Gå til innhold

TV - hva skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt TV på over 10 år, og da jeg hadde det så ble den ekstremt lite brukt. Konsumering av videoinnhold har blitt utført liggende på sofaen med laptopen på magen, det fungerte helt fint for min del. Nå er vi blitt 2-3 personer som gjerne skal se noe samtidig, og da oppstår behovet for TV igjen. Jeg har ikke fulgt så nøye med, og trenger litt råd.

En løselig kravspek:

  • 65" skjerm tenkte jeg først var passe stort. Men: Det er 4.6m fra vegg til vegg der sofa står i ene enden og TV i den andre. Så jeg har googlet meg fram til at jeg egentlig "bør" ha noe mye større, men må jeg virkelig det? Ref budsjettet lenger ned.
  • Sofaen har vindu rett bak, så jeg tror det er viktigere med lysstyrke enn perfekt gjengivelse av sort
  • Lydkvaliteten i selve TV'n tenker jeg er uvesentlig siden jeg skal koble til et (stort) stereoanlegg med optisk digital (alle TV'er i dag har vel slik utgang?). Jeg har ikke surroundanlegg og kommer ikke til å kjøpe det
  • Skal brukes til å se på de vanlige innholdstjenestene (Netflix, Disney, NRK, Youtube...), ikke til å spille
  • Budsjett er vel rundt 10-15000kr et sted

Så hva skal jeg ha?

Et eksempel noe noe jeg har funnet som virker OK er f.eks. noe slikt:

65": https://www.komplett.no/product/1245286/tv-lyd-bilde/tv-er/samsung-65-q60-qled-4k-tq65q60c#

75": https://www.komplett.no/product/1245294/tv-lyd-bilde/tv-er/samsung-75-q60-qled-4k-tq75q60c

(Men på den siste er jeg godt plantet på smertegrensen for hva jeg er villig til å betale for en TV.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhode ikke peiling på TV og hva som gjelder, så ikke noe gode råd fra meg ang valg av TV.

Hjemme har vi avstand til TV på mellom 4 og 5,5m avhengig av hvilken sitteplass som velges. Det artige er at titteavstanden ikke har økt med årene selv om TV str har det. Lettere å venne seg til å gå opp på størrelse , enn ned, tenker jeg.

Første TV var under 30" og det gikk helt greit. Etterhvert som de er byttet ut har str gått opp og nå har vi en 65" Samsung. Etter hvert bytte syns jeg TV er så mye større enn den forrige, men etter ei ukes tid er den ikke spesielt stor.

På fjellet valgte vi en 55" Samsung theframe (godt fornøyd med Samsungen hjemme) og der har vi titteavstand fra 2,5 til 4,5m og syns det fungerer helt greit. 

Nå er 65" hjemme bare noen år gammel, men skulle den ryke blir det en ny "the frame"  Syns det ser mye renere ut med bare den nesten usynlige kabelen fra TV på veggen og gjemme vekk boksen og alt av tilkoblinger. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som får ha slike høyttalere i stua😉 Jeg ville kjøpt en qled Samsung som er rammeløs. De fungerer godt under vanskelige lysforhold. Jeg valgte selv en qe55q80. Den er særdeles god og kostet meg 10k på tilbud jula 2021. Men jeg har 'grått meg til' å ha den tilkoplet HK Citation amp og Klipsch m600. 

Lykke til med jakten. 

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne mer om TV før da jeg faktisk interesserte meg for det, men nå som jeg interesserer meg mer i hva som gir verdi for pengene har jeg fått sansen for Philips. 

Jeg ville gått for 75" på avstanden din og du får både 7- og 8-serien til Philips innenfor budsjett.

Det finnes mange modellnumre og den "ekte" 8-serien, aka "The One", koster (minst) 20k i 75".

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (3 minutter siden):

Kan det tenkes at noen skal spille noe her etterhvert, ville jeg også sjekket opp ting som HDMI-lag. Der har hvertfall Samsung vært veldig bra opp gjennom åra.

Om noen skal spille noe så er det i så fall meg 😉 Og det har jeg ikke tid til, og kommer heller ikke til å få det før TV'n er utdatert likevel 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (1 time siden):

Jeg har ikke hatt TV på over 10 år, og da jeg hadde det så ble den ekstremt lite brukt. Konsumering av videoinnhold har blitt utført liggende på sofaen med laptopen på magen, det fungerte helt fint for min del. Nå er vi blitt 2-3 personer som gjerne skal se noe samtidig, og da oppstår behovet for TV igjen. Jeg har ikke fulgt så nøye med, og trenger litt råd.

