Gå til innhold

7000 kr i bot for farlig passering av syklist


Sykkelmafiaen

Anbefalte innlegg

Det der var nydelig! Denne saken e.l bør virkelig få en runde i media slik at aggro bilister kan få en tydelig beskjed, og syklister får opp bevissthet om kamera, anmelding etc.

Jeg fikk meg akkurat Varia, men hadde jeg vært landevei-fantom hadde jeg definivt gått et hakk opp til den med kamera for akkurat denne grunnen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at det kan bli en presedens av dette, men jeg er usikker. Så er jeg spent på reaksjonen. Det kommer kanskje en artikkel i Akersposten - lokalavisa som også omfatter Sørkedalen. Her er ikke alltid vinklingen i forhold til syklister positiv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (3 minutter siden):

Det med at du kan gjøre innmari farlige greier med bil, men fortsatt beholde lappen er i mine øyne det nærmeste vi her i Norge kommer besettelsen rundt retten til å eie våpen vi finner i USA.

For noen år siden var det jo en bilist i femtiåra som skjenet ut i krysset ved Arkitekt Rivertz plass og drepte en mor som trillet et spedbarn. Såvidt jeg husker slapp hen straff/billig unna da det ikke kunne motbevises at hen ikke hadde fått et plutselig illebefinnende som de påberopte seg.

Men ja, det er helt sinnsykt. Bil er et dødelig våpen, og spesielt farlig den trenden med SUV/Pickups som har høy&flat front. Sykt mye mer dødelige enn vanlige biler...

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! Har selv begynt å sykle med kamera av og til, og ble allerede på første testtur forbikjørt med knapp margin, i yttersving, med biltrafikk i motgående felt... Skjer alt for ofte, og burde sikkert anmeldt en god del selv.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dette fra da det skjedde og videoen din fra Twitter. Takk for at du ikke ga deg, dette var både fortjent og kan bli en viktig liten sak i andre liknende situasjoner i fremtiden. Bra jobbet!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår ikkje korleis han kan meine at han kan legge seg over utan å vere farleg for dei som kjem i mot. Og eg forstår heller ikkje kvifor din posisjon i vegbanen skulle gjere forbikøyringa hans meir eller mindre farleg for møtande trafikk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, perbl said:

Det med at du kan gjøre innmari farlige greier med bil, men fortsatt beholde lappen er i mine øyne det nærmeste vi her i Norge kommer besettelsen rundt retten til å eie våpen vi finner i USA.

Det fins mange trivelige våpenfanatikere som ikke vil sette pris på å bli sammenlignet med denne bilisten 😛

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det var en del delte meninger på gamleforumet angående denne hendelsen, om begges oppførsel. Kan dog ikke forstå hvorfor noen kjører forbi på en så dårlig måte når forholdene ligger til rette for en trygg forbikjøring. Sørkedalen har egentlig ganske oversiktlige veier, med relativt lite trafikk.

Et godt samspill i trafikken mellom syklister og bilister er viktig, og at en deler veien, men enkelte har lagt til seg ganske dårlige vaner når det kommer til forbikjøringer. Opplever sjeldent ekle situasjoner i Maridalen eller Sørkedalen, men hender jeg opplever de som kjører forbi rett før svinger, når det er imøtekommende trafikk eller ekstremtilfellene hvor biler skal kjøre forbi slik at vi er 3(2 biler+1 syklist) i bredden.

Finnes syklister som sykler litt provoserende eller er til hinder i trafikken(brudd på veitrafikkloven § 3.), men det er aldri legitimt å gjøre stygge(ulovlige) forbikjøringer som kan forårsake ulykker(også brudd på § 3.). Putrer(i bil) heller bak en syklist i 2-3 minutter i Maridalen, inntil veien tilsier at en kan kjøre forbi. Som regel gir syklisten det den har - lite å gjøre med det - og imøtekommende trafikk kan en heller ikke gjøre noe med. Totalt taper jeg aldri spesielt mye tid, typ tiden til et rødt lys eller en fotgjengerovergang.

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Jeg husker det var en del delte meninger på gamleforumet angående denne hendelsen, om begges oppførsel. Kan dog ikke forstå hvorfor noen kjører forbi på en så dårlig måte når forholdene ligger til rette for en trygg forbikjøring. Sørkedalen har egentlig ganske oversiktlige veier, med relativt lite trafikk.

