Gå til innhold

Hjelp, det kommer straks en baby! Hva vet jeg ikke?


Anbefalte innlegg

Litt humor, og litt alvor! Det kommer snart et lite tilskudd til stisykkelfamilien.

Mor har stålkontroll på sitt, far er ikke like vant til å planlegge. Jeg har prøvd å Google hva det er viktigst å tenke på den første tiden for far, men treffene er jo egentlig hummer og kanari 😂

Jeg skjønner det at det viktigste kanskje er å legge til rette for at mor og barn har det bra sammen, men er det noen lure triks jeg overser her?

hilsen spent kommende småbarnsfar 😂

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var jeg og for ett år siden! Først og fremst, gratulerer! Det er veldig stas med baby.

Tror det er vanskelig å gi råd som fungerer for alle, da vi er forskjellige. Men sikre søvn (sove på eget rom om nødvendig) så ikke begge er helt ødelagt dagen etter, er lurt. Gå vognturer med babyen og høre på podcast gjorde jeg en del, så kunne alle tre få koblet av. 

Og husk å nyte tiden med vidunderet, for de vokser så fort! 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke all verden du får gjort. Noen tips:

-Gjør det så enkelt for mor som mulig.

-Si nei til de fleste besøk første 2-4 ukene. Man blir mer sliten enn man tror selv om det er gøy å vise frem den nye.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke hvor undervurdert en god natts søvn er eller hvor fint det kan være å jobbe overtid når du har influensa.
Så kan du forvente at hormonene kommer til å rase rundt i kroppen på konemor, det kan slå alle mulige veier. Du er advart.
Få tak i en pålitelig barnevakt ASAP og plei forholdet, parforholdet vil endre seg.
Bruk mye tid innledningsvis på at barne skal kjenne deg igjen, styr klar av parfyme/etterbarberingsvann etc
La familien slippe til hvis de ønsker, gjerne som barnevakt.

Jeg synes egentlig ikke det var noe spesielt stas å få barn, men det var vel en del grunner til det også desverre.

 

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en god dose tålmodighet ovenfor mor. Mor kan oppleves irrasjonell og den minste ting kan trigge henne. Samtidig må du også forvente at det du gjorde riktig en dag, er feil dagen etterpå. Dette er ikke perioden for å ta igjen og stå på ditt, men bare ja og ha deg igjennom. En del kameler må svelges.

Barnet kommer til å sove masse de første dagene etter fødsel. Deretter kommer barnet til å snu om alt som heter døgnrytme. Ikke føl skam over å binge en TV-serie 0400. Min erfaring er at det er bedre å følge barnet rytme enn å prøve å snu barnets rytme som er veeeeldig vanskelig. 

Du får mest sannsynlig ikke gjort noe som helst med nattamming. Da er det bedre å sove på eget rom, ta den hvilen du kan få og heller vær en god støtte på kveld/morgen for å gi mor hvile.

Hvis dere har litt tid før nurket kommer, så anbefaler jeg å lage masse mat som dere fryser ned. Dere kommer ikke til å spise normalt de første tiden etter fødsel 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Mange gode forslag allerede.

Her er noen til:

  • Sov når ungen sover (i starten).
  • Vurder å sov på separate rom og på overlappende skift i perioder.
  • Bruk øreplugger ved behov, både når du trøster i krisetider og når eventuelt når du har ditt "soveskift".
  • Bruk en app (eller bok) som gir deg en viss pekepinn på utviklingstrinn. Den kan hjelpe når atferden endres tilsynelatende helt uten grunn.
  • Kjøp en god vogn. Thule Urban Glide 2 er den beste vi har prøvd.

Det er vanskelig å være "god" på planlegging når det kommer til unger for de er både forskjellige og uforutsigbare. Stas blir det nok uansett.

  • Like 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Fikk selv for 3 uker siden. Min opplevelse så langt:

Dagene blir ganske uforutsigbare.

Planlegg korte sykkelturer rett fra døra.

Ikke få for mye besøk første ukene.

Er lite jeg får gjort siden jeg ikke har pupper med melk i, så jeg prøver å gjøre mest mulig av "de andre tingene". Ble raskt god på bleieskift.

Thule Urban Glide 2 med tilhørende bassinet er vi ekstremt fornøyde med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har ett pelskledd familiemedlem fra før så må også den forberedes på nytt familimedlem. La hunden lukte på brukte babyklær fra sykehuset før ungen kommer i hus. Så er det vel en del diskusjoner om når hunden skal få hilse på ungen, men det har definitivt ingen hast. Litt forsiktig snusing er helt OK for barnet og ønskelig for hunden, slikking bør unngås innledningsvis.
Noen hunder vil føle seg tilsidesatt og finne på tulleting for å få oppmerksomhet, andre vil virkelig finne frem vokterinstinktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips 😃

Bok har de på det lokale biblioteket, så den blir lånt asap!

