Gå til innhold

Tar du sørvis på egen sykkel selv ?


Anbefalte innlegg

Har ett litt skjevt øye til endel av min medsyklister, delvis pendlere til jobben men også sykkelhelter i den lokale sykkelklubben. De fleste klarer å pumpe luft i hjula og smøre kjedet, men det virker som at det stopper der...

Hvor vanlig er det å ikke vaske sykkelen regelmessig eller foreta annet vedlikeholdsarbeide selv, men å heller sette sykkelen inn på verksted for småjobber som bytte av dekk, kjede og bremseklosser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig vanlig, det meste er lett når du kan det og har rett utstyr, men kan oppleves eller være vanskelig de første gangene du prøver. Vi har vel alle reparødelagt noe på sykkelen og det er en opplevelse mange betaler seg ut av. Og godt er det, det holder hjula i gang hos de lokale sjappene.

Hvis du kun driver brukssykling, ikke plages noe av at sykkelen er på verksted en uke eller to og ikke har tid/gidd til å lære deg noe nytt så er det også et klokt valg for mange. Og spesielt nå med populariteten av el/lastesykler så blir det fort at man tar en service to ganger i året, hvorfor ikke få de til å bytte til/fra pigg når den uansett er inne?

Logikken din kan man jo bruke på det alle meste av småting på bil, i huset etc. Folk har begrenset tid, kapasitet og gidd, da kjøper man seg fri om man kan det, eller kjører til noe knekker.

Personlig gjør jeg en "god del" selv, men som Dingo har jeg ikke helt fått til bremselufting så godt som jeg vil det, og setter bort det og all demper/dropperfikling. Jeg hadde ambisjoner i fjor om å ta enkel service på gaffel/demper selv, men er glad jeg ikke kjøpte inn utstyr fordi jeg ser nå at det hadde jeg aldri fått tid/gidd til når jeg ser tilbake siste 1.5året, og kommer sikkert til å ta et halvår til før jeg er noenlunde ovenpå igjen. Basic hjulretting kunne jeg også tenkt meg, men blir isf etter demperservice.

 

En annen ting generelt er den lave frekvensen og variasjonen i jobber. Hvis du gjør en ting en gang i året eller sjeldnere så tar det kanskje noen år før du får lært av googlingen/erfaringene dine.

Endret av Ndreas
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar servicen selv, av litt ulike årsaker:

- Fordi det er en hobby, og jeg synes det er gøy å pusle med.
- Fordi det er billigere (kan diskuteres noen ganger om spesielt utstyr trengs..)
- Fordi jeg da kan ta servicen når det passer meg, uten å måtte være uten sykkelen noen dager, og måtte komme meg til/fra sykkelverkstedet uten sykkel.

Nå skal jeg også forsøke lufting av bremser for første gang selv, også. Et kit kostet mindre enn hva servicen koster, så får vi se. Og igjen det med å være uten sykkel er viktig. Ellers må jeg sykle til verkstedet, ta buss hjem, så buss til/fra jobb neste dag, og så buss tilbake til verkstedet for å hente sykkelen. Føler det koster meg 2 kvelder, da kan jeg heller gjøre det når det passer meg selv.

Men jeg synes det er helt fair å sette bort arbeidet om man ikke er interessert. Å sette på vinterdekk er lett, men ~300kr for ikke å styre med det selv er for mange verdt det. Og på ene hjulsettet mitt kunne jeg lett betalt noen for å bytte slange, da selv med alle triks i boken sliter jeg med å få dekket riktig på igjen..

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alt på mine sykler selv, unntatt:

  • Gaffel - Men jeg tenker jeg skal begynne å ta smøreservice selv i år. Det er ikke så vanskelig.
  • Bakdemper - Det overlater jeg til verksted. Jeg har uansett en coildemper som ikke trenger service så ofte.
  • Dropper - Også verkstedjobb, men nå er jeg i gang med å konvertere syklene over til BikeYoke Revive som visstnok skal være enkel å serve selv. Tenker jeg skal prøve meg på det når den tid kommer.

Alt annet er jo enkle jobber, og som Sykkelmafiaen er motivasjonen min å slippe logistikken med å bruke verksted.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (24 minutter siden):

Hvor vanlig er det å ikke vaske sykkelen regelmessig eller foreta annet vedlikeholdsarbeide selv, men å heller sette sykkelen inn på verksted for småjobber som bytte av dekk, kjede og bremseklosser ?

