Gå til innhold

Minimalistisk lommebok/kortholder


Anbefalte innlegg

Spekulerer på å skaffe en sånn som min kanskje siste lommebok: https://www.mukama.com/en/ridge-titanium-wallet#/model-money_clip/colour-stonewashed

Noen som har EDC-nerdet nok til å ha oversikt over andre alternativ som er verdt å vurdere for en som primært bærer med seg kort, og kun unntaksvis har med seg sedler? Min sikkert 25 år gamle kortholder er i ferd med å gå i oppløsning, ser for meg at jeg har behov for å ha med meg sånn 7-10 kort.

Finnes jo mye fjongt ute i verden, men de jeg virkelig liker blir fort enda dyrere enn Ridge-saken, og jeg likte egentlig denne råversjonen i titan.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Apple-telefon, og der kan en legge inn alle debet- og kredittkort i Apple Pay. Da trenger man ikke kreditkort i det hele tatt. I alle land jeg har dratt de siste årene har dette gått helt utmerket som betalingsmiddel. Antar at det finnes tilsvarende løsning for Android. 

Jeg har allikevel en liten kredittkort-holder som holder seg på baksiden av telefonen ved hjelp av Magsafe. Var litt skeptisk i starten til om den holder seg på plass eller ikke, men det gjør den. Kjekt når jeg må ha med meg fysisk ID for de som krever slik, og også når jeg drar på reise for sikkerhets skyld inntil jeg har validert at Apple Pay faktisk virker. Så er det bare å legge den i skuffen sånn til daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (1 minutt siden):

Jeg har en Apple-telefon, og der kan en legge inn alle debet- og kredittkort i Apple Pay. Da trenger man ikke kreditkort i det hele tatt. I alle land jeg har dratt de siste årene har dette gått helt utmerket som betalingsmiddel. Antar at det finnes tilsvarende løsning for Android. 

Jeg har allikevel en liten kredittkort-holder som holder seg på baksiden av telefonen ved hjelp av Magsafe. Var litt skeptisk i starten til om den holder seg på plass eller ikke, men det gjør den. Kjekt når jeg må ha med meg fysisk ID for de som krever slik, og også når jeg drar på reise for sikkerhets skyld inntil jeg har validert at Apple Pay faktisk virker. Så er det bare å legge den i skuffen sånn til daglig. 

Har ikke Magsafe-telefon enda, og jeg har noen kort utover betalingskort som er kjekt å ha med seg. Dessuten er det langt fra alle norske banker som støtter Apple Pay, har et par kort fra Eika-tilknytta bank.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (5 minutter siden):

Jeg har en Apple-telefon, og der kan en legge inn alle debet- og kredittkort i Apple Pay. Da trenger man ikke kreditkort i det hele tatt. I alle land jeg har dratt de siste årene har dette gått helt utmerket som betalingsmiddel. Antar at det finnes tilsvarende løsning for Android. 

Google Wallet fungerer bra for Androide- brukere. Jeg har mine debet, kreditt og "rabattkort" i den. Hugser nesten ikke hvor de fysiske kortene ligger.. 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (8 minutter siden):

Har ikke Magsafe-telefon enda, og jeg har noen kort utover betalingskort som er kjekt å ha med seg. Dessuten er det langt fra alle norske banker som støtter Apple Pay, har et par kort fra Eika-tilknytta bank.

Jeg synes digital lommebok er såpass bra, at skulle min bank slutte å støtte dette (som f.eks Skandiabanken etter oppkjøp fra DNB), så hadde jeg byttet. Har også bilnøkkel lagret på en trygg måte via samme lommebok. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (10 minutter siden):

Jeg synes digital lommebok er såpass bra, at skulle min bank slutte å støtte dette (som f.eks Skandiabanken etter oppkjøp fra DNB), så hadde jeg byttet. Har også bilnøkkel lagret på en trygg måte via samme lommebok. 

Amen. Har nettopp byttet fra Sbanken etter 22 år samme sted pga dette. Funker CarKey i Norge, altså? Kult.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er jeg ikke ute etter grunner til å bytte betalingskort til Apple Pay, for jeg har uansett endel kort jeg skal ha med meg. Så minimalistisk kortholder er temaet 🙂

Bilnøkkel er også et eksempel på et kort jeg har med meg, i tilfelle telefonen min skulle forsvinne eller gå tom for strøm så Tesla-appen ikke er tilgjengelig.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lite pretensiøs Kavu Fairbanks som har fungert fint i 5 år.

