Jump to content

Rullevegring


Juffe

Recommended Posts

Jeg merker at jeg for første gang på mange, mange år, vegrer meg for å rydde frem rulla og sette den på soverommet. Jeg er rett og slett ikke motivert til å sykle inne og syns ikke det er moro å spille sykling på Zwift eller å stirre på en graf som forteller meg hvor dårlig jeg er.

Finnes det håp? Hvordan klarer andre å blåse liv i rullegnisten?

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Link to comment
Share on other sites

På en regntung dag som i dag så er det vel heller at alt annet frister enda mindre enn rulle 😅

Men det er jo ikke slik at man mååå sykle heller (banner i kirka, jeg vet). Jeg synes det er mindre stress å jogge i litt regn enn å måtte vaske sykkel. Eller være flink til å komme meg ut på ski om vinteren selv på hverdager. Holde sykkel-motivasjonen oppe ved å trene alternativt.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Link to comment
Share on other sites

Synes også rulle er litt kjedelig, men prøver å se på TV-serier samtidig. Gjør det litt mer tolererbart. Håper jeg klarer å fullføre rewatch av Justified + se den nye Justified-serien nå i vinter, kom meg til sesong 4 i fjor.

Pleier uansett å kjøre mye base + styrke på vinteren, så får jeg heller ta de fleste hardøktene på ski/løpe litt. Digg å komme seg ut også. Vurderer i tillegg å kjøpe meg den smartviftegreia til Elite da jeg sliter litt med overoppheting inne selv med vifte både på gulv og bord... 

Link to comment
Share on other sites

rosandholm skrev (20 minutter siden):

Vurderer i tillegg å kjøpe meg den smartviftegreia til Elite da jeg sliter litt med overoppheting inne selv med vifte både på gulv og bord... 

Vacmaster Cardio54 blåser nok like godt, men må styres med fjernkontroll, ikke app... Koster halvparten fra amazon.de

Edited by kjerts
Link to comment
Share on other sites

kjerts skrev (1 time siden):

Vacmaster Cardio54 blåser nok like godt, men må styres med fjernkontroll, ikke app... Koster halvparten fra amazon.de

Har sett på den, og er litt skeptisk da den ikke er så veldig justerbar. Tenker å se om jeg ikke får tak i en av de smartviftegreiene på tilbud litt senere i høst 🙂 uansett bra tips!

Edited by rosandholm
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt som så at nå har jo gutten kommet i den alderen at han helst ser at pappa trener ute. Han sa det til meg i fjor "pappa, du burde trene mere ute, du har mye bedre av det". Så da blir det nok løping, skøyter, langrenn og piggdekk i vinter tenker jeg. Samt styrke. Så får sykkelintervallene (stønn) vente til våren.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det samme selv. Ble lei av Zwift-mas, og fant RGT. Det var bedre grafikk, ikke hyper-gamification, ekte løyper osv. Kjentes mer som sykling.
Så fant de på at de skulle introdusere styring, som jeg kjente som totalt meningsløst. Mobiltelefon på styret, masse mikk og tull. Mista helt motivasjonen, og prøvde Zwift litt igjen, men...det er fortsatt mer stas å sykle i møkkavær. Det er ikke bare trening, men mental avkobling, mestring, kos og terapi.

Wahoo kjøpte RGT, og derfra gikk alt i dass. Nå blir det lagt ned 31 okt etter rettsak med Zwift b.la.

Gjør nok som Juffe - satser på alternativ trening dersom sykling ute blir ekstremt vanskelig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg går mye bikkjetur vinterstid (ellers også,  ja), gjerne i løs snø, og til tider mye snø. Hvis vi har slikt. Tråkker breiddme (ved siden av) hovedtråkka, prøver gå de stiene jeg sykler på sommern.

ulike grouprides, tow, og innimellom ritt på zwift er greit å motivere seg til.

Men jeg misliker vinteren, jeg ønskern egentlig dit peppern gror. Jeg fryser, og da er alt rimelig kjipt.

MEN, til våren, når solen bryter gjennom, bringer med litt sårt tiltrengt varme og d-vitamin. Da ligger ordene til krohn der: alle timene i stum fornedrelse, de er borte nå

 

edit: hjelper veldig at det ligger en påminner i norwegian-appen… 🙂

Edited by Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Link to comment
Share on other sites

For å banne i kirka: Jeg har blitt hekta på romaskin inne. Tar mindre plass enn permanent stående direktemontert sykkel, og gir mer helkroppstrening. Har vel hatt flere økter på den siden jeg fikk den for en måneds tid siden enn jeg har hatt enkelte hele vintre på rulle, som jeg synes var mye større terskel for å bruke. Finnes også mye bra videoer med follow-along-workouts som funker ganske bra.

