når man skal slenge sykkelen/bakhjulet rundt krappe svinger nedover. Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli I artikkelen @Ndreas linket til virker det som man skal kunne låse i visse situasjoner Quote The new eBike ABS is intended to improve the riding position on your eMTB, make rides safer in technically demanding terrain and even allow active manoeuvres such as nose manualing to swing your rear wheel around a tight bend Men hvordan det brukes skjønte jeg ikke Selv om man er erfaren så tror jeg det før eller siden vil komme overraskende situasjoner der ABS er en «life saver» Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli York skrev (1 time siden): Antispinn til sykling på sti eller pendling om vinteren 😁 Det har vært tilgjengelig i mange år fra Christini, hvor tråkkekraften blir styrt over til bakhjulet hvis forhjulet (2WD) begynner å spinne. 1 Siter Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runermm Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli DesmoSkier skrev (1 time siden): Stisykkel-nybegynnere som kunne hatt bruk for det bør heller lære seg bremsekontroll først som sist, i stedet for å bruke ABS som en krykke. Legger vi det det resonnementet til grunn hadde vi sykla rundt på klunkers fremdeles. Ikke godt å si hva SRAM og andre har i ermet, men jeg vil tippe at neste steg vil handle om ytterligere digitalisering, f.eks kan man tenke seg automagisk giring, setepinnejustering og demperjustering basert på sensordata og historiske løypedata. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli Giring er allerede ute: https://bikerumor.com/shimano-emtb-autoshift-freeshift-stuns-powered-by-linkglide-xt-di2-review/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janbanan Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli Det som er helt sikkert er at det kommer forbedringer som ikke er kompatible med din sykkel og derfor MÅ du ha ny sykkel om du skal følge med. Se bare på 26->29, boost, kasetter som krever eget boss, direktemontert bakgir (uten girøre) ++ 1 2 Siter "I never understood wind"- Donald Trump Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lektoren Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli 13 gir virker helt latterlig. Derimot kunne det være greit med stisykler som var noen kilo lettere, men det ville jo kreve virkelig innovasjon, i motsetning til den varianten av planned obsolecence som brukes i designet av girgruppene. Hvis noen prøver å fortelle meg at det var nødvendig å produsere og selge 11-delte girgrupper, fordi man ikke klarte å lage 12-delte, ler jeg hardt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli De har jo fortsatt ikke klart å lage 12-delt som ikke hopper på girene og etterhvert derailer av trinsehjulet dersom man tråkker bakover/triller sykkel bakover... Cav derailet sin på kranken da han passerte mål i går... 3 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli Akkurat Cav-sitchen ved mål var visst en vanlig hendelse hvis man stopper helt å tråkke etter en hard sprint (momentet i kjedet "kaster" det av). Men jeg kom også over noen som filma Cav's reserve-sykkel, og der ble det hevdet at Cav var eneste i touren som insisterte på 11-delt. Og at dette var fordi han tidligere hadde brent seg på tolvdelt som har hoppa av på kritiske punkter tidligere. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lektoren Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli Gruskverner skrev (3 timer siden): De har jo fortsatt ikke klart å lage 12-delt som ikke hopper på girene og etterhvert derailer av trinsehjulet dersom man tråkker bakover/triller sykkel bakover... Cav derailet sin på kranken da han passerte mål i går... Så med andre ord burde man holdt seg til 11-delt. Det ville nok gått helt fint, det også. (Jeg har ikke erfaring med mer enn 10-delt på landevei. Merkelig nok har jeg aldri savna flere gir. Ikke kan jeg si at hoppet fra 11 til 12 i terrenget har gjort meg lykkeligere, heller.) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 4. juli Del Skrevet 4. juli Han tråkker en kvart omdreining bakover når han krysser mål, akkurat det samme har skjedd tidligere også. Min mening/erfaring er at 12-delt gir mer motstand kassett og/eller trinsehjul ved tråkking bakover, som gjør at spennet i kjedet blir svakere og det hopper av - godt hjulpet av et boss med 50+ paler som spinner i 70 km/t. Han mistet vel for øvrig også en etappeseier i fjor på hoppende bakgir i sprinten. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.