Et godt samspill i trafikken mellom syklister og bilister er viktig, og at en deler veien, men enkelte har lagt til seg ganske dårlige vaner når det kommer til forbikjøringer. Opplever sjeldent ekle situasjoner i Maridalen eller Sørkedalen, men hender jeg opplever de som kjører forbi rett før svinger, når det er imøtekommende trafikk eller ekstremtilfellene hvor biler skal kjøre forbi slik at vi er 3(2 biler+1 syklist) i bredden.

Finnes syklister som sykler litt provoserende eller er til hinder i trafikken(brudd på veitrafikkloven § 3.), men det er aldri legitimt å gjøre stygge(ulovlige) forbikjøringer som kan forårsake ulykker(også brudd på § 3.). Putrer(i bil) heller bak en syklist i 2-3 minutter i Maridalen, inntil veien tilsier at en kan kjøre forbi. Som regel gir syklisten det den har - lite å gjøre med det - og imøtekommende trafikk kan en heller ikke gjøre noe med. Totalt taper jeg aldri spesielt mye tid, typ tiden til et rødt lys eller en fotgjengerovergang.

Som tidligere lastebilmann, traktorfører, hiaceeier har jeg utallige ganger undret meg over enkeltes vilje til å forsøke å ta sitt eget liv samt utsette andre for drapsforsøk, i trafikken. 
2mil senere tas de igjen ved rundkjøringa. 
paragraf 3: hensynsfullt, aktpågivende og varsomt!

  • Like 4

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

Jeg husker det var en del delte meninger på gamleforumet angående denne hendelsen, om begges oppførsel. Kan dog ikke forstå hvorfor noen kjører forbi på en så dårlig måte når forholdene ligger til rette for en trygg forbikjøring. Sørkedalen har egentlig ganske oversiktlige veier, med relativt lite trafikk.

Det var faktisk den tråden som fikk meg til å regge profil der, og så stengte de like etter og så ble jeg med over hit. 😄 Jeg ble av en person der anklaget, over flere tråder, for å være samme person under andre nick i mange andre hendelser i trafikken. Som jo ikke stemmer og jeg ville kommentere på. Men følte folk flest der hadde sympati med meg. Saken der jeg ble jaget på Alna var det betydelig mere kritikk min vei 😅

Debatt rundt plassering i veibanen tåler jeg. Jeg mener selv at å ikke ligge klint til hvitstripa er det tryggeste. Det inviterer til forbikjøringer selv med motgående trafikk, og gir en ingen marginer på å manøvrere om det skulle skje noe. Ofte ligger jeg i høyre hjulspor, og så i det en forbikjøring starter så trekker jeg meg litt til høyre for å gi meg selv enda større avstand enn det bilisten hadde planlagt (som jo ofte er mindre enn man skulle ønske). Dessuten var asfalten på kanten her veldig hullete. Og bilisten kom fort forbi bak en sving, så enset ikke at vedkommende kom en gang før han sneiet meg.

Mads Hansen har jo kastet seg på vår feide igjen, og mener det er relevant at det blir lenger reisevei for bilen om den må legge seg lenger ut. Med litt grunnskolematte kommer jeg frem til at en forbikjøring på 30 meter, blir ca. 32 cm lenger om bilisten må legge seg 3m ut i stedet for 2m. I 50km/t tilsvarer det ~2 hundredeler tapt tid. Så lite mener enkelte bilister at en syklists liv er verdt..

  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (54 minutter siden):

Mads Hansen har jo kastet seg på vår feide igjen, og mener det er relevant at det blir lenger reisevei for bilen om den må legge seg lenger ut. Med litt grunnskolematte kommer jeg frem til at en forbikjøring på 30 meter, blir ca. 32 cm lenger om bilisten må legge seg 3m ut i stedet for 2m. I 50km/t tilsvarer det ~2 hundredeler tapt tid. Så lite mener enkelte bilister at en syklists liv er verdt..

Jeg tar på ingen måte bilistens parti her, men det må være lov å ta matematikkens parti innimellom. 🙂 Ditt regnestykke ser bare på hvor mye lengre buen blir hvis radiusen økes. Riktig måte å tenke på er å se på hvor lang tid det tar å bevege seg sideveis 1 meter og så gange det opp med farten og gange med to siden man skal tilbake igjen. Det som er interessant er jo nemlig hvor lenge bilen befinner seg på feil side av midtstripa, ikke hvor mye senere bilisten kommer frem til tv-sofaen. 

Så jo, det tar vesentlig lengre tid å bli ferdig med en forbikjøring hvis man skal helt over midtstripa sammenlignet med om man sneier forbi med en meters klaring og så vidt kommer bort i midtstripa. Men det spiller jo ingen rolle praktisk sett. Det er bare å ligge bak og vente til man kan ta en trygg forbikjøring hvor man går helt over midtstripa. Muligheten byr seg alltid til slutt og selv om man i en 60-sone ligger bak en syklist i 30 i «en evighet» så er det bare å innse at det som føles som en evighet sjelden er mer enn to minutter og at man altså kun mister ett minutt i tv-sofaen.

