Popular Post Sykkelmafiaen Posted January 30, 2024 Popular Post Posted January 30, 2024 (edited) I fjor syklet jeg i Sørkedalen, med kamera som vanlig. En bilist kom bakfra, og uten å bremse ned eller legge seg særlig ut kjørte den forbi klin inntil meg. Såpass nærme at jeg kjente vindkastet og omtrent fikk speilet i albuen. Jeg ble pissed, ga bilisten fingeren, og søkte opp regnr hos Vegvesenet. Vedkommende bodde visst litt innover i dalen, så da syklet jeg like så greit hjem til ham og konfronterte. Det er kanskje ikke anbefalt å gjøre, når noen akkurat har prøvd å bruke bilen som våpen mot en, men. Der blir det en diskusjon, der han flere ganger innrømmer at den forbikjøringen var med vilje for å skremme meg. Alt på video. Jeg anmeldte, men politiet henla saken umiddelbart og ville ikke en gang se på videoen. Jeg klaget derfor, der jeg påpekte at det ikke kan henlegges av kapasitetshensyn når det er kjent gjerningsperson (ref et rundskriv fra Riksadvokaten), og at det at slike ting aldri blir fulgt opp fra politiet i praksis gjør at det er avkriminalisert. Politiet omgjorde så henleggelsen, tok i mot video, og opprettet sak. Fikk i forrige uke vite at det ble utstedt et forelegg på 7000 kr til sjåføren, som nå er akseptert og rettskraftig. Jeg synes det er bra at politiet til slutt tok tak i det og ga en bot (selv om de trengte en del overtalelse..), men samtidig er det litt rart at man kan true noens liv med bil, og så fortsatt få lov til å kjøre. Ville noen fått beholdt våpenlisens om de gjorde det samme..? Video: Min klage på henleggelsen: Dette er nok en video som mange her kanskje tenker "dette er jo ikke sååå ille, det opplever jeg hele tiden". Derfor er jeg glad for endelig noen har blitt dømt for det. Håper det kan skremme andre bilister fra samme oppførsel, og være en liten presedens og eksempel på at det faktisk er farlig og forbudt ikke å ha nok avstand til en syklist når man passerer i 50+ km/t. Edited January 30, 2024 by Sykkelmafiaen 25 18 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta
Ndreas Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Det der var nydelig! Denne saken e.l bør virkelig få en runde i media slik at aggro bilister kan få en tydelig beskjed, og syklister får opp bevissthet om kamera, anmelding etc. Jeg fikk meg akkurat Varia, men hadde jeg vært landevei-fantom hadde jeg definivt gått et hakk opp til den med kamera for akkurat denne grunnen. 3 Quote
Mannen Faller Ikke Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Wow! Det der er voksent gjort. Ser for meg at jeg hadde gjort en helt annen hevn som ville gått ganske hardt ut over bilen i løpet av natten. Det var close! 1 Quote
Espen Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 (edited) Så gøy!!! Og kudos til deg for at du ikke aksepterte henleggelsen. Edited January 30, 2024 by Espen 1 Quote
perbl Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Det med at du kan gjøre innmari farlige greier med bil, men fortsatt beholde lappen er i mine øyne det nærmeste vi her i Norge kommer besettelsen rundt retten til å eie våpen vi finner i USA. 7 Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/
Arve Er Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Jeg håper virkelig at det kan bli en presedens av dette, men jeg er usikker. Så er jeg spent på reaksjonen. Det kommer kanskje en artikkel i Akersposten - lokalavisa som også omfatter Sørkedalen. Her er ikke alltid vinklingen i forhold til syklister positiv. 1 Quote
Ndreas Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 perbl skrev (3 minutter siden): Det med at du kan gjøre innmari farlige greier med bil, men fortsatt beholde lappen er i mine øyne det nærmeste vi her i Norge kommer besettelsen rundt retten til å eie våpen vi finner i USA. For noen år siden var det jo en bilist i femtiåra som skjenet ut i krysset ved Arkitekt Rivertz plass og drepte en mor som trillet et spedbarn. Såvidt jeg husker slapp hen straff/billig unna da det ikke kunne motbevises at hen ikke hadde fått et plutselig illebefinnende som de påberopte seg. Men ja, det er helt sinnsykt. Bil er et dødelig våpen, og spesielt farlig den trenden med SUV/Pickups som har høy&flat front. Sykt mye mer dødelige enn vanlige biler... 1 1 Quote
rosandholm Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Bra jobba! Har selv begynt å sykle med kamera av og til, og ble allerede på første testtur forbikjørt med knapp margin, i yttersving, med biltrafikk i motgående felt... Skjer alt for ofte, og burde sikkert anmeldt en god del selv. 1 Quote
Ivar Elverum Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Denne bilisten er et prakteksempel på forferdelig dårlig menneske. Makan 1 Quote Om itj ainna så på trass
RoyE Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Husker dette fra da det skjedde og videoen din fra Twitter. Takk for at du ikke ga deg, dette var både fortjent og kan bli en viktig liten sak i andre liknende situasjoner i fremtiden. Bra jobbet! 4 Quote .