Man har nok ikke helt noe som tilsvarer Zwift enda, men jeg var aldri innom der, jeg brukte kun rulle som intervalltrening mens jeg så på noe serier eller lignende på en skjerm.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

rosandholm skrev (36 minutter siden):

Har sett på den, og er litt skeptisk da den ikke er så veldig justerbar. Tenker å se om jeg ikke får tak i en av de smartviftegreiene på tilbud litt senere i høst 🙂 uansett bra tips!

Jeg har aldri prøvd en smart vifte, men klarer fint å gå fra avslått, 1, 2, maks etter eget ønske med fjernkontroll. Egenskapene på maks er viktigst for meg. Har jeg først havnet på maks så skal jeg ikke tilbake før jeg er ferdig på rulla. 

Link to comment
Share on other sites

kjerts skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri prøvd en smart vifte, men klarer fint å gå fra avslått, 1, 2, maks etter eget ønske med fjernkontroll. Egenskapene på maks er viktigst for meg. Har jeg først havnet på maks så skal jeg ikke tilbake før jeg er ferdig på rulla. 

Ja, tenker på vinkelen på selve luftstrømmen og ikke hastigheten 🙂 Kjører bordvifte og gulvvifte på full pupp uansett nå, så det å stille hastighet underveis er ikke så farlig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Juffe skrev (3 timer siden):

Jeg merker at jeg for første gang på mange, mange år, vegrer meg for å rydde frem rulla og sette den på soverommet. Jeg er rett og slett ikke motivert til å sykle inne og syns ikke det er moro å spille sykling på Zwift eller å stirre på en graf som forteller meg hvor dårlig jeg er.

Finnes det håp? Hvordan klarer andre å blåse liv i rullegnisten?

På bakgrunn av profilbildet ditt så antar jeg bare nå at du er ivrig å konkurrere. Kan du finne fram noe motivasjon der? Ser ut som du sykler cross. Er det et crossritt i nær framtid der du kan sette et konkret mål som kan gi  deg en følelse av ansvar? Det kan løse motivasjonsproblemet på kort sikt. På lang sikt over vinteren: Lag allerede nå et, eller to hovedmål for neste sesong, og om mulig meld deg på disse allerede nå. Målet bør være så konkret som mulig. Et spesifikt resultat, en tid eller eventuelt en eller flere konkurrenter du ønsker å slå. Hva skal til for å få til dette? Bruk alt du har tilgjengelig for å finne ut av det. Kjenner du løypeprofil? Har du erfaringer, eller følelse på hvordan det blir kjørt? Bruk gamle stravatall fra segmenter f.eks. Bør du forbedre FTP? Forbedre 1m eller 5m watten? Sannsynligvis er det sammensatt. Poenget er å få konkretisert dette best mulig. Hensikt er å sette opp delmål i løpet av vinteren som du kan jobbe med. Hvis du kun har et hovedmål 10 måneder fram i tid så gir du deg selv en mulighet til å snakke deg ut av økter under forkledning at du har god tid. Konkrete delmål vil gi intervallene/øktene en følelse av mening, siden du utfører en økt i den hensikt å forbedre en spesifikk egenskap, og egenskapen forbedres for å nå hovedmålet. En annen bieffekt av et godt mål eller delmål er at du kan bruke det som visualisering underveis i økter. Se for deg at du slår kompisen/nemesisen, eller klarer tidsmålet, klarer å holde gruppa over bakketoppen, eller hva enn det er.