Vi har allerede kjøpt vogn. Kona gikk dessverre ikke med på 3hjuling, men det blir kombinert løpe- og sykkelvogn i løpet av våren. Må uansett ha sykkelvogn for levering i barnehage. Pulk til bruk på senvinteren når lille er stor nok, og til neste vinter er allerede handlet, så krysser jeg fingrene for at hun vil være med på tur. (Pulk skal brukes såpass mye utenfor kjørte løyper at jeg tenker fjellpulk som mer hensiktsmessig enn skisett til sykkelvogn)

Dette dere nevner med tålmodighet ovenfor både den store og lille frøkenen skal jeg ta med meg, og prøve å huske på når hverdagen innhenter oss. Ikke alltid lett å være tålmodig når man gjerne vil utbytte dagene best mulig. Heldigvis har vi både mølle og rulle lett tilgjengelig i kjelleren, og gode muligheter for korte turer rett utenfor døren.

Ingen pelsdyr eller andre dyr i vår familie, men det var et godt tips til andre vordende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere!

1. Krysse fingrene for en soveunge 😄 

2. Her var stor suksess med å lære de å ta flaske tidlig, slik at mor fikk egentid på "vift/trim/tur" uten at far ble helt hjelpesløs når mini ville ha mat! På første ungen var det pumping og nedfrysing av morsmelk, på de to andre var det morsmelkerstatning. 

3. Sykkelrulle og babycall er fin egentid! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at de to ukene fødselsperm man får er _helt_ unik med første barnet, det er realistisk den eneste toukersperioden i livet deres der det kun er dere tre og ingen andre forstyrrende faktorer.

Vær helt avkoblet fra nett/jobb og bruk så mye tid som mulig sammen med mor&barn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye. 

Det er lite far får gjort den første tiden annet enn å være der for mor og barn. Gå skytteltrafikk med gulpekluter og ta noen bleier. Vær ekstra behjelpelig med det meste og ta noen runder om natten dersom mor trenger litt avlastning om natten.

Man venner seg til lite søvn i kombinasjon med full jobb, men kan glemme andre aktiviteter enn jobb og familie i de periodene det står skikkelig på. Det blir alltid bedre 😄

Da vår første kom stresset jeg ikke med å komme meg ut på trening. Man får alltids tid til å begynne å trene igjen ila det første halvåret. Med eldstemann måtte vi lære oss alt, og det kostet masse energi. Med nummer to gikk det mye mer på automatikk selv om gutta på ingen måte var like.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet prosessen med kull nummer to nå og føler jeg vet ca. hva jeg går til, selv om jeg nok har fortrengt søvnmangel etc. Er tross alt noen år siden sist.  

* Hormoner etc. kan gjøre samlivet ganske komplisert, bare å stålsette seg. Men det er mye positivt i å løse problemer sammen, om man får det til. 

* Det praktiske er mindre stress enn man skulle tro. Barnevogn, gjerne kombi-løsning med bilstol, stellebord, bleier litt klær og våtservietter er det man trenger i starten om svangerskap og fødsel har vært ukomplisert. Vent med å kjøpe inn utstyr til tredje trimester. 

* Mas dere gjerne til en dag ekstra på sykehushotellet, det er gull verdt.  Hold besøk til et minimum. Blir nok av tid til det senere. 

* Innstill deg på å ta deg av det praktiske i tiden før (ca. siste trimester) under og etter fødsel. Vi skaffer oss vaskehjelp. 

* Sexlivet går gjerne i sterke bølgedaler under graviditeteten. Innstill deg på en stille periode i noen måneder etter, kanskje opp til et halvt år eller mer. Men det er lurt å snakke om sex og hvordan dere opprettholder intimiet i parforholdet i sexløse perioder. Om dere ikke er vant til å snakke med dette anbefaler jeg å begynne ASAP. 

* Jeg opplevde det ikke som vanskelig å få trent, barna sover mye i denne perioden, men man må innstille seg på korte treningsturer. Dette er en utmerket anledning til å selge landeveissykkelen og kjøpe løpesko. Ikke stress med sykkelvogn etc. I begynnelsen vil vanligvis mor ha barnet nær seg nesten hele tiden. Det går også an å jogge rolig med barnevogn om du holder deg til flate strekninger. 

Min erfaring var at problemene egentlig kom først etter et års tid, med foreldre på jobb, større barn som både må aktiviseres og voktes som en hauk og risiko for uenighet om prioritering av egentid, oppgaver i hus og hjem, ferier, svigerforeldre, sexliv  og alt mulig annet. Grunnlaget for å unng å krangling legger dere nå ved å snakke mye om hva dere ønsker og vil. Finne felles målsettinger og forankre disse over tid. Vi bruker Scrum, men det er kanskje litt nerdete. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dere har avklart navn, fordeling av foreldrerett, om barnet skal døpes, om det skal døpes for gøy eller om det skal opplæres i den kristne tro, faddere, skal barnet oppdras kjønnsnøytralt - hvilket muligens er i vinden om dagen.
Besteforeldre, Petter Sprett og alle hans slektninger kan sikkert være velmenende, men kan også bli en pest og en plage. Her kan det være lurt å finne ut av hvem som skal be hvem passe sine egne saker.

ett tips om spedbarnsmat, ikke kjøp mat på glass men lag mat selv. Mye billigere, sunnere og mer smakfult.

på lengre sikt, antall unger styrer også bilvalg. det er de færreste biler du får tre barneseter inn i

etterhvert må dere også finne ut av hvilken barnehage og skole dere ønsker at ungen skal gå på, hvilket styrer boligvalg. det er kanskje en annen disusjon

 

Endret av Gubben
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her allerede!