Jeg gjør alt selv, inkludert det å ikke vaske sykkelen mer enn strengt nødvendig. Da slipper jeg å skifte rammelager så ofte. Helårssykkelen går vel tredje vinteren nå på samme kranklager. Vasket den 1gang som jeg kan huske. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør stort sett alt selv , utenom hjulbygging.  Litt retting kan gå greit, og jeg skulle gjerne gått et kurs for å lære å bygge hjul.. har sikkert lest det en trenger for å komme i gang, men det virker litt vanskelig å gjøre det riktig og bra. Kan du bygge hjul, så er du på neste nivå som syklist i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alt unntatt dempere og lagerservice på Chris King, "dyp" service på setepinne gjør jeg ikke, men smøreservice er greit der også(litt avhengig av type)
Bygger god bod ila våren og da ønsker jeg å ha god og ren nok plass til at smøreservice på demper skal kunne taes.

Hender bremser må innom et verksted hvis jeg ikke får dem helt prefekt.
Skifte av pressfit-lager på krank og styrelager får sjappe også ta, da jeg ikke har presse sjøl.

Tuner og fikser og digger å optimalisere funksjon, noe ikke mange verksted diller med.
Er foran på smøring og rengjøring av lager så jeg slipper bytte, merker at jevnlig vedlikehold på yeti gjør at ting holder kjempelenge.
Vask og spyl er oppskrytt, "pusser" ofte, er særdeles forsiktig i nærheten av lager med vann.
Samtidig har jeg god kontakt med lokalt verksted som gjør superkos på syklene ved behov og tar demperservice.
Tar ALLTID demperservice i lavsesong så ting går fort.
Har to sykler, hardtail og fulldemper, der alt(inntil videre) unntatt styrelager-race er byttbart mellom syklene... så jeg har liksom reservedeler som hindrer uplanlagt nedetid.

Har fortid på verksted, så det er mye jeg kan og kunne, men ikke alltid har verktøyet til: kan skifte eiker, men bygger ikke hjul lenger, og retting av hjul ble det ikke behov for etter overgang til karbonfelger...

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er totalt uinteressert i sykkel som annet enn et transportmiddel. Mange liker ei heller bli skitne på fingrene eller fikle med noe de ikke kan. Det er forståelig, og oss hjemmemekkere kan jo relatere oss til de gangene vi har "gjort en jobb" som vi måtte gi opp, tok lang tid eller innså til slutt at jobben burde vært gjort av et verksted.

Egentlig bør en være imponert over hvor lite vedlikehold endel sykler får, og enda ruller.

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ta en del selv, men lufting av bremser og skifte vinterdekk på en felg som er 28" med et dekk som er 26" (føles ihvertfall så tight) settes bort til LBS. Sykler uansett forbi to BikeFixx og Bikeshop på vei til jobb, så det enkelt å stikke innom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alt selv med unntak av de gangene det er behov for hjulretting. Jeg liker å pusle med det, og jeg liker at sykkelen er i tipp topp stand. Det er avkobling. Sykkelvask kan jeg kose meg med flere ganger i uken om nødvendig. 
Med egen adferd i bakhodet må jeg si jeg er smått fascinert de to gangene jeg har stått i Lærdal før start Jotunheimen Rundt og observert møkkete sykler, hjul med kast, utslitte dekk, vaiere som henger og slenger, v-bremser med nedslitte bremseklosser etc. Utenkelig for min egen del, men min stil med detaljforberedelser til noe slikt, og ellers nitidig oppfølging av syklene i det daglige, virker sikkert fryktelig overdrevet for dem 😄 

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sveinung1 said:

Jeg gjør stort sett alt selv , utenom hjulbygging.  Litt retting kan gå greit, og jeg skulle gjerne gått et kurs for å lære å bygge hjul.. har sikkert lest det en trenger for å komme i gang, men det virker litt vanskelig å gjøre det riktig og bra. Kan du bygge hjul, så er du på neste nivå som syklist i mine øyne.

Det er enklare enn du trur. Eikeoppsettet slår du opp på nettet, så strammar du alle eikene like mykje til dei ikkje lenger er slarkete, så fiksar du sentreringa, så strammar du alle eikene per side til dei har lik og tilfredsstillande pling, og så tar du ein rask sjekk for å fastslå at hjulet er rett som berre det 😄

(Stega er eigentleg litt meir iterative, då.)

Endret av torhovland
  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (1 time siden):

Eg gjer alt sjølv. Altfor seint med ein del tenners gnissel, forslåtte knokar og relativt lav sjøltilfredshet siden eg aldri får tak på lufting av bremsar.

Og no kjem eg på at kjedet skulle vært olja. For tre dager siden. Eg er heldigvis ikkje så fortvila over husmekanikeren som kona er, på hennar sykkel tar ting enda lengre tid å få gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hittil tatt alt selv på våre "enkle" sykler og koser meg med det, men nå har jeg også en sykkel med hydrauliske bremser i stallen så ????

Jeg håper jo selvfølgelig og det burde jo selvfølgelig være like enkelt som på bil, men jeg frykter det værste etter alt trøbbelet jeg leser om lufting av bremser her på forumet.

