Gå til innhold

hvor mye beskyttelse bruker?


Anbefalte innlegg

etter at en venn nettop knakk kragebent forand meg og en del skader selv så har jeg bestilt en lettvekts full rustning, men lurer lit på om det er overkill? har skadet meg en del så tenker at det mest fornuftige må være å bruke som mye som man orker? 
 

FOX_Baseframe_Pro_D3O_Body_Armor_Kor_1634725807.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fint lite som beskytter mot kragebeinsbrudd, vel?

KOmmer jo helt an på hvilken type sti og eksponering man har. Kjører jeg stitur er det som DesmoSkoer; hjelm og knebeskyttere. Er det øve enduro-fokus, litt grovere hjelm (3/4) og lett ryggvest i tillegg. Er det enduroritt, er det endurohelhjelm level 2-ryggplate og knebeskyttere. Heisbasert er rustning, albuebeskyttere og nakkekrage, samt utforhjelm. Hansker alltid uansett. 

Har syklet sti i over 30 år, så kjenner grensene mine ganske godt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også varierer litt etter hva jeg skal drive med, men hovedmålet mitt er alltid å bevege seg helt opp til grensa for hva jeg syns er komfortabelt å sykle med.

Sti pleier det å være kne/albue/halvhjelm og ryggsekk med skinne men jeg har planer om å droppe sekken så fort jeg har funnet andre steder å stashe alt jeg har i den. Sykler jeg med el-sykkelen kan jeg fint ta på en helhjelm for å sykle Trulsen siden det uansett ikke blir så veldig slitsomt og derfor heller ikke så veldig varmt. Dessuten er det veldig nice å feste kamera på haka hvis jeg har lyst til å filme alt det kjedelige jeg gjør. Alt som er shuttle/heis basert, dvs bare nedover, så tar jeg på rustningen også. Da er sjelden varmen et problem.

Kragebeinet tåler ekstremt lite om du treffer feil og jeg tviler på at du finner noe som beskytter så godt mot det. Du finner helt sikkert ting som dekker kragebeinet på utsiden men det kan fint knekke som et resultat av at noe annet får en trøkk og det er det vanskelig å beskytte seg mot.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (8 timer siden):

På vanlig sti bruker jeg halvhjelm, lette knebeskyttere og hansker.

I Hafjell o.l. er det rustning og helhjelm, samt kraftigere knebeskyttere.

Samme her.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (1 time siden):

Er fint lite som beskytter mot kragebeinsbrudd, vel?

KOmmer jo helt an på hvilken type sti og eksponering man har. Kjører jeg stitur er det som DesmoSkoer; hjelm og knebeskyttere. Er det øve enduro-fokus, litt grovere hjelm (3/4) og lett ryggvest i tillegg. Er det enduroritt, er det endurohelhjelm level 2-ryggplate og knebeskyttere. Heisbasert er rustning, albuebeskyttere og nakkekrage, samt utforhjelm. Hansker alltid uansett. 

Har syklet sti i over 30 år, så kjenner grensene mine ganske godt.

Yepp, samme, men har ikke nakkekrage, samtidig snakker vi kanskje en dag per år i heis nå(selv om det nesten er et argument for nakkekrage også)

.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kragebein ryker vel uavhenging av rustning, det går mer på fallteknikk. fallteknikk er jeg blitt god på etterhvert.

Siste to årene har jeg ikke vært i bakken og ser ikke noe stort behov for beskyttelse utover hjelm, briller og hansker. Noen ganger bruker jeg polstret trøye og sykkelbukse, men det er helt unntaksvis og om høsten når det er kjølig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Jørgen S. said:

Yepp, samme, men har ikke nakkekrage, samtidig snakker vi kanskje en dag per år i heis nå(selv om det nesten er et argument for nakkekrage også)

.

Nakkekragen har jeg fordi jeg hadde sesongkort i Hafjell...