Et par tips til;

Fødselsdepresjon er en reell ting. Det kan være greit å være obs på.

Følelsen av at du ikke aner hva du skal gjøre er helt normal. Men ikke begå tabben å stol på alle (ofte) utdaterte råd fra familie. (stol på oss på internett i stedet 😉 )

Mange besteforeldre har de beste intensjoner, men det er skremmende mye som de lærte som er ansett som hinsides utdatert nå.

Forbered deg på mye sykdom når barnehagen er i gang. Og under innfasing - med barn nr 2 tok jeg et besøk i barnehagen hver ukedag før soving de siste ~1-2 mnd av permisjonen, og ble med på "morgenrutinen" med sang og sånt, og så gikk vi hjem/tur for å sove etterpå. Det ble en super softstart for nr 2, som ikke hadde noe problemer med å klare seg alene da pappa forsvant tilbake i jobb. De ansatte på sin side syntes nok det var fint med en ekstra  voksen som kunne ha et halvt øye på trolla når de skulle ut på lekeplassen.

Ikke tro/hør på de som tror "ferberizing" er en bra ting. Trygghet, nærhet i lassevis er riktig svar. (humor fra barnepsykiater i familien: Jaja, de gir oss mer fremtidig arbeid da...)

Her er bra lesestoff om tilknytningsteori mm https://www2.bufdir.no/Familie/foreldrestotte/tiltaksliste/cosp/

 

  • Like 4

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (56 minutter siden):

Ikke tro/hør på de som tror "ferberizing" er en bra ting. Trygghet, nærhet i lassevis er riktig svar. (humor fra barnepsykiater i familien: Jaja, de gir oss mer fremtidig arbeid da...)

+1

Og sjekk ut om babypotting kan være noe å teste, det fungerte supert på våre barn! Tilnærmet null bæsjebleier! 

Endret av mralfred
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (15 minutter siden):

+1

Og sjekk ut om babypotting kan være noe å teste, det fungerte supert på våre barn! Tilnærmet null bæsjebleier! 

Jeg kan også anbefale gjenbruksbleier, tror de er basert på bambus/kokosfiber eller noe lignende. Vaskbare innlegg. Perfekt for å holde tissatrengte unger tørre gjennom natta. Når man er ute av den verste "babybæsj"fasen og magen fungerer normalt, så sparer man seg for mange søppelposer med fæle bleier. Oslo kommune ga støtte til dette før, men det er jo snart 10 år siden så jeg vet ikke om de fortsatt tilbyr det.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lær raskt at den klesvasken IKKE må tas nå. Den kan tas senere. Sov om dere har 30 minutter til rådighet i helga. 

2. Så snart som mulig, la barnet (om mulig) få eget rom og særdeles faste rutiner på legging. Det er litt styr i starten med det betaler seg 1001% senere når kveldsritualet sitter som et skudd og du får tilbake kvelden. 

3. Sørg for å se litt opptatt ut når mor er i nærheten. Mobilsurfing på sofa kan trigge dårlig stemning om du gjør det i fullt påsyn av en mor som nok en gang har oppdaget at det er fiktivt husarbeid som må gjøres 🙂

4. Med mindre dere er utenfor normalen, så er det nå lenge til du får sengekos. Innfinn deg med situasjonen og tenk på de gode tidene som var for 9 mnd siden, og det som vil komme. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med barn!

Mye er nevnt, men jeg må ta med at det å få barn er mye mindre stressende enn det man kan lese seg til på nettet. Bruk tiden din med barnet og bare kos deg. På natta er det mor som må ta støyten i starten (om du ikke har pupper med melk), men jeg sto opp tidlig med barna alle dager, så mor fikk sovet ut. Det har jeg fortsatt med (barn på 2 og 4 nå), for da bygger jeg goodwill for sykkelturer 😉 Jeg har også gått maaange mil med barnevogn. Koselig både med våkent barn og med podcast på øret når barnet sover.

Ellers blir jo vi menn veldig gode på bleieskift da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har såvidt vært nevnt over her, men jeg gjentar; Det trengs ikke to personer for å amme et barn, og det er bare en av dere som kan gjøre det. Ikke vær våken/tilstede sammen med mor under kvelds og natt-amming som en slags sympati. Få heller den hvilen du kan og gjør din innsats der du kan gjøre noe. 
Jeg gikk hardt i denne fella. 
jeg sover veldig lett og var som oftest den som vekket mor når barnet ønsket pupp om natta, og var våken til det var over. Dette er en dårlig vane for alle. Hørselvern/øreplugger, eventuelt sove for seg selv ihvertfall noen netter er gull. 
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...