Kan oppleves som litt tiltak å sette det opp, men mål er viktig.. Og det må ikke være konkurranserelatert. Det kan være et ønske om å ikke gå opp i vekt f.eks? Tror det er svært få, eller ingen, som faktisk nyter å sitte på rulla å trø uten noe mål og mening, men det kan være mange som tror de gjør det uten å være bevisst på målene sine (eller påstår det fordi de ikke vil dele at de har mål). Jeg er veldig obs på å lage meg noen hovedmål som kan "resirkuleres", eller er en del av noe større. Hvis man er veldig resultatorientert i tankegangen så kan man fort havne inn i et vakuum når målet er nådd og man ikke har noe nytt å se fram mot. Samme hvis man bare delvis når det, eller feiler totalt, og ikke har reflektert noe rundt veien videre. Greit å være bevisst på det. For øvrig, hvis man er over toppen prestasjonsmessig så er mål basert på tall eller tid kanskje dumt. Det er ikke like motiverende å se at man er svakere enn det man en gang var. Da bør det heller være resultatbasert i forhold til aldersklasse eller en spesifikk jevnaldret konkurrent. Konkurrenter er generelt bra da man kan følge litt med på hva de gjør, og bruke det for det det er verdt som motivasjon for å være tro til sitt eget opplegg (dette fordrer at man velger en konkurrent som er ivrig å trene, og ikke en som ligger på sofaen hele vinteren 😉).

Og som andre er inne på her. Du MÅ ikke ta fram rulla. Kanskje det å droppe rulla er det riktige å gjøre for din del.

Link to comment
Share on other sites

Juffe skrev (På 6.10.2023 den 12.15):

Jeg har tenkt som så at nå har jo gutten kommet i den alderen at han helst ser at pappa trener ute. Han sa det til meg i fjor "pappa, du burde trene mere ute, du har mye bedre av det". Så da blir det nok løping, skøyter, langrenn og piggdekk i vinter tenker jeg. Samt styrke. Så får sykkelintervallene (stønn) vente til våren.

Hvis du får tatt noen harde økter med joggesko og ski gjennom vinteren i tillegg til noen hyggelige turer ellers, så er du godt forberedt til våren. Det å pine seg gjennom treningsformer man ikke ønsker å drive med er det ingen som er tjent med

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

stosu skrev (1 time siden):

Hvis du får tatt noen harde økter med joggesko og ski gjennom vinteren i tillegg til noen hyggelige turer ellers, så er du godt forberedt til våren. Det å pine seg gjennom treningsformer man ikke ønsker å drive med er det ingen som er tjent med

Dette er fasit for min del. Jeg er avhengig av å komme meg ut gjennom vinteren for å ikke klikke helt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Juffe skrev (På 6.10.2023 den 9.26):

Jeg merker at jeg for første gang på mange, mange år, vegrer meg for å rydde frem rulla og sette den på soverommet. Jeg er rett og slett ikke motivert til å sykle inne og syns ikke det er moro å spille sykling på Zwift eller å stirre på en graf som forteller meg hvor dårlig jeg er.

Finnes det håp? Hvordan klarer andre å blåse liv i rullegnisten?

Er det ikke bare å stikke en tur i Velodromen da? Å ja, har dere virkelig ikke en velodrom 10 min kjøring unna?

Fra spøk til revolver:

Synes "Tour of Watopia Ride 2023" var forfriskende bedre enn andre Zwift-ting: over 300 påmeldte på hvert ritt, og dermed bra tempo for akkurat deg....siden det er så mange at du havner med noen som er like sterke. Zwift er kommet til Etappe 3 nå, men er bare å hive seg på.

Er jo og nytt med dette jævxx nye fjellet du kan sykle opp på Zwift "Zwift - Climb Portal: Col du Tourmalet in Watopia", og avtale med en du kjenner om å starte sammen. Om du liker klatring / pining.

Er jo og godt å bare kle på seg og dra til en skog og sykle med ordentlig frisk luft.

Edited by Mannen Faller Ikke
Link to comment
Share on other sites

NjuK skrev (1 time siden):

Hvordan begynte du å kjøre økter på romaskina. Regner med at du ikke panka til med 2x20 min valler. Noen valler du kan anbefale å starte med, eller startet du med steady pace?

Skal ikke kuppe denne, men jeg hadde ansvar for gruppetimer på romaskin i 2019 da jeg jobbet på treningssenter. Var før det ganske uerfaren med romaskin annet enn litt bruk selv fra tid til annen.  
Du kan enkelte bruke de samme prinsippene som man bruker på løping, og lage intervallene i alle former du ønsker, men start litt snillt, så du ikke kjører muskulaturen for hardt.

En intervall jeg kjørte, hvor jeg var med selv som instruktør (og skravla i micen samtidig) var 5minuttere(45/15).. Kjør 2 eller 3 blokker i starten i 2-3 uker før du øker til 3 eller 4. 
På en økt med seniorer hadde vi kun tid til 2 blokker av 5 min intervall og jeg opplevde kraftig fremgang selv på romaskinen etter noen uker med dette. 