Hadde en i metall tidligere, etter et par uheldige vinkler inn i låret/lysken endret jeg til en mykere utgave. Ridge lommebokene, og et par andre merker, har reklamert heftig på podcaster. Alltid vært nysgjerrig på hva produksjonskostnaden er på en slik. Må være et fint business adventure å selge noe som koster noen dollar/cent å produsere, til 125 dollar. EDC-verden er blitt en magnet på gadget nerder, spesielt i statene.

En kameraet fikk en lignende en til nøklene, og den virket faktisk veldig fin. Kanskje ikke kr 1 250 fin, men mer sånn kr 200 fin.

Slår et slag for en billig kortholder og heller kjøpe Georg Jensen Moneyphant, rustfritt stål sparebøsse til kr 1 099 for pengene en har "sparte". Evnt. bare billig kortholder og en hardøkt på romaskinen.

spacer.png

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det integrert flaskeåpner på den elefanten? 😊

Beklager at jeg fortsetter litt offtopic med digitale kort på telefon, men er det noen personvernhensyn jeg burde tenke på før jeg går i gang med Apple Pay / Google Wallet?

Ellers godt tips med metallholderen som kommer forkjært i låret. Ville kanskje prøvd noe i skinn eller som er litt tøyelig på grunn av det. Må jo fortsatt ha med fysisk id en stund. (Hvorfor kan ikke bankid brukes til leg?)

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (13 minutter siden):

Har en lite pretensiøs Kavu Fairbanks som har fungert fint i 5 år.

Hadde en i metall tidligere, etter et par uheldige vinkler inn i låret/lysken endret jeg til en mykere utgave. Ridge lommebokene, og et par andre merker, har reklamert heftig på podcaster. Alltid vært nysgjerrig på hva produksjonskostnaden er på en slik. Må være et fint business adventure å selge noe som koster noen dollar/cent å produsere, til 125 dollar. EDC-verden er blitt en magnet på gadget nerder, spesielt i statene.

En kameraet fikk en lignende en til nøklene, og den virket faktisk veldig fin. Kanskje ikke kr 1 250 fin, men mer sånn kr 200 fin.

Slår et slag for en billig kortholder og heller kjøpe Georg Jensen Moneyphant, rustfritt stål sparebøsse til kr 1 099 for pengene en har "sparte". Evnt. bare billig kortholder og en hardøkt på romaskinen.

spacer.png

Den der er jo ikke i titan engang 🙂 

Men er jo ikke fremmed for noe rimeligere, men er kanskje mest gira på noe solid i lær i såfall. Håpet var at den til Ridge er såpass utprøvd at den ikke gnager altfor mye.

Produksjonskost spiller nok neppe inn i prissettingen, det handler nok mer om å utnytte snevre marked med betalingsvilje, og selge stæsj du må ha veldig dyrt utstyr for å kunne produsere. Blir jo litt som aluplatene jeg har til kamera fra RRS, neppe produksjonskostnad på en tusenlapp for ei sånn enkel L-forma plate, men det forhindrer ikke fotografer fra å løpe mann av huse for sånt. Eller evt presisjonsdeler til våpen, blir fort friske kostnader for metalldeler der og.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har personlig ingen erfaring med ridge, men ser for meg at en slik må slite veldig på bukser, om man har den i bukselomma? 
 

Selv har jeg Apple pay 99% av tiden, den siste 1% har jeg en liten kortholder i lær fra Tiger Of Sweeden, ikke spesielt imponert mtp kvaliteten, men bruker den såppas lite at jeg ikke gidder å oppgradere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært lav blingfaktor, men gjør det den skal. 15-16 kort + noen brettede sedler oppbevares trygt bak glidelås. Kanskje ikke så synlig på bilde, men det er en bøyle slik at selve lommeboka feks.kan være i lomma med bøylen på utsiden. Gikk fra kortholder i metall til denne og har brukt dem de siste 8-9 åra, om jeg husker riktig.

49E20871-B518-4D74-BB46-AE3AA75F3064.jpeg.00b1007ba4e0b9a5eb14201b45765cb3.jpeg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest nysgjerrig på hva disse 7-10 kortene er for noe?

Jeg har kortholder for fire kort. Er en skinnsak. Tre bankkort og et førerkort. Men etter at jeg la inn Google Pay/Wallet og har førerkort på mobilen, er det ofte den ligger hjemme.