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe alvorlig galt med verden når omfattende videobevis ikke fører til umiddelbar påtale, først når man truer med Riksadvokaten så skjer det noe. Og så er straffen skarve 7000 kr. Denne situasjonen burde kvalifisere til fotgjenger-lisens, selv det under tvil. Jeg tenker at denne situasjonen er et fint eksempel man kan sende over til sin stortings-representant eller annet politiker for å få litt påtrykk på både aksjon og oppfølging fra politiadvokat. Vi kan ikke la dette være lista for at det blir reaksjoner.

  • Like 9

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (13 minutter siden):

Ditt regnestykke ser bare på hvor mye lengre buen blir hvis radiusen økes. Riktig måte å tenke på er å se på hvor lang tid det tar å bevege seg sideveis 1 meter og så gange det opp med farten og gange med to siden man skal tilbake igjen. Det som er interessant er jo nemlig hvor lenge bilen befinner seg på feil side av midtstripa, ikke hvor mye senere bilisten kommer frem til tv-sofaen.

Det var i hovedsak svar til Hansens kommentar om lenger reisevei, som jo blir ubetydelig. Men du har rett i at det jo ikke er det det burde være snakk om her.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (11 timer siden):

Det er noe alvorlig galt med verden når omfattende videobevis ikke fører til umiddelbar påtale, først når man truer med Riksadvokaten så skjer det noe. Og så er straffen skarve 7000 kr. Denne situasjonen burde kvalifisere til fotgjenger-lisens, selv det under tvil. Jeg tenker at denne situasjonen er et fint eksempel man kan sende over til sin stortings-representant eller annet politiker for å få litt påtrykk på både aksjon og oppfølging fra politiadvokat. Vi kan ikke la dette være lista for at det blir reaksjoner.

Man blir jo skuffet når slike ting ikke tas tak i, men jeg regner med at dette skyldes ressursproblemer hos påtalemakten og en viss form for prioritering. Når man leser om barneskoleelever som løper rundt med kniv på kveldstid eller i skoletiden og ungdomsskoleelever som dreper med kniv, så hadde vel jeg også nedprioritert kverulerende og syklende kverulanter som har retten på sin side.

Så kan jo "sykkelmafian" også vurdere om han selv aktivt oppsøker eller skaper situasjoner i trafikken når han står på krava...

Jeg fikk meg en Garmin sykkelradar, den typen som er integrert baklys, radar koplet mot Edgen og med videokamera. 99% av bilene jeg filmer på mine turer holder god avstand, så er det en og annen dust som får gleden av å se seg selv på youtube. Noen sammen med personalansvarlig på jobben.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (35 minutter siden):

Så kan jo "sykkelmafian" også vurdere om han selv aktivt oppsøker eller skaper situasjoner i trafikken når han står på krava...

Tja, føler jeg har vært ganske passiv i de fleste anmeldelsene mine (annet enn den på Alna evt, der jeg dunket i bilen til vedkommende som forsøkte trykke meg av veien..). Jeg kan rett og slett ikke noe for at bilister flyr på veggen. I videoen her over mener jeg ikke at jeg "står på krava", vedkommende kommer i såpass fart bakfra uten å bremse ned, at jeg ikke har en sjanse til å ense at han er der en gang før han sneier albuen min. Jeg synes slik retorikk er farlig nærme offerklandring.

Hva med denne? Jeg stod og telte antallet bilister som kjørte ulovlig gjennom en bilfri gate (2-3 i minuttet..), for å evt bruke i en avis-sak eller for å få kommunen til å sette opp noe som hindret slik kjøring. Jeg plager ingen, står på siden av veien og surfer på telefonen mens kameraet ruller (jeg får ikke en gang med meg at han snakker til meg før andre gangen). En bilist ser kameraet og klikker i vinkel, truer meg, holder meg fast, og til slutt kommer politiet og tar hånd om ham. Joda, jeg "skaper" situasjonen ved å dokumentere et lovbrudd.. men er jeg virkelig problemet her?

 

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 3
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (1 time siden):

Joda, jeg "skaper" situasjonen ved å dokumentere et lovbrudd.. men er jeg virkelig problemet her?

De siste sekundene her er jo kostelige:

Bilisten: Har han lov å stå og filme meg?

Politiet: Ja.

  • Like 2
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...