Link to comment
Share on other sites

NjuK skrev (3 timer siden):

Hvordan begynte du å kjøre økter på romaskina. Regner med at du ikke panka til med 2x20 min valler. Noen valler du kan anbefale å starte med, eller startet du med steady pace?

Jeg har fulgt endel av øktene til Dark Horse for å terpe litt teknikk når jeg egentlig aldri har rodd spesielt fast utenom en og annen 2kkm på treningssenter. Flere av begynnerøktene har jeg også repetert, og ser hvor jeg ligger an i progresjon.

De halvtimesøktene der han avbryter med pick drills hvert andre minutt er feks ganske fine å starte med når du har kommet forbi de korte basicøktene for å bli kjent med maskina.

Men skal ikke si jeg helt har kommet inn i et fast og veldig systematisk opplegg enda, mer at på de og de dagene tar jeg meg en økt på romaskina.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

perbl skrev (17 timer siden):

Jeg har fulgt endel av øktene til Dark Horse for å terpe litt teknikk når jeg egentlig aldri har rodd spesielt fast utenom en og annen 2kkm på treningssenter. Flere av begynnerøktene har jeg også repetert, og ser hvor jeg ligger an i progresjon.

De halvtimesøktene der han avbryter med pick drills hvert andre minutt er feks ganske fine å starte med når du har kommet forbi de korte basicøktene for å bli kjent med maskina.

Men skal ikke si jeg helt har kommet inn i et fast og veldig systematisk opplegg enda, mer at på de og de dagene tar jeg meg en økt på romaskina.

ehh, hva er pick drills ? får opp 18 års aldersgrense når jeg mentalt prøver å kombinere roing med pick drills. 

Link to comment
Share on other sites

Oddefa skrev (2 minutter siden):

ehh, hva er pick drills ? får opp 18 års aldersgrense når jeg mentalt prøver å kombinere roing med pick drills. 

Hehe. Det burde jeg selvsagt forklart. Kort sagt (etter min begrensa forståelse etter halvannen måneds roerfaring) øvelser for å terpe koordinasjon og teknikk. Feks tar man to minutter med kun armbruk, to minutter der man tar en liten pause når armer og overkropp er strukket ut før man bøyer beina osv.

Hensikten er å terpe de ulike delene av rotaket i starten framfor å gjøre alt kontinuerlig med noe mer overlapp som man går over til når en blir mer erfaren. Når jeg ser på kraftkurven, ser jeg jo at den er på sitt beste og jevneste rett etter et par av de øvelsene.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper mange brenner ut ved å kjøre for hardt på rulla - for tidlig. Å konkurrere på Zwift er jo også steinhardt. 
Jeg har alltid syklet ute gjennom vinteren, både intervaller og langturer, men mest rolig, evt stiturer med piggdekk når det er føre for det. 
Langturer på rulla har jeg aldri drevet med, men Sweat-spot-økter på 90-120 minutter kan jeg gjennomføre etter hvert. 
Denne vinteren blir den første med GCN+ abo, noe som gir god tilgang til et stort arkiv av sykkelritt. Samtidig har jeg fortsatt 3-4 episoder igjen av Sopranos. 

Kjører man et par månedlige langturer ute når været passer kommer man veldig langt med kortere turer både ute og på rulla i det daglige. 
Løping er også fint på vinteren. De som både liker å gå på ski og mestrer logistikken rundt det har en klar fordel når det kommer til opprettholdelse av kondisjon gjennom vinteren, men det er helt ok uten skigåing også. 

Jeg ser for meg at jeg kan klare 2-3 rulleøkter i uka gjennom vinteren, men da sjelden lenger enn 90 minutter, og sannsynligvis ikke noen ritt. Dette i en uke med trening 6 av 7 dager. 
3-4 løpeøkter, noen korte styrkeøkter  og en utesyklingsøkt på 2-4 timer kommer atpå i standard-uker. 
Hvis det blir bra skiføre satser jeg på å erstatte en del av langturene og en av løpeøktene med enten rando-ski-gåing eller plankeløping med felleski. 
 

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører primært korte og intensive økter på rulle inne gjennom vinteren. Lange økter orker/gidder jeg ikke - da drar jeg på tur ute eller finner på noe annet. Typisk 1-1,5 timer maks for min del, helst korte criteriumsritt på 40 minutter "full blås".

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...