torhovland Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Eg forstår ikkje korleis han kan meine at han kan legge seg over utan å vere farleg for dei som kjem i mot. Og eg forstår heller ikkje kvifor din posisjon i vegbanen skulle gjere forbikøyringa hans meir eller mindre farleg for møtande trafikk. 1 Quote
Olechr Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Bra jobbet. 🙂 1 Quote Ole Christian Scott ambassadør.
Knutspeed Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Kudos! Stygt redd for at han er kun én av fryktelig mange med akkurat samme holdning. Du skulle ha spurt han om han hadde handlet på samme måte om det var en jente som treningssyklet, et barn som var på vei til stranda osv. 1 Quote
olelovold Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Fantastisk! Nydelig formulert den klagen på henleggelse til politiet. Bilister som kjører på denne måten bør egentlig miste førerkortet, men en bot er bedre enn ingenting. 4 Quote https://www.strava.com/athletes/11575516
York Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 1 hour ago, perbl said: Det med at du kan gjøre innmari farlige greier med bil, men fortsatt beholde lappen er i mine øyne det nærmeste vi her i Norge kommer besettelsen rundt retten til å eie våpen vi finner i USA. Det fins mange trivelige våpenfanatikere som ikke vil sette pris på å bli sammenlignet med denne bilisten 😛 2 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
Andreas Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Jeg husker det var en del delte meninger på gamleforumet angående denne hendelsen, om begges oppførsel. Kan dog ikke forstå hvorfor noen kjører forbi på en så dårlig måte når forholdene ligger til rette for en trygg forbikjøring. Sørkedalen har egentlig ganske oversiktlige veier, med relativt lite trafikk. Et godt samspill i trafikken mellom syklister og bilister er viktig, og at en deler veien, men enkelte har lagt til seg ganske dårlige vaner når det kommer til forbikjøringer. Opplever sjeldent ekle situasjoner i Maridalen eller Sørkedalen, men hender jeg opplever de som kjører forbi rett før svinger, når det er imøtekommende trafikk eller ekstremtilfellene hvor biler skal kjøre forbi slik at vi er 3(2 biler+1 syklist) i bredden. Finnes syklister som sykler litt provoserende eller er til hinder i trafikken(brudd på veitrafikkloven § 3.), men det er aldri legitimt å gjøre stygge(ulovlige) forbikjøringer som kan forårsake ulykker(også brudd på § 3.). Putrer(i bil) heller bak en syklist i 2-3 minutter i Maridalen, inntil veien tilsier at en kan kjøre forbi. Som regel gir syklisten det den har - lite å gjøre med det - og imøtekommende trafikk kan en heller ikke gjøre noe med. Totalt taper jeg aldri spesielt mye tid, typ tiden til et rødt lys eller en fotgjengerovergang. 3 Quote Kaffe- og teansvarlig
Ivar Elverum Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Andreas skrev (1 time siden): Jeg husker det var en del delte meninger på gamleforumet angående denne hendelsen, om begges oppførsel. Kan dog ikke forstå hvorfor noen kjører forbi på en så dårlig måte når forholdene ligger til rette for en trygg forbikjøring. Sørkedalen har egentlig ganske oversiktlige veier, med relativt lite trafikk. Et godt samspill i trafikken mellom syklister og bilister er viktig, og at en deler veien, men enkelte har lagt til seg ganske dårlige vaner når det kommer til forbikjøringer. Opplever sjeldent ekle situasjoner i Maridalen eller Sørkedalen, men hender jeg opplever de som kjører forbi rett før svinger, når det er imøtekommende trafikk eller ekstremtilfellene hvor biler skal kjøre forbi slik at vi er 3(2 biler+1 syklist) i bredden. Finnes syklister som sykler litt provoserende eller er til hinder i trafikken(brudd på veitrafikkloven § 3.), men det er aldri legitimt å gjøre stygge(ulovlige) forbikjøringer som kan forårsake ulykker(også brudd på § 3.). Putrer(i bil) heller bak en syklist i 2-3 minutter i Maridalen, inntil veien tilsier at en kan kjøre forbi. Som regel gir syklisten det den har - lite å gjøre med det - og imøtekommende trafikk kan en heller ikke gjøre noe med. Totalt taper jeg aldri spesielt mye tid, typ tiden til et rødt lys eller en fotgjengerovergang. Som tidligere lastebilmann, traktorfører, hiaceeier har jeg utallige ganger undret meg over enkeltes vilje til å forsøke å ta sitt eget liv samt utsette andre for drapsforsøk, i trafikken. 2mil senere tas de igjen ved rundkjøringa. paragraf 3: hensynsfullt, aktpågivende og varsomt! 4 Quote Om itj ainna så på trass