Google Pay/Wallet fungerer med alle banker, tror jeg. Grunnen til at DNB ikke vil la Apple ha sugerøret i pengebingen, er fordi Apple nekter samme grad av åpenhet til betalingsløsninger som Android. Apple prøver jo å kjøre monopol på alle systemer og standarder. Så hvem er egentlig den kjipe her... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debet/kredittkort, jobbkredittkort, nøkkelkort til bilen, adgangskort jobb, førerkort, brattkort er vel noen av dem jeg bruker ganske fast og ikke gidder ta ut og inn på fast basis. Er det i tillegg plass til rabatt/bonuskort på steder jeg spiser fast på er det kjekt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (2 timer siden):

Svært lav blingfaktor, men gjør det den skal. 15-16 kort + noen brettede sedler oppbevares trygt bak glidelås. Kanskje ikke så synlig på bilde, men det er en bøyle slik at selve lommeboka feks.kan være i lomma med bøylen på utsiden. Gikk fra kortholder i metall til denne og har brukt dem de siste 8-9 åra, om jeg husker riktig.

49E20871-B518-4D74-BB46-AE3AA75F3064.jpeg.00b1007ba4e0b9a5eb14201b45765cb3.jpeg

 

Har sett noen glidelåsmodeller, men synes det virker litt tungvint å åpne/lukke, og glidelås framstår liksom ikke så evigvarende for meg.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 timer siden):

men Ridge og lignende får meg alltid til å tenke ungkar. Ikke at mine fashionråd har så mye å si, sitter i Hoka sandaler og Smartwoolsokker. Kunne funnet på å gå på butikken i det.

spacer.png

spacer.png

Right inn the feelings!

Har riktignok ikke hoppa på Hoka-toget sjøl da 🙂 

Saddleren så ganske ok ut. Fjellräven-varianten så jeg på her i byen, men syntes bla logoen og formfaktoren ikke var helt i blinken.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei glidelåsen er det svake punkt og jo fler kort jo mer belastning utsettes glidelåsen for når kort skal ut og inn. Lommeboka mi er i daglig bruk og innholder mange kort og noen sedler, men likevel fungerer glidelåsen overraskende lenge. Metallbøylen er trukket med stoff og dette blir også slitt uten at det går ut over bruken. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bellroy lager endel ganske ok lommebøker. Har den som heter All-conditions Card pocket, og har hatt den i mange år. Første røyk i glidelåsen etter et par år, men fikk ny på garanti med en annen type glidelås, og den har vært bunnsolid. Ikke direkte billig, men ikke helt sinnsvakt priset heller. 

Endret av DeepFu
Rettelse
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeepFu skrev (20 minutter siden):

Bellroy lager endel ganske ok lommebøker.

Jeg hadde en Bellroy lommebok jeg mistet, som jeg var ganske fornøyd med. Så skaffet meg en ny, men gikk denne gangen for deres "Card Sleeve", da jeg aldri har noe annet enn kort med meg (den gamle jeg mistet hadde plass til lapper og mynter).

Men det tok nesten 2 år fra jeg mistet lommeboken til jeg ordnet meg ny... Garmin Pay på klokka funker stort sett, og lappen har jeg jo på mobilen. Var først da jeg skulle til utlandet og trengte fysisk førerkort jeg tok meg bryet med å ordne nytt hos Vegvesenet samt skaffe meg kortholder.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (19 timer siden):

Spekulerer på å skaffe en sånn som min kanskje siste lommebok: https://www.mukama.com/en/ridge-titanium-wallet#/model-money_clip/colour-stonewashed

Noen som har EDC-nerdet nok til å ha oversikt over andre alternativ som er verdt å vurdere for en som primært bærer med seg kort, og kun unntaksvis har med seg sedler? Min sikkert 25 år gamle kortholder er i ferd med å gå i oppløsning, ser for meg at jeg har behov for å ha med meg sånn 7-10 kort.

Finnes jo mye fjongt ute i verden, men de jeg virkelig liker blir fort enda dyrere enn Ridge-saken, og jeg likte egentlig denne råversjonen i titan.

https://www.bagorama.no/merker/secrid/?gclid=Cj0KCQjw1OmoBhDXARIsAAAYGSFTOaEfR5QZiAMYXDPMAKWOBBVMBMMlih-MFtucUP28qabR4RNsEyoaAhQGEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GarminPay på klokka (funker med Sbanken) og førerkort på mobil pluss nøkkelkortet til jobben løst i lomma. Kortholderen i skinn (to kort på hver side, et visittkort og en nødseddel i midtlomma) blir nå bare brukt ved reising.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...