En løselig kravspek:

  • 65" skjerm tenkte jeg først var passe stort. Men: Det er 4.6m fra vegg til vegg der sofa står i ene enden og TV i den andre. Så jeg har googlet meg fram til at jeg egentlig "bør" ha noe mye større, men må jeg virkelig det? Ref budsjettet lenger ned.
  • Sofaen har vindu rett bak, så jeg tror det er viktigere med lysstyrke enn perfekt gjengivelse av sort
  • Lydkvaliteten i selve TV'n tenker jeg er uvesentlig siden jeg skal koble til et (stort) stereoanlegg med optisk digital (alle TV'er i dag har vel slik utgang?). Jeg har ikke surroundanlegg og kommer ikke til å kjøpe det
  • Skal brukes til å se på de vanlige innholdstjenestene (Netflix, Disney, NRK, Youtube...), ikke til å spille
  • Budsjett er vel rundt 10-15000kr et sted

Så hva skal jeg ha?

Et eksempel noe noe jeg har funnet som virker OK er f.eks. noe slikt:

65": https://www.komplett.no/product/1245286/tv-lyd-bilde/tv-er/samsung-65-q60-qled-4k-tq65q60c#

75": https://www.komplett.no/product/1245294/tv-lyd-bilde/tv-er/samsung-75-q60-qled-4k-tq75q60c

(Men på den siste er jeg godt plantet på smertegrensen for hva jeg er villig til å betale for en TV.)

Vi har 55" av den most mellom disse, Q70. Kanon fornøyd. Var veldig bra tilbud før black week I fjor. De kjørte jo black month hele måneden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt av samme problem som deg DesmoSkier.

Her i huset spiller ingen på den store skjermen lenger, så jeg tror jeg faller ned på en relativt beskjeden tv.

The Frame er vurdert, men jeg synes den er for lite bang for buck og tror at jeg ender opp med en LG tv på ca 50" som _ikke_ er OLED.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 5,4 meter fra sofa til tv. Har en 65" The Frame.

Tven er nok litt for liten til å se film på den avstanden. Det funker, men man komme ikke så godt "inn" i handlinga. Da havner vi på tv-stua.

Synes størrelsen funker veldig bra til vanlig tv-titting uten å bli for vulgært stort. Det er helt matt skjerm på tven, så det funker veldig bra selv med mye vinduer bak sofaen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 65" LG OLED som jeg kjøpte ca 2017, og den har jeg bare vært fornøyd med - med et hederlig unntak; den har en kjent feil/svakhet i panelet som gjør at objekter som flytter seg raskt høyre-venstre over skjermbildet flimrer litt. Ikke et stort problem, men for sci-fi tullinger som meg, så passer det dårlig når romskipene flimrer avgårde over skjermen. Ser det går en god del OLED 65" på Finn, men da bør man sjekke produktkoden så man får mest mulig for penga. Denne kan du kanskje klare å prute ned enda litt mer, og så høres det ut som de har prøvd å følge Samsung på The Frame.  https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=318303166 

Jeg sitter vel knapt 3 meter fra min, og føler det passer bra. Det er jo ikke akkurat noe smykke for stua, men det skiter jeg i, når det først skal ses film må det være ordentlig opplegg. 🙂

 

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 75" LG LED som er fra januar 2021. Valgte std LED den gang litt pga pris for å få det stort nok (ga vel ca 9000kr på salg). Sitter 3 meter ifra, var litt uvant med en gang men syns det passer fint nå. God kinofølelse og bildekvaliteten er mer enn god nok til vanlig bruk. Hadde 4,5 meter til TVen når vi kjøpte den og det funka fint det også. Ville ikke hatt noe mindre på 4,5 meter.