Sykkelmafiaen Posted January 30, 2024 Author Posted January 30, 2024 Andreas skrev (3 timer siden): Jeg husker det var en del delte meninger på gamleforumet angående denne hendelsen, om begges oppførsel. Kan dog ikke forstå hvorfor noen kjører forbi på en så dårlig måte når forholdene ligger til rette for en trygg forbikjøring. Sørkedalen har egentlig ganske oversiktlige veier, med relativt lite trafikk. Det var faktisk den tråden som fikk meg til å regge profil der, og så stengte de like etter og så ble jeg med over hit. 😄 Jeg ble av en person der anklaget, over flere tråder, for å være samme person under andre nick i mange andre hendelser i trafikken. Som jo ikke stemmer og jeg ville kommentere på. Men følte folk flest der hadde sympati med meg. Saken der jeg ble jaget på Alna var det betydelig mere kritikk min vei 😅 Debatt rundt plassering i veibanen tåler jeg. Jeg mener selv at å ikke ligge klint til hvitstripa er det tryggeste. Det inviterer til forbikjøringer selv med motgående trafikk, og gir en ingen marginer på å manøvrere om det skulle skje noe. Ofte ligger jeg i høyre hjulspor, og så i det en forbikjøring starter så trekker jeg meg litt til høyre for å gi meg selv enda større avstand enn det bilisten hadde planlagt (som jo ofte er mindre enn man skulle ønske). Dessuten var asfalten på kanten her veldig hullete. Og bilisten kom fort forbi bak en sving, så enset ikke at vedkommende kom en gang før han sneiet meg. Mads Hansen har jo kastet seg på vår feide igjen, og mener det er relevant at det blir lenger reisevei for bilen om den må legge seg lenger ut. Med litt grunnskolematte kommer jeg frem til at en forbikjøring på 30 meter, blir ca. 32 cm lenger om bilisten må legge seg 3m ut i stedet for 2m. I 50km/t tilsvarer det ~2 hundredeler tapt tid. Så lite mener enkelte bilister at en syklists liv er verdt.. 3 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta
Dan Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Sykkelmafiaen skrev (54 minutter siden): Mads Hansen har jo kastet seg på vår feide igjen, og mener det er relevant at det blir lenger reisevei for bilen om den må legge seg lenger ut. Med litt grunnskolematte kommer jeg frem til at en forbikjøring på 30 meter, blir ca. 32 cm lenger om bilisten må legge seg 3m ut i stedet for 2m. I 50km/t tilsvarer det ~2 hundredeler tapt tid. Så lite mener enkelte bilister at en syklists liv er verdt.. Jeg tar på ingen måte bilistens parti her, men det må være lov å ta matematikkens parti innimellom. 🙂 Ditt regnestykke ser bare på hvor mye lengre buen blir hvis radiusen økes. Riktig måte å tenke på er å se på hvor lang tid det tar å bevege seg sideveis 1 meter og så gange det opp med farten og gange med to siden man skal tilbake igjen. Det som er interessant er jo nemlig hvor lenge bilen befinner seg på feil side av midtstripa, ikke hvor mye senere bilisten kommer frem til tv-sofaen. Så jo, det tar vesentlig lengre tid å bli ferdig med en forbikjøring hvis man skal helt over midtstripa sammenlignet med om man sneier forbi med en meters klaring og så vidt kommer bort i midtstripa. Men det spiller jo ingen rolle praktisk sett. Det er bare å ligge bak og vente til man kan ta en trygg forbikjøring hvor man går helt over midtstripa. Muligheten byr seg alltid til slutt og selv om man i en 60-sone ligger bak en syklist i 30 i «en evighet» så er det bare å innse at det som føles som en evighet sjelden er mer enn to minutter og at man altså kun mister ett minutt i tv-sofaen. 2 Quote Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM
andersar Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 Det er noe alvorlig galt med verden når omfattende videobevis ikke fører til umiddelbar påtale, først når man truer med Riksadvokaten så skjer det noe. Og så er straffen skarve 7000 kr. Denne situasjonen burde kvalifisere til fotgjenger-lisens, selv det under tvil. Jeg tenker at denne situasjonen er et fint eksempel man kan sende over til sin stortings-representant eller annet politiker for å få litt påtrykk på både aksjon og oppfølging fra politiadvokat. Vi kan ikke la dette være lista for at det blir reaksjoner. 9 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Sykkelmafiaen Posted January 30, 2024 Author Posted January 30, 2024 Dan skrev (13 minutter siden): Ditt regnestykke ser bare på hvor mye lengre buen blir hvis radiusen økes. Riktig måte å tenke på er å se på hvor lang tid det tar å bevege seg sideveis 1 meter og så gange det opp med farten og gange med to siden man skal tilbake igjen. Det som er interessant er jo nemlig hvor lenge bilen befinner seg på feil side av midtstripa, ikke hvor mye senere bilisten kommer frem til tv-sofaen. Det var i hovedsak svar til Hansens kommentar om lenger reisevei, som jo blir ubetydelig. Men du har rett i at det jo ikke er det det burde være snakk om her. 1 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta
Ivar Elverum Posted January 30, 2024 Posted January 30, 2024 (edited) Egentlig det samme hva mads hansen sier. Der har vi jaggu litt av en løk Edited January 30, 2024 by Ivar Elverum 2 1 Quote Om itj ainna så på trass
Gubben Posted January 31, 2024 Posted January 31, 2024 andersar skrev (11 timer siden): Det er noe alvorlig galt med verden når omfattende videobevis ikke fører til umiddelbar påtale, først når man truer med Riksadvokaten så skjer det noe. Og så er straffen skarve 7000 kr. Denne situasjonen burde kvalifisere til fotgjenger-lisens, selv det under tvil. Jeg tenker at denne situasjonen er et fint eksempel man kan sende over til sin stortings-representant eller annet politiker for å få litt påtrykk på både aksjon og oppfølging fra politiadvokat. Vi kan ikke la dette være lista for at det blir reaksjoner. Man blir jo skuffet når slike ting ikke tas tak i, men jeg regner med at dette skyldes ressursproblemer hos påtalemakten og en viss form for prioritering. Når man leser om barneskoleelever som løper rundt med kniv på kveldstid eller i skoletiden og ungdomsskoleelever som dreper med kniv, så hadde vel jeg også nedprioritert kverulerende og syklende kverulanter som har retten på sin side. Så kan jo "sykkelmafian" også vurdere om han selv aktivt oppsøker eller skaper situasjoner i trafikken når han står på krava... Jeg fikk meg en Garmin sykkelradar, den typen som er integrert baklys, radar koplet mot Edgen og med videokamera. 99% av bilene jeg filmer på mine turer holder god avstand, så er det en og annen dust som får gleden av å se seg selv på youtube. Noen sammen med personalansvarlig på jobben. 2 Quote
Sykkelmafiaen Posted January 31, 2024 Author Posted January 31, 2024 (edited) Gubben skrev (35 minutter siden): Så kan jo "sykkelmafian" også vurdere om han selv aktivt oppsøker eller skaper situasjoner i trafikken når han står på krava... Tja, føler jeg har vært ganske passiv i de fleste anmeldelsene mine (annet enn den på Alna evt, der jeg dunket i bilen til vedkommende som forsøkte trykke meg av veien..). Jeg kan rett og slett ikke noe for at bilister flyr på veggen. I videoen her over mener jeg ikke at jeg "står på krava", vedkommende kommer i såpass fart bakfra uten å bremse ned, at jeg ikke har en sjanse til å ense at han er der en gang før han sneier albuen min. Jeg synes slik retorikk er farlig nærme offerklandring. Hva med denne? Jeg stod og telte antallet bilister som kjørte ulovlig gjennom en bilfri gate (2-3 i minuttet..), for å evt bruke i en avis-sak eller for å få kommunen til å sette opp noe som hindret slik kjøring. Jeg plager ingen, står på siden av veien og surfer på telefonen mens kameraet ruller (jeg får ikke en gang med meg at han snakker til meg før andre gangen). En bilist ser kameraet og klikker i vinkel, truer meg, holder meg fast, og til slutt kommer politiet og tar hånd om ham. Joda, jeg "skaper" situasjonen ved å dokumentere et lovbrudd.. men er jeg virkelig problemet her? Edited January 31, 2024 by Sykkelmafiaen 3 1 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta
Arve Posted January 31, 2024 Posted January 31, 2024 Sykkelmafiaen skrev (1 time siden): Joda, jeg "skaper" situasjonen ved å dokumentere et lovbrudd.. men er jeg virkelig problemet her? De siste sekundene her er jo kostelige: Bilisten: Har han lov å stå og filme meg? Politiet: Ja. 2 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.