Ja og så har jeg tilgode å bygge hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre fulldempere, og fire-fem andre, litt stivere sykler.

Peller fra hverandre fulldemperene hver vinter, finkjenner på alle kulelagre i oppheng, hjule og ellers, og bytter de om de ikke snurrer lydløst.  Bakdempere, 3stk Super Deluxe skal i år pelles helt fra hverandre, dvs fullservice, normalt holder det med luftkanneservice, men i år skal de kjenne at de bor i et godt hjem.  På gaflene så er det stort sett ytterbeinservice som gjelder, fullservice av demperinnsats har jeg gjort mange ganger, men har kommet til at det stort sett ikke er nødvendig, medmindre det er tegn til at det er på tide å ta affære, feks. ulyd eller at justeringene er trege av seg. 

Kalipere pelles gjerne helt fra hverandre, og får seg et godt bad i utralydvaskeren, og nye pakninger, men ikke hvert år.  Hendlene får en dråpe olje, og evt nye deler inni, om de ikke er helt som nye. Har noen Onyx-baknav, de også får fullstendig omsorg av og til, og eikespenning skal sjekkes, på alle hjul, som sikkert må justeres litt.  Setepinner får også overhaling. Kjeder skal sjekkes for slitasje, renses og varmvokses.

Synes årene rundt 2019 var fine år, moderate geometrimål, og begjæret etter siste skrik har gitt seg hos meg, så da gjelder det å holde de syklene jeg har fra de årgangene i finfin stand.

Så på våren er det sykler som er samme stand som da var da de var nye, klar for bruk, hos meg.

Har godkjkensla når jeg holder på med sånt, så det er lite pes. Bare kos.

Endret av ØysteinS
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gidder jeg ikke gjøre. Det holder at jeg bytter dekk innimellom og tar service på ringdrivemekanismen. Men jeg vasker kassetten innimellom og oljer kjedet. 

Slikt har jeg andre til å gjøre for meg. Min samboer bygger hjul og tar all service. AngryBikeMechanic tar service på Rock Shox og Ohlins.  

Endret av Chalshus
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (1 time siden):

Det er enklare enn du trur. Eikeoppsettet slår du opp på nettet, så strammar du alle eikene like mykje til dei ikkje lenger er slarkete, så fiksar du sentreringa, så strammar du alle eikene per side til dei har lik og tilfredsstillande pling, og så tar du ein rask sjekk for å fastslå at hjulet er rett som berre det 😄

(Stega er eigentleg litt meir iterative, då.) 

Kom igjen!!! Så enkelt er det ikke, det går jeg ikke med på😎 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alt unntatt service på demperkretsene i gaffel og bakdemper. 
To av syklene har jeg bygd selv også (skrudd sammen) inkludert hjul. Så jeg kjenner dem bedre enn noe verksted vil gjøre. 

Før drev jeg med det Hanne kalte Kosemekking. Optimalisering og justering utover det som trengs for å virke skikkelig. Det har jeg dessverre ikke tiden til lengre. Men fortsatt er syklene mine strøkne. Hardt kjørt og godt holdt. 

Det er bedre å fikse ting selv, da blir det skikkelig gjort. Selv om jeg ikke er proff har jeg tiden og lysten til å gjøre en best mulig jobb, teste at det virker og gjenta til det er som det skal være. Det er det dessverre ikke alle proffer som enten gidder eller kan. Skuffelsene fra verkstedopphold er dessverre mer tallrike enn gledene. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er notorisk gjerrigknark, liker å fikse ting selv og liker å vite hvordan ting virker. Med unntak av dempere, enkle bytter og oljeservice gjør jeg, men har trappet ned dette nå så neste sesong blir det nok et par verkstedbesøk.

Og så stoler jeg ikke på andre, nettopp av grunnene LarsB nevner. Det er for sjelden jeg blir dugelig imponert til en kristelig pris. Så da blir det egenmekk! 🙂

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste vareopptelling gir 10 sykler i bruk i familien (4 pers...). Gjør så mye jeg kan selv, prøver å gå for deler jeg kan serve. Bakdempere, rammelager og pressfit ligger jeg unna. Noen av gaflene tar også LBS siden det som regel er årlig spa-sesh på de fjongeste fulldemperene. I tillegg setter jeg bort større fiks av hjulretting. Får til noe, men klarer også å reparere det i stykker innimellom.

Syntes det er superzen å pusle med syklene. Unntaket er pendler-riggen hvor delene kjøres i senk før bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Skifter dekk, kjede, bremseklosser, bremseskiver og sete/styre

- Har byttet girwire/strømpe, men fikler mye

- Har skiftet rammelager tidligere, men tror ikke jeg vil gjøre det igjen

- Setter bort resten. Har ofte vært skuffet over kvalitet/pris på utført jobb

Endret av MOB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...