Skulle jeg kjøpt noe i dag for bruk i en lys stue så hadde jeg gått for NanoLED/NanoCell fra LG eller QLED fra Samsung. Det er de merkene jeg personlig har subjektiv bias mot. I vår stue er det litt lite lys så her ønsker jeg meg en svær OLED TV (de er fortsatt svinedyre på 75") ujevnhetene og manglene i sortnivået på LED TV irriterer meg ganske ofte (spesielt synlig på SciFi serier/filmer) selv om bildekvaliteten egentlig er mer enn bra nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du glede deg til nyere teknologi. Svartnivået er virkelig helt kølsvart på min OLED. Jeg har store vindusflater på 3 sider av stua, og selv om selve skjermflaten  er helt blank så er det bare midt på dagen om sommeren (eller når sola kommer så langt ned at den står rett på skjermen) at jeg har problemer med lysstyrken. Og den har blitt enda bedre på nyere modeller.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å kjøpe ny TV uten at den er på tilbud! Vent til black week som nevnt tidligere, mange muligheter for gode kjøp da. Samsung har for øvrig en kampanje som de har hatt i flere år, hvor du kan velge å få med en støvsuger, ekstra TV, mobiltelefon etc. uten ekstra kostnad ved kjøp av noen utvalgte TV-er. Les mer om denne kampanjen f.eks her

I tillegg tenker jeg at du bør gå for 85"-TV basert på avstanden din. En ny TV krymper fort. Den kan virke enorm de første dagene, før den sakte og sikkert krymper. 65" er i dag allemannseie, 75" er straks den nye normalen, mens 85" i alle fall holder stand en stund til.😁

 

 

Endret av Legendarisk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si generelt: Smart-tv'er er veldig mye ræva teknologi, abandonware, spyware og bare crap. Vår 2020 the frame kan feks ikke spille de fleste .mkv-filer (er/var visst vanlig for samsung), har fått kanskje to oppdateringer på denne tiden som ikke har gjort noe nevneverdig og Samsung smarthings er også en elendig app som mister enheter i hytt og gevær og krever stedstjenester på "alltid" (kan manuelt skru det av etter du har lagt til enheter). Vår samsung lydplanke koblet direkte til tv'en med ARC-hdmi-porten "mister" tv'en med jevne mellomrom. Twitch-appen kom først til samsung-tv'er i 2022 >.<

Kort sagt har jeg egentlig lyst å fjerne hele suiten og installere noe open source OS hvis det hadde eksistert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (22 minutter siden):

Vil bare si generelt: Smart-tv'er er veldig mye ræva teknologi, abandonware, spyware og bare crap. Vår 2020 the frame kan feks ikke spille de fleste .mkv-filer (er/var visst vanlig for samsung), har fått kanskje to oppdateringer på denne tiden som ikke har gjort noe nevneverdig og Samsung smarthings er også en elendig app som mister enheter i hytt og gevær og krever stedstjenester på "alltid" (kan manuelt skru det av etter du har lagt til enheter). Vår samsung lydplanke koblet direkte til tv'en med ARC-hdmi-porten "mister" tv'en med jevne mellomrom. Twitch-appen kom først til samsung-tv'er i 2022 >.<

Kort sagt har jeg egentlig lyst å fjerne hele suiten og installere noe open source OS hvis det hadde eksistert.

Vi har en 8 år gammel Samsung 9-series TV med en ekstern boks hvor alle tilkoblinger finnes. Samsung sin filosofi for oppgradering av TV-produkter er er av tvilsom karakter så absolutt, men ellers er det ikke mye å utsette på den. Smart-TV funsksjonaliteten har derfor begrenset levetid, og jeg har skjønt at Samsung er blant de verste. Den manglende oppdateringen er løst via en Google TV som gjør jobben for vår del, ikke kostet den stort heller. TV'n er koblet rett til Sonos for lyd og den fungerer 100%, alltid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (53 minutter siden):

Vil bare si generelt: Smart-tv'er er veldig mye ræva teknologi, abandonware, spyware og bare crap. Vår 2020 the frame kan feks ikke spille de fleste .mkv-filer (er/var visst vanlig for samsung), har fått kanskje to oppdateringer på denne tiden som ikke har gjort noe nevneverdig og Samsung smarthings er også en elendig app som mister enheter i hytt og gevær og krever stedstjenester på "alltid" (kan manuelt skru det av etter du har lagt til enheter). Vår samsung lydplanke koblet direkte til tv'en med ARC-hdmi-porten "mister" tv'en med jevne mellomrom. Twitch-appen kom først til samsung-tv'er i 2022 >.<

Kort sagt har jeg egentlig lyst å fjerne hele suiten og installere noe open source OS hvis det hadde eksistert.

