Gå til innhold

Elendighet i sokkeskuffen - Kaller stilpolitiet alle avdelinger!


LarsB

Anbefalte innlegg

Det er trist i sokkeskuffen min. Alle tynne ullstrømper er krympet. De i bomull er utvasket og triste og slappe. Sykkelsokkene er like ille. De er blasst neongule og sier ting som Shut Up Legs, eller så er de slitte og korte. Det er de siste jeg trenger noen tips til. Altså sykkelsokker. Dette er hva jeg ønsker meg:

Signaliserer bevisst syklist
Like innafor til terreng, grus og landevei
Lengre enn krympa kontorsokker, kortere enn fotballstrømpene som pusher UCI grenser
Ikke hvite (se over)
Ikke ærosokker
Holdbare
Uten Shut Up Legs på.
Str 45

Hva gjelder om dagen?


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • LarsB endret tittelen til Elendighet i sokkeskuffen - Kaller stilpolitiet alle avdelinger!

Jeg kjøpte et par sokker fra Mons Royale i fjor som jeg har brukt veldig flittig, og er veldig fornøyd med. De har en del ull, og har derfor også blitt litt slitt på dette året, men har også blitt brukt til sikkert 3000km inne og utesykling. Passe varme, passe luftige, passe høye. 

Unisex Atlas Merino Crew Sock - Cornflower - Mons Royale Europe

Ikke kjempebillige, men hvis man leter finner man de kanskje på tilbud her og der. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler sykkelsokker av merke defeet. De har rene farger, mønstre og evt påskrift. Men påskrift er vi vel muligens ferdig med?

De har ulike lengder, selvsagt er 5", som jeg foretrekker ofte noe mindre igjen av på salg, da er det bare 6" igjen, og de går for langt opp mot kneet mitt. Jeg er noe kort i lortfallet skal sies
 

jeg savner at ullprodusenter fresher opp fargene sine, samt lurer jeg på om det fins noen ultratynne merinoullsokker ala de hestra hanskelinerne jeg har som kan has under defeetsokken? (har kalde tær frem til 20c)

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsen! Da har jeg bestilt fem par av favorittsokkene, nemlig DeFeet Aireator 5" i XL. Jeg har vært innom mange forskjellige modeller fra DeFeet og det som er litt teit med dem er at selv om modellene heter det samme så kan de være sydd forskjellig, fordi forskjellig mønster gir forskjellig strikking, og dermed er ikke XL i ett mønster samme som XL i et annet. Så nå om dagen bestiller jeg kun samme modell og mønster som jeg har brukt før og er fornøyd med.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (1 time siden):

jeg savner at ullprodusenter fresher opp fargene sine, samt lurer jeg på om det fins noen ultratynne merinoullsokker ala de hestra hanskelinerne jeg har som kan has under defeetsokken? (har kalde tær frem til 20c)

Jeg har 7mesh Ashlu Merinosokk. Noe spesielt tynnere enn det tror jeg vil fort bli ødelagt etter et par turer. Jeg synes de er litt høye, men jeg er gammel gubbe og lite moteriktig. De er ikke spesielt varme, men heller ikke spesielt kalde sånn i 5-15 grader. Har noen tynne Smartwool Hike Classic Edition Zero Cushion* som kanskje kunne fungert inni en annen sokk. De er veldig gode, men jeg vil ikke si de er av noe bedre enn f.eks Pierre Robert Wool Sock (tynne) som en kan kjøpe av og til med 30-40% på en matbutikk, mao. 1/3-1/4 av prisen.

Sweet Protection Hunter Merino sokker er litt tykke og veldig gode sokker synes jeg. Fine når det er litt kaldt, vel varme når det er badstu. Hvis merinoen ikke er spesielt tynnvevd og tilført syntetfiber, vil fuktigheten fort henge igjen i ullfibrene.

En grunn til at ullprodusentene ikke har så spicy farger kan være at det er tidkrevende og fargene/designet kanskje er mindre holdbare i ull. Samt f.eks. hvit ull har en tendens til å gulne og være svært vanskelig å vaske ren. Jeg har noen hvite Smartwool ankelhøye løpe/sykkelsokker, som har hatt noen runder i myr, og de er tilnærmet umulig å få hvite igjen. Selv ikke Gallesåpe får de rene.

45Nrth har disse og disse merinosokkene, uten at de er de lekreste. Som Assos-fanboy innbiller jeg meg at disse 20% merinosokkene sikkert endrer livet til frosne tær, uten at jeg har prøvd de:

nyassos215-1.640.jpeg

*Det som står på nettkvitteringen fra Sportsnett, men de ligner ikke helt på bilde. På mine står det Smartwool under. Sportsnett er en del av Anton Sport, så tipper en kan se på de i mange Anton butikker.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (17 minutter siden):

Jeg har 7mesh Ashlu Merinosokk. Noe spesielt tynnere enn det tror jeg vil fort bli ødelagt etter et par turer. Jeg synes de er litt høye, men jeg er gammel gubbe og lite moteriktig. De er ikke spesielt varme, men heller ikke spesielt kalde sånn i 5-15 grader. Har noen tynne Smartwool Hike Classic Edition Zero Cushion* som kanskje kunne fungert inni en annen sokk. De er veldig gode, men jeg vil ikke si de er av noe bedre enn f.eks Pierre Robert Wool Sock (tynne) som en kan kjøpe av og til med 30-40% på en matbutikk, mao. 1/3-1/4 av prisen.