 

...i 2011-12

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (34 minutter siden):

Jeg også varierer litt etter hva jeg skal drive med, men hovedmålet mitt er alltid å bevege seg helt opp til grensa for hva jeg syns er komfortabelt å sykle med.

Sti pleier det å være kne/albue/halvhjelm og ryggsekk med skinne men jeg har planer om å droppe sekken så fort jeg har funnet andre steder å stashe alt jeg har i den. Sykler jeg med el-sykkelen kan jeg fint ta på en helhjelm for å sykle Trulsen siden det uansett ikke blir så veldig slitsomt og derfor heller ikke så veldig varmt. Dessuten er det veldig nice å feste kamera på haka hvis jeg har lyst til å filme alt det kjedelige jeg gjør. Alt som er shuttle/heis basert, dvs bare nedover, så tar jeg på rustningen også. Da er sjelden varmen et problem.

Kragebeinet tåler ekstremt lite om du treffer feil og jeg tviler på at du finner noe som beskytter så godt mot det. Du finner helt sikkert ting som dekker kragebeinet på utsiden men det kan fint knekke som et resultat av at noe annet får en trøkk og det er det vanskelig å beskytte seg mot.

Helhjelm i Trulsen, da er vi hvertfall på forskjellig planet, uansett elsykkel 🙂
Men her kommer sikkert erfaring, hva man er vant til etc inn også.

Føler man seg komfy og trygg med noe, så kjør på.
Men ja, det ER et ganske solid snev av risiko i aktiviteten også... må akseptere det.

Og ellers renner svetten av nedoversykling 😄 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (8 minutter siden):

Helhjelm i Trulsen, da er vi hvertfall på forskjellig planet, uansett elsykkel 🙂

Kva heilhjelm har du prøvd då? Er jo ikkje så mykje varmare med eller utan hake på desse som kan delast i to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest alvorlige skadene jeg kjenner til i egen omgangskrets har kommet som følge av snill sykling på grus, selv om nakkekragen kanskje ville berget førlighet til en kar er det ikke aktuelt for meg å kle meg opp med helhjelm og sånt hele tida. 

Så basert på egen erfaring og grenser for chicken out blir det stort sett kun halvhjelm og knebeskyttere på sti (hansker er alltid på). Hender vel jeg kan finne på å droppe knebeskytterne og, da blir det som regel skrubbsår 🙂 Veksler mellom sekk med ryggebeskytter og rumpetaske avhengig av hvor gira jeg er på å holde ryggen fri.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (10 minutter siden):

Kva heilhjelm har du prøvd då? Er jo ikkje så mykje varmare med eller utan hake på desse som kan delast i to.

Helhjelm er til utfor eller ren nedoverkjøring med shuttle, Trulsen, egentlig hele østmarka/Nordmarka, stisykling generelt er liksom som xc for meg. Bortoverbakke er halvhjelm.

Jeg har nettopp kjøpt en ny hjelm, hakebeskytter ble ikke vurdert denne gangenn heller, men jeg kjøpte en Leatt til heisbasert sykling nylig.
 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nokon plutselege tryn utan at eg gjorde noko spesielt (..), har eg endt opp med:

Hansker, kne - og albogebeskyttar, alltid sekk med drikkeblære og diverse, lange sokkar, lett heilhjelm (sånn med avtagbar hake), briller.

 

Eigentleg så mykje som eg orkar å ha på, utan at det hindrar meg eller vert for varmt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (10 timer siden):

en del skader selv

Nå høres jeg sikkert belærende ut, men du kunne jo vurdert å ta det litt roligere? I hvilke situasjoner faller du, og hva kunne du gjort annerledes? Teknikk, dekk, bremser og dempere er det viktigste sikkerhetsutstyret.