Nå har jeg ikke brukt den mye til spilling av filer, men må nå si at jeg faktisk er litt positivt overraska over hvor godt Netflix/HBO/Prime/Disney/Apple TV/Showtime/Youtube-bruken min fortsatt funker på min 2018-modell. Det eneste jeg har vært borti som har slutta å funke var vel det filmleiekonseptet til Google. Men har en Apple TV tilkoblet som skal ta over som mediespiller den dagen TVen ikke vil servere meg innhold lengre. Den. har hvertfall VLC og lignende tilgjengelig for spilling av videofiler fra lokalnettet.

Men en ting jeg misunner de nyere, er muligheten til å kjøpe app for å drive Hue-lys rett på TVen framfor å måtte kjøpe en fysisk boks til det. Den finnes ikke på eldre enn 2022 eller hva det var. Har leiligheten fylt med Hue-lys, så tenkte det kunne være moro med litt ekstra lyssetting til film og serier.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Vår samsung lydplanke koblet direkte til tv'en med ARC-hdmi-porten "mister" tv'en med jevne mellomrom.

Dette skjedde plutselig med oss også nå nylig. Aner ikke hva som har skjedd, men får lyden tilbake når den kjører i modus der den tar inn dekoderen. Så bytter jeg til en av smart-tv-appene, og da er lyden plutselig borte igjen. Ingen logikk. Endte opp med å koble den via optisk i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på at du forblir tv-løs, og at dere starter lokal bokklubb istedet.

Spøk til alvor, tv-nerdene jeg kjenner anbefaler LG OLED. Har fått noen lange forklaringer som jeg ikke skjønte eller husker noe av, men bildet er veldig fint og de er ganske tynne. Så tynne at jeg var litt stressa når jeg måtte være med å bære en. Har OK syn og klarer meg fint med 48tommer. Samme hvor stor tv og anlegg folk har, blir det aldri samme følelse som på kino.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen innspill fra en som bruker litt over snittet på samsungs hardware (utvikler samsung (og til dels LG) smart-tv apper)

- Stort sett alle tv'er på markedet fra store merker har et _bra_ display, med mindre du er fantast og går dypt inn på pixeltetthet, kontraster og andre parametere eller har svært utfordrende lysforhold. 

  • Prioriter hdr framfor 4k (selv om mange er 4k nå om dagen). Sitter du mer enn 3-4 meter fra tv'en (som er anbefalt på en 65" eller større uansett), skal du ha meget skarpt syn for å se forskjell på normal hd og 4k. HDR (selvfølgelig avhengig av strømmetjenesten etc) gir en mye større opplevd forskjell av bildekvalitet.
  •  Dersom du bruker en ekstern dings til å kjøre appene (apple tv, android tv eller lignende) er ikke hardware på tv'en noe særlig bekymring, den brukes bare som display.

- Dersom du _ikke_ gjør som i punktet over, er hardware et tema

  •   Samsung deler inn sine modeller i basic, standard og premium. Jeg ville ikke vurdert noe annet enn premium i slike tilfeller, da basic og standard er trege og underspecet på cpu og minne og er trege på å kjøre appene. Du får forskjellige størrelser og modeller i alle tre kategorier. Basic tv'ene til samsung er nesten yosemite-sykler, lissom. 
  • LG har jevnt over raskere hardware og er kjappere enn samsungs modeller
  • The frame er hatet av alle på avdelingen. Den er en gjenganger i altfor mange rapporter om mystiske feil fra brukere, de har rævva hardware på innsiden. Men de _ser_ veldig kule ut. 

 

  • Like 2
  • Thanks 2

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (23 timer siden):

Vil bare si generelt: Smart-tv'er er veldig mye ræva teknologi, abandonware, spyware og bare crap.

Dette stemmer 100%, og er helt klart et argument for å kjøpe en android-tv eller apple-tv til å kjøre appene og disable alt på tv'en. Om man ikke har for store prinsipielle problemer med google eller apple. 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (11 minutter siden):

Sitter du mer enn 3-4 meter fra tv'en (som er anbefalt på en 65" eller større uansett)

RTINGS anbefaler 2,77m avstand for 65", Samsung anbefaler TV-størrelse × 1,2 (= ~2m for 65"), her oppgis 1,2m som passende avstand for 65" så lenge det er 4k osv.

Har man en god TV kan man gjerne sitte nært om man ønsker, men her er jo folk ganske forskjellige.

distance-fov-chart.png

2019-tv-buying-guide-what-size-tv-should

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...