Sweet Protection Hunter Merino sokker er litt tykke og veldig gode sokker synes jeg. Fine når det er litt kaldt, vel varme når det er badstu. Hvis merinoen ikke er spesielt tynnvevd og tilført syntetfiber, vil fuktigheten fort henge igjen i ullfibrene.

En grunn til at ullprodusentene ikke har så spicy farger kan være at det er tidkrevende og fargene/designet kanskje er mindre holdbare i ull. Samt f.eks. hvit ull har en tendens til å gulne og være svært vanskelig å vaske ren. Jeg har noen hvite Smartwool ankelhøye løpe/sykkelsokker, som har hatt noen runder i myr, og de er tilnærmet umulig å få hvite igjen. Selv ikke Gallesåpe får de rene.

45Nrth har disse og disse merinosokkene, uten at de er de lekreste. Som Assos-fanboy innbiller jeg meg at disse 20% merinosokkene sikkert endrer livet til frosne tær, uten at jeg har prøvd de:

nyassos215-1.640.jpeg

*Det som står på nettkvitteringen fra Sportsnett, men de ligner ikke helt på bilde. På mine står det Smartwool under. Sportsnett er en del av Anton Sport, så tipper en kan se på de i mange Anton butikker.

Flotte tips her. Har en del av de på matbutikkene, men det er slitne så må fylle på litt.

fikk troa på at par du nevner her altså, de assosene feks. 
 

Jeg må få skaffa meg et tåovertrekk, som klassifiseres varmt, tror/håper mye er gjort med det. Det er kun tærne som er kalde. 
 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn erfaring med Rapha, Assos, Defeet, Castelli etc er at alle parene mine bortsett fra Defeet har krympa noe helt jævlig. Defeet Aireator, som flere har nevnt her, er en vinner. Har et par Defeet Wooleator som er favoritten på vinteren, de har også holdt seg veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Rapha har gode sokker i et hav av farger. Mine krymper ikke. De er litt dyre, dog, så greit å handle i kampanjeperioder. 
 

(Og til tidlig vår og sen høst liker jeg GripGrab spring/fall).

Endret av zwift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (16 minutter siden):

MIn erfaring med Rapha, Assos, Defeet, Castelli etc er at alle parene mine bortsett fra Defeet har krympa noe helt jævlig. Defeet Aireator, som flere har nevnt her, er en vinner. Har et par Defeet Wooleator som er favoritten på vinteren, de har også holdt seg veldig godt.

Det er min erfaring også. Mine DeFeet-sokker som er plagsomt små krympet i posten, ikke i vasken. Og DeFeet Wooleator er supre på vinteren, helt ned til -10 hvor jeg må gå over til knestrømper for å beskytte leggene. 🙂

image.png.d1c0a6ea7941dae67d2a577edc15685d.png

  • Haha 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Oyvinsr said:

Jeg kjøpte et par sokker fra Mons Royale i fjor som jeg har brukt veldig flittig, og er veldig fornøyd med. De har en del ull, og har derfor også blitt litt slitt på dette året, men har også blitt brukt til sikkert 3000km inne og utesykling. Passe varme, passe luftige, passe høye. 

Unisex Atlas Merino Crew Sock - Cornflower - Mons Royale Europe

Ikke kjempebillige, men hvis man leter finner man de kanskje på tilbud her og der. 

Har hatt et par slike par, og kan ikke si de varer så lenge. Fine der og da, men ingen utholdenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i årevis (riktignok litt ufrivillig) sverget til DHB sine sokker, spesielt vår/høst når det er greit med litt ekstra varme i beina. Ufrivillig fordi jeg kjøpte inn et lass av dem fra Wiggle på et tidspunkt der det var salg av det gode gamle slaget, og de vil jo ikke dø...

Jeg har "vanlig" bomullsblend og merinoblend, og de har vist seg å være tilnærmet uslitelige. De må være minst 8-10 år gamle og burde helt sikkert vært parkert snart, men jeg gir meg ikke, de fungerer fortsatt, vaskes ofte på 60 grader og ser like fine ut. Dvs, begynner å bli litt nuppete men funksjonen er den samme fortsatt.

De ser omtrent ut som de som disse; https://road.cc/content/review/268413-dhb-aeron-light-weight-merino-sock

Jeg mistenker at de som nå er i handelen har blitt tynnere, billigere og mindre holdbare, men det er kanskje verdt et forsøk?

F.eks her selges det et utvalg i diverse ensfarget OG i overkant spennende mønstre.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 timer siden):

Nei, bare nei... 

Så enig så enig. Det er bare noe med det der som jeg synes er utrolig harry. Egentlig alt av norske flagg på klær generelt, selv om det kan være en samtalestarter. 

Men hver sin smak. 

  • Like 2

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og er det vanlig å vaske sykkelsokkene (samt øvrig sykkeltøy da, regner jeg med) på 60 grader?

Ikke rart det står dårlig til i sokkeskuffen da.

Jeg har egentlig for mange sokker etterhvert, lar meg lett rive med når det er salg f.eks. I tillegg kan det jo fort være definerende for hele antrekket; om man har en litt anonym ensfarget trøye og sort shorts (som man selvsagt har), så kan plutselig se ut som et flamboyant stilikon med de rette sokkene til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...