Jeg bruker halvhjelm, knebeskyttere, og vanligvis albuebeskyttere. Jeg har i perioder brukt hjelm med avtakbar hakebeskytter, fikk god nytte av den i alpene en gang, men har likevel droppet å bruke det til vanlig stisykling. Men det er en billig forsikring å ha hakebeskytter som kan tas på nedover. Rustning tror jeg fort blir for varmt det meste av året.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de skadene jeg har fått på stisykling så er det et fåtall av de som hadde blitt mindre omfattende med mer beskyttelsesutstyr enn det normale, som gjerne er hjelm, hansker og knebeskyttere. Men jeg er nok relativt forsiktig stisyklist som stort sett har greie marginer til mine egne grenser. Noen skrubbsår og blåmerker blir det. 

For øyeblikket er jeg "sykemeldt" fra stisykling med en forslått skulder som var delvis ute av ledd. OTB med landing på skulder. Selv ikke DH-rustning ville gjort konsekvensene av det fallet mindre. Hjelmen fikk seg også en solid kakk og er sendt videre til de evige jaktmarker. To viktige ting for min egen del; 1 - Fallet skjedde i Strava-pr jakt på barnålssti, og jeg mener at jeg slækket litt i konsentrasjonen i "ufarlig" terreng. Jeg vil påstå at dette ikke hadde skjedd i steinrøys eller lignende.  2 - Hadde jeg vært frempå med mere total styrketrening av hele kroppen, som en 46 år gammel kontorist-stisyklist bør være, så hadde skaden blitt mye mindre og sannsynligvis vært i kategorien skrubbsår og blåmerker. 

Det er vel ikke tvil om at hakebeskytter/helhjelm vil være fornuftig mtp skadepotensialet men jeg synes det er litt voldsomt (for min bruk). Jeg har også en formening om at andre markatravere lettere blir uproporsjonalt skremt av en syklist som er anonymisert med helhjelm, og enda mer hvis vedkommende i tillegg ser ut som Master Chief med heldekkende rustning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krageben er det ikke noe som hjelper mot dessverre.

Beskyttelse er aldri feil, men her kommer det helt an på hva man liker å sykle med.

-Kneskydd er greit og her finnes det så mange utgaver så du vil finne noe du liker.

-Albue er lurt, men har dessverre aldri funnet noe som funker. Sleit med dette når jeg kjørte Moto Cross også. Albueskydd gjorde at jeg lett fikk armpump.

-Sekk med beskyttelsesplate synes jeg er topp. Kjører man uansett med sekk merker man ikke forskjell.

-Når det kommer til bryst/rygg har jeg dårlig erfaring med en del av de som er undertrøyer med beskyttelse. De sitter bra, men det setter seg lett svettelukt og upraktisk med tanke på vask mellom hver økt hvis man har 1. Skulle jeg brukt dette synes jeg versjoner som POC VPD, Fox Raceframe, Alpinestars Plasma (?)

-Hjelm synes jeg vanlige stihjelmer er greit. Helhjelm på vanlig sykkel på turstier synes jeg er litt overkill

 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelm, hansker, kne og albue. 

Av og til med sekk, men stort sett uten..

 

Sykler sti for å mestre oppover, og tar det stort sett veldig piano nedover. Det er for meg den beste måten å unngå fallskader på 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (14 minutter siden):

Hjelm, hansker, kne og albue. 

Av og til med sekk, men stort sett uten..

 

Sykler sti for å mestre oppover, og tar det stort sett veldig piano nedover. Det er for meg den beste måten å unngå fallskader på 😄

 

Også er det jo ekstremt subjektivt, ditt piano og mitt piano kan variere enormt.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (37 minutter siden):

Nå høres jeg sikkert belærende ut, men du kunne jo vurdert å ta det litt roligere? I hvilke situasjoner faller du, og hva kunne du gjort annerledes? Teknikk, dekk, bremser og dempere er det viktigste sikkerhetsutstyret.

Jeg bruker halvhjelm, knebeskyttere, og vanligvis albuebeskyttere. Jeg har i perioder brukt hjelm med avtakbar hakebeskytter, fikk god nytte av den i alpene en gang, men har likevel droppet å bruke det til vanlig stisykling. Men det er en billig forsikring å ha hakebeskytter som kan tas på nedover. Rustning tror jeg fort blir for varmt det meste av året.

Enig, detting og skading er ikke noe man driver med.
De jeg og du sykler med, det går da ganske radig unna(gjennom mange år, reiser og turer), men det er ekstremt sjelden noen skader seg.

Men klart, når "folk" kjøper seg råeste sykkelen som finnes og tror den hjelper mot skader og fall, alene, da kan det skjære seg. Greit å gå gradene litt.

Og ja, man må pushe litt for å kjenne grensene... men man MÅ ikke. Den neste turen er gjerne viktigere enn å måtte prøve noe man tror man greier.

  • Like 3

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg unna situasjoner der jeg utsetter meg for unødig risiko, det vil si at jeg eller noen andre setter et nummer på sykkelen min og jeg finner ut at jeg skal prestere. Da går rullegardina ned og blodtåka kommer rullende inn ...

Greier meg med halvhjelm, knebeskyttere, briller og hansker til normal stisykling. Om jeg skal shuttle, hike a bike eller sneier innom en heis (t-bane) tar jeg på meg helhjelm.

Det kan virke skremmende for fotgjengere med helhjelm, men det er nok også noe med vanen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige Leatt med avtagbar hakebeskytter var en fantastisk god hjelm jeg savner, men antall ganger jeg brukte hakebeskyttelsen tror jeg at jeg kan regne på ei hånd, og følte meg litt overdressed.

Er enig i dette med at jeg tror du oppnår bedre kontakt med de du møter på åpen sti med synlig tryne og smil. Kan heller ikke huske sist jeg tryna fullstendig ukontrollert. Hender av og til jeg må ta en tur av sykkelen, men da klarer jeg som regel å time det noenlunde. Men nå er jeg nok mer pinglete enn mange hvis det blir for sketchy.

Hvis det er tryning pga høy fart som er grunnen til at en føler behovet for grovt utstyr i marka, må jeg innrømme jeg er litt usikker på om man heller bør roe litt ned på åpne turstier. Er det grove crux, så for all del, kjør på! (var vel også derfor jeg har tatt på bøyla et par ganger når jeg var usikker på første gangs forsøk på et par element)

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig stihjelm, briller, hansker og baggy-shorts er standard-oppsettet. 
Noen ganger bruker jeg lette knebeskyttere som Leatt eller Sweet.  Knebeskytterne kommer gjerne på når/hvis jeg bytter til stihjulsettet på down-country-sykkelen, eller når det er glatt og kaldt på høsten.  Bruker noen ganger sekk med lett ryggbeskytter. 

Rundbane- og maraton-ritt er ofte like krevende teknisk som vanlig stisykling. Det går gjerne litt fortere med startnummer også. Det har aldri vært aktuelt å sykle ritt med knebeskyttere. Derfor greit å vende seg til å sykle uten ellers også, selv om det medfører noe forhøyet skaderisiko.

Over 30 år med stisykling har uansett ikke ført til mer enn noen fingerbrudd, dype kutt i panne (med helhjelm og goggles) og underarm, samt noen skrubbsår og blåmerker her og der. 


 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med hansker, vanlig stihjelm, briller (!) og sekk på ryggen. Jeg har hatt én bruddskade på de 30 år jeg har holdt på, og faller av 0-3 ganger i året sånn for å si noe om risikoapetitten. Jeg dunker kne mot stem/styre ca en gang per år, så da savner jeg knebeskyttere, men aldri ellers.

Kanskje viktigste læringen gjennom disse årene er at problemene vanligvis oppstår når du er i forholdsvis lett og oversiktelig terreng, og konsentrasjonen begynner å gli. Det kan skje tidlig i en tur før du er "inne i det", eller sent når du er sliten. 

Læring nr. 2 er å ikke ta seg for med armene når du faller, annet for å lure kroppen over i en "rull" om nødvendig.

Læring nr. 3 er at granbar på øyet er ekstremt smertefullt. Briller er alltid på såfremt de ikke dugger slik at risikoen for fall øker vesentlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...